Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Ultima V: Warriors of Destiny

  • PC 90
Poslední díl série, který vyšel pro Apple II, ždímajíc z tohoto systému naprosté maximum a poslední díl s vynikajícím keyboard-only ovládáním. Ne vážně, bude se mi po něm stýskat. Ze začátku to trvá, ale pak si zvyknete a píšete jak na stroji.

C, A, N, Enter, H, 9, N, I, Q, Y

Tímto jsem vyvolal kouzlo An Nox, kterým jsem vyléčil svojí poisoned postavu, načež jsem rozbil tábor a nechal partu odpočívat 9 hodin, aniž bych někoho postavil na hlídku. Po probuzení jsem zapálil pochodeň a hru uložil. Celé jsem to vyťukal během okamžiku. No není to úžasně efektivní a kouzelné?

Výrazně zlepšena byla grafika, kdy už naprosto vážně můžu říct, že je hezká a všechny ty roztomilé animace a detaily to krásně podtrhují. Razantní změny se dočkaly hlavně dungeony, kde už nenarazíte na nehezké barevně jednolité stěny, ale každý dungeon je nějak stylizovaný - jeden vypadá jak vězení, další jak krtčí nora, atd. Nově se také dá s věcmi hýbat - můžete třeba strkat nábytek po pokoji, což se dá občas i prakticky využít (např. židlí zablokovat dveře).

Nejvíc zásadní změna je ovšem zavedení denního cyklu a Line of Sight. Slunce svítí jen půl dne, během druhé půlky je tma jak v pytli, takže nevidíte na krok a ani s pochodní to na mapě světa není žádný med, takže jsem byl nucen se večer prostě utábořit a počkat do rána. Už třeba jen proto, že města v noci zavírají brány a nedá se dostat dovnitř / ven. A i kdybyste našli tajný vchod, tak zjistíte, že všechny postavy kromě strážných spí ve svých postelích a nehodlají z nich vylézt. NPCčka tedy mají nějaký režim, kdy ráno vstanou, jdou třeba do svého obchůdku prodávat bylinky, na oběd běží do hospody, pak zpátky do práce a domů. Vypadá to poměrně realisticky a funguje to, hlavní je, že postavy jsou opravdu součástí života ve městě, na rozdíl od 4. dílu, kde prostě jen stály na nějakém obskurním místě v lese za potůčkem v rohu mapy a člověk musel prozkoumat město do posledního políčka, aby si byl jistý, že někoho nepřehlédl.

Soubojový systém byl také posunut vpřed, konečně se dá útočit diagonálně, byl zaveden friendly-fire (občas holt ujede ruka a i když míříte na nepřítele, tak zasáhnete parťáka stojícího opodál), hra obsahuje daleko více druhů zbraní a zbrojí. Bohužel cíl je jasný - dostat co nejdříve pro všechny Magic Axe a vše ostatní se pak může zahodit. Trochu zklamání byl magic system, kdy ty nejlepší kouzla byly až v 8. kruhu, na který se dá dosáhnout až po dlouhé době a úmorném expení. Některá kouzla jsem vůbec nepoužil, protože byla zbytečná (Rel Hur = změna směru větru), jejich roli zastaly získané itemy (Scepter na An Grav = Dispel Field) či se ukázaly jako slabé a úplně naprd (Kal Xen = Call Animal). Nejvíc mě zklamalo, že aktivní může být vždy jen jeden buff a jelikož je ke konci hry nutnost mít aktivní Crown Lorda Britishe (neutralizuje některá kouzla nepřátel jako Charm či Summon Daemon), tak odpadla kouzla Rel Tym (Double Speed), In Sanct (Double Armor) a další. Z 45 kouzel ve spellbooku jsem jich používal 10, nejčastěji se to ale smrsklo jen na 4.

Příjemné je, že z nepřátel vypadávají truhličky přímo během bitky, často tedy překážejí v boji (dá se i takticky využít), ale ten pocit, kdy truhlu otevřete a vypadne spousta předmětů, které musíte jeden po druhém sebrat, je fajn. Velký pokrok je možnost označit aktivní postavu a hýbat jen s ní, zatímco ostatní v partě jsou neaktivní a své tahy automaticky přeskakují. Významně to ulehčuje pohyb v dungeonech a je to jedna z věcí, která mi hodně vadila ve 4. dílu. Škoda, že vývojáři ještě nepřidali auto-aim na nejbližšího protivníka. Z toho zaměřování nepřátel mě fakt bolely prsty a ušetřilo by mi to asi milion stisknutí kláves.

Jinak vše dobré z předchozího dílu zůstalo - velký zajímavý svět k prozkoumání (už nejenom města, přibyly různé majáky, chatky v lese, atd.), moongates (nově je lze přemisťovat libovolně po mapě), míchání kouzel (daleko příjemnější interface umožňující míchat pohodlně a ve velkém), meditování u shrines, dialogový systém založený na vypisování klíčových slov, dungeony (které jsou daleko zábavnější a méně frustrující), cestování na koni či lodí (nově se objevil naprosto klíčový létající koberec či hák umožňující šplhat po horách) či skvělé propojení s obsahem "krabice" hry. Ta totiž obsahovala minci, která ve hře Avatara přenese do Britannie, skvělý manuál (bez něho nelze zjistit jak namíchat kouzla či co zahrát na piáno v pokoji Lorda Britishe) a hlavně deník popisující výpravu do Underworldu. Pokud kroky v tomto deníku následujete, můžete se vydat po stopách expedice a v hlubinách země najít předmět klíčový pro dokončení hry. Je jasné, že tyto věci fungovaly jako copy-protection, ale zároveň skvěle podporují atmosféru hry, která je mimochodem o dost temnější - všichni ti Shadowlordi, Blackthornova tvrz plná démonů a vězňů v okovech a těžší souboje tomu prostě dodávají šťávu.

Ultima V je neprávem opomíjený díl série. Zatímco všichni mluví jen o předchozím dílu, pravda je, že pátý díl je v podstatě ve všem lepší. Ve všem kromě "hlavního questu" - ten byl ve čtyřce prostě unikátní, zajímavý a jen tak se na něj nezapomíná. Stejně tak herní svět mi tady přišel o kousíček méně zajímavý - je pravda, že je to asi hlavně tím, že spousta míst se zde objevuje znovu a už to na mě nepůsobilo takovým "WoW" efektem. Oba díly tedy mají to svoje, v součtu mě ale bavily zhruba stejně, takže dávám stejné hodnocení.

Dohráno za 43 hodin s postavami převážně na 5. levelu.
The Quest of the Avatar is Forever

Pro: Ovládání, grafika, herní svět, dialogový systém, oproti předchozím dílům těžší souboje, zábavnější dungeony a temnější atmosféra

Proti: Nevypilovaný soubojový systém - příliš silné Magic Axe, nevybalancovaný systém kouzel (ty nejlepší jsou v podstatě nedostupné vzhledem k příliš vysokému lvl-requirementu), možnost mít aktivní jen jeden buff, LBritish mi za všechnu tu dřinu ani nepoděkoval

+25