Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Someday You'll Return

  • PC 80
O této hře jsem se dozvěděl pouhý měsíc před jejím plánovaným vydáním. Adventury dnes patří mezi nepříliš vyhledávané herní žánry. Přece jen v posledních letech hraje prim rychlejší a jednodušší herní model než pomalý herní styl, který navíc potrápí vaše mozkové závity. Já jsem ale stará škola a například MOBA nebo Battle Royale mě absolutně nic neříká. Stále ještě pokukuji po hrách, které mají především kvalitní hru jednoho hráče, jako měli kdysi například první dvě Mafie, Vietcong nebo svého času klenoty od Blizzard Entertainment. Hra jednoho hráče totiž rozhodně není mrtvá, ač zejména herní mainstream v kombinaci s mladými hráči tvrdí opak. Po přečtení prvotních informací a zhlédnutí snad dvou trailerů jsem neváhal ani vteřinu a tento český projekt bez váhání podpořil.

Příběh hry nás zavede do kůže Daniela. Chlápek ve středním věku se vydává hledat svoji ztracenou dceru do míst, kam se kdysi zapřísáhl už nikdy nevrátit. Po sjezdu ze silnice, zastavení před závorou a snaze o její zvednutí se náhle utrhne ze stromu větem... A po jejím pádu přímo na auto může vše začít. Jak již bylo zmíněno, jedná se o adventuru, tedy o dnes již téměř mrtvý žánr plný logických hádanek, přemýšlení, hledání informací, postupů a podobně. Zpočátku hra působí jako simulátor procházení českými luhy a háji. Prostředí je zpracováno vskutku věrohodně a při vašem hledání se dostanete i na skutečná místa, která v České republice skutečně najdete. Krajina je zpracována opravdu na výbornou a při vaší cestě se dostanete na místa jako je hřbitov, tábořiště, skalní vyhlídky, podzemní bunkr, elektrárnu, mosty přes řeku či potok a podobně. Samozřejmostí je interakce s vámi vybranými předměty, přičemž některé použijete jen jednou, jiné opakovaně a některé musíte skombinovat s jinými a vytvořit z nich nový předmět potřebný pro případný postup hrou dále.

Kdo čeká snadný koridor, kdy vám hra bude ukazovat kam máte jít, zbývající vzdálenost a podobné asistenty, bude zklamán. Toto není single player v Battlefieldech, ale částečně i walking simulátor. Své znalosti zde opráší ti, co v dětských letech jezdili na tábory, chodili do skauta a podobně. Budete se tedy pohybovat po turistických trasách, jejichž značky naleznete na stromech, skalách, dále rozcestníky, mapy na klíčových stanovištích a podobně. Na automapu, kde budete mít všechno jak na zlatém podnose, taktéž zapomeňte. Jedinou pomůckou vám bude mobil hlavního hrdiny a mapy v něm, ale ve značně omezené míře. Klíčem k orientaci ve hře a neztrácení se tak bude především váš orientační smysl. Postupem času navíc hra začne nabírat na temnotě, zpočátku přátelksé a pozitivní postavy v příběhu se stanou nevyzpytatelnými a nebudete vědět, zdali jste v realitě, nebo se vám všechno náhodou jen nezdá. Jak putování postupuje, dříve docela hezká malebná česká krajina najednou začně jakoby uvadat a ve finále budete stát na pokraji úplně jiného světa. Nechci zde vyzrazovat příběh, proto se o něm nebudu dál příliš rozepisovat. Co však ve hře rozhodně stojí za zmínku je sběr bylin a sběratelských předmětů. Byliny využijete na tvorbu lektvarů nutných pro leckdy správný postup ve hře a sběratelské předměty, které osobně v ostaních hrách ignoruji, mě zde víc než potěšily. Sbíráte totiž například QR kódy vámi navštívených míst, skautské odznaky, táborové písně a v neposlední řadě čistíte les od poházených papírků od bonbónů. Častokrát mě ve hře přepadly vzpomínky z dětských let, které jsem strávil ve skautském oddíle a v temnějších herních pasážích jsem si připadal jako na stezce odvahy. Atmosféra hry je to, co mě u ní udrželo od začátku až do konce bez velkých pauz. Další je skvělá folková a táborová hudba, které ale mohlo být ve hře o něco víc a dále ozvučení reagující na změny prostředí.

Nejedná se o klasický horor, ale spíš o filmově zpracovanou adventuru s prvky dramatu a občas hororovými vložkami. Hra se rozhodně povedla a nedokážu uvěřit, že na ní pracovali pouze dva a na jejím konci tři lidé. Kvalita příběhu je nesmírná, hra je dělaná naplno a především srdcem. Není to zabijácká adventura jako například Gooka, kde něco v polovině příběhu zapomenete sebrat, hra vám o tom neřekne a po několika hodinách se zaseknete ve slepé uličce o které samozřejmě nevíte a dál hledáte něco, co neexistuje. Musím ale přiznat, že u některých úkolů jsem se i jako stará hráčská škola zapotil a uvědomil si, jak jsou dnešní zejména AAA hry neskutečně primitivní a dělají z hráčů nemyslící stáda. Someday vám nedá nic zadarmo, ale zase vás nebude dusit jak přísedící u maturitní zkoušky. Chce to jen nebýt líný přemýšlet a obrnit se trpělivostí. Hra má samozřejmě pár chyb - nefunguje klávesa ESC v hlavním menu, občas se hra zasekla a bylo nutné nahrát poslední pozici, některé stealth pasáže jsou na můj vkus zbytečně zdlouhavé a protivníci vás vidí i když vy je ne a v neposlední řadě mi ve hře citelně chybí český dabing na kterém ale tvůrci usilovně pracují. Až vyjde, dám si repete v rodném jazyce. Ta hra totiž působí jako solidní dvanáctidílný thriller a zaslouží si opáčko. Navíc musím ještě vyčistit les od všech papírků od bonbonů...

Pro: příběh, detaily zpracování krajiny a její rozmanitost, dobře zpracované změny atmosféry během hraní, logické hádanky, collectibles, dějové zápletky

Proti: nefunkční ESC v hlavním menu, záseky, stealth pasáže, chybějící český dabing

+16