Třetí díl ze série vesmírných real-time strategií se odehrává po událostech předchozích dvou her. Po porážce Vaygrů nastalo období míru a prosperity, o což se zasadil především objev systému bran zbudovaných prastarou rasou. Avšak z hlubokého vesmíru se začíná vynořovat Anomálie, díky níž síť kolabuje. Klíčem k řešení problému by mohl být zmizelý bývalý velitel Karan S'jet, po jehož stopách se vydává jeho následovník Imogen.
I ve třetím díle se znovu bojuje ve vesmíru na trojrozměrných mapách s pomocí široké plejády různých vesmírných plavidel. Hlavní novinkou nového dílu této série je využití terénu v 3D prostoru skládajícího se z různých pozůstatků pradávné civilizace či vesmírných těles. Tento prvek lze využít při taktizování v podobě přípravy na útok či při krytí se v přímém boji. Naopak je nutné si dávat pozor na částicové bouře či pole asteroidů. Balistické trajektorie střel jsou nyní vypočítávány v reálném čase podobně jako v prvním díle (narozdíl od druhého dílu kdy se zásah vypočítal při samotném výstřelu).
Chybět nesmí ani multiplayer a to jak kooperativní, který se skládá z řady výzev kombinujících klasickou hratelnost této série s roguelite prvky, tak kompetetivní PvP bitvy s dalšími hráči.
Tak podle reakcí fanoušků velké zklamání, příběh je snad ještě horší než v HW2 (koneckonců ty cutscény vypadají fakt příšerně). Skoro se zdá, jako by původní hra byla jen nějaká singularita (a Cataclysm druhá), když se evidentně rezignovalo na pojetí, které udělalo z originálu takový kult.