Lovecraftovských her je přehršel; každou chvíli vychází nějaká nová a – co si budeme – často spíš stojí na povrchním gimmicku Cthulhu a s mytologií si nehrají víc do hloubky. Nová adventura od Tima Rachora podle mě tenhle kultovní mythos nezpracovává prvoplánově, ale snaží se na něm vystavět sama o sobě funkční mysteriózní příběh, který se o Lovecraftova díla otírá. Když jsem o hře poprvé slyšel, vzbudila ve mně poměrně velká očekávání – nejen námětem, ale i příjemnou devadesátkovou estetikou připomínající například mnou velmi oblíbené Heart of China. Povedlo se ale naplnit očekávání? A není to přece jen plochý derivát Cthulhu mythosu, kterých je už plno? Na to se mrkneme v této recenzi.
Pokud nevíte, tahle hra je vlastně už druhým dílem v sérii s agentem FBI Rickem Moretonem. Jeho první dobrodružství se jmenovalo Curse of the Old Gods a dějově Jesterovi předchází, proto doporučuji si ho zahrát předem. Nejenže je zdarma, ale navíc vám pomůže lépe pochopit děj. I kvůli návaznosti mezi díly nebudu příliš rozpitvávat příběh dvojky, abych nevyspoileroval osudy postav. Spíš se pokusím jen navodit atmosféru, která hrou prostupuje.
Ta je podle mě velice funkční – hlavně díky vizuálu, jenž využívá digitalizaci scén založených na fotkách a hercích. To svého času v devadesátkách frčelo a tady to funguje perfektně. Lokace vypadají hezky a jdou skvěle ruku v ruce s temnou atmosférou hry. Samotný příběh je fajn; dovolil bych si ho nazvat příjemnou žánrovkou. Nejde o nic extra, ale příjemně plyne, nemá hluchá místa a s lovecraftovským mythosem pracuje dobře. Postupně si – jako v prvním díle – připravuje půdu pro kosmický horor, do kterého to vyústí. Část příběhu tak funguje jako mystery kriminálka s hororovou příměsí.
Za sebe ale musím říct, že tenhle díl už víc funguje jako horor. Dočkáte se úprku z nemocnice, prohledávání „gotického“ sídla a podobně. Po více procedurální jedničce je to příjemná změna a i díky tomuhle vývoji doporučuji dát si oba díly naráz.
Co mi ale místy vadilo, byly dialogy. Občas na mě působily trochu jak od AI, některé fráze byly strnulé a jako hráč nemáte moc možností si k postavám vytvořit vztah. Je sice hezké, že příběh plyne rychle a je tu dost hororových atrakcí, ale postavy působí ploše a chybí klidnější úsek, v němž by se postavy – i vy s nimi – mohli lépe poznat. Takhle jde o příjemnou poctu žánru, které chybí větší hloubka. Na zhruba dvouhodinovou stopáž to ale bohatě stačí a já si to užil.
O dost lépe jsou na tom puzzly. Kombinují různé druhy hádanek a často je potřeba zapojit mozkové závity a důkladně prozkoumávat lokace. Nejednou jsem kvůli své zbrklosti narazil na nepěkný zásek – třeba když jsem měl zjistit označení kamer. Koukal jsem na plánek dané lokace a nedošlo mi, že jsou tam ta označení přímo napsaná. Takových situací je víc, ale většinu času mi nepřišly nefér. Vždycky jsem si řekl: „Aha, to mě mohlo napadnout,“ místo „Jak jsem na tohle měl přijít?“ Je pravda, že v pár případech by se hodilo o něco výraznější vodítko. Ceník si i pár menších miniher, které kupodivu nebyly otravné a příjemně naředily klasickou adventurní hratelnost. Pokud hledáte větší výzvu, směle do toho.
Nesmím také opomenout dabing – kromě výměny černobílého vizuálu za barevný jde o jednu z hlavních změn tohoto dílu. Možná některé z vás zklamu: dabing je dělaný pomocí umělé inteligence. Osobně s tím problém nemám. U některých postav je to hodně znát, u jiných je to v pořádku. Chápu, že vývojář má menší rozpočet a nejspíš neměl prostředky na klasický dabing. A vzhledem k tomu, že většina hráčů u adventur dabing vyžaduje, nedivím se tomuhle rozhodnutí.
AI byla dále využita i u generovaných obrázků – pro tvorbu postav a backgroundů – a také pro kratší animace ve hře. Chápu, že to některé hráče může naštvat, ale mně to nevadilo. Cítit to z toho sice místy je, přesto se mi vizuál i filmečky líbily a podle mě byly zpracované dobře. A můžu vás uklidnit: soundtrack je velmi povedený a AI ho nedělala.
Ve výsledku jde o velmi příjemnou mysteriózní hororovku, jež nabízí zapeklitější puzzly a krátkou herní dobu, kterou tu beru jako plus. Tim Rachor tu oproti jedničce udělal ohromný kus práce a je vidět jeho posun. Doufám, že se brzy dočkáme trojky a zapracuje na zmíněných chybách – podle mě hlavně na dialozích. Potenciál tam je!
Pokud nevíte, tahle hra je vlastně už druhým dílem v sérii s agentem FBI Rickem Moretonem. Jeho první dobrodružství se jmenovalo Curse of the Old Gods a dějově Jesterovi předchází, proto doporučuji si ho zahrát předem. Nejenže je zdarma, ale navíc vám pomůže lépe pochopit děj. I kvůli návaznosti mezi díly nebudu příliš rozpitvávat příběh dvojky, abych nevyspoileroval osudy postav. Spíš se pokusím jen navodit atmosféru, která hrou prostupuje.
Ta je podle mě velice funkční – hlavně díky vizuálu, jenž využívá digitalizaci scén založených na fotkách a hercích. To svého času v devadesátkách frčelo a tady to funguje perfektně. Lokace vypadají hezky a jdou skvěle ruku v ruce s temnou atmosférou hry. Samotný příběh je fajn; dovolil bych si ho nazvat příjemnou žánrovkou. Nejde o nic extra, ale příjemně plyne, nemá hluchá místa a s lovecraftovským mythosem pracuje dobře. Postupně si – jako v prvním díle – připravuje půdu pro kosmický horor, do kterého to vyústí. Část příběhu tak funguje jako mystery kriminálka s hororovou příměsí.
Za sebe ale musím říct, že tenhle díl už víc funguje jako horor. Dočkáte se úprku z nemocnice, prohledávání „gotického“ sídla a podobně. Po více procedurální jedničce je to příjemná změna a i díky tomuhle vývoji doporučuji dát si oba díly naráz.
Co mi ale místy vadilo, byly dialogy. Občas na mě působily trochu jak od AI, některé fráze byly strnulé a jako hráč nemáte moc možností si k postavám vytvořit vztah. Je sice hezké, že příběh plyne rychle a je tu dost hororových atrakcí, ale postavy působí ploše a chybí klidnější úsek, v němž by se postavy – i vy s nimi – mohli lépe poznat. Takhle jde o příjemnou poctu žánru, které chybí větší hloubka. Na zhruba dvouhodinovou stopáž to ale bohatě stačí a já si to užil.
O dost lépe jsou na tom puzzly. Kombinují různé druhy hádanek a často je potřeba zapojit mozkové závity a důkladně prozkoumávat lokace. Nejednou jsem kvůli své zbrklosti narazil na nepěkný zásek – třeba když jsem měl zjistit označení kamer. Koukal jsem na plánek dané lokace a nedošlo mi, že jsou tam ta označení přímo napsaná. Takových situací je víc, ale většinu času mi nepřišly nefér. Vždycky jsem si řekl: „Aha, to mě mohlo napadnout,“ místo „Jak jsem na tohle měl přijít?“ Je pravda, že v pár případech by se hodilo o něco výraznější vodítko. Ceník si i pár menších miniher, které kupodivu nebyly otravné a příjemně naředily klasickou adventurní hratelnost. Pokud hledáte větší výzvu, směle do toho.
Nesmím také opomenout dabing – kromě výměny černobílého vizuálu za barevný jde o jednu z hlavních změn tohoto dílu. Možná některé z vás zklamu: dabing je dělaný pomocí umělé inteligence. Osobně s tím problém nemám. U některých postav je to hodně znát, u jiných je to v pořádku. Chápu, že vývojář má menší rozpočet a nejspíš neměl prostředky na klasický dabing. A vzhledem k tomu, že většina hráčů u adventur dabing vyžaduje, nedivím se tomuhle rozhodnutí.
AI byla dále využita i u generovaných obrázků – pro tvorbu postav a backgroundů – a také pro kratší animace ve hře. Chápu, že to některé hráče může naštvat, ale mně to nevadilo. Cítit to z toho sice místy je, přesto se mi vizuál i filmečky líbily a podle mě byly zpracované dobře. A můžu vás uklidnit: soundtrack je velmi povedený a AI ho nedělala.
Ve výsledku jde o velmi příjemnou mysteriózní hororovku, jež nabízí zapeklitější puzzly a krátkou herní dobu, kterou tu beru jako plus. Tim Rachor tu oproti jedničce udělal ohromný kus práce a je vidět jeho posun. Doufám, že se brzy dočkáme trojky a zapracuje na zmíněných chybách – podle mě hlavně na dialozích. Potenciál tam je!
Foolish Mortals
Pro: Příběh celkově baví, Vizuál + soundtrack, Hádanky jenž umí být výzvou
Proti: Místy slabší dialogy a plochost postav, Někdy by se více nápověd hodilo, Pro někoho AI dabing