Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 50
Léto s Oskarem, typicky česká nízkorozpočtová adventura, která byla out už v roce vydání, ostatně ve Score tehdy dostala krásných 4/10, což byl důvod proč jsem ji nikdy nehrál.

Co Vás čeká? Primitivní grafika, která je navíc celkem ošklivá; ani ne tak zpracováním, jak spíše scenériemi plnými hnusu. Nulový příběh - puberťák Oskar Sláma propadá a tak ho rodiče vyšlou do Koťehůlek k dědovi a babičce. Půlku hry zabere snaha se do toho vidlákova vůbec dostat, druhou půlku pak pochůzky pro prarodiče (podojit kozu, donést pivo, nafotit nahotinky). Humor je slabý, na druhou stranu hra netrpí politickou korektností a tak potkáme teplouše, transku, černošského studenta, úchylnou babču, nebo bandu cigošů, kteří si ve vlaku dělají táborák. Je tu spousta krásných holek a trošku té erotiky na konci.

Hratelnost je snadná, ovládání funguje dvěmi tlačítky, většina akcí je logických s jasnou nápovědou, zasekl jsem se akorát jednou u jednopixelových baterek v obchodě, dokonce jsem ani nemusel zkoušet zoufalství jménem všechno na všechno. Kromě logiky za to může i to, že 90% aktivních míst je naprosto k ničemu a slouží jen k nepříliš vtipnému popisku. Pokud jste někdy nějakou adventuru dohráli, nebudete mít sebemenší problém, já hru zapnul v 17:30 a v 19:30 bylo hotovo a to jsem se zdržoval zkoušením všech možných variant dialogů.

Každopádně mě na Létu s Oskarem vlastně nic moc neštvalo, jen je to na rok vzniku slabota graficky, příběhem, humorem i tou hratelností a to i na poměry českých adventur.
+13
  • PC 55
Léto s Oskarem. Toť pojem, byť s negativními konotacemi, jak už to u ranných českých her bývá. Dalo by se říct, že představuje milník, konec jedné éry - de facto konec společnosti Vochozka Trading.

Tato hra pokračuje v linii nastolené už hrou 7 dní a 7 nocí, ovšem v míře nevkusu/satiry na společnost/parodie (doplňte si dle libosti) svou předchůdkyni dalece překračuje. Inspirací pro její lehce/těžce pubertální humor jistě byly tituly jako Lula, Duke Nukem 3D a série s Larrym - kozatky trčí prakticky z každé obrazovky (a na té úplně první je dokonce reklama na předchozí hru od Vochozka Trading - Leo: Žhavá čísla. Kterou jsem mimochodem nikdy neviděl tak říkajíc v akci).

Obraz světa, který hra podává, by leckomu neznalému česých poměrů mohl připadat jako postapokalyptických, nebýt těch jasných barviček, ve kterých je hra vyvedena. Vše je špinavé, zaplivané, mezilidské vztahy většinou hodně špatné (ok, protagonista je sígr a lempl. Rodiče vyhrožují vyděděním, pokud děda do dvou dní nenapíše o jeho příjezdu, ale ani mu nedají peníze na vlak, aby do Kotěhůlek včas dojel. Prarodiče spolu nemluví, autobusák se snaží znásilnit cestující...), chlapi jsou prasata (bez ohledu na věk) a ženy pro změnu naprosto neschopné nějaké samostatné činnosti (holka z autobusu čeká, až ji Oskar zaopatří ohněm a teplou stravu, za odměnu s ním stráví noc v seníku; holky ve vlaku, i když mají chuť na cígo nebo si zoufají tělesnými projevy spolucestujících, sedí jako pecky; holka na tancovačce se není schopná rozejít s kreténským přítelem, a to ani když na ni vylije půlitr a vůbec si jí nevšímá). Hra zesměšňuje ženy, gaye, transsexuály, bezdomovce, cikány, zahraniční studenty tmavé pleti, důchodci, zabíjí se zvířata, krev stříká, mléko stříká...

Oskarovy dialogy jsou na první pohled bohaté a můžete v nich urážet, lichotit i nepokrytě lhát, ale efekt mají, pokud jsem si všiml, ůplně stejný. A nejhorší je, že dialogy nemusíte vůbec číst a ani navazovat, stačí, pokud víte, jaký předmět na danou postavu použít. A postupem času mě ty dialogy opravdu přestaly bavit.

Za klad považuji animace a naplnění (přecházející plynule v přeplnění) obrazovek aktivními místy - míst a akcí je nespočet a Oskar je všechny komentuje - a všechno se to hýbe - v pozadí padají lidé z hořící budovy, všude jsou nápisy, zvířata, exkrementy, obrázky nahotinek... ale skutečně aktivních míst pro použití předmětů je pomálu, hra je krátká (možná naštěstí) a konec je neuspokojivý (uspokojí možná tak Oskara, který v polední lokaci sbalil dvě předtím neviděné sestřenice a s oběma za veršovaného finále hupsnul do postele).

O hudbě ani namluvení toho moc říct nemohu, neboť po projití tří lokací mi začala hra padat a dál jsem musel pokračovat bez jakéhokoliv auditivního vjemu. Kdo se na hře podílel, nemůžu říct, neboť na krátkou chvíli problesknuvší credits prozrazují pouze dvě jména programátorů a osm testerů - a to, že hra byla "spáchána" v roce 1997.
+10