Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Tohle je opravdu krásná, pohádková adventura.. Moc nechápu výše uvedený popis hry, kde píší, že hlavní hrdina všude umírá a že se jmenuje Goodthorpe :-D Jmenuje se Quickthorpe a ano, může vás občas něco zabít-například loupežnící, či nějaký ten obří had z bažin, ježibaba, krásná siréna či něco podobného-ale kdo by toto nečekal? :-D Musíte si dávat pozor a hru si ukládat. Nicméně hra, ač je starší, je úžasně zpracovaná, dýchne na vás atmosféra duchovna, dobrodružství a pobaví vás Quickthorpovi občasné hlášky. Začínáte u osady, v zasněžené krajině, kde vám jakýsi moudrý muž říká, co vás vlastně čeká-že jste byl vybrán jít a nalézt 4 kouzelné kameny, hlídané 4mi obludami ve čtyřech rozdílných světech. Ty pak potřebujete.. A to vám vlastně říkat nebudu ;-) Každopádně je nikomu nedávejte! Jeden čaroděj si na ně brousí zuby a bylo by hned po vás :-D Světy jsou pokaždé jiné a úchvatné! Potkáte spousty netvorů, nádherných sexy krásek (na některé obzvlášť velký pozor!), podíváte se na mořské dno i do pekla s pěkným kamenným buldokem :-D Víc však neprozradím. Jinak je to hra, kde nejen nacházíte a kombinujete předměty, ale kde musíte trochu přemýšlet a naslouchat, co vám kdo říká. Konec je hodně zajímavý, buď ho pochopíte, nebo se naštvete a budete se pořád dokola ptát "Cože?? Jak to? Tak co tedy??". Proto dávejte celou dobu pozor a děj si pořádně užívejte! Nudné to tedy opravdu nebude :-) Je to krásná 2D adventurka s fantasy/pohádkovým příběhem a vtipným podáním. Kdo znáte a máte rádi Broken sword, jako já, hádám, že i tato hra se vám zalíbí, i když je to vlastně o něčem docela jiném.. :-)

Pro: Myslím, že zde jsou samá pozitiva, hudba, grafika, děj, zpracování, hratelnost..

Proti: Pro někoho možná podivný konec a vyšší obtížnost.

+18
  • PC 65
V žebříčku her "které nejvíce promrhaly svůj potenciál" by se Fable umístila hodně vysoko. Takhle nevyváženou a divnou adventuru jsem asi ještě nikdy nehrál.

Jednotlivé lokace jsou krásně nakreslené a atraktivní, během hry se podíváte do čtyřech rozdílných světů, narazíte na spoustu zajímavých postav a potvor, od hnusných velkých pavouků, přes gargoyly a opilé námořníky až po Charona v pekle. Příběh je sice primitivní (zachraň svět tím, že zabiješ 4 potvory), ale takový byl i u King's Questů a nevadilo to - tyhle hry prostě nejsou o komplikovaných zápletkách.

Jenže celé to hyzdí hned několik věcí. Tím největším průserem jsou podle mě naprosto šíleně napsané dialogy. Nic tak špatného jsem v adventuře ještě neviděl. Hra jakoby nevěděla jestli chce být seriozní nebo zda to chce být taškařice typu Polda. Nojo, jenže Polda měl aspon nějakou úroveň, tady to je jako pěst na oko, absolutně se to sem nehodí. V jednu chvíli zachraňujete paní jezera, která se před vámi zjeví a poděkuje, načež Quickthorpe zahlásí něco ve smyslu "jeee, ty seš nějaká průhledná, nejsi náhodou z Černobylu?" načež to zabije další dialogová možnost "Pojď se svléknout do naha a zařádit si v jezeru". V ten okamžik se plácáte do čela, protože to přijde jako blesk z čistého nebe a říkáte si "co to kurva...?". Bohužel podobně hloupé poznámky má Quickthorpe velice často (a ke všem ženským postavám to jsou často dost sexistické narážky) a když jsem to četl, tak jsem měl pokaždé oči v sloup. *ach Quickthorpe, cítím se trapně za ty tvoje blbé kecy* Přijde mi, jak kdyby ty dialogy psal nějaký nadržený puberťák a totálně tím zabil pohádkovou atmosféru.

Vtipná je zde smrt. Ano, postava zde, stejně jako ve hrách od Sierry, může na několika místech zemřít. At už pádem do ledového potoka, nebo vás zapíchnou lupiči či sežere žralok. Předpokládám, že záměrem tvůrců bylo automaticky oživit postavu na té stejné obrazovce, pokud k tomu dojde. V několika případech se tak i stalo, ve většině případů ale postava zemře a ... nic dál se nestane. Pořád čučíte na obrazovku, nenaskočí žádné "game over" nebo "nahrát hru" a ani se pořádně nedostanete do menu, protože to se vyvolává kliknutím na postavu, která už na obrazovce není (protože jí třeba sežral žralok nebo odnesla voda v potůčku :D).

Nejsem spokojen ani s přehledností inventáře a celkově uživatelským rozhraním. Třeba jen úkon "dej postavě předmět", který by se obyčejně měl řešit dvěma kliknutími, je tu problém, nad kterým jsem musel chvíli dumat jak že se to vlastně dělá. V inventáři se pak ke konci hry válí velké množství předmětů, jež při přechodu z jednoho světa na druhý nemizí a navíc spousta předmětů, které seberete, k ničemu není, ale hra vás stejně nechá je sebrat.

Korunu tomu nasazuje konec, který podtrhuje schizofrenii téhle hry a jenž jsem zprvu vůbec nepochopil. Až pátrání na youtubu mi potvrdilo, že 95 % hráčů, co hru dohrálo, se cítilo úplně stejně *what the fuck just happened?...*. Původní konec je možná nejhorší zakončení adventury všech dob a téměř každý je z něho nasraný. Je tak špatný, že se rozhodlo o vydání nové verze s přepracovaným outrem, díky kterému to aspon trochu dává smysl.

V případě Fable se ve vývojářském týmu sešli velice talentovaní grafici a animátoři s naprosto neschopnými scénáristy a navíc jim asi došly prachy, takže hru nestihli pořádně dodělat. Promrhaný potenciál. I tak ale hra stojí za zahrání, už jen kvůli tomu, že je krátká a přes všechny problémy převážně zábavná.
+15
  • PC 70
Fable je hrou, kterou jsem kdysi viděl na vlastní oči jako jednu z prvních adventur. Spolu s Broken Swordem byla někde v roce 1997 k zahrání v jedné staré herně. Broken Sword byl úžasný, Fable ušel a ani po pozdějším dohrání mě z něj v hlavě moc nezůstalo.

Fable není úplně špatná hra. Grafika je hezky namalovaná a vypadá pěkně i dneska. Hudba je pěkná zejména na úvodní obrazovce, prostředí jsou zajímavě rozdílná - ledová země, bažiny, podvodní svět a podsvětí, přičemž na závěr přijde i trochu sci-fi. Nechybí spousta zajímavých fantasy potvor a na pohádkovou adventuru i překvapivě dost mrtvol v různém stádiu rozkladu a umírání.

Příběhově je to taky celkem zajímavé, tedy aspoň většinu času. Hlavní hrdina Quickthorpe dostává za úkol zabít čtyři monstra a získat čtyři gemy, aby zachránil krajinu Balkhan, přičemž při toulkách krajinami narážíte na zmínky o pradávné rase Mecubarzů, která přišla z vesmíru a obyvatele světa zotročila a nakonec zjistíte, že jste jen pěšákem. Jenže to má dvě ale. Zaprvé - Quickthorpe vypadá jako nanicovatý chcípák, s kterým bůhvíproč flirtují ženy a který hází naprosto pitomé poznámky a odkazy na budoucnost nedávající v jinak vážně pojaté adventuře smysl. Zadruhé - příběh končí obrovským mindfuckem kdy hrdina je ve skutečnosti kriminálník, který zabil rodinu a vše si jen představuje ve vězení. Být to film, je to na odpad.

Hratelnost je víceméně tradiční. V každé oblasti máte mapku po které se přesouváte jednotlivými lokacemi, prokecáváte lidi, sbíráte předměty a používáte je. Žádný otravný pixelhunting nebo lovení cesty se nekoná. Používání předmětů je celkem logické a potěšilo mě, že likvidace démonů je většinou intuitivní. Nicméně spousta obrazovek je dost nevyužitých, člověk si říká že musí něco udělat a ono je to jen na okrasu (lovec a králík, podvodní pevnost hlídaná úhořem). Problémem jsou předměty, které sbíráte od začátku, většinu z nich použijete jen jednou a zůstanou v inventáři do konce hry. Některé předměty (a není jich málo) nepoužijete ani jednou - takové laciné triky fakt nesnáším.

Ovládání je místy dost krkolomné - vyvolání menu Entrem by mě nenapadlo, googlit jsem musel i to, jak předmět do inventáře vrátit. Máte jeden kurzor ale můžete předmět na osobu použít, nebo ho darovat (a je to rozdíl). Vůbec práce s inventářem ala Windows 3.11 okno je za trest.

Shrnuto? Fable není špatná adventura ale má dost much na to aby byla klasikou.

Pro: Pěkná grafika, tradiční fantasy příběh, zajímavé prostředí, většinou logické akce.

Proti: Dementní konec, nesympatický hrdina, boj s ovládáním inventáře, zbytečné předměty.

+11