Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Ultima III: Exodus

  • PC 70
Stejně jako u ostatních Ultim, i tady jsem začal pečlivým nastudováním manuálu - ten je v kombinaci se dvěma knížkami, jež popisují všechna kouzla pro clerica/wizarda, poměrně dlouhý, dostaneme se na pár desítek stran textu. Knížky s popisem kouzel jsou parádní - každému kouzlu je věnována stránka, bohužel není moc praktické při hře touhle knihou listovat, a tak první co jsem udělal bylo, že jsem si do sešítku načrtl stručnou tabulku s "výcucem". Pak následovala tvorba postav - narozdíl od prvních dvou dílů můžete tentokrát do družiny vzít až 4 postavy a zvolit jim jméno, rasu, povolání, atd., což je fajn a trochu mě mrzí, že je to pravděpodobně jediný díl série, kde je to možné. Na podněty místních geeků jsem vzal do party druida, clerica, zerka a svého elfího thiefa, se kterým jsem tedy odehrál celou první trilogii. Nutno říct, že jen toto, co jsem zatím popsal, mi zabralo tak 2 hodiny a to jsem se dostal zatím jen do hlavního menu.

Zásadní novinka je, že boje jsou ted daleko zábavnější. Odehrávají se na samostatné obrazovce, kde postupně volíte svým postavám, co mají dělat. Problém je, že expy dostávají jen postavy, co nepřítele dorazí - žádný share tu neexistuje, tudíž je zpočátku velký problém naexpit třeba takového clerica, jenž má v podstatě jediné útočné kouzlo, které ale funguje jen na undeady, kterých moc není. Ve 4. dílu aspon můžou čáryfukové používat sling a střílet na dálku, tady mají k dispozici jen mace, který je dost neefektivní. Naštěstí levely tu znamenají jen zvýšení max HP, atributy se kupují za peníze, takže i na 1. levelu je možné mít nabušenou postavu.

Tím se dostávám k jádru problému. V téhle hře - opět - potřebujete obrovské množství peněz na vývoj postav. Jako ve druhém dílu, i tady jsem strávil přes polovinu času tupým grindováním. Ve městě Death Gulch jsem našel tajný vchod do skladu jednoho obchodníka, který tam měl uloženo pěkných pár bedniček. A tak jsem kradl, kradl a kradl. Bohužel to nebylo tak jednoduché, vždy jsem musel prolézt menším bludištěm, odemknout dveře klíčem, podplatit strážného (přes speciální příkaz BRIBE - moc hezké) a pak jednu po druhé otevřít - většina bedniček v téhle hře je opatřena pastí, a tak se zloděj se svojí obratností hodí - i tak jsem nesčetněkrát odpálil bombu a zabil se, takže jsem musel nahrát pozici. Vždy, když jsem vylezl z města, aby se bedničky respawnovaly, jsem se musel také zdlouhavě vyléčit ze zranění, co mi způsobily pasti. Clericův heal je strašně neefektivní, takže jsem ho musel použít třeba 20x, na což mu samozřejmě nestačila mana, takže jsem pass-oval a čekal na regeneraci. Abych to zkrátil, tahle část hry byl strašný vopruz a hlavní důvod, proč nemůžu dát lepší hodnocení, i když jinak se mi hra líbila.

Celá je totiž daleko profesionálnější než první dva díly, které vedle ní vypadají skoro jak freeware hry a celkově má ke 4. dílu velice blízko - už v tomto díle jsou představeny moongate-y, přes které už necestujete časem, ale jen prostorem. Je tu whirlpool, kterým se můžete nechat vcucnout a objevíte se ve ztracené zemi, čas určují fáze dvou měsíců, je tu ukazatel směru větru, což má vliv na plavbu lodí - hodně věcí, které se mi líbily ve čtyrce mají premiéru zde. Navíc Garriott zahodil nesmyslné sci-fi části a postup (narozdíl od dvojky) dává trochu smysl a už nelétáme přes půl galaxie kvůli pitomostem.

Co mi trochu vadilo byly opět těžké dungeony (já ty neviditelné průchody a magické větry, co mi sfoukávají pochodně nesnášim!), tam se ovšem situace radikálně zlehčila v momentě, kdy cleric získal kouzla pro magické žebříky a kouzlo "surface", které teleportuje partu před dungeon. A také interface - polovinu obrazovky zbytečně zabírá okno, kde vidíte stav své party a na stavový řádek (nebo jak se tomu říká), kde se vypisuje aktuální dění, je vyhrazeno jen 5 řádků, což je málo. Když si chcete zobrazit statistiky postavy (třeba se kouknout, jakou zbran má v ruce), pošle se výpis do tohoto malého okýnka a k informaci se musíte zdlouhavě proklikávat. Také nevím, proč má každá postava svoje jídlo a peníze a nemůže se to počítat za celou partu (vede to k občas zdlouhavému přendavání věcí mezi postavami).

Druida a clerica jsem nakonec naexpil tak, že jsem je postavil do přední řady a vyrazil do mírumilovného města plného bezbranných nevinných clericů, kteří umírali na jednu ránu a dávaly slušné expy (jediné město, kde nebyli nasraní guardi). Když se cleric dostal k lepším kouzlům, šel jsem do města a začal zabíjet guardy (Drolin měl kouzlo "Zxkuqyb" (to není překlep), kterým se občas podařilo zabít 90% nepřátel na obrazovce), bohužel druid se ukázal jako postava, co umí ode všeho trochu, ale pořádně nic a jeho kouzla se vlastně kryjí s těmi od clerica, takže jsem litoval, že jsem radši nevzal pořádného wizarda :) Hru jsem dokončil na podezřele nízkých levelech - když jsem po dohrání koukal na ostatní, tak měli minimálně dvojnásobné levely. Legendární souboj s "podlahou" byl překvapivě lehký, ale i tak oceňuju ten nápad :)

Exodus je bezesporu nejlepší a nejpromyšlenější díl z první trilogie, ale přináší frustrující nutnost grindovat zlatáky a levely a to ve větším než milém množství. Co se týče zábavnosti, tak u mě překvapivě vítězí U1, která má ale spoustu háčků, tudíž těmto dvoum dávám stejné % hodnocení.

Screeny:
Díky za goldy, bůh ti to oplatí
Exodus
Finální statistiky
+24