Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zajímavosti

Verze hry

Pirátění her má poměrně dlouhou tradici a v případě Might and Magic, Book I: Secret of the Inner Sanctum přispělo k jedné celkem kuriózní situaci. John Van Caneghem (JVC) se o distribuci hry staral původně sám, teprve po několika měsících se mu podařilo získat oficiálního distributora a hra poté vyšla po drobných úpravách pro počítače Apple II jako tzv. First Edition (1986). Mezitím se ovšem skupina The Talisman dostala k původní verzi hry a crackla spouštěcí disketu.

Hra toho v původní verzi popravdě moc neuměla, působila spíše jako betaverze, ale dlouhá léta byla jedinou hratelnou Apple II verzí mimo oficiální distribuci (nachytal se na to mimo jiné Matt Burton alias Matt Chat, který na této verzi chtěl demonstrovat své zážitky z mládí, viz https://youtu.be/2BhK8TSdOqE).

JVC také nezahálel, a ještě v roce 1987 vyšla Second Edition, která se stala základem portů na další počítače té doby. Datové diskety obou verzí jsou přitom volně kombinovatelné (hovoříme stále jen o Aplle II) a shodou okolností tehdy známé kopie upirátěných verzí Second Edition nebyly 100% funkční (anebo se alespoň nedochovaly do dob internetu), takže došlo k přirozené kombinatorice - původní Talismanův výtvor byl funkčně omezen, ale chybějící obsah dodaly pro změnu kopie datových disket Second Edition. Vznikl tím docela zajímavý hybrid.

Potíž byla ovšem v tom, že spouštěcí disketa je zodpovědná za definici bestiáře, velmi výrazně ovlivňuje zisk zkušeností v počátku hry a má vliv i na loot. Hratelné to je, ale v případě "mixované verze" začínáte s výrazným handicapem, což vynikne zejména tehdy, pokud máte k porovnání hru z jiné PC verze, které jsou na Second Edition postaveny (IBM/PC, Macintosh, c64) a tedy věrné svému originálu. Teprve po mnoha letech se objevila funkční kopie skutečně Apple II Second Edition, která je identická s ostatními Second Edition.

Ostatní

Hra byla primárně vyvíjena pro systém Apple II a do distribuce se v této verzi dostala v roce 1986. Od roku 1987 byla portována na platformy IBM/Tandy, MSX/MSX2, Commodore 64/128, PC Engine (TurboGrafx-16), MAC a NES. Jako nosiče se využívalo 5.25 nebo 3.5 disket, u nichž bylo v řadě případů možno na první pohled rozeznat, ke které platformě patří. Základem byla totiž barva písma: Apple II - červená, IBM/Tandy - modrá, Commodore 64/128 - zelená apod.

Balení hry se mohlo mírně lišit, ale pro "krabicové" verze platí, že samotný BOX se příliš nelišil (jen drobnosti v doprovodném textu, jako např. adresa distributora). Základem byla opět verze pro Apple II, u ostatních se poté jen připisovalo oznámení, že zobrazená grafika je vzata z Apple II verze a u ostatních verzí se může lišit.

Největší odlišnosti najdeme u NES a PC Engine, a to nejen v balení. Obě přišly navíc s vylepšením grafiky a zvuku. U NES verze byla dokonce upravena i pravidla pro boj a zároveň se tato verze považuje obecně za nejzdařilejší.