Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Clark Kent • Novinář • Metropolis (Zahraničí)

Komentář

Přejít na komentáře

King of Dragon Pass

  • PC 90
Naprosto neznámá, ačkoliv nečekaně jedinečná hra, od týmu, který jinou skutečnou hru ani nevytvořil. Asi jedinou hrou, ke které bych ji dokázal přirovnat, by byla o dekádu starší Hidden Agenda, ve které dle mého našli inspiraci, ačkoliv čas a bohatý svět z ní dělají na rozdíl od HA více, než pouze kuriozitu. Tahle hra je pro mne skutečně zážitkem (a to rozhodně ne ve smyslu, o jaký se dnes snaží řada rádoby uměleckých indie her).

KoDP opravdu není pro každého. V první řadě je méně akční, než leckterá budovatelská tahovka a naskakuje-li někomu vyrážka, když je ve hře nucen číst déle jak dvě věty, tak si moc zábavy asi taky neužije. Ke všemu je to jednou z těch her, kde přečtení manuálu je pro efektivní hraní vcelku nezbytné a i následně chvilku trvá, než se člověk zorientuje v praktických věcech, jako roční období, božstva, či zvyky Orlanthi. Není-li však toto pro hráče potíží a užije-li si rád pestrého světa a příběhu, KoDP stojí za zkoušku.

Když už jsem zmínil příběh, tak to upřesním. KoDP nemá žádný ucelený lineární příběh. Vy a váš klan si ten příběh sami vytváříte, skoro by až člověk řekl že v sandbox stylu. Příběhem to ale nazývám proto, že takový to na mne vytváří dojem. Jádro hratelnosti totiž není v nastavování kolik půdy mají sedláci na jaře zasévat, či pro která požehnání mají chrámy obětovat. Co mě u hry drželo byla spousta náhodných situací, které během hry hráč s vůdci svého klanu řeší. Nejen že jich je hromada, ale vaše činy mohou mít leckdy i přes krátkodobý profit dalekosáhlejší důsledky, než se může zdát (tedy nemáte-li mezi hrdiny někoho, kdo se v problematice vyzná) a mohou dát do pohybu události, které váš klan doženou klidně i o roky později. Většinu akcí navíc provádíte skrze zmíněné hrdiny, kteří jsou sice de facto generovaní, avšak jejich pestrost a vývoj napříč jejich životy mi umožnilo stejné sžití s nimi, jako v leckterém erpégéčku. Toto, v kombinaci s dojmem, že příběh je v mých a nikoliv scénáristových rukou, je asi hlavním důvodem, proč mě KoDP tak vzalo. Druhým důvodem by byl svět.

Já fanda fantasy nejsem a tohle se mezi něj nepochybně počítá. Je to však fantasy osobité a nejde o žádnou variaci na generické DnD (ani na oblíbené "krutě temné" generické DnD). Namísto urbanizovaných lidí tu máme barbarské kmeny, namísto oprávněné obrany před nelidmi řešíme nesmlouvavou kolonizaci jejich regionu a namísto dobra/zla se řídíme šedou morálkou prastarého zvykového práva (Tip: Přijatelná pokuta za vraždu nemajetného zemědělce cizího klanu je pět krav. Za majetného je to deset).

A co teprve mytologie. Ve většině fantasy je mytologie buď ve stylu "Bohové stvořili moře, pak zemi, pak nebe, pak řeky..." a nebo jde o regulérní fantasy historky, které se akorát staly sakra dávno. V KoDP je to však pojato jako skutečný old-school, kde bohové byli (a jsou) malicherné personifikace žijící dle zákonitostí jejich uctívačů a prožívali hrdinné alegorické příběhy (prostě smrt je meč nalezený božským tricksterem, dokud mu ho při chvástání nesebral.... atp.). Zajímavost mýtů a motivace k jejich znalosti (usnaďnuje související questy dávající pěkné bonusy) pro mne bylo jen dalším schodem pro ponoření do tohoto světa.

Je dost možné, že KoDP teď přechvaluji. Jak jsem zmínil, pro každého není a ta cílová skupina tak byla očividně i zamýšlena. Pokud ale člověk překousne mouchy, tak má možnost si užít hru, která je sama o sobě subžánrem.
+29