Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
F-29 Retaliator, nebo familiérně retal.exe je kultovní letecký simulátor zaštítěný proslaveným vydavatelstvím Ocean. V osmdesátých a devadesátých letech se ikonické logo společnosti objevovalo na mnoha hrách postavených na slavných filmových značkách, takže i když jejich produkty nikdy neudávaly trendy, většinou přinášely netradiční zážitek. Retaliator se bez filmové předlohy obešel, protože dodal vlastní kvalitu.

Navzdory názvu hry jsou na výběr dvě stíhačky. F-29, založená na prototypu Grumman X-29 a F-22, která je sice předchůdcem F-22 Raptor, ale nijak se jí nepodobá. Rozdíl mezi nimi je spíše vizuální než funkční. Kdysi dávno jsem si vsugeroval že F-29 je lehčí a díky tomu obratnější, jenže ve vzduchu to poznat nešlo. Každopádně úzus byl, že F-29 je tréninková a F-22 bojová. 

Mise se totiž rozdělují do dvou kategorií. Po přijetí do letectva pilot absolvoval deset zkušebních akcí na polygonu v Arizoně. Podmínky byly ostré, takže za neuposlechnutí rozkazu, zničení nesprávného cíle, nebo nedejbože civilního cíle následoval vojenský soud a potupné vyřazení z armády. Hra zastává nesmlouvavou politiku výstižně vyjádřenou Ivanem Dragem v Rockym IV - "když umřel, tak umřel". Retaliator má permadeath, což byla pro většinu hráčů nepřekonatelná překážka. Po smrti pilota - nebo po hrubém kázeňském přestupku následovalo automatické smazání uložené pozice. Řešením bylo save zálohovat, jenže tím problém nezmizel.

Aby toho nebylo málo, tak je Retaliator pověstný složitým přistáváním. Nezřídka se stávalo, že pilot s vypětím všech sil splnil obtížný úkol, s pochroumaným strojem se dobelhal k letišti, aby tam bídně zhynul v trávě za přistávací dráhou. S trochou štěstí se dal přežít i náraz kolmo do země a velitelství občas přimhouřilo oči nad katapultací, jenže dříve nebo později štěstí došlo a nevyhnutelně následoval hořký konec kariéry. Přistání bylo tak složité, že jsem v okolí neznal nikoho kdo by ho zvládl - a to jsme v kokpitu strávili desítky hodin. Já jsem se to naučil jen díky čiré umanutosti. 

Příběh se odehrává v roce 2002. Vývojáři pesimisticky předpokládali, že v tu dobu bude Sovětský Svaz ještě při síle, a dokonce si bude věřit natolik, že vyšle Rudou armádu proti Severoatlantické alianci. Hlavní bojiště jsou v Německu a v Pacifiku. Sověty podporované státy zkusily své štěstí i na Středním východě. Obtížnost misí je zrádná. Souboje jeden na jednoho jsou vcelku zvladatelné, jenže nepřítel pravidelně disponuje drtivou početní převahou - a ta utluče i sveřepého bojovníka. Když se vše podaří, pořád je tu hrozba přistání na domácí základně. Přehled cílů je rozmanitý - narušitelé vzdušného prostoru, konvoje doprovázené bitevními loděmi, tankové formace, vyloďovací plavidla, polní letiště, cisterny s palivem, mosty a protiletadlová obrana. V Arizoně se ničí i cvičné cíle. Mise nejsou dlouhé. Pokud víte co dělat, dají se splnit zhruba za tři minuty. Návod je k dispozici v prvním a druhém čísle časopisu Excalibur. Tehdy měl cenu zlata, protože misí je téměř stovka a briefing je trochu matoucí.

Na první pohled Retaliator příliš neohromí. Hra byla velice svižná, což vždy potěší, jenže takový F-15 Strige Eagle II ze stejného roku mi připadal vizuálně vábnější. Mapy byly větší než retaliatorských 8x8 čtverců obklopených plackou prázdnoty, takže i pocit z misí byl mnohem lepší. Zvuky byly přirozenější, nepřátelské stíhačky variabilnější a kokpit dodával více užitečných informací. Takže čím bodoval F-29? Především perfektní hratelností a na svou dobu krásně vymodelovanou krajinou. Nad městy se dalo létat nebezpečně nízko a machři mohli prolétat i mezi komíny elektráren. Budovy nebyly jen čtverečky nakreslené na zemi, ale pocitvé bytelné obdelníky, což zvláště při pohledu zvenku nabízelo oku lahodící záběry. V Arizoně se zážitek ještě znásobil díky proslaveným skalním formacím. F-15 se mohla jít zahrabat. 

Retaliator nenabízel ani preciznost simulace, ani dechberoucí akci. Přesto si kolem sebe vytvořil komunitu, která na něho dodnes vzpomíná. Někteří na něho myslí tak moc, že je nyní možnost zahrát si ho přímo v prohlížeči.

Pro: svižnost, modely budov, napjatá atmosféra při přistávání, přehršle misí, nápadité úkoly

Proti: malé mapy, grafika kokpitu, mizerné zvuky, nesmlouvavá obtížnost

+20
  • PC 95
F29 Retaliator byla moje první hra vůbec. Byl jsem asi 9ti letý kluk a byl jsem z té hry uplně paff:) hrál jsem ji vždy když jsem měl povoleno být na počítači. Nejvíce mě bavilo lítat těsně nad zemí, kdy už se na zemi začal objevoval tečkovaný stín vlastního letadla. To byl vždycky velký adrenalin. Je pravda že jsem ale nikdy nedokázal přistát. Jen jednou se stal zázrak a do ted na to vzpomínám, jak se to mohlo stát...:) Když mě nepřátelské letouny poškodily, začal jsem jistě ale pomalu klesat. Byl jsem zrovna nad letištěm. Ze zadku mi čudilo, ale byl jsem schopen tak trochu plachtit. Vysunul jsem podvozek a chytnul idealní směr na nouzové přistání. Dodnes nevím jak jsem to dokázal, ale nouzově jsem přistál. Bylo to pro mě něco tak nového, že ještě asi 5 hodin po přistání jsem nechal běžet počítač a chodil se koukat v průběhu dne jak mi moje F29 stojí na letišti a čoudí se z ní :D Nikdy potom už jsem nepřistál...:D Nikdy jsem opravdu nepochopil jak přistát...ale vím, že to nějak a šlo a podle mě jen při nouzovém přistání, které se povede tak 1 z 1000 pokusů :D

Pro: na dobu vydání dobře propracovaný pocit z letu a relativně inteligentní nepřítel

Proti: teměř nemožné přistát

+13
  • PC 90
Můj první "simulátor" letadel a jedna z prvních her, které jsem na PC vůbec hrál. Tenkrát jsem ještě nehrál, tak, že jsem plnil mise a snažil se hru dojet, jen jsem to vždycky zapnul, nějakým záhadným způsobem se dostal do vzduchu a ničil jsem vše, co šlo :) Když jsem měl později tendence hrát i regulérní mise, tak mi přišly docela dost obtížné, pár jsem jich možná udělal, už ani nevím.

Tyto staré klasiky nelze v kontextu s dnešními hrami hodnotit zrovna objektivně, jsou to prostě krásné vzpomínky.

Btw, uměl jsem s tím přistát a možná bych to zvládnul i dneska :)

Pro: Grafická stránka, parádní letadla, variabilní prostředí

Proti: Docela obtížné

+8
  • PC 80
Osobně neznám nikoho, kdo by dokázal v téhle hře přistát. Přesto jsme ji všichni hráli a královsky se u ní bavili. :-)

Zkrátka a jednoduše, tahle hra je valná část mého dětství. A tak i přes de facto nemožnost (či neschopnost) ji dohrát musím udělit značně vysoké hodnocení. Jsou to přece parádní stíhačky!

Pro: jsou to stíhačky!

Proti: "nejde" přistát

+7 +8 −1
  • PC 75
F-29 retaliator je povedený letecký simulátor stíhaček a tenkrát jsem z něj byl úplně vyvalenej, protože sakra stíhačky byly tak suprový, stejně jako různé mise a pohledy z kokpitu.

4 různé typy misí, u kterých se dalo nalétat spousta hodin a sestřelovat a ničit nepřátelské objekty, leč bylo to trochu bez užitku, protože jsem si připadal jako ten admirál Benson ve žhavých výstřelech, který byl tolikrát sestřelen, že vlastně nikdy nepřistál - protože přistání bylo prostě nerealizovatelné.

No ale i tak to byla docela zábava, podobně jako s LHX Attach chopper - 75 %
+7
  • PC --
uš jsem chtěl hledat disketu, protože jsem si za boha nemohl vzpomenout, jak se to jmenovalo. RET mi ve vyhledávači moc neukázalo! taky jsem nemohl přistát!!! ale proč přistávat... tet jsem kouknul na vobrázky a vypadá to pěkně hnusně, přesto jsem dal z fleku 100%, protože si to pamatuju jako naprosto bezchybnou záležitost, u který jsem dokázal strávit několik hodin po škole, než tatka přišel domu a seřezal mě, že sedím zase u počítače! (ale stálo to za to)
-4 +2 −6