Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Milan Vašíček • 34 let • IT Administrátor • Dobruška (ČR - kraj Královéhradecký)

Komentář

Přejít na komentáře

Space Pirates and Zombies

  • PC 75
V posledních letech se stále více mluví o indie hrách, do kterých patří i S.P.A.Z. A co budu povídat, opravdu má něco do sebe.

Ač jsem si zpočátku myslel, že příběh v takovéto hře nemá co dělat, musel jsem postupem času přehodnotit svůj názor. Nebudu jej popisovat, nicméně celkově vzato je příběh docela chytlavý a plní jednu z důležitých funkcí, což je motivace hráče k tomu, aby se mu vůbec chtělo postupovat hrou dále.

Grafickou stránku hry mohu jedině pochválit. Krásně zpracované 2D prostředí viděné shora je opravdu efektní a lodě...ty lodě! S nostalgií jsem si vzpomněl na stařičkého Raptora, protože nápaditost, se kterou jsou ve S.P.A.Z. navrženy lodě, se té staré klasice opravdu dokáže vyrovnat.

Zvukovou stránku považuji za velice dobrou, ovšem bez výtky se neobejde. Někdy, když hráč zničí nepřátelskou loď, se ozve řev kapitána oné ničené lodi...a je hrozně nahlas. Nechutně nahlas. Jako kdyby vám někdo řval do ucha. Když se mi to stalo poprvé, v jedné chvilce jsem dostal nenadálý strach o své spodní prádlo...tak nahlas to bylo! :))

Poněkud povznášející pocit ve mně budil smysl pro detail, který je v celé hře velice znát. Je znát na grafickém zpracování, to ano, hlavně je ale znát na herních mechanikách. Takové vyzbrojování lodí se pro mě stalo nebývale zábavnou záležitostí a ty desítky dílů dokáží opravdu s finální efektivitou lodě udělat divy.

Potěšilo mě, že hráč prohraje pouze pokud je mu zničena mateřská loď. Ta má totiž úlohu jakési výrobny, protože právě ona kompletuje lodě, které nakonec hráč s až třemi AI parťáky řídí. Ovšem nic není zadarmo, a tak je nutno sbírat posádku a REZ, aby bylo z čeho stavět

Pokud si ale člověk myslí, že s po okraj REZem naplněnou lodí bude vyhrávat závody, tak se šeredně mýlí. S přibývající váhou se totiž loď stává stále méně ovladatelnou, a pokud si fofrem hráč nekoupí plány na lepší motor, bude pro rychlé nepřátele o hodně snazší rozstřílet jeho pomalou kocábku.

A máme tu další provázání - lepší motor potřebuje více energie! Takže šup, Pepo, sežeň si i reaktor, jinak sice budeš létat rychle, ale jednou vystřelíš z laseru a všechnu energii potřebnou ke střílení máš fuč, protože na její pomalejší doplňování účinkuje právě lepší motor. A když jsme u toho, je třeba si rozmyslet, jestli slabý motor opravdu utáhne masivní pláty pancíře...a jestli slabý reaktor utáhne silné štíty...nebo bude lepší vsadit na dalekonosné rakety?

Takových věcí je tu hrozně moc, takže už asi nemá cenu se u nich zdržovat - a proto přejdu k výzkumným bodům. Za plněné mise a za zničené lodě hráč získává data, což jsou vlastně zkušenostní body. Při získání specifického objemu dat se hráči zvýší úroveň a dostane k dispozici tři výzkumné body. Do hry to vnáší důležitý rozhodovací prvek - totiž s body vloženými do celkem dvanácti oblastí výzkumu se hráči nejen zvyšuje efektivita součástek z dané kategorie, ale zároveň potřebuje například vyzkoumat pátou úroveň posádky, jestliže chce střílet do nepřátel sebevražedné výsadkové moduly. Výzkumné body jdou samozřejmě vzít zpět, ovšem se stále zvyšující se penalizací.

Důležitou roli také plní tzv. specialisté. Mateřská loď Clockwork má určitý počet míst pro specialisty. Ti se ve hře náhodně objevují v záchranných modulech a dokáží velice zpříjemnit hru. Jejich vlastnosti, které se také odvíjejí od jejich úrovně, mají efekt na různé věci - například rychlejší stavba lodí, menší cena součástek, větší výnos REZu... Také je hezké, že specialisté rovněž získávají zkušenosti, a tak se jejich bonusy mohou až zdvojnásobit, nebo třeba mohou získat ještě nějaký bonus navíc. A až je nebudete potřebovat nebo najdete lepší, stačí udělat jedinou věc, která je tak oblíbená v seriálu Battlestar Galactica... "Throw em out the airlock!" :)) Jelikož je to doprovázeno získáním sumy dat podle jejich úrovně, tak proč ne, že? :)

Dost bylo chvály, podíváme se na černé puntíky. Je hezké, že galaxie je rozlehlá, ale protože jde pořád o to samé, velice rychle se dostaví stereotyp. Pořád stejné mise, pořád doplňování REZu, pořád probíjení se do dalších soustav. On je to asi jediný zápor, ale je dost podstatný. Než se totiž hráč dopracuje k nějakým zajímavým dějovým zvratům, které by ho přilepily zpět k židli, trvá to docela dlouhoou chvíli...dost dlouhou chvíli.

Takže: máte rádi 2D topdown střílečky? Z vesmíru? Propracované? Pak sáhněte po S.P.A.Z. Když překousnete stereotyp, dostanete zábavu na hezkých pár dní a důkaz, že indie hry mají co říct.

Pro: Detaily, grafika, výzkum, zbrojení lodí, souboje, příběh, nadšení vývojářů sálá z každé části hry

Proti: STEREOTYP!

+7