Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Tlon - toť dobrodružství jako stvořené pro podzimní čas. A vedle informace, že má mít cosi společného s Borgesovým literárním géniem, mne tento příslib melancholických nálad nalákal, abych si jej zahrál. Nelituji toho, byť s Borgesovou povídkou Tlön, Uqbar, Orbis Tertius má nakonec společný jen svůj název a na rafinované hry s narativem je dobré rychle zapomenout. Příběh, který Tlon vypráví, je totiž z rodu běžné fantasy a není nikterak výjimečný. Navíc navzdory tomu, že Tlon obsahuje přes 90 ručně kreslených obrazovek, je jeho fabule velmi prostá. Obrazovky totiž mnohdy představují pouhá tableux, náladotvorné obrazy, jimiž Biatek putuje za odhalením tajemství části symbolu, který nalezne v bažinách blízko své vesnice, a nedochází k dějovým zvratům, jež by bylo lze očekávat. Toto "plýtvání" se však podílí na výjimečné atmosféře, která má blíže k impresi než dynamickému rytmu. Hlavním nositelem je totiž hudba a výtvarný styl se svými červenohnědými tóny. Ve hře jsou navíc díky podpoře DX6 realtime efekty jako kouř z komínů, téměř všudypřítomný déšť, poletující ptáci nad mořem a listí v lese nebo hopsající žáby na blatech a dochází tak k příjemnému oživení jinak statických obrazovek.

Co se inspirace herního designu týče, nelze nevzpomenout na Quest for Glory, neboť Tlon je mix adventury a rpg. V průběhu hry Biatek nalézá lepší zbraně, zbroj a za souboje je možno získat zkušenostní bod. Ve hře je vedle zdraví dokonce implementován hlad a žízeň, což vás pohání do objevování nových lokací, kde byste mohli doplnit zásoby. Hlavně v první části hry je však díky tomuto na hráče vyvíjen poměrně frustrující tlak, neboť žíznivost stoupá velmi rychle a k další vodě se dostanete až tehdy, když už vám žízeň začne téměř ubírat zdraví. Po překonání této počáteční fáze však potíže s pitím nejsou již tak kritické.

Souboje se mohou zdát nejprve těžkopádné, ale lze si na ně zvyknout a na konci hry jsem dokonce litoval, že jich nebylo více. A tím se dostávám k nejzásadnější výtce - na hře je totiž znát, že plně nedostála plánu svých vývojářů. Je cítit, že ambice byly větší, než je výsledná podoba. V jeden moment naleznete mapu země - a ta je rozlehlá. Zápletka slibuje dlouhé putování - ale závěr je neuspokojivý a potenciál zůstane nevyužit. Hra obsahuje rpg systém - bez kterého by se však obešla. Aby byl funkční, muselo by být více soubojů, více role-play, více volnosti. Pro tohle všechno je v Tlonu jistě prostor, nicméně hrací doba jsou dva pohodové dny. Je to však něco, co mne sice může mrzet, ale neumenší to ony okamžiky, kdy jsem s Biatekem kráčel posmutnělou keltskou krajinou, obdivoval osamělá lesní zákoutí, čelil nebezpečným příšerám a nasával čpavou vůni středověce působícího městyse s rynkem i popravištěm. A právě pro tyhle momenty stojí za to si Tlona zahrát. Je to na vás...
+13