Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Grand Theft Auto IV

  • PC 80
Čtvrté GTA je mnohými odsuzováno, protože přišlo až po jednom z nejpropracovanějších dílů série - San Andreas - a narozdíl od něj se dočkalo mnoho "osekání" jak v rámci úpravy postav, tak např. možnosti získávání území, kupování nemovitostí nebo řízení letadel atd. Na druhé straně musím říct, že po chvilce hraní mi tohle vůbec nevadilo. GTA IV mě strhlo svým příběhem hned od počátku, postava Nika se mi docela zalíbila a jeho motiv dokázal pohánět hru až do konce. Stejně tak propracování všech ostatních postav, které jsou o dost uvěřitelnější než v předchozích dílech.
Hra celkově vsadila více na realistické zpracování a sluší jí to. Šedé, nelítostné Liberty City přímo vybízí k tomu, aby si s hráčem "nelítostně" pohrálo a předvedlo mu svou temnou tvář v plné parádě. A to se vývojářům daří perfektně, protože neustálý řetězec sundávání jeden druhého, nekončící paranoi a prokousávání se stále výše, abyste konečně našli toho, koho hledáte, a abyste se alespoň trochu mohli přiblížit k onomu americkému snu, jen tak neomrzí.
Vedle realističtěji podaného příběhu a postav se mi taky líbilo, že vraždění se "zmírnilo". A to i díky možnosti postavy pouze postřelit a ne přímo zabít. Přesto Niko zůstává vraždícím strojem, ale to už k sérii neodmyslitelně patří.
Grafické zpracování je na svou dobu poměrně obstojné, pamatuji, když jsem v dešti zastavil a sledoval, jak bubnuje do aut a silnic, jak je doprovázen větrem a šedé pozadí LC tomu dodávalo naprosto dechberoucí atmosféru. Avšak ještě víc mě nadchnula práce světla a stínu, která se povedla perfektně (když nedojde ke glitchům, k tomu níže).
A co mě ještě uchvátilo kromě všeho výše zmíněného, je fyzika aut, postav a vlastně tak nějak všeho, zvláště těch aut, kdy je (ač to zní podivně) jedna radost bourat do ostatních aut a zkoumat způsoby, jakými lze ještě více auta demolovat. Díky tomu přepracované honičky s policií nabírají na ještě větší zábavnosti.
Stejně tak přestřelky, které jsou snad jedny z nejlepších ve hrách, a bitky, které jsou zpracovány hodně jednoduše, ale taky se na nich máklo.
Jediné, co hru kazí, je množství bugů, glitchů atp., Rockstar se jaksi vyprdl na jejich plnou nápravu. A Games for Windows bok po boku se Social Clubem, který mnoho hráčů od hry odradí a mnoha z nich vlastně i znemožní hru hrát.
Snad nejhorší bug, na který jsem narazil, byl v poslední misi při skoku na helikoptéru, kde se prostě nešlo přitáhnout. Vyřešil to až program FRAPS a jeho zapnutí během hry.

SHRNUTÍ:
Shrnuto podtrženo, GTA IV je výborná hra po všech stránkách. Nevadí, že zde toho není tolik jako v San Andreas, že tu nejsou tak nádherné scenérie jako ve Vice City, Liberty City je město, které má působit šedě a ošklivě a to se vývojářům povedlo perfektně, a byť to může znít paradoxně, hře to pomáhá. Příběh je perfektní, dlouhý a strhující, mise vydařené, několikrát s možnostmi rozhodnutí nad dalším osudem postav, postavy uvěřitelné, grafika docela dobrá, ozvučení skvělé, fyzika mnohdy až neuvěřitelně detailní (i když má samozřejmě k realitě ještě pořád daleko), přestřelky jedny z nejzábavnějších ve hrách a celkově je to další výborný díl dokazující, že Rockstar své hry umí.
Jedinou výraznou vadou na kráse je tolik kritizovaný Games for Windows a Social Club, které někoho odradily, někomu hru znemožnily hrát a někomu působily i jiné trable. A konverze na PC si bohužel přinesla několik bugů (obzvláště výborný je ten v poslední misi) a glitchů (hlavně se světlem, občas textury, ale nic hrozného), na jejichž úplné vyřešení se Rockstar vykašlal.

Pro: Grafika, příběh, realistické zpracování, postavy. ozvučení, Liberty City, přestřelky, mise, fyzika, destrukce aut, honičky, herní doba, jízda

Proti: Osekání možností, bugy a glitche, Games for Windows a Social Club

+12 +13 −1