Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.




Registrace

Mafia: The City of Lost Heaven

92

Zajímavosti

Vývoj

Automobily měly původně reálné názvy, ale protože tvůrci nedostaly svolení od jejich výrobců, museli nakonec vymyslet názvy zkomolené. Z nejznámějších značek stojí za zmínku například Alfa Romeo = Caesar, Buick = Wright, Cadillac = Lassiter, Ford = Bolt, Chevrolet = Schubert, Mercedes-Benz = Celeste Marque či Pontiac = Crusader.
Ve složce s texturami se dá najít mnoho zajímavých věcí. Například textury na auta jež se ve hře nevyskytují, mladý Salieri, starý Paulie, hospoda "The Tavern" a nebo také textury ze závodů ve městě. Ty měly být původně v zamýšleném multiplayeru na který se však v původní hře nedostalo.
Původně byl pro hru zamýšlen i multiplayer, který měl vyjít v podobě patche, přičemž by obsahoval několik modů. V prvním by spolu soupeřili policisté s mafiány o rukojmí, dalším měly být závody ve třicátých letech, kde by soupeři závodili s formulemi na tratích Hoboken, Central Island, Downtown a Oakwood a posledním modem byla hra na vlajky. Nakonec ale multiplayer do hry zakomponován nebyl.
Mise Molotov party měla být původně úplně jiná. Původně jste měli vymlátit celou hospodu jen boxerem. Ve složce s texturami se dají najít obrázky k této verzi misi. Autoři ji však nakonec zaměnili za Molotov Party.
Herní doprovod obsahuje skladby od gipsy-swingového kytaristy Djanga Reinhardta, přesto však v době, kdy se děj odehrává (30. léta minulého století) některé skladby teprv vznikaly, nebo vůbec neexistovaly.

Tvůrci

Hráli:

Tommy: Marek Vašut
Paulie: Petr Rychlý
Salieri: Antonín Molčík
Sam: Luděk Čtvrtlík
Frank: Dalimil Klapka
Vincenzo: Miroslav Saic
Ralph: Tomáš Sýkora
Norman: Alexej Pyško
Sarah: Linda Rybová
Lucas: Václav Knop
Yellow Pete: Karel Rychter
Luigi: Tomáš Karger

Vedoucí výroby: Petr Vochozka
Produkce: Lukáš Kuře
Hlavní programátor: Dan Doležel
Vedoucí vývoje LS3D Engine: Denis Černý
Hudba: Vladimír Šimůnek
Kamera: Tomáš Hřebíček
Hlavní grafik: Pavel Čížek
Scénář a režie: Daniel Vávra
Level Design: David Šemík, Pavel Tretera, Pavel Brzák, Lukáš Kuře, Radek Pešl
Programování fyzikálního modelu: Václav Král
Závody, multiplayer, AI: Martin "Branner" Brandstätter
Kolize a animační systém: Daniel "Gif" Čapek
Umělá inteligence: Jiří "JIPO" Pop

LS3D Engine Team: Radek Ševčík, Tomáš Blaho, Pavel Dlouhý, David Levínský
Programování: Aleš Bořek
Moduly pro LS3D Engine: Marek Rabas, Miroslav Ondruš, Tomáš Štěpánek

Návrhy a tvorba postav: Roman Hladík
Speciální efekty: Jan Straka
3D grafika: David Šemík, Pavel Tretera, Tomáš Hřebíček, Michal Mach, Milan Šaffek, Pavel Procházka
2D grafika: Pavel Čížek, Roman Hladík, Jan Straka, Milan Šaffek
Grafický design: Daniel Vávra, Pavel Čížek
Na grafice dále spolupracovali: Jan Žatecký, Benedikt Záhora, Aleš Filka, Michal Beran, Pavel Grim, Radek Marek, Eduard Doležal, Martin Duda, Michal Babjár, Karel Matějka
Animace a střih: Michal Mach, Patrik Marek, Zbyněk Trávnický, Štěpán Prokop, Roman Hladík, Lukáš Homola,
Storyboardy: Martin Dvořák, Tomáš Hřebíček
Herci pro snímání pohybu: Tomáš Sedlák, Josef Vašek
Dále hráli: Jiří Alán, Jan Konečný, Zdeněk "Denny" Ratajský, Kateřina Svobodová, Petra Hřebíčková
Kaskadéři: Martin Šebela, Karel Malčík, Vojtěch Malčík, Jiří Puchýř

Zvuk: Michal Chovanec, Petr Klimunda, Jan Absolín

Testeři IS

Hlavní tester: Vladimír Nečas
Testeři: Jiří Matouš, Libor Kvasnička, Michal Axmann, Josef Vašek, Viktor Procházka, Jan Kittler
Externí betatesteři: Jiří Vašek, František Sitárik, Vladimír Šenflok, Petr Baláš, Tomáš Bezděk, Jindřich Průža, Jiří Dočkal

Technická podpora: Petr Olšanský, Tomáš Hocek
Zbraňový poradce: Jan Krčmář
Režie českého znění: Jakub Saic, Daniel Vávra
Zvuk českého znění: Petr Mekina
Nahráno ve studiu MC Production Prague

Dirigoval: Adam Klemens
Hudební režie: Jiří Zobač
Zvuk: Vladimír Fila
Orchestr: Bohemia Symphonic Orchestra
Contractor: Jiří Křižanovský
Nahráno ve studiu: Studio B, National Theatre Prague
Mix a mastering: Evoo studio
Závěrečná skladba: Lordz of Brooklyn

Take 2 Interactive

Producer: Andrew Morley
Development Manager: Luke Vernon
Group Production Co-ordinator: Chris Madgwick
Technical Services Manager: Sajjad Majid
Special Advisor: Joe Howell
Voice Talent Casting and Direction: Renaud Sebbane

QA Manager: Mark Lloyd
Supervisor & Mafia Lead tester: Kevin Hobson
Test Supervisors: Paul Byers, Tim Bates
Testers: Andy Mason, Charlie Kinloch, Lee Johnson, Matt Hewitt, Kit Brown, Rob Dunkin, Denby Grace, Phil Alexander, Phil Deane, James Cree, Michael Emeny, Jonathan Stones, Michael Blackburn, Antoine Cabrol

Poděkování: Martin Beneš (Mission 18), Peter Kubek (moral support), Martin Rečka (installer), Honzík Hlavatý (sexy tattooer), Michal Bačík (first engine), www.lordzofbrooklyn.com, Dan Svátek, Vladimír Čížek and Štefan
Našim rodinám, manželkám a přítelkyním za všechnu podporu po tak dlouhou dobu. Všem majitelům vozidel za cenné technické informace.

Velké díky za podporu těmto lidem a stránkám: Tomas "TeSjit" Verheyen, Frorrari, Florian Schröder, Fred Seidel,
Mafia Epicenter - mafia.gtacenter.com; Mafia World - www.3dap.com/mafia/; www.mafiamatch.com; www.mafiacentral.com; www.mafia-thegame.de; www.game-mafia.de; www.mafia-city.de; www.mafia-network.de; www.mafia-player.de; www.planet-mafia.de

(c) MMII Illusion Softworks, a.s.
Vyrobeno v Illusion Softworks a.s. Vydal Gathering of Developers. Všechna práva vyhrazena.
Anglický dabing Mafie je zaujímavý hlavne z toho hľadiska, že viaceré herné charaktery (Sam, Frank, Paulie, Sarah, Yellow Pete a Don Morello) sú nadabované hercami zo seriálu Sopranos, ktorý je známym seriálom z mafiánskeho prostredia.

Příběh

Jak získat Lassiter V16 Police v misi Výlet do přírody? Sežeňte si nějaké vyšší auto například Schubert Six. Postavte ho ke zdi v Hobokenu, tam kde se hlavní silnice kříží s takovou menší sílnicí která dělá okruh a vrací se na tu semou silmici (tam kde v misi návštěva v lepší společnosti nabíráte kasaře Salvatora). Vylezte na auto a přelezte zeď. Tam jsou baráky, běžte k nim a za jednim blíž té hlavní silnici je ten vůz
V misi Volební kampaň jsou možné 3 scénáře.

1) Vlezete do kanalizace a nebudete si všímat dělníka. Ten vás pak až zabijete politika a vylezete z vězice ven práskne poldům a ti vás budou prohledávat. Pak je dobré odložit všechny zbraně ještě před tím než vypáčíte dveře a půjdete ven (nože a basebalové pálky poldům nevadí)

2) Zabijete dělníka a necháte ho tam ležet. Pak při až výjdete z vězení narazíte na policajty, kteří vyšetřují vraždu tohoto děleníka. Pak platí to samé co v případě 1.

3) Zabijete děníka a jeho tělo schováte do kanalizace. Pak můžete z věznice vklidu odejít.
Fanoušci hry natáčí film podle hry.
V misi Omerta, když jdete do budovy, kde ukrývají Frankovu ženu a dceru tak tam je v budce chlap co telefonuje. Když ho zabijete nepřivolá na vás policii. Pokud ho nezabijete mužete očekávat spoustu policistů s brokovnicema.
Hra je inspirována filmem Mafiáni (v originále Goodfellas), který v roce 1990 natočil Martin Scorsese.
Fígl jak v misi Bastard se štěstím v přístavu zabít 3 lidi (2 na věži) jednou ranou. Mezi strážníma věžema naproti budově, kde se skrývá Sergio je vagón se sudama. Střelte do něj (ale musíte být daleko) a sudy bouchnou a výbuch zabije odstřelovače na věžích a chlápka s Thomsonem schovaným mezi krabicema.
Nejjednoduší způsob jak zabít v misi Bastard se štěstím Sergia Morela je, že se schováte za bedny a přes bedny hodíte granát.
V extrémní jízdě se nalezne mise ve které musíte dojet s náklaďákem plným nitroglicerinu na místo určení.Tato mise odkazuje na film Mzda Strachu ve které se vesničani museli ujmout stejného úkolu

Hardware

Minimální konfigurace:
Procesor: Pentium III / AMD – 500 MHz
Paměť: 96 MB RAM
CD-Rom: 16 rychlostní CD / DVD ROM
HDD: 1,8 GB volného místa na harddisku
Grafická karta: 16 MB
Operační systém: Windows 98 a novější
Zvuková karta: integrovaná

Doporučené hardwarové vybavení:
Procesor: Pentium III / AMD – 700 MHz a více
Paměť: 128 MB RAM
CD-Rom: 32 rychlostní CD / DVD ROM
HDD: 1,8 GB volného místa na harddisku
Grafická karta: 32 MB a lepší
Operační systém: Windows 98 a novější
Zvuková karta: s podporou prostorového zvuku

Easter eggy

V misi Melouch při obhlídce banky, když stojíte a mluvíte s Paulim, přijde k pokladně člověk, který se představí jako Viktor Kožený.
Tvůrci Mafie mají zálibu v metalové muzice. Prozradí vám to soupiska jezdců při závodu. Vyskytují se mezi nimi jména jako Chris Barnes (zpěvák - ex Cannibak Corpse, Six Feet Under), Peter Tätgren (zpěvák - Hypocrisy), Mick Harris (bubeník - Napalm Death), Thomas Warrior (zpěvák - Celtic Frost), David Vincent (zpěvák - Morbid Angel), Bill Steer (kytarista - Carcass, Napalm Death), Will Rahmer (zpěvák - Mortician), Kirk Windstein (zpěvák - Crowbar)
Ve hře se dá narazit na člověka s psí hlavou. Kdy a kde je věcí náhody.
Když jedete z Central Islandu přes jižní most směrem na Downtown, tak za mostem jsou dvě budovy spojené nad silnicí průchodem s okny. Pokud do jednoho z oken střelíte, spustí se dialog autorů hry.
V misi kněz když prolezete po žebříku na střechu kostela se nechází zavěšené vědro na laně. Když do něj střelíte tak spadne a zabije dole člověka.
****** KASÍNO JE HOAX, OBVYKLE SE UVÁDÍ NÁSLEDOVNĚ ******

Ve hře je možnost navštívit kasino. V modu jízda stačí dojet před Pepeho restauraci (mějte na paměti že ve hře se nachází nejméně čtyři Pepeho restaurace) a vystřílet do vchodových dveří přesně 15 náboju ze zbraně Thompson 1928. Následně se otevřou dveře a můžete vkročit do kasina. Přeji příjemné, hazardem strávené chvíle ;)))
V misi Všechno nejlepší se dá opít. Na parníku vejdete do salónku s barmanem kde je na barovém pultu plná sklenička. Po stisku akčního tlačítka se tom napije. Když se ovšem napijete třikrát po sobě, začne se to s vámi všechno motat...
Je v Mafii kasino? Zřejmě největší otázka kolující o této hře.

Kasino se ve vanille (čisté verzi) hry NEnachází - neexistují o něm ani žádné soubory. Je však možné ho mít díky modifikaci Casino mod.
Menší fígl, jak se vyhnout závodění v misi Fairplay, je schovaný za zátarasami u prvního kontrolního bodu. Projeďte ním a než se vrátíte zpět na trať, zmáčkněte nulu na numerické klávesnici (obvykle slouží k umístění zpět na trať). S trochou štěstí se dostanete na cílovou rovinku, přičemž stačí projet, opět dojet ke kontrolnímu bodu a až do pátého kola opakovat.
V misi Běžná rutina - Clarkův Motel můžete vykonat potřebu na WC, stačí si zajít na pánské WC a použít akční tlačítko u prvního záchodu.

Dole na baru je také možnost střelit do petrolejové lampy, která v kombinaci s lahvemi alkoholu vykoná své.
Ve hře bojujete proti Morellově kriminální rodině. Mafiánská rodina s tímto jménem skutečně existovala. Založil ji Giuseppe Morello v 90. letech 19. století. Dnes je však tato rodina známá spíše podle Vita Genovese, jako Genoveseho kriminální rodina. Genovese byl bossem rodiny v 50. a 60. letech. V současnosti tato organizace dominuje New Yorkskému podsvětí.
Vozidlo Bolt-Thrower, které je možné vidět v finální cutscéně, lze získat i jinak, než plněním úkolů v extrémní jízdě. Stačí jet na západní West Marshal Bridge (je to ten západní sklápěcí). U něj je pozorovací věž, na níž je řada oken. Stačí střelit do jednoho z oken na západní straně věže. Obrazovka by pak měla černě bliknout. Pokud se stak stalo, tak jeďte k East Marshal Bridge. Pod ním by jste měli dané vozidlo najít. Tento postup by měl fungovat nejen ve volné a extrémní jízdě, ale i v příběhové hře.
V extrémní jízdě se vyskytuje mise v níž musí hráč dojet s náklaďákem plným výbušnin na určité místo. Musí přitom jet určitou rychlostí. Pravděpodobně se jedná o odkaz na akční film Nebezpečná rychlost, z roku 1994. Ve zmíněném filmu jsou hlavní postavy nuceni jet autobusem v určité rychlosti jinak vybuchne.
V misi Jen tak pro radost je zmíňka o společnosti Scorsese Import-Export. To je pravděpodobně odkazem na Martina Scorseseho, známého režiséra gangsterských filmů, včetně těch, které inspirovaly tuto hru.

Ostatní

Když se načítá mise uprchlík, na loadovací obrazovce je peněženka. Úplně spodní bankovka v té peněžence je česká dvoustovka.
Mise Smetánka má tři možné konce. První je klasicky na letišti. Druhý je ten, kdy Morello neodbočí na letiště, ale jede rovně a vy ho pak shodíte z mostu. Třetí je nejvíce vzácný, Morello to napálí do zdi a vy ho zabijete. Hra potom bez animace pokračuje dál. Povedlo se mi Morella vybourat už ve městě, ale nefunguje to. Musí se vybourat sám a na venkově.
V misích Jen tak pro radost a Radši si zvykej v místnosti, kde se setkáváte s Pauliem, Samem a Salierim je gramofon. To není žádná novinka, ovšem jedině v těchto misích ho lze spustit.
V Extrémní jízdě je v Hobokenu vytesaná ve skále velká tvář. Dá se do ní dostat tajnými dveřmi v železničním tunelu. Zábrany na kolejích se dají obejít, vyšplháte bokem a spadnete za ně. Po chvíli po pravé straně narazíte na místo co lze použít. Dveře ovšem neotevřete! Prvně si musíte v obchodě Ironmongers (železářství) koupit paklíč. Ovšem jde to jen v jednom a to v tom který se nachází poblíž místa kde startuje mód Jízda v Hobokenu (stačí jen stisknout akční tlačítko u dveří do obchodu). Po otevření dveří v tunelu projdete chodbou ve skále až do úst vytesané tváře.
Močení a zvracení:-) V misi Uprchlík když utíkáte před gangstery si můžete všimnout chlápka který močí. Když do něj bouchnete, začne utíkat, ale čůrat nepřestane! Podobného efektu se dá dosáhnout v misi Všechno nejlepší. Tam najdete chlápka který zvrací přes zabradlí. Když ho oslovíte zrovna když zvrací, tak se otočí, bude zvracet na sebe a ještě při tom mluvit.
Pokud v misi Běžná rutina střelíte třikrát do kola žlutého Lassitera, uprchlík následně s kufříkem neodjede vůbec a ušetříte si čas s obvyklou automobilovou honičkou..
V Extrémní jízdě se dá nalézt neviditelné auto. Je na staveništi v Hobokenu schované v rozestavěných základech domu (či co to je). Vchod je zakrytý deskama, ale dá se jimi projít. Auto ze začátku vypadá normálně, ale jak s ním jedete, tak postupně po částech mizí. Schovka se nachází i v normálním módu hry, ale auto tam není, nicméně dá se použít jako schovka před policií.
Hra je jednou z nejvíce modifikovaných her (v našich končinách 100%). Díky programu Mafia DataXtractor si zvládne minimálně překleslit textury, nebo změnit zvuky úplně každý. I proto komunita okolo hry žije i spoustu let od jejího vydání.
Poté co zastřelí Thomase Angela můžete slyšet později v titulcích Sáru. V nastavení si dejt
zvuky na maximum, hudba a vozidla na minimum a dabing na maximum. Hned jak se ukáže
před titulkami obrázek, že je konec, pozorně poslouchejte. V titulcích jde slyšet Sára jak
naříká na Thomasovou smrtí.
Tohoto lze dosáhnout jen s trainerem, či úpravami hry. V misi Uprchlík zabijte ty dva co vás honí. Při předchozím hraní jste si jistě všimli, že v jednom průchodu čeká žena na muže a v dalším muž na ženu. Domluvili si schůzku, ale žena si spletla místo. Řekněte jí o muži který na ní čeká a ona se za ním vydá po ulici. Vy se musíte vrátit stejnou cestou jakou jste přišli zpět k muži a počkejte si na ženu. Ta příjde, ale jakmile se k muži přiblíží tak se otočí, nic neřekne a odejde.
V misi Uprchlík nejsou nesmrtelní jen ti dva gangsteři co vás honí, ale naprosto všichni (kromě vás)
Pokud nemáte mapu měta Lost Heaven (byla součástí originálního balení) je řešení jednoduché. Mapa je v texturách hry jako soubor 0mapar.bmp. Stačí ji trochu upravit, vytisknout a máte výbornou herní pomůcku.
Chyba ve hře: Když praštíte baseballovou pálkou do hydrantu, telefonní budky, nebo obrazu v galerii, většinou zemřete.
V Extrémní jízdě v modrých dveřích jednoho z domků u školy v Oak Woodu je takřka neocenitelná věc – stačí kliknout a rázem máte všechny bonusové vozy.
V Extrémní jízdě vám dveře od majáku (mezi Oak Woodem a Oak Hill) ukážou všechny mávající chlápky.
Když byla Mafia vydána ve verzi pro PlayStation 2, ihned v prvním týdnu zahájení prodeje (2. – 8. února 2004) se stala nejprodávanější konzolovou hrou v USA. Předstihla i takové “velikány“ jako Need for Speed: Underground nebo Medal of Honor: Rising Sun. V Británii se PS2 a XBOX-ová verze dostaly na 3. a 5. místo v žebříčcích prodejů.
V misi Coura se vyskytuje jeden bug umožňující vrátit se do vybouchlého hotelu. Jakmile jej odpálíte a Tom skočí na střechy, stačí vyjít nahoru po prvním schodišti, ale nahoře zabočit doleva. Z této střechy pak skočit na hotel a jste zpátky. Je však nutné mít dostatek, života, přecejen je to docela výška.
Na začátku mise Fair Play po rozhovoru se Salierim jdete za Ralphem. Ten na dvoře něco pálí a v jedné z papírových krabic můžete spatřit panenku.
Hra obsahuje jeden veľmi užitočný bug, vďaka ktorému sa dá urýchliť nabíjanie. Stačí začať prebíjať zbraň a urobiť pritom kotrmelec do strany. To je výhodné najmä pri zbraniach, ktoré sa dlho prebíjajú, ako napríklad Thompson.
V misi Kněz při úniku z kostela máte připravené před vchodem pohřební vozidlo, abyste mohli uprchnout. Jelikož jste v policejním pátrání, čeká vás honička ve vozidle. Nicméně se to dá snadno obejít, pokud se nechcete honit po městě. Stačí vyběhnout doleva, zaběhnout za roh kostela a tam se skrčit za podpěrnou zídkou. Když nebudete mít extrémní smůlu, policie vás tam nenajde, odvolá pátrání a můžete odkráčet středem.
Hráči zvolili Mafii na webu Bonusweb za nejlepší hru roku 2002. Získala necelých 61%. Na druhém místě bylo The Elder Scrolls: Morrowind, které obdrželo jen necelých 8%.
Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 3 hodiny a 41 minut.
V misi Běžná rutina lze opustit běžná hrací místa. U Clarkova motelu lze vylézt na jeden z barelů, a z toho přeskočit vedlejší plot. Hráč se tak dostane do míst, která mu jsou normálně uzavřena. V krajině lze jít jen do určité dálky, protože pak se propadne texturami.
Plot u majáku lze velmi lehce překonat. U jeho levého kraje (z pohledu hráče) lze tento plot obejít.
Jeden z fanoušků hry udělal mód, který umožní hráči ovládat Paulieho. Mód nemění jen skin postavy, ale i dabing.