Vee a Aiden prožili celý svůj život v podzemním bunkru, kterému říkají Doupě (The Den). Stará se o ně Otec, který je chrání před nebezpečím vnějšího světa. Nikdy ani nepomysleli na odchod - dokud se nestane něco, co je donutí zpochybnit vše, co dosud znali.
The Den je textová adventura s prvky mysteriózního thrilleru a logických hádanek. Hlavní herní mechanikou je přepínání mezi oběma postavami, které musí spolupracovat, aby si navzájem otevíraly cesty, hledaly hesla nebo hackovaly počítače. Hra kombinuje odlehčený tón dobrodružství s temnějším tajemstvím, které hráči postupně odhalují. Hra se umístila na druhém místě v prestižní soutěži Interactive Fiction Competition v roce 2024 a získala několik dalších ocenění, mimo jiné za vynikající příběh. Hra byla vytvořena v systému Twine a lze ji hrát přímo ve webovém prohlížeči.
The Den je velice slušná textovka ve Twine, která ukazuje, že je v tomto formátu možné vytvořit v zásadě klasickou adventuru. Ovládáte dva sourozence v tajemném bunkru, kteří jsou od sebe náhle odříznuti, ale lze mezi nimi přepínat. Jejich otec usnul a oni se pokusí utéct.
Při interakci s textem lze sbírat předměty a následně je i používat, případně je i kombinovat mezi sebou. Nutno podotknout, že tato mechanika je hrou uchopena přímočaře a technicky extrémně vstřícně a nehrozí jakékoli zákysy - předmětů je pár a míst, kde lze nějaký předmět použít je také velice málo. Vždy je navíc zcela jasné, co po vás hra chce. Tyto aktivity mají tedy spíše v hráči vyvolat iluzi větší interaktivity, což se konečně hře dobře daří. I proto, že v bunkru je několik různých místností a pater mezi kterými se postupně můžete svobodně pohybovat. Důležitou součástí je také hackování počítačových terminálů, kde hrajete jednu poměrně známou slovní logickou hru (Wordle).
Příběhově jde o biblické sci-fi podobenství (The Den = Eden). Aiden (Adam) a Vee (Eve) jsou klony vypěstované z lidského žebra nenakaženého jedince - experimenty ve světě, ve kterém lidstvo vymřelo po viru, který způsobil masovou neplodnost. Postupně přibývá čím dál tím více narážek na biblické vyhnání z ráje. Otec (Bůh) je ve skutečnosti umělá inteligence, která testuje adepty pro přežití. A právě v citlivém propojení křesťanské symboliky dostává hra velice zajímavý rozměr, který sice někdy skřípe v tom, jak se autor snaží naplnit mýtus reálnými událostmi, ale v obecné rovině prohlubuje hráčský zážitek.
The Den je tedy bezesporu důležitá textová hra - a to jak z technického, tak estetického pohledu.
Při interakci s textem lze sbírat předměty a následně je i používat, případně je i kombinovat mezi sebou. Nutno podotknout, že tato mechanika je hrou uchopena přímočaře a technicky extrémně vstřícně a nehrozí jakékoli zákysy - předmětů je pár a míst, kde lze nějaký předmět použít je také velice málo. Vždy je navíc zcela jasné, co po vás hra chce. Tyto aktivity mají tedy spíše v hráči vyvolat iluzi větší interaktivity, což se konečně hře dobře daří. I proto, že v bunkru je několik různých místností a pater mezi kterými se postupně můžete svobodně pohybovat. Důležitou součástí je také hackování počítačových terminálů, kde hrajete jednu poměrně známou slovní logickou hru (Wordle).
Příběhově jde o biblické sci-fi podobenství (The Den = Eden). Aiden (Adam) a Vee (Eve) jsou klony vypěstované z lidského žebra nenakaženého jedince - experimenty ve světě, ve kterém lidstvo vymřelo po viru, který způsobil masovou neplodnost. Postupně přibývá čím dál tím více narážek na biblické vyhnání z ráje. Otec (Bůh) je ve skutečnosti umělá inteligence, která testuje adepty pro přežití. A právě v citlivém propojení křesťanské symboliky dostává hra velice zajímavý rozměr, který sice někdy skřípe v tom, jak se autor snaží naplnit mýtus reálnými událostmi, ale v obecné rovině prohlubuje hráčský zážitek.
The Den je tedy bezesporu důležitá textová hra - a to jak z technického, tak estetického pohledu.
Artran