Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Takže Borderlands čtyřka jo? Těšil jsem se na ní jak malej, doslova jsem už vyhlížel to datum, kdy konečně vyjde. Borderlands je totiž jedna z mých nejoblíbenějších sérií, jelikož má praštěný humor a skvěle napsané postavy. Jak tedy dopadla čtyřka? V kratší verzi, něco má fajn, něco ne. V delší verzi si to trochu rozebereme.

Začněme příběhem. Ten byl značně kritizován ve třetím díle. Ve čtvrtém díle je to trochu lepší, ale za mě ten příběh furt nedokáží vyprávět dobře. Máme tu více cut-scén a to je fajn. Problém ovšem nastává, že postavy mají až neustále otravnou potřebu vám volat uprostřed těch nejméně vhodných situací. Dost často při boji. Nebál bych se tak říct, že půlka dialogů hry mi unikla, protože jsem se prostě soustředil na střílení a tenhle neduh je v každém díle. Hlavní záporák mi nepřišel nejzajímavější, do takovéto hry prostě nemůžete dát seriózního záporáka. Proto jeho poskoci to táhnou o trochu více, jelikož jsou více crazy. Neuškodilo by, kdyby se Gearbox nechal třeba inspirovat sérií Far Cry, ti záporáky dělat umí. Ale oni umí, jen po kritice ve třetím díle ubrali šílenost a humor bohužel. Naštěstí to zachraňují jak staré známé postavy, tak i spousta nových.

Největší změnou oproti minulým dílům je rozhodně přechod na open-world. Přiznám se, že jsem si hodně dlouho musel zvykat. A bude s tím bojovat nejspíš opravdu každý, protože díky tomu jsou jak hlavní questy, tak i vedlejší neskutečně roztahaný a občas vás to fakt vede na druhý konec mapy. Fast-travely tu jsou, ale je jich o hodně méně než by bylo potřeba. Naštěstí to lehce zachraňuje novinka v podobě možnosti si spawnout vozidlo kdykoliv, kdekoliv. Takže už žádný chození ke stanicím. K open-worldu se i váže doslova lavina collectiblů a aktivit. OCD hráči jako já se klepou hrůzou. Některé jsou fajn, například hackování antén, drill arény, shrines, jiné spíš otravné, protože se jedná většinou o "najdi na mapě toto a zmáčkni E". Hra vás trošku nutí je dělat, jelikož za collectibles a aktivity získáváte SDU tokeny, kterými si upgradujete množství munice, počet položek v batohu a podobně. Největší přešlap jsou za mě aktivity, kde musíte něco nést z bodu A do bodu B. To spočívá v tom, že daný předmět máte v ruce. Ne postava si ho nedá do batohu, má ho v ruce. Do batohu si můžete narvat 70 raketometů, ale čip prostě ne. No a třeba s tím čipem musíte dojít na určené místo. Na 90% ale to místo je někde vyvýšené a tu nastává ten problém. Jakmile uděláte interakci, která vyžaduje obě ruce, postava ten předmět upustí a pokud si nepospíšíte, tak zmizí a respawne se. 

Největší síla čtvrtého dílu tkví v boji a pohybu. Ten je naprosto smooth a nakopavá zadek i trojce. Boje jsou tak ještě více dynamičtější a plynulejší než předtím. Novinka v podobě double-jumpu a dashů + jakéhosi přitahovátka je super. Díky tomu se po arenách můžete pohybovat jako blesk a udělat to enemákům o hodně těžší. Zbraní je opět "někonečně mnoho", ALE....zase mě prostě jiní výrobci krom Jacobsu nepřesvědčili, že mám používat ty jejich. Každá z nových firem má prostě nějakou slabinu ať už je to malý damage, nutnost chargovat nebo pomalé střely. Tady prostě Jacobs je opět overpowered a navíc má pasivku, že crit hit dá ricochet. Co se skillů týče, hrál jsem za Vex, protože jsem věrný sirénám. V přechozích dílech sirény kralovaly díky jejich magic skillům. Tady mi přijde, že ani jeden z těch tří aktivních skillů mě dostatečně neuspokojil. Za Amaru ve trojce to prostě byla instantní čistka mobek. Tady jsem si ve většině případů vystačil pouze se zbraněmi a skill používal jen na bosse. Ne, že by nedával damage, ale jaksi například s hellwalkerem stihnu zabít 4 mobky za stejnou dobu castění skillu.

Nakonec si nechám celkem tři věci, co mě serou a budu fakt zlej. Za prvé AI nepřátel. V takovéhle hře nemusí být enemies extra inteligentní, když stylem boje je to taková doomovka. Ale já prostě nechápu, kdo tohle programoval. V podstatě tahle AI má jen dva příkazy: Schovávat se a házet granáty. A to se netýká jen enemies na dálku, ale i těch nablízko. Dost často též čekají schovaní a čekají než k nim přijdu. Normálně při volném průchodu a průzkumu je to jedno. Ale v questech, kde je přímo objective o zabítí všech enemies v lokaci to neskutečně kazí tempo bojů, když si protivníky musíte hledat poschovávané. Takhle ne Gearbox!

Druhá věc...neskutečně dojebanej ENDGAME, který nenabízí absolutně nic. Se slzou v oku vzpomínám na mayhem mode ve třetím díle. Kde na maximálním nastavení každá mobka byla jako miniboss. Tady to funguje následovně. Po dokončení kampaně si odemknete Ultimate True Vault Hunter mód. Má celkem pět úrovní, přičemž s každou úrovní by enemies měli být o malinko odolnější a dělat větší damage. To je vše. Gear lepší padat nebude, je akorát vyšší šance na drop legendárek, damage budete dávat pořád stejnej. Změna obtížnosti jde znát až na čtvrté úrovni (a to stylem, že pouze více vydrží), přičemž....pro odemknutí další úrovně je potřeba sejmout 4 bosse v dungeonech a potom (meh) si musíte zahrát ZNOVU nějaký příběhový quest na tu danou obtížnost. Jo a ještě zmíním, že které přesně bosse, si musíte najít v menu, kde je to úplně zapadlé a musíte si za nimi pěkně dojít přes celou mapu. Cool.

Třetí věc, kterou do hodnocení promítat nebudu, protože by to nebylo úplně fér. Mám koupenou základní edici za 70 eur. V listopadu hra dostane update, který odemkne nějakou novou lokaci a nové příběhové mise. Abyste si mohli zahrát nový obsah, musíte mít Bounty Pack Bundle za dalších 40 eur. Na začátku roku 2026 vyjde příběhové DLC. Abyste si mohli zahrát toto příběhové DLC, tak vám nestačí ten Bounty Pack za 40 eur. Musíte si přikoupit Vault Hunter pack za dalších 50 eur! V součtu jsme na 90 eurech navíc, pokud budu chtít hrát veškerý obsah, který pro hru vyjde. Anebo si hráč může koupit super deluxe edici za 130 eur, ta obsahuje oba packy. Bohužel, pro majitele základní verze neexistuje upgrade na tu deluxe, tudíž pro mě je zatím k dispozici pouze možnost přihodit dalších 90 éček. A takhle se dělá business :)

Závěrem, hra jako taková není špatná. Má super gunplay, skvělé postavy a úctyhodnou herní dobu, kterou natahují i celkem zdařilé side-questy. Bohužel si ale momentálně vyšší známku nezaslouží a to jsem ještě mírný.

Pro: Je to pořád Borderlands, gunplay, pohyb po mapě, více cut-scén, vedlejší postavy

Proti: endgame, AI, Jacobs OP jako vždycky, nezajímavý záporák, ubrání na humoru, občas roztahané questy

+8