Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Martha is Dead

  • PC 70
Martha is Dead se mi dostala do rukou čistě náhodou. Předchozí prvotinu od studia LKA "Town Of Light" mi prozatím stále leží v knihovně ale nedostal jsem se k ní. Proto tato hra byla takovým mou první šipkou do vody. Nevěděl jsem, co od toho očekávat ba i jak moc detailně zpracované některé prvky jsou.

Začnu teda grafikou. Hra sama o sobě nabízí spuštění i pro RTX / DX12 vykreslování a veškeré další grafické serepetičky. Já bohužel zůstal na středních detailech, neb by se můj PC uškvařil (i s tím médiem měl trochu občas problém). Během doby co hra vyšla, tak se již vydalo několik opravných patchů. Ať už na grafiku či jiné chyby. Musím uznat, že hru poladili a nenalezl jsem tam nějaké chyby, které při launch day kdysi byly. Hra nabízí fotorealistickou grafiku, kde si vývojáři v některých situácích až moc do detailů vyhráli. Trochu jsem tušil, do jakých vod se pouštím, ale že by to byl až takový gore galore jsem teda fakt nečekal. Na druhou stranu je krásné vidět, co ty nové herní enginy už dokáží vykreslit.

Zasazení a atmosféra byly klíčové důvody pro pozitivní recenzi. Nacházíme se ve válce spustošené Itálii, konkrétně v Toskánsku. Chvílemi jsem si říkal, jestli nehraji prequel ke Kmotrovi. Lokace byly nádherně zpracované a atmosféra venkova mě opravdu nadchla. Krom ní teda i hororové sekvence. Vždy jste poznali, že je něco zle, když jste slyšeli brnkat rozladěné ukulele, které nikdy nehrálo do rytmu.

Forma vyprávění z první osoby (Guilie) v originálním dabingu je opravdu vydařené. Dokázalo mne to vtáhnout do děje, jen sem a tam občas byla nějaká ta díra, kterou jsem musel přeskakovat a předstírat, že jsem jí neviděl. Přišlo mi to poněkud na sílu zamotané (a možná to taky bylo i kvůli tomu, že jsem nesplnil úplně všechny vedlejší úkoly). Každopádně občas vás hra hodila do sandboxu, kdy i přes to, že jste měli určený úkol, tak jste nemohli najít onen spouštěč či předmět. Občas se to spustilo i náhodně (například úkol s vránou) ale za mě osobně, když už vás hra takhle od začátku tahá za ručičku, mi to přišlo hodně kontraintuitivní.

Vyvrcholení příběhu bylo trochu na mě poněkud uspěchané a forma vyprávění se změnila v pořádnou nudu. Zrovna v bodě, kdy hra nabrala setsakramensky rychle tempo, tak vývojáři sáhli po záchranné brzdě. Nebo lepší přirovnání, ukázali nám obraz, který má způsobit šok, jenže formou jak jí představili bylo hrané loutkové divadlo (doslova). Chápu, že to přidává trochu ten insight do postavy, za kterou hrajeme ale když už, tak mohli využít potenciál enginu jako v gore scénách.

A já tu hru nenechám. Příjde mi, že tvůrci se nemohli rozhodnout, jestli udělají hororovku, nebo simulátor života na venkově. Nemohu si pomoct, ale některé funkce a minihry byly spíš zdržovací než poznávací. Ze začátku si sice řeknete, wow, tohle je vlastně dobrý ale zjistíte, že za 2-3 hodinky vás to začne poněkud deptat. K některým minihrám se ani nedostanete protože budete mít co dělat, abyste to dohráli.

No... suma sumárum. Pokud máte rádi walking simulátory s hororovým podtextem, nevadí vám gore a rádi nasáváte atmosféru, tak je to hra přesně pro Vás. Není vůbec zlá jen nepočítejte s nějakým přelomovým příběhem. Zvratů je tam sice dost ale forma podávání příběhu je celkem chaotická.

Pro: Realistická grafika, atmosféra, zasazení, dabing

Proti: Chaoticky postavený přednes zvratů v příběhu, některé minihry vás začnou nudit už napodruhé (i když jde o ukázku, jak věci fungují).

+12

The Last of Us

  • PS4 80
Tak jsem si v rámci herní výzvy k tomuhle počinu konečně sednul.

Ačkoliv nemusím úplně zombie hry, bral jsem Last of Us něco jako Telltale's Walking Dead. Ano, jsou tam, ano zabíjíte je ale ne v takových hordách jako v Left 4 Dead či Back 4 Blood. Zajímal mne hlavně příběh, prostředí a nová optimalizace pro PS4 Pro se Supersamplingem & 60fps.

Remastered verze doručila opravdu úžasnou atmosféru jak hudební tak i vizuální. Občas se teda AI zbláznilo kvůli vypnutému 30fps capu a občas i prostředí, které působilo obdivuhodně, začalo tu a tam glitchovat.

Jelikož nejsem úplně konzolista a střílení mi zas tolik nejde, byla Normální obtížnost pro mě celkem adekvátní a občas i výzva. Hlavně teda v poslední hodině hry. Craftění různých vychytávek na zbraně byl krásný dodatek jen holt najít patřičné náboje do patřičné zbraně byl občas problém. Tak mi nezbývalo nic jiného, než se plazit kolem infikovaných nepozorovaně a dostat se do další úrovně. Avšak je to právě tohle, co odděluje podle mě hry podobného žánru. Holt ty suroviny a potřebné věci nemáte tak si musíte nějak jinak poradit.

Co se týče příběhu, zaujal mne ale až tak moc neohromil. Ono sice mi tohle duo nějak k srdci přirostlo ale už jsem nějak dopředu věděl, jak to asi dopadne.

Herní elementy typu quick time events, veškeré prolezačky, skládačky byly fajn ale v pár momentech mi přišlo, že se tam moc nehodí.

Pro: Optimalizace pro PS4 Pro, Grafika, Realismus, Soundtrack

Proti: Občas RNG AI

+20