Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
F1 2013

První F1 hra, kterou jsem si koupil, ačkoli jsem měl příležitost vyzkoušet přechozí díly. Tento ročník se od předchozích liší jen v drobnostech - lehké vylepšení vizuálu, aktuální jezdci (2013), přibyl historický mód a scenario mód. Co se týče novinek, historický mód v základní hře nestojí za moc, jsou to pouze jednotlivé závody na několika málo okruzích s omezeným výběrem jezdců a stájí, tento mód se vyznačuje přetáčivější fyzikou starých vozů a žlutým instagramovým filtrem, dodávajícím nádech minulosti. Scenario mód už je o dost zábavnější a seděl by i k historickým formulím, hra vás vhodí doprostřed sezóny (i závodu), a dává vám různé úkoly - např. zničil jste přední křídlo - zajeďte do boxů a neskončete na posledním místě, atd... Tento mód je pro mě nejzábavnějším prvkem celé hry, protože se vždy ocitnete v napínavém závodě, což se vám v kariéře vždy nestane. Samotný jízdní model mi sednul a při pohledu z kokpitu mám skutečně pocit že závodím, což podtrhuje také kvalitní ozvučení hry. Největší nedostatek hry je, že není s kým hrát online, kvůli čemuž jsem si hru vlastně pořídil a zažil tak velké zklamání, ve večerních hodinách narazíte na max 3 - 4 místnosti s 1 - 5 hráči, což prostě formulím nesvědčí, rád bych zajel závod s 16ti hráči a užil si bitvu o každou pozici, než po jedné chybě dokončit závod osamocen se ztrátou 5 vteřin...

Pro: Grafika, optimalizace, scenario mód, jízdní model, počasí

Proti: Málo hráčů online, AI brzdí příliš brzo před zatáčkou a pustí vás před sebe, nevyužitý potenciál historického módu

+8
  • PC 65
F1 2013 - z nedostatku jiných her na tohle téma - je dobrá věc... Dlouhodobě jde ale o to, že Codemasters nemají koule udělat něco nezapomenutelného a bezva. Nemají koule udělat příběhově silnou, byť třeba částečně předskriptovanou, hru např. ze 70. nebo 80. let, kdy by hráče, dejme tomu, a je to jen příklad, který mě jednou napad před spaním v posteli, posadili do slušného vozu ale za blbé situace, kdy závodník před ním, třeba týmová dvojka, uhořel nebo byl dekapitován při poslední Grand Prix, a musel tak podpořit ve zbytku šampionátu týmovou jedničku ve hře o "Scudetto", nebo, alternativně, sbírat rivalům body tak, aby uhynulý jezdec získal mistra in memoriam... Přičemž by se jednalo o takový dílčí příběhový goal, který by odrazil hráče do další sezony, v níž by už mohl jet sám na sebe, vyjednat si lepší smlouvu v týmu, co jde nahoru nebo tak něco. Jinými slovy, očekávám, že jednou dostanu pod pracky hru, která se bude kvalitně inspirovat reálnými událostmi z podniků F1, nebude se zabývat kvadrilionem redundandních módů a banalitek a prozkoumá duši jezdce a závodů do hloubky, místo aby na mě křičela WELCOME TO F1 2014!

Možná by se ale PR maník takového studia omezil na suchý statement, že Ještěr je píča, že by se něco tak kulervoucího davu nikdy neprodalo.

Každopádně to nic nemění na tom, že F1 2013 nemá ani jednu kouli, ba dokonce možná nemá ani pytel; zůstává tak lacinou jednohubkou, jednookým mezi slepými.

Pozn. hra sice disponuje jistým retro modem, a určitě se tím v PR i masitě chlubila. Jelikož ale vzali 4 starší tratě, pár legendárních vozů a několik legendárních, mrtvých, klinicky mrtvých i živých pilotů, a nastrkali je víceméně halabala do těch aut, přejdu to radši lakonickým "OMG".


DODATEK 10/2014: z nedostatku jiných her na tohle téma jsem se rozhodl podrobněji zaměřit na kariérní větev, poštelovat auta/nastavení a musím pozitivně zkonstatovat, že je v závodním režimu zač chválit. Hra výborně (!) simuluje některé (ne)milé aspekty, jako jsou proměnlivé podmínky, závodní strategie, degradace gum a celkově se relativně chová jako spořádaný simulátor - vzdor některým nevychytávkám a nešvarům, jako je moji brzdnou stopu nerespektující AI, nebo až příliš náladoví komisaři. Chybí také vážnější nehody (ťukance a výlety do kačírku přítomny jsou) a Safety Car.

Jednou jsem si takhle do GP Kanady vyjel z Pole position, kdy mi 25 kol z 35 moc hezky brzdili závodní pole střídavě Massa a Rosberg, načež začalo nevinně kipat v jedné koncové zatáčce, aby se kolem 30. kola rozpršelo nafestovku, pročež jsem zajel pro intermediates o kolo dříve, než soupeři, takže jsem si jich pár dal jak palačinku. Ve 33. kole z 35. se nicméně karta slušně obrátila, protože ty zmrdky si zajely rovnou pro wety, a málem mě nakonec ještě udělal Hambáč s Meďourem :)

Čiliasitak, má hlavní výtka, týkající se neochoty nebo neodvahy vydat něco special, extra a cool, nějaké Rivaly na PC, samozřejmě pořád platí, a klidně se ujmu i scénáře :)
+10
  • PC 60
I přesto, že jsem od mala velký fanoušek motorsportu a zejména F1, první F1 závody jsem vyzkoušel až s F1 2010. Hrálo se to fajn, ale ten pocit z jízdy a celková atmosféra nebyly nic moc. Držel jsem se tedy NFS: Shift a proháněl obstarožní MOMO Racing Wheel pěkně v bezpečí za čelním sklem. F1 2011 a 2012 mě nijak nelákaly, ale classic mod v F1 2013 mě přesvědčil alespoň k vyzkoušení.

Zatím mam za sebou test nováčků a první závod v Austrálii. V testu v Abu Dhabi doporučuji strávit co nejvíce času, dokud si nebudete opravdu jistí, že tak nějak dokážete objet pár kol bez bouračky a než se trošku sžijete s autem. První dojmy jsou veskrze pozitivní, i když ten rukopis Codemasters je ve hře pořád dost silný. Grafika je trošku mdlá, hudba nic moc a ta atmosféra ze mě neždíme ten pocit brutálních rychlostí a Géček v zatáčkách. Jízdní model a AI zatím nemůžu hodnotit, ale oproti F1 2010 cítím některé změny poměrně výrazně (obrubníky, brždění, pneu, splitstream).

Trochu zvláštní mi přijde akcelerování při výjezdu ze zatáčky. Zatím jsem se to buď nenaučil anebo to Codies prostě trošku odflákli. Buď se kola hodně protočí (oni se tedy skoro vždy trochu protočí, ale ne tak aby motor drhl na omezovači), anebo se rozjíždíte jako šneci. Porovnával jsem si různé výjezdy s různými onboard videi a ukazateli telemetrie, a i když se rozjíždim opravdu stejně jako na skutečných záběrech, auto se zkrátka nezachová jako ve skutečnosti. Dodávám, že jezdím s vypnutými veškerými asistenty.

Jedna věc mě ale docela nepříjemně praštila do očí, a to očekávané výsledky od vašeho týmu. Podepsal jsem se Sauberem, a v prvním závodě si přáli abych dojel kvaldu i závod na osmém místě nebo líp. Kvalifikoval jsem se jako 14. a závod dojel 9., i přesto mi hra přehrála cutscénu jak se pilot a jeho závodní inženýr hrozně rozčilují, kroutí hlavami a jsou z výsledku zklamaní. Tohle si podle mě Codemasters mohli odpustit, vždyť máte pět týmů co jsou relativně na špici a můžou reálně bojovat o přední příčky, čili do první desítky je celkem těžké dostat se s týmem ze středu pole. Alespoň tu animaci si tedy mohli tvůrci odpustit, působí to na mě tak trochu nejapně.

Toliko první dojmy, hodnotit tedy zatím nebudu a časem komentář doplním.

EDIT 18.11.13
Jak jsem slíbil, tak taky plním a po delší odmlce doplňuji komentář. Sice jsem kariéru zatím nedokončil, ale hra si mě docela chytla a věřím, že při nejhorším začnu i druhou sezonu =) Codemasters vydali pár drobnějších updatů a některé opravili a upravili i dosti zásadní věci. Hra mi na mém obstarožním HW běží o poznání plynuleji, což považuji za velké plus. Zmiňovaný prokluz kol se mi podařilo o něco snížit, jen to chce opravdu rozumět nastavení a správně zvolit a nakombinovat jednotlivé položky. Nastavení vozu na 25% závodu je dost odlišné od toho s plnou délkou, a pokud bych chtěl 100% závod odjet s nastavením vozu pouze pro čtvrtinovou délku závodu, po půlce bych jezdil na ráfcích. U AI jsem zatim neobjevil nijak velké nedostatky, snad jen jednou nebo dvakrát jsem byl penalizován hned po startu, když jsem si bránil pozici (nepovolené blokování - nesmysl).

Hra je ideální pro fanoušky F1, které zrovna moc netáhně např. rFactor. V F1 mě to zkrátka baví mnohem víc, je tu kariéra a tím pádem i nějaké "imaginární" vyšší cíle stát se tím nejlepším pilotem světa. Nepotřebuji nejreálnější fyziku, protože moje křeslo stejně neumí simulovat přetížení, a ruce i nohy se v reálu a při 100% simulaci chovají zkrátka jinak. Odhaduji realističnost cca na 80-85%, platí tu stejné zákonitosti, jako kdybyste skutečně řídili F1 - musíte být konzistentní, hlídat pneu, šetřit palivo a nastavovat poměr směsi, kontrolovat co se děje za vámi, plánovat strategii, být opatrný na plyn a na manévry na trati, přesně a precizně brzdit a držet ideální stopu. Závody F1 nejsou jen o super akčních bitvách na trati a závratných rychlostech, ale o konzistenci, o odhadu okamžiku a využití správné chvíle, musíte přemýšlet dopředu, ale zároveň se soustředit na tu jednu konkrétní zatáčku před vámi. F1 má (dle mého názoru) mnohem blíž k vytrvalostem, než ke krátkým sprintům nižších formulových sérií. Tohle vše F1 2013 dokáže hráči ukázat. Bohužel ale může chvíli trvat, než si na to člověk přivykne, hra zkrátka neumí tak rychle zaujmout... Což je škoda, dalo by se to určitě zvládnout lépe.

Rád bych v budoucnu viděl možnost zajet si první předstartovní kolo (po výjezdu z boxů), zahřívací kolo a i vítězné kolo. Chci vidět víc drobných karambolů v první zatáčce, lepší animace pohybu auta v boxech při zajíždění pro pneu nebo zatlačování auta do garáže (upřímně, to je pro zkušeného grafika/animátora záležitost jednoho nebo dvou dní), lepší hudbu, surovější a hmatatelnější atmosféru.

Pokud neprahnete po nejaktuálnější sezóně a nejste F1 magoři, rozhodně se vám hru nevyplatí kupovat, tolik vám toho za ty prachy zase nedá. Nicméně na "vyblbnutí" jsou tu i další módy a některé jsou i nové, takže kdo rád míchá skutečnou F1 s různýma arkádovějšíma výzvama, ten se tu určitě najde. I tak bych byl ale spokojenější, kdyby další sezony F1 vycházely jen jako update. Člověk by si za cca 800Kč koupil F1 základ, a každý rok si za 250Kč dokoupil aktuální sezonu, auta, tratě, trošku vyladěný engine, a drobné vychytávky a za stovku třeba nějaký ten mód.

EDIT 11.12.2013
Komentář už sice nabobtnal do ohromných rozměrů, ale přesto bych ještě rád dodal pár drobností a postřehů co se závodů a AI týče.
Doporučuji volit opatrný styl jízdy při těsných soubojích, tzn. včas najíždět do defenzivní stopy. Zpočátku jsem byl dost agresivní, a AI, i přesto že je spíš opatrnější, sice včas uhla ale několik dalších metrů se chovala dost nevyzpytatelně. Hra si podle mě moc neumí poradit s tím, že někdo jezdí trošku jako magor. Ve výsledku pak sbíráte penalizace vlastně za příliš agresivní styl jízdy, což by mohli Codies do příště trošku poladit.
Poté, co jsem si jízdní styl vypiloval a výrazně zlepšil konzistentní výkony v závodech, dokázala hra naservírovat skutečně vynikající a těsné souboje trvající několik kol, ale nebyl to nereálný extrém. AI na vás tlačí, ale když to nejde, trošku zvolní (jako když v reálu pilot sleduje toho před sebou, čte jeho stopu), a pak zase několik kol přitlačí, a občas to vyzkouší i na techničtějších částech trati, kde se předjíždí hůř a dělá se více chyb. To se mi velmi líbí, a dokáže to přidat opravdu hodně, musíte být ale trpěliví a naučit se jezdit víceméně stejná kola po delší dobu.
Hra se podle mého hraje daleko obtížněji na volantu, než na gamepadu. Klávesnici neberu vůbec v potaz, jednak jsem to vůbec nezkoušel, a údajně se to opravdu skoro vůbec nedá. Ono točit rukama a do toho sehrát i nohy, a bojovat s feedbackem je zkrátka náročnější, přesto ale lepší zážitek, samozřejmě. Gamepad vám ale dovoluje být k autu stejně citliví, jenomže přes malé páčky a ovládání plynu a brzdy na tlačítkách se do toho dostanete daleko rychleji. S volantem umí být F1 2013 vcelku slušný simulátor, i když samozřejmě pořád to není "sim-racing first class". Osobně bych ale už ve fyzice moc zásadnějších změn nedělal, do dalších let by stačilo jen trošku dolaďovat drobné nedostatky, a zaměřil bych se spíš na animace v boxech, celkovou atmosféru, a nějaké ty serepetičky okolo (různé věci v kariéře, a další "balast"). I když, rok 2014 přináší novou éru F1, takže jsem dost natěšenej nejen na závody skutečné, ale i jak se Codies popasují s přenesením úplně nových vlastností aut a motorů na virtuální dráhu.
+13