Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Zaříkávač koní • 32 let • Marxista • Brno

Komentář

Přejít na komentáře

Grim Fandango

  • PC 90
"Oh Manny... so cynical... What happened to you, Manny, that caused you to lose your sense of hope, your love of life?"
"I died."


Manuel "Manny" Calavera je smrťák v Zemi mrtvých. I když lepší je ho spíše nazývat cestovním agentem zaměstnaným v Oddělení mrtvých. Jeho práce spočívá ve vyzvednutí lidí, kteří právě zemřeli, prohlédnutím jejich spisu aby zjistil jak dobrý život žili a na základě toho jim přidělil jeden z možných dopravních prostředků, jak se dostat do Devátého podsvětí, konečné destinace kam míří všichni mrtví.
Ne všichni však na Deváté podsvětí věří a ztratili naději. Jiní do něj zase vůbec nechtějí. Právě ti obývají Zemi mrtvých, kde si vytvořili vlastní společnost a snaží se "žít" životy co nejvíce podobné těm, co měli před smrtí. Slaví například Den mrtvých, kdy se mohou na jeden den vrátit za příbuznými ve světě živých.

Ti co vedli ty nejlepší životy dostanou lístek na vlak číslo 9, který je převeze do Devátého podsvětí za čtyři minuty. Ti nejhorší (a že jich je!) dostanou procházkovou hůl s kompasem. Jejich cesta místo 4 dnů bude trvat 4 roky.
Než se ale Manny vůbec může vydat na svou cestu, musí si odpracovat svůj hříšný život právě v Oddělení mrtvých. Co přesně ještě za života spáchal? To neví ani on sám.
Kšefty mu už ale tolik nejdou. Zatímco jeho kolega a soupeř Domino dostává prvotřídní klienty, Manny musí rozdávat procházkové hole spodině lidstva.
A protože toho má dost, rozhodne se to změnit. Ukradne Dominovi jeho klientku, slečnu Mercedes Colomar. Její zápis je bezchybný, její život byl ukázkový. Ale z nějakého důvodu nemá nárok na lístek na vlak číslo 9. Proč?
Na to musí spolu se svým kámošem Glottisem (démon zrozený v Zemi mrtvých s jediným účelem - spravovat a řídit automobily) Manny přijít a rozhodně to nebude jen tak. Možná totiž půjde o život. Teda, o ten život po životě.

Oko hráčovo okamžitě zaujme zajímavá stylizace, která v sobě spojuje art deco 30. let a mexickou mytologii. Mrakodrapy se hezky mísí s aztéckými motivy na sochách a zdech, které neustálé připomínají, že tohle je Země mrtvých, která je z velké části založena právě na aztécké představě o životě po smrti.
Nejvýraznějším prvkem jsou ale samotné postavy. Kostry, které mají připomínat mexické figurky calacas, používané právě při oslavách Dne mrtvých.
Třetím motivem, který utváří výbornou atmosféru hry je podání příběhu a prostředí ve stylu noir filmů. Zakouřené bary, bezútěšnost, charismatický hlavní hrdina, femme fatale, mafiáni, to vše Grim Fandango má a pracuje s tím výborně.

Humor patří k tomu nejlepšímu, co se podařilo hrám vyplodit a často je černý jak bota, morbidní a cynický. S vtipem jde ruku v ruce i charisma Mannyho, jehož komentáře situací a prostředí kolem něj vás budou logicky provázet celou hru. Je to jeden z prvků, který vás bude ve hraní hnát vpřed.
A bude to hlavně výborný napsaný příběh, který se rozplétá ideálním tempem, není v něm nouze o zvraty a překvapení a zajímavé a jedinečné postavy. Dialogy s nimi jsou radost a hispánský přízvuk většiny postav se krásně poslouchá.

Grafice není co moc vyčíst. Pozadí jsou krásná a modely postav sice nemají tisíce polygonů, ani mega ostré textury, ale vzhledem k pojetí hry to vůbec nevadí. Hudba je směsicí swingu, jazzu a jihoamerického folku. Noir atmosféru krásně podtrhuje a po celou dobu hraní udržuje.
Samotná hratelnost je v jádru klasická, jde o používání předmětů na správném místě na správné postavy. Když už se ve hře zaseknete, jde to třeba o to, že si nevšimnete nějakého interaktivního prvku na pozadí. Na ty Manny upozorňuje tak, že je sleduje a otáčí za nimi hlavu když kolem nich prochází. Po většinu času to funguje dobře, problémy s tímhle jsem měl minimální.

Co však ale problémem opravdu je, tak je ovládání. Manny se na místě otáčí nesmírně pomalu a když při běhu narazí, okamžitě odrazí jiným směrem. Běhat tak v malých interiérech je tedy téměř nemožné, protože nelze udržet směr. Někdy je to dost otravné. Hře by snad možná i víc slušel point and click formát.

To je ale snad jediná výtka, kterou bych k této hře měl. Jinak je to opravdu zábavná, napínavá, chytrá, atmosférická a sexy hra. Forma ani zdaleka nepřebíjí obsah.

Pro: Příběh, postavy, stylizace, atmosféra, hudba, dialogy

Proti: ovládání, někdy snad slabší upozorňování na interaktivní věci

+17