Příběh Vintage Story začal ještě jako modifikace do hry Minecraft, tehdy pod jménem Terra Firma Craft měnil celou hru s cílem většího zaměření na hru o přežití v kombinaci s realistickým technologickým progresem a chováním přírody. Vývojář pod přezdívkou Tyron se však cítil omezený možnostmi Minecraftu a tak započal svůj vlastní projekt. Od píky naprogramoval vlastní engine, který vyhovuje potřebám optimilizace a jeho představ a tak vznikla Vintage Story.
Ačkoliv je inspirace Minecraftem na první pohled zřejmá, kromě kostičkovaného světa se stejným měřítkem se jedná o zcela odlišnou hru. Herní mechaniky jsou zde zcela proti zvykům z jmenované hry. Oheň jde založit jen velmi těžce, jídlo se musí zpracovávat a hráči si musí udržovat sytost všech výživových hodnot, pokud chtějí mít bonus k životům. Také generování světa je zaměřeno na realističnost, na severu mapy je polární kruh, půlroční dny a aurora borealis, na jihu je teplo, pouště, džungle a jídlo se tam kazí rychleji. Také sedimenty se generují podle obecné geologie.
Nepřítelem hráči není jen prostředí a příroda v podobě hrozby umrznutí v zimě, vlků a medvědů nebo hladu, ale také interdimenzionální bytosti inspirované mytologií Lovecrafta, které do světa pronikají skrze časové trhliny, jednou za čas svět také periodicky zachvátí časová bouře, která trhá předivo reality a do světa díky nim pronikají bytosti z jiných světů.
Toto je také obohaceno o různé zápisky, knihy a svitky se střípky příběhu, které tento svět doplňují a vysvětlují, lze je najít v ruinách nebo podzemních kobkách.
Co se týče technologií, hráč začíná od pazourků a končí u zpracování ocele. Měď je potřeba vylévat, ke zpracování železa je potřeba ovládnout zpracování bronzu a ukovat si správné náčiní. Hráč také může vyrábět vlastní dřevěné uhlí pomocí realistické mechaniky, kdy musí nahromadit palivové dříví, zasypat ho hlínou a zapálit, obecně je u všech aspektů hry veliký důraz na realističnost, pole tak mají určité úrovně živin a plodiny je třeba na nich střídat, uvařené jídlo se kazí, ale může se konzervovat ve sklepě, různé kovy potřebují pro zpracování různě vysokou teplotu, lze si také značně ulehčit repetivní činnost stavbou větrného mlýnu a udělat si tak automatickou drtičku, ponk, nebo mlýnský kámen na mletí obilnin.
Ačkoliv je inspirace Minecraftem na první pohled zřejmá, kromě kostičkovaného světa se stejným měřítkem se jedná o zcela odlišnou hru. Herní mechaniky jsou zde zcela proti zvykům z jmenované hry. Oheň jde založit jen velmi těžce, jídlo se musí zpracovávat a hráči si musí udržovat sytost všech výživových hodnot, pokud chtějí mít bonus k životům. Také generování světa je zaměřeno na realističnost, na severu mapy je polární kruh, půlroční dny a aurora borealis, na jihu je teplo, pouště, džungle a jídlo se tam kazí rychleji. Také sedimenty se generují podle obecné geologie.
Nepřítelem hráči není jen prostředí a příroda v podobě hrozby umrznutí v zimě, vlků a medvědů nebo hladu, ale také interdimenzionální bytosti inspirované mytologií Lovecrafta, které do světa pronikají skrze časové trhliny, jednou za čas svět také periodicky zachvátí časová bouře, která trhá předivo reality a do světa díky nim pronikají bytosti z jiných světů.
Toto je také obohaceno o různé zápisky, knihy a svitky se střípky příběhu, které tento svět doplňují a vysvětlují, lze je najít v ruinách nebo podzemních kobkách.
Co se týče technologií, hráč začíná od pazourků a končí u zpracování ocele. Měď je potřeba vylévat, ke zpracování železa je potřeba ovládnout zpracování bronzu a ukovat si správné náčiní. Hráč také může vyrábět vlastní dřevěné uhlí pomocí realistické mechaniky, kdy musí nahromadit palivové dříví, zasypat ho hlínou a zapálit, obecně je u všech aspektů hry veliký důraz na realističnost, pole tak mají určité úrovně živin a plodiny je třeba na nich střídat, uvařené jídlo se kazí, ale může se konzervovat ve sklepě, různé kovy potřebují pro zpracování různě vysokou teplotu, lze si také značně ulehčit repetivní činnost stavbou větrného mlýnu a udělat si tak automatickou drtičku, ponk, nebo mlýnský kámen na mletí obilnin.