Dojmy z Bety - je to pecka, ještě lepší než jsem doufal. Skutečně jako Subnautica na poušti, jen akčnější a víc rpg. A perfektně těžící z Dune lore.
Snad tedy i příběh tomu dostojí, Subnautica ho měla dobrý. Z něj jsem viděl po dvaceti hodinách hraní zatím jen malý kousek - ale premisa vypadá zajímavě. Writing samozřejmě nebude na úrovni Herberta, to bych nikdy nečekal, ale třeba v úroveň povedeného Dune: Prophecy seriálu bych doufal. Stejně jako v něm, a ve Villeneuveho filmech, tu vypadá design prostředí - tedy vypadá skvěle, ten se podle mě jako velkého fanouška knih povedl velmi. I Harkonneni, není to sice Giger, ale dokázali si najít svou vlastní velmi zajímavou tvář. Snad do hry časem přidají i tu Geidy Prime.
Hlavní vedle příběhu je tu ale survival, objevování prostředí, zkoumání a vyrábění technologií, stavění, obecně přežívání na Arrakis - a to mě těch dvacet hodin bavilo hodně a už se nemůžu dočkat až se tam za tři týdny budu moc vrátit. Mám radost že se povedlo zachovat ducha předlohy, Duna je drsná planeta, žízeň je pořád, nepřátelé dokáží představovat oříšek i v malém počtu, bouře jsou kruté a nesmí vás chytit v otevřené krajině, a Červi jsou scary as fuck už jen na poslech zdálky (skvělý sound design, nejen u nich), natož když se začne blížit zrovna když traverzujete otevřený písek. A když vás chytí, tak GG, sežere vám všechnu výbavu. To všechno dohromady dokáže vytvořit pěkně infarktové situace.
MMO je to jen ve velmi malých detailech, hraje se to minimálně po dobu hlavního příběhu jako singleplayer hra, jen v některých ohledech trochu specifická - jako že nepřátelé a suroviny se po čase respawnují (nepřátelé jsou největší surovina - důležitý zdroj vody), což mě trochu otravovalo, ale tak zase to zjednodušuje grind (který je tu dost mírný). Tedy kdo chce asi může hrát i co-op, PvP je až na pár drobných vyjímek možné až v endgame.
A PvP mě nezajímá. Ale jestli mě to po těch cca 100 hodinách v single player příběhu a solo sub-questech pořád bude bavit, tak ho asi zkusím. Soubojový systém se mi teď na pohled zdá málo přizpůsobený pro pvp, ale kdoví, dovedu si představit že velké bitvy o harvestery, s tanky a bojujícími Ornitoptérami kolem, by mohly být docela fajn.
Co by mohlo být lepší - no ocenil kdyby to byla víc syrová realistická akce jako ve Stalker nebo Tarkov, než ten v crafting survivalech klasický jednodušší lehce arkádový styl. Hlavně souboje na blízko vypadají trochu janky, střelba je zábavnějši.
A aby byl příběh ještě delší a komplexnější, jako ve Witcher 3, BG3 nebo Cyberpunku, a ne jen takto na půl cesty - různé povolání a buildy, větvené dialogy s npc a různé možnosti postupu hrou ano, ale asi ne vyloženě hluboké RPG. Svět Duny by si něco takového zasloužil.
A osobně bych byl rád kdyby byla hra trochu "prázdnější", je to Duna, chci hodinu cestovat pustou krajinou kde nepotkám živáčka, ne narážet na něco zajímavého nebo někoho živého každých pár minut :P (ale to byly jen úvodní oblasti, v těch dalších obtížnějších to bude možná jiné, nemluvě o rozsáhlé hluboké poušti)