Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
umělec na volné noze • ČR - kraj Praha

Komentář

Přejít na komentáře

Might and Magic VI: The Mandate of Heaven

  • PC 90
Na tuhle hru jsem se těšil už od prvních screenshotů, které se objevily koncem roku 1997 ve Score, bohužel, jak už to bývalo nejen u NWC dobrým zvykem, tak to na nich vypadalo mnohem lépe, než v konečném výsledku, ale i tak si série M&M získala mé srdce.

Po pěkně renderovaném a akčně sestříhaném intru na vás čeká nejdůležitější úkol celé hry - výběr správné skupiny hrdinů. V tomto díle je výběr poněkud zjednodušený tím, že nemáte na výběr krom lidské rasy žádnou jinou, což je docela škoda, protože Enroth neobývají jen lidé, i když je to zde majoritní populace, a tak můžete začít rovnou s výběrem povolání, kterých je šest - rytíř, paladin, lučištník, klerik, druid a čaroděj. Tato hra má velikou výhodu oproti ostatním dílům v tom, že se každá postava může naučit všechny dovednosti, určené pro její povolání, na mistrovskou úroveň, takže není problém utvořit skupinu jednoho klerika a třech kouzelníků, kdy po dosažení expertní magie vzduchu a zakoupení třech knih s kouzlem jiskry nemají NPC žádnou šanci. Pro začátečníky bych to sice nedoporučoval, ale pokud jedete hru po několikáté, dá se to mixovat různě. Nakonec už jen klasická onanie nad rozdělením primárních atributů, pojmenováním charakterů, určením základních dovedností a nic vám nebrání pustit se do dobrodružství.

Příběh se točí kolem vpádu démonických Kreeganů do tohoto světa, kteří mají na vině zmizení krále Rolanda Ironfista a rozesetí kultu zla Baa po celém kontinentě. Vaše parta vstupuje do hry po zničení Rajského údolí s dopisem pro regenta království Willbura Humpryho, který vládne místo nezletilého prince Nikolaje a chcete těmto záhadám přijít na kloub.

Celou hrou se nese skutečně megalomanský duch, kdy na vás čeká přes 15 rozlehlých exteriérů a nejméně 50 dungeonů, z nichž jsou některé skutečně obrovské a jejich úspěšné projití není otázkou jedné nebo dvou hodin. Vše je hezky a přehledně vymodelováno ve 3D, se změnou času se mění i obloha a počasí. Tady bych měl první výtku, kdy celkový dojem na pohled do krajiny kazí nízké rozlišení oblohy, které mohlo být i přes absenci 3D akcelerace trochu ostřejší. U světelných efektů musí být člověk shovívavý, přeci jen sofwarový rendering má své hranice. Co je potřeba pochválit, jsou opravdu krásně otexturovaná NPC, která už tak pěkně v dalších dílech nevypadala a v průběhu hry se potkáte s několika desítkami různých monster, každé vždy se třemi druhy, odlišující se svou silou a počtem životů.

Boj je zde velice jednoduše udělaný, ale má to svůj účel, protože můžete bojovat buď v reálném čase, kdy jste si jistí svou převahou, a nebo v tahovém režimu, při kterém se ale nemůžete pohybovat, jen se otáčet kolem dokola. S bojem je samozřejmě spjata i magie, která je přirozeně rozdělena na elementální, knežskou a božskou, dále se dělící na jednotlivé školy. Kouzla si kupujete v magických gildách a nejste svou úrovní nebo znalostí dané magie odkázáni jen na určitá kouzla, pokud máte peníze, můžete si koupit všechna. Rozdíl je pouze ve výsledném efektu, který se zvyšuje s povyšováním vašich schopností.

Nejdůležitějším aspektem RPG her je samozřejmě získávání zkušeností, trénování postav a nacházení předmětů různé kvality. Zde můžete zkušenosti získávat zabíjením nepřátel a plněním úkolů, které vás vždy odmění větším počtem XP a nějakou tou zlatkou. Pokud jste dosáhli další úrovně, u mistra boje si za získané zkušenosti tyto úrovně přidáte, samozřejmě za určitý poplatek. Předměty můžete kupovat/prodávat u NPC obchodníků nebo nacházet různě po světě ze zabitých nepřátel a z truhel, které nabízejí mnohem větší poklady, než těla mrtvých.

A takto se snažíte celou hru až do konce, který je na můj vkus hodně zkažený. Člověk se celou dobu kochá fantasy prostředím, sžívá se s ním a najednou, buch ho! Vnutí vám laserové pistole a útočí na vás roboti. Nikde jinde, kde se pokoušeli o skloubení fantasy a sci-fi, to neudělali tahle divoce, jako v sérii M&M. A i přes to, že jde o vynikající hru ve svém žánru, díky svému konci si bohužel 100% nezaslouží.

Pro:

+30