Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Pralev (17.09.2022 14:57): Ono samozřejmě záleží na implementaci. Mně tedy přišlo v MM1/2 naprosto v pohodě a rychlejší než v MM3, kde byla i myš. Ideální příkladě třeba Wizardry 1+4, kde s klávesnicí naprostá paráda.
@Richmond (17.09.2022 14:42): Dobrá otázka. Paradoxně třeba na kouzlení bylo ve finále ovládání 1 a 2 mnohem pohodlnější a rychlejší než kouzla naklikávat myší (ve 3, 4 a 5). Ale jinak to subjektivně vnímám jako zápor. Vyrostl jsem na hrách ovládaných klávesnicí a myší - 90. léta - a přijde mi výrazně pohodlnější ve hře klikat na tlačítka než vypisovat na klávesnici příkazy.
Nečetl jsem zdejší diskusi celou, ale jakožto člověk, který u téhle hry spálil 156 hodin života :-D, mi to nedá kromě recenze nepodělit se ještě o jednu věc:
Každému, koho úplně neláká trávit nad něčím primitivním tolik času, ale nechce o kouzlo téhle hry úplně přijít a umí anglicky, vřele doporučuji tento web - Let's play archive 

Je to vlastně deníkový záznam člověka, který tu hru dohrál (se spoustou screenshotů) a který neexistenci příběhu hry kompenzuje vlastním příběhem (smyšlenými rozhovory postav ve družině). Fakt umí psát, má smysl pro humor, je to opravdu zábavné číst a tu hru vám to do detailu představí.
@Ringo (18.05.2019 18:01): Já bych možná i řekl, že k tomu pak napomohlo i to, že jsme to hráli společně a vyměňovali si dojmy (vzdáleně mi to připomnělo jak Andrew popisoval, když hráli Arénu, jak si Icem furt volali, kde jsou, jak řeší tuhle hádanka atd.). Samozřejmě než jsi mě předběhl a brzo byl o mnoho políček dál :)
@StriderCZ (18.05.2019 15:27): Mně k tomu Richmond i tak trochu dokopal, já jsem si to všelijak zdůvodňoval laťkami, že tohle ne, pak přišly takové ty, když jsem dojel W6, co když je dobré i tohle, ale Richmond prošel pár prvních lokací a popisoval mi to přes ICQ a mně to evokovalo takovou tu starou dobrou herní dobu, kdy člověk pustil hru a absolutně nevěděl, co ho bude čekat. A taky že to tak bylo, to totální napětí, nevyzpytatelnost, navíc překvapivě tomu nic nechybělo po stránce bojů, řešení dungeonů a příběhu, že mě to pohltilo a doslova jsem to dohrál jedním dechem :-) Zvědavost, zda to bude schopné splniot mé nároky a neskutečné překvapeni, že je to i překonalo.
@Ringo (18.05.2019 13:32): U mně to byla čistokrevná zvědavost, zda je vůbec hratelná. Navíc v tom bylo i trochu furianství: když jsem s ní začal, nevěděl jsem prakticky o nikom kdo by s ní měl nějakou zkušenost, nemluvě o tom, že by ji někdo dohrál...
@Elemir (18.05.2019 12:30): Tak Wizardry VI byl pro mě taky mezikrok, řekl jsem si pak, když už jsem hrál tu jednotvárnou Wiz VI, tak to už si můžu rovnou zahrát M&M1 :-)

Jinak graficky zajímavou verzi Might And Magic má NES verze, má i automapping, nicméně ovládání je tam značně neintuitivní.
@Richmond (18.05.2019 10:42): Přitom pointa toho hradu se skrývá někde jinde :D Jenomže ono to nedá si ho neprojít. Nejhorší je ta zrádnost, kdy několik soubojů ujde a najednou boom a na dalším políčku se vygenerují Demon Lordi. Nějaký hrad Darkmoor v šestce se tomuhle nemůže rovnat :D

@Ringo (18.05.2019 10:49): Jednička byla i pro mě graficky už pod čarou, ale mě k tomu pořád táhla skoro povinnost, že bych to jako měl dohrát, když už jsem se teda věnoval celé sérii. Nicméně mi pomohly až Wizardry VI a EOB I, což byl takový grafický mezikrok. A hlavně to bylo dobré jako rozvička při mapování, protože to je prvek, který prožitek z jedničky hodně podtrhne.

@StriderCZ (18.05.2019 10:30): Až takhle jsem ten grind nestopoval :) Ale u mě to bylo ještě trošku jináč, protože jsem se zprvu zasekl na rozdílech v Apple II verzi - já za první typovou skupinu monster dostával výrazně méně zkušeností. Automatický boj jsem nezkoušel, což možná taky dělá svoje. Druhé grindovací místo jsou Wyrm's Peaks, kde už se to dá na level 9 v pohodě dotáhnout, ale z počátku je to o štěstí. Nicméně už je to náročnější na koordinaci ukládání. Mě se to vyplatilo překlenout s pomocí Dusku nebo Algary (teď nevím přesně), kde jsem mlátil potvory na cestě do krypty a do hospody to byl kousek.
@mazar1234 (17.05.2019 22:04): FATE je z hlediska gameplaye a interface mnohem, mnohem nepříjemnější hra než Might and Magic 1. Skoro se mi chce kacířsky napsat, že jak jsem velký fanda hlavně do dílů 3, 4, 5, tak jsem se u té jedničky snad bavil úplně nejvíce, možná je to dáno právě tou minimalistickou grafikou a nutností si kreslit mapu, což mě asi ještě více s tím světem svázalo. A to jsem původně měl M&M1 pod laťkou toho, co chci z těch nejstarších kousků hrát, protože 16 barev kdysi pro mě bylo naprosto minimum toho, kam jsem byl ochoten "klesnout".
@Elemir (17.05.2019 22:42): ad Castle Doom - tenkrát mě Ringo přes ICQ varoval, bych tam nechodil, pokud nebudu mít postavy alespoň na levelu 35. Měl jsem z toho místa opravdu mrazení, nakonec jsem tam šel i když postavy měly levely 14-17 :) Místo opravdu děsivé.
@mazar1234 (17.05.2019 22:04): Co se týče ovládání: je to přesně jako to psal Richmond. Jde o zvyk. A právě tím, že se hra ovládá jen klávesnicí, je neskutečně rychlá. Třeba co mně švalo an Albionu? Ohromné množství tahových soubojů. A zde: taktická bitva a nebo si zvolíš
rychlý boj v délce trvání několika vteřin (který ale můžeš kdykoliv ukončit a začít taktizovat.
Ovládání je velice intuitivní: potřebuješ od postav v družině shromáždit zlaťáky? Zmáčkneš G (jako Gather) a je hotovo. Předat nějakou věc? T (jako trade), pak dáš číslo postavy v partě a pak A-E (položka v baťohu)
Dojdeš k zavřeným dveřím? U (unlock) + číslo 6 (zloděj)


Je neskutečné, jak Caneghen dokázal hru udělat na první dobrou. Tak komplexní, tak propracovanou, tak geniální. Chce to chvilku úsilí, ale pokud váháš, tak ji rozhodně vyzkoušej. S nástupem lepší grafiky totiž velká spousta herních mechanismů byla zrušena (podobně jako v RoA) netušíš, co se nachází na dalším políčku, kam hodláš vstoupit.

@Richmond (17.05.2019 21:51): Družinu mám vlastní (nahazování trvalo cca hodinu)
Nejprve jsem obral o zlaťááky Crag the hacka abych si koupil základní zbraně
Pak jsem běhal po ulici u chrámu Moonshadow a čekal na náhodný souboj.
Časem jsem ho prošmějdil a zjistil, že úchylní kněží si tajně vydržují vlastní nestvůry vzadu za tajnou zdí.

Nicméně nejlepší grind v začátku je v podzemí, kdy v dlouhé chodbě na jihu se nachází postupně řada nepřátel : Flash eateři, na dalším políčku Mutant larvy, Skeletoni a nakonec Fire anti (C 2-5- ochrana před ohněm, CTRL A(=rychlý boj), S (jako search) objeví se Wooden nebo Silver box , kde se vždy objeví nějaký ten cennější loot (zbraň + 1 a pod), pak cesta zpět do hospody pro save + R ( jako rest).

Tohle lootovací kolečko zabere 1 minutu 20 vteřin (měřeno na stopkách :D)

Jinak vezení jsem objevil, ale pak na něj zapomněl (měli zavřeno :D :D), asi se k němu vrátím...díky za upozornění.
U grindování je potřeba dát bacha, hra má určitou formu levescalingu, takže potvory drží po nějakou dobu krok, ale každá lokace má i strop. Úplně nejtužší potvory jsou pak v nepovinných lokacích, Castle Doom je tím pádem asi nejtužším místem hlavního příběhu.

@mazar1234 (17.05.2019 22:04): Jak už jsem psal níže, je to o zvyk ;) Jakmile překonáš úvod, tak je to naprosto v pohodě.
Mňa až fascinuje ako Spocka, že to hráte, ja napr. na toto nemám už gule (v zmysle interface, ovládanie, šialenosti) a ani by ma to nenapadlo spustiť, čo je na druhej strane paradoxné v kontexte, že mi nevadilo dohrať FATE:GOD, alebo Wizardry 6-7-8 s importovanou družinou.
@StriderCZ (17.05.2019 18:21): Já měl kapku z počátku s levelováním problém, že se mi na vyšších levelech začali objevovat silnější nepřátelé a moc jsem si grindováním nepomohl, v podstatě se mi grind začal pozitivně vracet až v momentě, kdy jsem měl na to porazit ty silnější potvory a hra už na mě moc co silnějšího neměla co poslat.

Brutální powerplay grind jsem pak zahájil u lokace, kde se objevovali draci a já je během pár kol porazil, odměnou byla fakt hromada expů. Ale i přes hodně vysoký level jsem Doom Castle musel v podstatě řešit jak v M&M VI, rychle proběhnout, vzít to nejdůležitější a zdrhnout :-)
@StriderCZ (17.05.2019 17:14): Takže nyní by si teoreticky mohl postoupit k úkolu mnichů a dále už sbírat zkušenosti jen během cesty po hlavní lince, což znamená vynechat podrobné mapování a vedlejší lokace.
Odehráno deset hodin a polovina party (rytíř, kněžka a zloděj jsou na šestém levelu, zbytek na pátém (lukostřelec, čarodějka a paladin).
Levelování by šlo urychlit,. kdyby se počet životů při postupu na nový level nedržel pravidel ala AD D a stejně jako v dalších dílech už byl striktně daný.

Zmapováno a prolezeno skrz naskrz : Sorpigal a jeho podzemí. Z venkovních lokací jsem prozkoumal cca čtvrtinu C dvojky.
@Dan9K (06.05.2019 22:48): Ringo má pravdu, je to hodně o zvyku. Když už v tom strávíš pár hodin, tak ti to přijde celkem normální.

@Ringo (06.05.2019 21:53): @90210 (06.05.2019 21:45): Podle mě by ideální MaM vznikl až kombinací jedničky a trojky (a pak to strčit do grafiky Xeenu). Tyhle dva díly jsou v sérii klíčové a každý představoval určitý směr, který bohužel v NWC překopali. Dvojka na to šla příliš megalomansky, Xeen už zas příliš zjednodušoval. MM6 je pro změnu omezená tím, co nešlo do engine narychlo implementovat. Devítka se konečně vrátila ke komplexnějším puzzle, ale zase se dokonale povoral celý základ. Desítka je prima, jen nebýt těch bugů ... tohle mělo dostat na vývoj mnohem více peněz, protože desítka je perfektní syntéza Xeenu se staršími prvky v sérii
Já asi můžu s jistotou prohlásit, že první dva díly nikdy nedám. Tuhle primitivní grafiku umím překousnout u primitivních her typu Asteroids, ale ne u takhle komplexní záležitosti, kde bych se v tom dokonale ztratil. 3.-5. si schovávám na důchod.
@90210 (06.05.2019 21:45): Já to tam napsal, že i v té primitivní grafice v podstatě nabízí vše, co díly pozdější. Další přidávané prvky v dalších dílech v podstatě považuji za kosmetické. A svým způsobem mi nejlepší připadala ta struktura toho světa. Rozmístění jednotlivých lokací a úkoly, které bylo třeba plnit. Něco jako když třeba u strategie najdeš z taktického hlediska propracovanější mapy v prvním díle než v nějaké pozdějším. Třeba nejslabší strukturu světa mají podle mě díly 2 a 7. Působí spíše jako nastavené kaše svých o díl mladších předchůdců. Stejně tak mi třeba neskonale propracovanější mapa přijde u Might and Magic III než u monstrózního World of Xeen, který by se přitom dal zpracováním a rozsahem považovat za vrchol série, přes to mi přišla ta trojka logičtěji sestavená.
[neexistující komentář]: Kdyz uz odvazne pises, ze je to nejlepsi dil, tak napis v cem a co konkretne dalsi dily neprekonaly krome toho, ze byl tento dil prvni.;0)
@StriderCZ (06.05.2019 06:54): Díky :-)

V podstatě je to asi tak, ony i ty souboje nakonec asi zjednodušovali, v MM III to ško kosit střelbou z dálky, v M&M I a II je hráč postaven před papírovou bitvu, kde si mnohdy musel pečlivě hledat ve spell booku, které kouzlo použít a kterou skupinu nepřátel vymlátit jako první.

Pořád doufám, že mám jinak někde uložený save a najdu si čas na znovu projití finální lokace, protože na závěr hry jsem blbě típal obrázky a neuložil se mi ten hlavní se score, takže jsem nemohl Elemirovi na stránku Svět Might and Magic poslat z tohoto dílu finální score :-)
[neexistující komentář]: Výborná recenze. Díky.
Při hraní této hry a při sledování Lets Playe WoXu od Elemira si člověk uvědomí jak se skokem v grafice pokaždé došlo k osekání herních mechanismů (pasti, hádanky a pod).
@Elemir (21.04.2019 12:34): Paradoxně bych řekl, že možná dvojka, ač mi přijde rozlehlejší, se dá dohrát rychleji díky jednomu místu, kde se dá extrémně rychke vyexpit. ale i tak to bude v řádu desítkách hodin.
@StriderCZ (21.04.2019 12:02): právě jak to mám ještě čerstvě v paměti, tak vidím různé drobnosti, které by se mohly ukázat jako docela slušný zádrhel. Taky mi to začalo vrtat hlavou :) Jenomže já bych musel rozehrát IBM/PC verzi a u ní by mi už neseděly pevné hlídky, takže já bych musel některá místa nejprve přemapovat, čímž už bych ztrácel čas. Určitě jsem zvědav, jak si povedeš. Jestli se dostaneš pod 40 hodin, tak už se napříště nebudu k herním časům vyjadřovat :D
@Elemir (21.04.2019 09:31): 20 hodin: to je výzva. Hned zítra nastartuji svůj netbook a zkusím. Dám pak vědět, jak jsem dopadl.
Nejsem žádný extra znalec, tuto hru jsem bral jako herní archeologickou výzvu (lákalo mne vidět Sorpigal, navštívit Lorda Kilburna a tak) a popravdě ke konci jsem si hru dost ulehčil návodem.
Ale takových sto hodin jsem jí dal určitě.
@Richmond (20.04.2019 21:13): jj, s tím souhlasím. Pokud si dobře pamatuji, tak mě začátek vyšel na 25 hodin. Hotové mapy udělají hodně, ale i tak se v dungeonech nacházejí hlídky, které nelze obejít a družina pod level 9 s nimi má problémy. Plus je tu neznalost posloupnosti akcí, což by vyžadovalo dost šťastnou ruku. Pod 40 hodin určitě ne, těm 55 bych věřil právě s návodem a s předchozí přípravou. Navíc bez mapování. Popř. u někoho, kdo hru zná, což si ostatně myslím, že jsou právě ty časy na HLTB (pro nováčka tedy nepoužitelné). CRPGAddict by měl spíš přiznat barvu, mě kolikrát přijde jako pohádkář, ale o tom jsme už jednou diskutovali ;)
@Elemir (20.04.2019 19:57): Já si ale myslím, že i bez mapování, i kdyby se hrálo podle map, tak se prostě pod 40 hodin těžko dostaneš, protože prostě předevšém začátek je brutální spotřeba času, tam to nejde "okecat". Navíc, ty nevíš, kam přesně jít, nemůžeš si říct, že tenhle sektor už nemusím projít, protože vše mám. Takže 45 hodin je totální fantasmagorie anebo hraní dle návodu, bez mapování bez času na řešení rébusů.
@ugraugra (24.08.2018 17:10): nejde o to, co děláme jinak, trik je v tom, jak herní čas počítáš. Pokud bych vyšel z těch tvých 55 hodin a rozdělil je po dvanácti hodinách, tak budeš MMI hrát 4,5 dne. 12 hodin hraní v kuse si asi většina z nás umí představit. Celý první den, spíše 1,5 dne, bys jenom trénoval družinu, aby mohla začít s průzkumem blízkého okolí Sorpigalu. Zbydou ti 3 dny, do kterých musíš vměstnat mapování a kompletní průchod 55 mapami. Kdo to nezkusil, tak nepochopí. V mém příkladu máš na každou mapu dokonce méně jak 1 hodinu. Do toho si připočti čas při řešení zákysů a neustálé pendlování kvůli save omezenému jen na hospody. Když však ten grind, zákysy a mapování počítat nebudu, tak mi ty hodiny poletí samozřejmě dolů. Tady je opravdu potřeba si určit, jak se ten čas počítá. Navíc se bavíme o co největší kompletaci hry a to bez pomůcek typu hotových map, cluebooků apod.
@Drolin (24.08.2018 17:06): Noo sic pochybuju (těch 20 hodin), ale vyloučit nemůžu :) Jinak duben sedí. Rozjel jsem Serpent in the Staglands, kde jsem dost možná narazil na významný bug, který mi dost zásadně znemožňuje pokračovat dál a to jsem už pár desítek hodin hře dal. K této hře není ani žádný walkthrough, vše nutno psát na papír (mám popsáno několik A4). Takže jsem si dal pauzu a rozjel prvního Barda s mapováním. Samé náročné činnosti holt, nic z toho není jednohubka :) Navíc ještě k tomu Order of Battle. Takže se neválím!

@ugraugra (24.08.2018 17:10): To nebylo míněno jako kritika :) Já bych se ani normálně neozval, ale když i další člověk měl podobné hodiny jako já, tak asi na tom něco bude :) I vycházím z toho, že je to 55 map po 400 políčkách. To by znamenalo hodinu na lokaci...Mno...jako minmálně zpočátku nemožné. Leda bych šel fakt cíleně, že vím, kam jít a kašlat na políčka, kde nic není nebo kde jsou nedůležité hinty apod. A nedělat si mapy? Cheat jako prase! Protože bez dělání mapy a jejich studia není možné splnit jeden klíčový quest. Ale tak berme tohle shovívavě :)
Tohle je asi hra, kde bude údaj o herní době mít velký rozptyl. Ugra tu uvedl 50 hodin, já s tím strávil 7 měsíců (což bych tak možná odhadl na 150-200 hodin), teď to dohrál Elemir, který si evidenci vedl a má 178 hodin. Předpokládám, že do toho počítal mapování, ale i tak to je slušná porce. A přitom v téhle hře je pořád něco zajímavého ke hledání, luštění, přemítání, bojování :) Holt skvělý úvodní díl (na rozdíl od rozpačitější Ultimy 1 např.) série!
Teď jsem si konečně mohl pročíst deník Ali, na který je tu odkaz a upřímně mě šokovalo její závěrečné skóre přes 23 milionů! Fíha, je to vůbec možné?? Nemůže to být tou Mac verzí? :) Já tedy dosáhl slabouškých 425 tisíc, skoro na chlup stejně jako crpgaddict (rozdíl ve stovkách). A zmapoval jsem každičké políčko!! Kde tedy mohl dojít k tak obřímu rozdílu, netuším :)
@StriderCZ (04.05.2014 18:44): Je to přesně jak píšeš. Tak trochu jsem zalitoval, že mám internet, protože i ty odpovědi, kteér jsem nakonec musel vyhledat, se vyřešit dají, akorát by to chtělo více času. Ale už se stalo, i tak ale jsem na sebe docela pyšnej, že jsem toho tolik dal sám, byť někdy to bylo peklo.

Výpis textových informací mi strašně v dnešních hrách chybí!! Miloval jsem popisy, které se objevovaly ve Wizardry 7. Pro mě to má svoje kouzlo. Nepotřebuju mimiku obličeje nebo na co se teď ve hrách zaměřují.

A ano, klávesové ovládání je paráda, neskutečně bylo vše rychlé.
@Richmond (komentář): Gratuluji k dohrání.
A vítám tě do klubu těch několika, kteří tuhle skvělou hru dohráli.

Moje motivace ke hraní byla touha zkusit, zda se první díl série MM dá hrát. Takový herní pravěk. První pokus mi zabral asi tři měsíce času, a na druhý pokus sem hru dohrál....

Přiznám se, že ke konci jsem už neměl takovou trpělivost jako na začátku, a přál jsem si hru hlavně dohrát. Ale jistě se k ní zase vrátím. Ono ta chudá grafika má spoustu výhod: Třeba: nevidíš, co je na políčku před tebou. Může to být pole s kyselinou, teleport, nepřáteli, hádankou, NPC nebo s pokladem... a včil mudruj...
A tím, že spousta herních událostí je pojatá formou textu (obdobně jako u Realms of Arkania] , tak to umožňuje zažít neopakovatelné herní situace, které využívají maximum z pravidel AD&D. A právě se jedná o situace, které graficky vyjádřit nelze, a v dnešní době se již nevyskytují.
Dalším ohromným kladem je dynamika hry. Ano, smrt tě může potkat všude, ale hra není zákeřná, a načtení hry je otázka několika vteřin (což se s většinou nových her nedá vůbec srovnat.). Ovládání za pomoci kláves nemá absolutně chybu (ohromně rychlé a logické).
Prostě jedná se o hru, kterou bych si vzal na opuštěný ostrov...
@ugraugra (03.12.2013 22:34): Vono se to i hodí, protože je to zrovna pod městem, kde jaksi je lepší bejt ženská :) Ale já naštěstí můžu udělat, horší to má kámoš, co to zjistil až po x hodinách hraní. Nepřišli jsme na způsob jak to reversnout zpět.
Tedy co si všechno ten Caneghem nepřichystal za vtípky! Teď jsem po vstoupení na jedno políčko (pravda, slušně se mě zeptala hra, zda chci vstoupit) zjistil, že mi změnilo pohlaví u všech postav! :)
DJ: Tabulka zbraní a monster je super! Hned jsem si tam našel flamberge a dal ho svému trpaslíkovi :) Konečně všechny postavy na levelu 2. Ačkolive jsem neopustil Sorpigal, postavy zestrály už o rok :) Důchod je nablízku!
@mazar1234 (13.10.2013 11:44): No, v pripade ze jsi to hral takhle kratce po sobe, tak to chapu. Ja si dal mezi sestkou a sedmickou asi desetiletej odstup, jinak bych tyto giganty (zdravim Petru Cernockou) nedal.
@90210 (13.10.2013 11:39): No ja som to hral relativne kratko po sebe v rade MM6-MM7-MM8 a prave ta mensia rozloha mi uz uplne vyhovovala. Ale s vacsim odstupom by som to mozno videl aj inac, tazko uz teraz povedat. No je pravda ze keby tam dali standardny setting sveta tak by to neprinieslo totalne absolutne nic oproti starsim dielom.

Ale mna to vcelku bavilo hrat, nebolo to nejako nudne ci vopruzne takze ako take oddychovejsie MM hranie to postacuje.
@Richmond (13.10.2013 09:05): Jj.


@mazar1234 (13.10.2013 01:01): Ty "dark" charaktery byla IMHO od autoru, tlacenych krachujicim 3DO, takova znouzectnost, aby tam bylo vubec neco novyho a jinyho. Jinak je ta hra kratsi, nez predchudci, vyrazne prazdnejsi a je na ni patrny, ze na ni nebyl vubec cas, coz Van Caneghem pozdeji priznal. Sestka a sedmicka rulujou i kvuli propojeni s HOMM, to osmicka nenabizi. Ale asi si ji jeste zahraju...:0)
@Phoenix (13.10.2013 10:43): Já vím, že třeba NES verze je graficky dál a že u AppleII bych mohl ukládat díky emulátoru. Ale prostě jsem si řekl, že už je to cca 20 let, co jsem naposledy si dělal mapy a poznámky a že bych to měl někdy ještě zkusit, takovej ten poctivej přístup k RPG. Takže proto ta pc verze. A je to znát. HRaju to jinak než normálně. Jsou zamčené dveře a já do nich radši nejdu, normálně bych dal save, unlock a v nejhorším load. Tady je to velkej risk, takže jsem nechal první zamčené dveře být a možná se k nim později vrátím :)
Nojo, Sorpigal. Hned jsem zavzpominal na 6. dil...

Se starsimi dily se uz patlat nehodlam, na to jsem moc zmlsanej (1. a 2. dil by na me byly moc oldskool vzdycky), ale premyslim, ze bych zkusil dohrat osmicku. Proti 6. a 7. dilu to byl sice vysmech a dat ji dohromady muselo trvat asi tak 2 tydny, ale ta hratelnost tam byla porad a hlavne to byl stale jeste starej dobrej M&M universe, kterej mi ted pri hrani HOMM 5 tolik chybi.
Taky jsem to zvažoval, ale nakonec se rozhodl pro tu pc verzi. Mám zmapovanou čtvrtinu Sorpigalu, vůbec netuším proč tam jsem, mám za sebou první souboj a děsně mně to baví :)
@Richmond (10.10.2013 10:22): Já o M&M I (a II) také dost uvažuju, ale pravděpodobně dám I na NESu a II na SNESu, protože jsem příliš pohodlný na hraní původních PC verzí. Každopádně informuj, držím pěsti ;-)
Po 5 denní přípravě (přečtení manuálu, lehké přečtení různých do začátků) se o víkendu chystám tenhle skvost rozehrát. Mapovat budu vše sám v Excelu, budu si psát deník (samizdatovej pochopitelně). Trochu se bojím to ho sejvování jen v hospodách, ale když to zvládnul crpgaddict :)) Doufám, že mě StriderCZ duševně podpoří, až toho budu mít po pár dnech plné trubky :) Jo a beru si předdefinovanou partu. Co jsem četl, tak udělat svou partu znamená projít si zpočátku nehorázným peklem.
@Richmond (02.11.2012 22:50): Inac mapy tusim 3 miest a celych katakomb pod Larvinom mam v podobe in-game mapy bez poznamok takze to niekto vyrabal zdlhavym grabovanim miliona wizards eyov, ktore potom musel spajat dohromady v nejakom fotosope. Myslim ze DJ-ovi som ich daval a su tam.

A perlicka na zaver, ja som pri hrani aj ukladal miliony svreenshotov wizards eyov zo vsetkych dungeonov a miest v hre a mam ich niekde ulozene asi, ale kto to kedy pospaja dohromady to uz neviem.
@mazar1234 (02.11.2012 22:43): nesnivalo...no me to ted vadilo uz tenkrat, kdyz nebyla automapa :) Maximlane bych byl ochotnej hrat s vytistenou automapou bez indicii, kde je souboj, poklad apod. Naposledy jsem treba zkusil hrat Dungeons of Avalon s vytistenou mapou a bylo to absolutne bez motivace. Vzdal jsem to ve druhem patre :)
@StriderCZ (02.11.2012 22:35): Hmmm, cakal by som skor zabijacky nevrazivy interface a nezmyselnu obtiaznost a podobne dovody preco je to nehratelne, zeby len automapa? Kopec hier priam uplna vacsina v tych dobach o nejakej automape ani nesnivala a hravali sa a boli v pohode. Zeby som len cital komenty "casual" hracov.....

Este ma napadlo, ze dovodom preco sa oplati prejst Fate GOD je OUTRO!!!! Ktore patri k tomu najkrajsiemu co som v celom svojom paranskom zivote videl, sice trva necelych 10 sekund ale AKYCH uzasnych a krasnych 10 sekund..... a nie video ktore mam zgrabovane neuploadnem, to by bol moc brutalny spoiler.

@Richmond (02.11.2012 22:40): No bez map si v prdeli a nemas ani tu najmensiu sancu...... ale zase je tam to wizards eye a v podstate nekonecne mnozstvo po ziskani jednej palicky a nie v pokrocilej faze hry ale pomerne (relativne) vcelku skoro. Okrem toho je tam normalne kuzlo a este aj treti sposob pouzivat tie diamanty ci co to je.
@StriderCZ (02.11.2012 22:35): Jo v tomhle jsem desnej lenoch. Kdyz to nema automapu (nebo aspon to Wizard's Eye, tak uz to nehraju. Kreslit na ctvereckovanej papir nema absolutne cas a hrat podle map, to me ubira desne na hratelnosti. I proto nevim, jestli nekdy pujdu do FATE.
Když tak uvažuji, proč je MM I v dnešní době nehratelná (pro většinu "normálních" hráčů) je nepřítomnost kouzla Wizard`s Eye, alias automapy. Protože jinak je hra (i ve srovnání s dvojkou) doslova nabitá různými překvapeními, plošinami, otrávenými jezírky, teleporty, posuvnými čtverci, zapastěnými truhlami, hádankami, různými nápovědami, hernímu událostmi - prostě jak v tom nejdokonalejším dobrodružství pána jeskyně. Ve dvojce jsem si mapy kreslil podle tohoto kouzla a byla to zábava.
@mazar1234 (02.11.2012 21:44): Tou hlavní motivací, proč jsem se MM I začal, bylo vědět, jaká byla ta skutečně první hra ze světa Might&Magic. Zda se dá hrát a dohrát. Po nějakých dvou měsících (překlad manuálu, studium herních mechanismů a hraní (prakticky jsem neopustil Sorpingal) jsem jedničku odložil k ledu. Vrátil jsem se k ní asi po dvou letech, trochu z hecu, trochu z pocitu výčitek, že jsem odešel od rozdělané práce. Ale i s předchozími zkušenostmi mi dalo dost práce se hrou popasovat, a docela jsem byl rád, že ji šlo dohrát v rozumném čase a na poměrně nízkém levelu. Hře jsem se věnoval, dokud mně Hooooodně bavila, ale ke konci jsem ji rychle proběhl podle návodu, s tím se netajím.
Všem doporučuji ji alespoň zkusit, mám spoustu nezapomenutelných zážitků, a když si uvědomíte, jak hra vznikala, a kdy (ve stejném roce jako Arkanoid), tak klobouk dolů.
O hraní Fate gates of dawn uvažuji od té doby, co jsem si pročítal deníky na www. oldgames.sk (kteréžto byly mou inspirací pro psaní deníků na Elemirových stránkách).
@Bodkin (02.11.2012 21:26): Ale zase na druhej strane pomerne tazko ziskatelny achievment v paranskom svete :-). Napriklad ja na neho nemam nervy.

Ale musim sa pochvalit prejdenim legendarneho nekonecneho neprejditelneho Fate gates of dawn, na Slovensku nepoznam nikoho co to presiel, v Cechach viem o jednej dvojici kamaratov, ktori to nejako spolu dohrali a to je vsetko. Potom este jeden Poliak a jeden Nemec v ramci sveta.

Ale na druhej strane Fate JE dobra a zabavna hra a nejde len o nasilnu parbu, hoci ja si myslim ze Stridera MM2 naozaj aj bavil a nehral ho len kvoli achievmentu "Dohral som MM2". O MM1 uz si tak isty nie som, lebo nazor ze by ta hra bola nejako realne hratelna som este nikdy od nikoho nepocul.
Tak MM I dohrána, herní deník dopsán, gratulace na Elemirových stránkách přijaty... Jako perličku uvedu, že jsem hru dokončil na velice nízkých levelech (maximum 13. level u Galadriel).
Mimochodem: u MM I vím jen o Ali, že ji dohrála. U MM II neznám nikoho jiného v ČR a SR kdo by ji hrál a dohrál. Vím, že to trochu smrdí samochválou, ale i to byla jedna z motivací k dohrání...
@mazar1234 (14.10.2012 10:14): K dohrání těchto her jsem se dostal asi tak: Začínal jsem obdivováním bratrancovy AMIGY. Později jsem měl AMIGU 600, posléze (po škole ) jsem koupil první PC, pak první upgrade a následně herní notebook. Jenže: čím dál jsem byl z her zklamaný, poslední hry, které mne bavily byl Half-life 2 a Zaklínač a Oblivion (překrásný herní svět). A když se blížila výměna hardwaru, tak jsem (chvála Bohu) zvolil netbook. A rázem mne opět začalo bavit hrát hry. A protože jsem fanda Might&Magicu VI (dohráno 3x) tak jsem zkusil zahrát některý ze starších dílů. Dohrál jsem třetí díl, a pak IV (V mám v plánu, teď, když je k dispozici čeština). Dalším impulzem byly skvělé Elemirovy stránky, a www.oldgames.sk.
Navíc mne začalo bavit si hrát na herního archeologa: tzn. získat maximum informací, manuály, recenze apod, přeložit co jde, tak abych zjistil, zda jsou tyto hry hratelné i v dnešní době a zda mají co nabídnout. A někam na web tyto informace dát k dispozici ostatním, aby (třeba až budou znuděni současným herním balastem) si je mohli zkusit zahrát (a vyhnout se mým porodním bolestem a chybám).
Navíc se jedná o hry velice zábavné, s ohromnou hratelností. Ano, hratelnost je ta věc, které mne u těchto "vykopávek" drží. Jen je třeba každé z těchto her věnovat nějaký ten čas při přípravě. Ale vyplatí se to.
@StriderCZ (16.01.2011 14:50): Ty to snad vazne hrajes.... ale na druhej strane masochizmus nebyva nebezpecny pre okolie takze to az ta moc nevadi. Zato doc. Chocholousek uz ta intenzivne hlada -:0

Ty "silence", ty snad dohras aj Wizardry 4, normalne tomu uz verim :-).