Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Mass Effect 3

  • PC 100
Tak a je to tady, můj první komentář.

Dopředu píšu, že plně pochopím každý nesouhlas, který padne jak na tento komentář, tak na mé celkové hodnocení ME. Na druhou stranu věřím, že téměř každý hráč má tu „svoji“, které dá stovku i kdyby měla hodnocení nulu.

Celou trilogii jsem prošel třikrát a naposledy takovým způsobem, že nezůstal jediný sekundární úkol. Mass Effect je pro mě víc než jen hra, je to vesmír, na který jsem se naladil takovým způsobem, že mi nechybí ani obě čísla Fornaxu :D. Normandy SR1 i SR2 zdobí polici spolu se čtyřmi knihami a od nejlepší pařanky Ziggrrl hrdě nosím tričko N7. Zkráceně Mass Effect je pro mě srdcová záležitost.

Když jsem v roce 2013 poprvé dohrál samotný třetí díl, bylo mi jasné že pokud neprojdu komplet, bude problém. Tehdy jsem ještě nevěděl, jak perfektní příběh obsahuje, slavný Commander Shepard a jeho A-Team, který od začátku až do úplného konce bojuje za záchranu celé galaxie. Netrvalo dlouho a měl jsem připravenou celou trilogii (bez DLC), úplný komplet jsem měl až při třetím startu.

Grafická stránka celé trilogie (krom úsměvů) je (vzhedem k nízkým nárokům a věku hry) výborná :D. ME1 měla na svoji dobu jedno z nejlepších provedení vesmíru a planet celkově.

Ať hrajete za vojáka, biotika nebo vanguarda, soubojový systém, krytí, využívání schopností i celého týmu je provedeno přehledně a hráč si rychle dokáže zvyknout, i když samotné krytí a manévry umí občas pěkně zavařit samotnému hráči. Nic moc také je, že epický a dech beroucí Commander Shepard umí skákat jen v animacích.

Jako voják jsem podlehl útočné pušce M-96 Mattock s odstřelovačkou Black Widow. S těmito kalibry cítíte i přes klávesy jejich sílu a samotný řev velitele při použití uni-čepele ještě teď straší zbývající smrťáky :D. Samozřejmostí bylo, že strana dobra ozařovala celou galaxii, odpadlíka bych vyškrtnul, nebo úplně předělal (krom pár scén), jen kazí příběh a vůbec nemá logiku.

Hlavním lákadlem celého ME je samozřejmě příběh a to mluvím hlavně o tzv. Reaperech a Protheanech. Vedlejší úkoly nemají na hlavní příběhovou linii téměř žádný vliv, jsou to však dobré detaily, které ho vylepšují. Někoho zachráníte, nebo mu promluvíte do duše a poté je v druhém i ve třetím díle. Z hledaných artefaktů získáváte informace o minulosti a samotná encyklopedie může zabrat stejně času jako hraní.

Virtuální přátelství v téměř předem prohraném boji je udělané v celku dobře, celá trilogie je výborně provázaná. Do hry jsou skutečně vmáčknuty city a místy se to opravdu daří, pokud při rozhovoru hráč ví na co kliknout, aby mohl z dané situace vytěžit maximum, což samozřejmě neví.

A tady to začíná. Hlavní problém je v tom, že nezkušený hráč ME se vůbec nemá čeho chytnout. Nezná systém odpovědí a důležitost tzv. „šarmu“, který je pro celý příběh klíčový. Hlavně v ME3 nezná postup tak, aby mohl splnit všechny úkoly i s DLC a nejlépe s plnou posádkou. Když se spustí ME3 i s DLC, tak přes úkoly není téměř ani vidět samotná galaxie. Podívejte se třeba na postavu „Conrad Verner“, co vše je potřeba udělat, aby byl v celé trilogii. Ano je to jen detail, bez kterého se obejde celá hra, ale opravdovým hráčům ME to udělá velkou radost.

Hra je výborná, pokud se přehlédnou hloupé úsměvy, přímo trapné Shepardovy výstupy, bugy a největší problém u nepřesných dialogů a celkových odpovědí. Ty se bohužel týkají téměř všeho a pokud hráč nemá trpělivost s „load“, tak si hru s velkou pravděpodobností naplno užije na druhý, nebo až na třetí pokus. Chyb je bohužel více a není náhoda, že se jedná hlavně o třetí díl. Pro ty, kteří na ME3 čekali cca dva roky, to musel být finální šok. Konec všech konců byl úplně v háji, i když „Extended cut“ opravdu jen mírně polepšil. Bohužel zase jen v případě, když je třetí díl dohrán podle nejlepšího scénáře, ten nebudu rozepisovat z důvodu individuálního pohledu každého hráče. Překvapilo mě, že i když jsou čtyři možné konce, tak různá rozhodnutí mají skutečný vliv na každý scénář a jich daleko více než jsem si myslel. Bohužel jsou to tak malé detaily, že je hráč téměř ani nepostřehne.

Samotná myšlenka celého příběhu je výborná, monstrózní a geniální. Podle mého, žádná hra zatím nepřekonala velikost vesmíru Mass Effect ani jeho myšlenku. Celé umocněné výbornou hudbou a velmi detailní encyklopedií, která poukazuje na minulé i budoucí skutečnosti a místy i na dnešní nepochopenou dobu. Proto si troufám říct, že Mass Effect 3 mohl být jednou z nejlepších her všech dob.

Dávám stovku s představou remaku :)

Javik: Jsem mezi primitivy :DDD

Pro: Revoluční sci-fi bomba se silným příběhem i vztahy. Import postavy, encyklopedie, pohyb vesmírem, soubojový systém, hudba, Mirandin zadek a snad vše, co se týká celého Mass Effect Universa.

Proti: Celkový systém odpovědí, nepřesnost v textu, úsměvy, bugy, nepřehlednost v postupu, finále.

+26