Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Kamera, klapka jedem. Obsazování stanovišť po sedmé rejžo…

Chtěl bych být v roli Ubisoftu a vydělávat peníze na něčem, co už je zkopírované tolikrát, že bych sám ztratil přehled, jak dlouho už to vlastně takhle vařím z vody.

Far Cry: New Dawn přímo navazuje na Far Cry 5. Příběhově začíná tam, kde původní Far Cry 5 končí. A jelikož byl konec pětky fakt povedený, docela mě zajímalo, jak se autoři poperou s navázáním příběhu, jak ten postapo svět vlastně dokáží využít. Pravda je taková, že ho nevyužili a pokud někde nějaký náznak je, je většinou k ničemu.

Nechci zde příběh nijak rozebírat, to je na samotném hráči, ale zasazení do stejných kulis, v jakých se odehrávala pětka, ale po dopadu atomových bomb (bez vysvětlení proč všude kolem, jenom ne v Hope County), je základ na skvělý svět, ve kterém hráči mohou objevovat již objevené. Problém je ten, že Far Cry New Dawn opět ve velkém kopíruje své starší sourozence + přidává pár mechanik, které hru bohužel neposouvají dál, ale jaksi spíše bokem, či jsou krokem zpět. V případě neznalosti jiných Far Cry bych si asi New Dawn užil, takhle jsem ale od zhruba poloviny hry čekal, kdy to vlastně skončí.

Tentokrát tam nedáme jednoho záporáka, ale rovnou dva. A uděláme jim dojemnou minulost, jo šéfe?

Far Cry New Dawn jde na některé věc jinak, ale ne bohužel lépe jak jiné Far Cry hry. Opět se nemůžete dostat za hranice, ale narozdíl od předchozího dílu není důvodem omezení tvůrců hry ve stylu “Dostáváte se mimo aktivní oblast, vraťte se”, ale z důvodu radiace všude okolo Hope County. Ok, je to více pochopitelné. Nicméně, kam vaše oko dohlédne, tam je všude kolem dokola Hope County totálně zničená země, kde není absolutně nic. Přesto jste z této brutální pustiny, kde není jediná stavba a je pouze pár ohořelých stromů, přijeli vlakem po funkční železnici. Záporák není jediný vyšinutý cvok, ale jsou dva. Hra se dokonce snaží nějak vysvětlit jednání obou sester, nicméně místo dojemnosti to zavání trapností. New Dawn v tomto směru strašně utahuje šrouby a je to bohužel příliš okaté. Kapitolou sama pro sebe jsou zbraně a nepřátelé…

Šéfe, máme super nápad. Rozdělíme zbraně do tříd, nepřátele také rozdělíme do tříd a když bude mít hráč zbraň z nižší třídy, tak si totálně neškrtne. A co když bude mít zbraň z vyšší třídy, než bude nepřítel? Noooo, tak potom to bude mít easy, néé?

Nemám rád dělení zbraní a nepřátel do tříd. Proč s brokovnicí úrovně 1. jakž takž ustřílím nepřítele úrovně 1, ale jsem absolutně bez šance u nepřátele úrovně 3? Když ten nepřítel vypadá zcela stejně? A proč, když si vezmu brokovnici úrovně tři, která kromě pár pozlátek vypadá stejně jako ta z úrovně jedna, tak nepřítele úrovně jedna a dvě zničím instantně, ale nepřátele úrovně čtyři pižlám pět minut? Když opět vypadají všichni stejně? Jasně, chápu že zbraň úrovně tři je silnější, ale proč proboha autoři tenhle nesmyslný systém naroubovali i sem? Proč musím vylepšovat ponk, na kterém si za nasbírané materiály kupuji zbraně, protože ty stávající jsou mi k ničemu, když už potkávám jen nepřátele vyšších úrovní? Takto ve hře má hráč několik baseballových pálek, každou s totálně jiným poškozením. To samé veškeré ostatní zbraně. Například malá pistolka úrovně 4 je účinnější jak raketomet úrovně jedna. Proboha, to mají autoři hráče za pitomce?

Stejně nešťastně jsou rozděleny i dopravní prostředky, tam není rozdíl ale tak markantní, protože je vlastně nemusíte příliš využívat a to díky možnosti teleportovat se na jakékoliv objevené místo. A protože jednotlivé místa jsou od sebe vzdáleny maximálně pár stovek metrů, je rychlejší tam doběhnout přes kopec, než si přivolat někde auto a objíždět to.

Hele, hráč prošel arénou psanců, ale našel jí dříve než ho tam zavedl příběh, takže tam nemohl bojovat, byla prázdná. Co uděláme? Nic, pošlete ho tam zpět v rámci příběhu a mezitím jí kompletně zaplňte, ať si úkol užije…

To na co jsem si stěžoval u pátého dílu, je zde také. Hra v rámci příběhových misí manipuluje s prostředím a to hodně špatným způsobem. Projdete náhodně objevenou prázdnou bojovou arénu, pět minut po odchodu z prázdné arény nedaleko získáte příběhový úkol týkající se právě této arény, obratem se do ní tedy vracíte a najdete v ní desítky lidí uprostřed probíhajících nelegálních závodů. Hra v tomto, ale i spoustě jiných příběhových misí zcela nabourává svůj vlastní svět, protože “příběh”. Hráč má ale takto podaným změnám problém věřit a pro změnu mu to nabourává hratelnost a uvěřitelnost celého světa. Vtažení do hry se tak ničí, stejně tak i hratelnost.

Tady chci louku, tamhle horu, sem dejte jezero a tam vodopády. Nějaké chatky a taky nezapomeňte na kostel…

Grafická stránka je opět výborná. Tím že procházíte stejným prostředím z Far Cry 5, které se ale dost od minule změnilo, je exploring ve hře zábavný. Tam kde dříve byla silnice je nyní trávou zarostlá louka, ze které tu a tam prosvítá zbytek asfaltu. Uvěřitelnost prostředí je výborná, pokud vynechám všudypřítomnou růžovou barvu, která mi osobně moc nesedla. Po několika hodinách hraní jsem jí ale přestal řešit. Jediné co mi exploring nabouralo byla neustálá honba za materiály, abych si mohl dovolit zbraně vyššího levelu. Gunplay je ve hře zábavný, perfektní je například metač kotoučových pil, který dokáže mezi nepřáteli udělat paseku. Tedy za předpokladu, že máte metač lvl. 4.

Náročnost hry je stejná jako u Far Cry 5, zahrajete si tedy i na slabším železe, pro maximální nastavení grafiky ve vyšším rozlišení ale již budete potřebovat dostatečně výkonný počítač. Hra je v kostce starý známý Far Cry, autoři se hru ale pokoušeli přesto nějak inovovat. Bohužel to nevyšlo a New Dawn je tak to samé v bledě růžovém, navíc s otravnou mechanikou tříd zbraní a nepřátel.

Pro: Výborné grafické zpracování, zábavný gunplay i exploring, navazuje na Far Cry 5

Proti: Otravný systém tříd zbraní, vozidel a nepřátel, nutnost hledat velké množství materiálů na nové třídy zbraní, opět nekonečné hledání různých předmětů, nutnost plnit nesmyslné úkoly pro získání bodů na perky

+24
  • PC 70
Hrálo se to příjemně, grafika i optimalizace super jako u pětky, délka akorát (14 hodin, outposty jsem zabral dvakrát, expeditions jednou, sidequesty splněny), gunplay parádní. Ale irituje mě ta Ubisoftí neumětelnost v psaní scénářů, nejen že opět hraju za debilního silent protagonistu (a toho z pětky mohu tahat s sebou jako parťáka, ale protože je taky němej, tak je samozřejmě nejnudnější), ale samozřejmě jsou tu i ty klasický ubisoftí fantasmagořiny s drogama, halucinacema a nadpřirozenejma schopnostma. A dojemný flashbackový "intermissions" co maj jakože dát postavám nějakou hloubku, ale je to tak povrchní, že to spíš provokuje smích. Takže příběh (pod)průměr, ale se vším ostatním spokojenost, i design misí a sidemisí se jinak docela povedl a ty expedice na různý místa post-apo USA (Alcatraz, havarovaná ISS..) jsou náramně dobrej nápad.
Mimochodem ty bulletsponge nebyly tak hrozný - nejotravnější byly ze začátku pumy, do těch jsem musel nasázet snad pět zásobníků než padly - ale jak jsem koupil lepší zbraně, tak už to bylo v klidu, a i ty dvě blonďatočerný dvojčata padly na první pokus do pěti minut (elite assault rifle s 40 náboji v zásobníku a damage 180).

Tradičně screeny na konec:

https://abload.de/img/farcrynewdawnscreenshxwkty.png
https://abload.de/img/farcrynewdawnscreensh0akva.png
https://abload.de/img/farcrynewdawnscreenshlokqt.png
https://abload.de/img/farcrynewdawnscreensh0djkd.png
https://abload.de/img/farcrynewdawnscreenshjdjv1.png
https://abload.de/img/screenshot00000ejof.jpg
https://abload.de/img/screenshot00010wjfd.jpg
+22
  • PC 80
Super rozšíření příběhu předchozího pátého dílu. Potěšili mě likvidace z krytu pomocí nože na více způsobu,protože lámání vazu v minulém díle furt dokola bylo trapné. Spolubojovníci jsou taky mnohem lepší. Novinkou je upgradování budov a základny. Zbraně taky super zvláště těžké německé MG z ww2. K hlavním zaporáckým pizdám jsem si vybudoval nenávist okamžitě a na konci si je náležitě vychutnal. Vegetace a zvěř je moc hezká. Na boční mise ( hledání přehrávačů, fotek,pokladů a plnění expedic) nemám čas protože mi není už 17,ale jsem fofr od rodiny. Far cry je Far cry a jinej už asi nebude,ale jistota je jistota a nezklame.

Pro: Jako vždy příběh,prostředí a volnost.

Proti: Málo novinek. žádné viditelné poškození mrtvých nepřátel.

+21
  • XboxX/S 70
New Dawn je zkrátka hodně svérázná hra, ale nečekejte svět, který se bere úplně vážně. Je to zkrátka Far Cry. Perfektní bylo hledání přístupů do bunkrů, škoda, že jich bylo tak málo. Střílečka Far Cry New Dawn se odehrává sedmnáct let po jaderné apokalypse ve Far Cry 5 a celý příběh uzavírá. Zároveň představuje nové nepřátele a přichází s novými možnostmi, které hru naneštěstí jen uměle natahují. Střílečka je to ovšem pořád slušná. Pokud vás však pětka nebavila, můžete New Dawn s klidem vynechat. Dobrý pocit jsem měl ze střelby. Konkrétní zbraně už sice nelze dál vylepšovat o optiku, zásobník a tlumiče (lze ovšem plošně vylepšit účinnost), ale je zde i pár nových kousků jako „pilomet“ (kotouč zasáhne i druhý cíl poblíž). Já však zůstal věrný kulometu ve všech tierech.

Pro: hledání přístupů do bunkru, opětovné setkání s Otce, přestřelky pořád zábavné, projížďky post-apo světem, svérázné postavy a některé zajímavé mise, výborná optimalizace

Proti: nevýrazná dvojčata, opětovné rabování zábavné není, umělé natahovaná herní doba přes vylepšování, výpadky Al u nepřátel

+11
  • PC 50
Far Cry New Dawn je sice samostatnou hrou, ale je hodně podobná pátému dílu, na který i navazuje.

Uběhlo několik let po konci posledního dílu, všechno šlo do kytek (doslova), protože svět se rychle probudil k životu, všude začala růst tráva, stromy, květiny a navrátili se i přeživší lidé, a jak už to tak u série Far Cry bývá, jedna strana je plná dobráků, druhá strana záporáků. Ale pozor, je zde i třetí strana! Ale o tom až níže.

Grafika se od předchozího dílu příliš nezměnila, nicméně obviňovat vývojáře s tím, že nemají dostatek fantazie, a proto kopírují mapu z pátého dílu není úplně na místě. Ano, mapa z pátého dílu zde skutečně je, ale spousta míst je změněna k nepoznání, zhroucených, skrytých pod hlínou a pískem, nebo prostě přestavených. Nutno podotknout, že svět je dle očekávání daleko pustější, ale i přesto jsou zde místa, která stojí za to prozkoumat. Grafika jako taková je velice pěkná a ač nejsem zastáncem těchto "růžových apokalyps", tak nemohu vývojářům upřít to, že se jim to povedlo převést do hry docela pěkně.

Ozvučení je podobné tomu z pětky, pokud si budete chtít rozšířit množství hudby v rádiu, budete muset plnit postranní úkol se sbíráním přehrávačů. Myslím, že podobný úkol byl i ve FC5, není na škodu, ale i tak mohlo být v základu daleko více hudby. Dabing je také povedený na jedničku, ale mám zde první zásadní výtku. Hlavní postavu nikdo nenaučil mluvit! A tak posloucháte ty "krásné" monology všude okolo, na které si postavy odpovídají víceméně samy. Je to divné ve hře z roku 2019... A zvláštní také je, že se překladu dočkala pouze část hry, ale aspoň, že jsou přeložené dialogy a tedy příběh. Jen škoda těch nepřeložených deníčků, které příběh doplňují.

Co se týče hratelnosti, hra mě bavila daleko více než díl pátý, snad i díky plynulejšímu příběhu o pouhých 22 hlavních misích a 8 vedlejších. Ve výsledku jsem si říkal, že je škoda, když jich autoři nepřidali více.
Hratelnost je zábavná, opět je možnost hrát jak stealth, tak rambo styl, ale stealth nefunguje úplně na sto procent. Nezřídka se mi stávalo, že na mě začal štěkat pes i přes to, že jsem byl vzdálený přes dvě patra budovy a ani se nehnul, čímž samozřejmě začali ostatní pátrat a brzy spustili alarm.
Mnozí vytýkají hře znovudobývání již dobytých pevností. Zpočátku to znělo hrozně, po zapnutí hry se mi ten nápad líbil, ale ve výsledku jsem od něj očekával daleko více než jen to, že místo obsadí silnější nepřátelé a přidá se více alarmů. Škoda, je to pak silně stereotypní. To samé platí i o novince v podobě expedic, které jsou zajímavým oživením hratelnosti, ale znovu si je asi zapne málokdo. Zvláště když musíte poslouchat stále dokola ty stejné hlášky typu: "Jsem rád, že jsi na naší straně" apod.
Nicméně samotné dobývání na první pokus je pro mě osobně zábavné.
Dalším oživením hry je přidání různých obtížností nepřátel (1-3 hvězdičková a elitní), na něž musíte vypracovávat nejen sebe, ale i vylepšovat svou skrýš s názvem Prosperity. K tomu je zapotřebí sbírání lihu, dostupného v pevnostech a cisternách. Zde musím podotknout, že není potřeba všechny pevnosti vyrabovat xkrát, ale nevyhnete se tomu, aby některé byly vyrabovány víckrát, pokud nebudete chtít číhat na to, až se někde zjeví cisterna.
Co se týče ostatních prvků hratelností, zůstávají víceméně při starém. Střílení mi docela sedlo, ovládání vozidel označuji jako jedno z nejlepších, leč jsem občas měl problém vidět přes kapotu vozidla, a celkově má hrá příjemný spád.

Příběh označuju za jeden z nejhorších v sérii, už z trailerů byla vidět lacinost dvojčat, která se bohužel potvrdila. Horší záporáky už jsem dlouho neviděl a rozhodnutí na konci hry, jestli jednu z nich necháte přežít, nebo ne mi přišlo poměrně zbytečné vzhledem k tomu, o jak nesympatické postavy se jedná. Možná je mohly přiblížit tzv. intermission (mezimise), ale ty byly pouze z pohledu kamery sledující pár vteřin záběrů, které jen potvrdily celkový dojem z nich. A závěrečný boss fight proti nim byl dost otravný.
Naopak příběh nabere zajímavý spád s objevením Josepha Seeda z pátého dílu a Nového ráje vedeného Ethanem, ale opět ho hra nevyužije dostatečně. Celkově by bylo potřeba více misí, které by tento potenciál využily, ale hlavně jinak napsaných a propracovanějších záporáků. Nějaký ten jeden zásadnější zvrat v ději vás už pak nepřekvapí. Výtka směřuje i k Josephovi, který zde už mele z posledního a zcela tak zabíjí svou perfektně zahranou roli v pátém díle.
Celková herní doba se pohybuje pod 10 hodin, záleží na tom, jak rychle budete získávat XP body, abyste měli dostatek schopností, zdraví a zbraní na dokončení dalších misí v příběhu.

Technickou stránku hry musím pochválit až na jednu drobnost. A to mizející auta, často se mi stalo, že jsem se vzdálil byť jen 20 metrů od skupinku aut vystřílených od nepřátel a auta byla pryč. Jinak nemám, co bych hře po technické stránce vytknul. Šlape jak hodinky a neobjevil jsem jediný bug, zásek či jinou chybu, která by mi hraní znemožnila.

SHRNUTÍ:
FC: New Dawn působí, jako by si autoři chtěli vyzkoušet, zda tato tematika obstojí. A ona by obstála, nebýt neskutečně trapných a bezcharakterních záporáků, hodně slabého a krátkého příběhu a nutnosti znova dělat něco, co už bylo uděláno třeba dvakrát (dobývání pevností) jen proto, abyste se mohli hnout v příběhu.
Na druhou stranu přichází hra se zajímavým, byť pro mne osobně méně žádoucím, barvitým pojetím apokalypsy, novinkami v oblasti nepřátel, expedicemi a také ukončením dějové linky z pátého dílu.
Pochválit pak musím i grafickou, velice vydařenou, stránku hry, kdy se autoři nebáli si pohrát s fantazií, a zejména i stránku technickou, která šlape jako hodinky, což se v dnešní době vidí čím dál tím méně.

Pro: Návaznost na pátý díl, postapo svět, herní doba, hratelnost, stavba a vylepšování pevnosti, zvraty, vozidla, technický stav

Proti: Příliš barevný postapo svět, záporáci, postavy, příběh, hlavní postava nemluví, částečná lokalizace, znovudobývání, expedice, obtížnosti nepřátel,

+9