Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Hearts of Iron II

  • PC 90
S touto hrou jsem se setkal v době, kdy už mě jaksi přestaly bavit strategie typu Age of… & Command… atd. (=postav těžiče, pošli na suroviny, postav mega armádu, sejmi základnu počítače) Chtěl jsem nějakou skutečnou challenge, která by co nejvíc odpovídala reálu. Když psali na Bonuswebu strategie pro tvrďáky, řek sem si, že tohle bude správná cesta:

Zpracování grafické za moc nestojí - to si přiznejme. Samozřejmě chápu, že v takovéto hře nejde o vizuální zpracování, ale přesto ta mapa v geografickym pohledu mohla vypadat o něco líp – obdobně jako satelitní mapa, zvláště když na ní hráč čumí v různejch módech 50% herní doby. Taky ovládání místy mírně rozčílí. Například když chci přiřadit brigádu těžkejch tanků ke konkrétní pěchotní divizi, musím si zapamatovat číslo divize a pak ji vybrat ze seznamu všech jednotek – celkem nešikovný.

Po první "pokus-omyl" kampani, kdy jsem to dotáhnul s naší Českou zemí až k 30% nepokojům, 40% partizánské protivládní aktivitě v Brně a téměř naprosté industriální neschopnosti jsem pochopil základní herní pojmy jako TC, IC atp. a mohl jsem teprve rozject hru odznova - už sem věděl jak na to a teprve přišlo pravý strategizování:
Neuvěřitelná provázanost všech herních prvků a všemožnejch modifikátorů má za následek, že si skutečně připadáte, jako byste řídili něco tak složitýho, jako je samostanej stát ve válce: Ministři, výzkum, typ vlády, nepokoje, industriální kapacita. Některé státy profitují z nerostného bohatství (SSSR, Kanada), ostatní musí utrácet domácí IC a vyrábět tak navíc finance nebo zásoby, aby bylo za co suroviny dovážet. Každej stát si tak zachovává svou individuální obtížnost, styl hry i možnosti politickýho směřování a diplomatických jednání (třeba spojenectví Československa a SSSR před válkou se mi nezadařilo, přes veškerou diplomaticko-politickou snahu).

Výzkum je potom kapitolou sám o sobě – NIKDY jsem ještě neviděl tak širokej a složitej strom různejch větvících se technologií a na druhé straně rozmanitost historických výzkumných teamů a jejich skilly, specializace – mazec! Opravdu člověk musí promyslet, v čem by mohl jeho stát vynikat, nemůžete být nejlepší ve všem, NELZE vyzkoumat vše.

Boje na slušné úrovni – mnoho modifikátorů od schopností velitele a jeho skilů, přes terén, stav organizovanosti až po počasí. Taky musím pochválit, že se jednotky v každé zemi jmenujou v daném jazyce čili u nás česky - s tímhle si Paradox Interactive opravdu hezky vyhráli!

Hudba je sednoucí, super skladby, možná jen ten veselej pochod mi už lezl krkem, to je ale subjektivní, celkově je to velmi kvalitní muzika, která se u her často neslyší.

Obrovskou výhodou je potom výbornej (především kooperační) multiplayer. Jedna z her která nás zabavila s přítelkyní na mnoho hodin, než jsme pořídili Doomsday a Armageddon, kde pokračujem dodnes.

Hra plná historických reálií, které se daří přenést do hry celý válečný konflikt jako celek. Nejde popsat jakou má člověk radost, když se mu zadaří IC navýšit o 10% efektivnosti. Ve hře sice jen nabyde jeden ukazatel třeba o hodnotu 1,41, ale vám to otevírá nový nevídaný možnosti jak toho využít.

Doporučuju všem tvrďáckejm stratégům, kterejm stačí tabulky a mapa bez zbytečné grafiky.

90%

Pro: Historičnost, reálnost, provázanost technologicko-společensko-politických sfér, globální pohled na svět a politiku, tuhá obtížnost, výbornej kooperační multiplayer, neuvěřitelná znovuhratelnost

Proti: Grafika, ovládání, moc krátké

+13