Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
AI War je jedinečná hra. Jedná se o RTS zaměřenou primárně na kooperativní multiplayer, ve kterém hráči stojí proti síle, která by je hnad na začátku hry mohla bez nějaké námahy rozdrtit, kdyby chtěla. Umělá Inteligence (AI) ovládla vesmír a lidé stojí na pokraji záhuby, jediný důvod, proč ještě žijí, je ten, že nejsou považováni za příliš velkou hrozbu.

Cílem hráčů je tedy zničit domovské základny nepřátelské umělé inteligence a nevzbudit při tom příliš velkou pozornost - zabít draka, dokud spí, protože jestli ho vzbudí, zbyde z nich jen hromádka popela.

Hra se tváří jako obyčejná RTS, ve které shromažďujete zdroje (v případě AI War = kov, krystaly, energii a znalosti), stavíte jednotky a vylepšujete technologie, a posíláte své síly zničit nepřítele (v tomhle případě po velké mapě galaxie, která obsahuje od 10 po 120 planet) ale má několik nezvyklých prvků.

Prvním je právě nepřátelská AI - AI, proti kterému stojíte je v sakra velké výhodě = nepotřebuje žádné zdroje, na začátku hry ovládá úplně všechno (kromě planet hráčů), má přístup k lodím a technologiím, o kterých si hráči můžou nechat jenom zdát a navíc na jejich síly na hrací mapě jsou jen zlomek jejich skutečné síly - s touto silou je AI spojeno pomocí speciálních warpových bran a může tak na hráče posílat obrovské útočné vlny, pokud jej hráči příliš naštvou.

Dalším rozdílem je právě "AI progress" - tato položka určuje, jak moc AI považuje hráče za hrozbu - každá dobytá planeta, každá důležitá zničená budova, popřípadě jednotka, zvyšuje tuto hodnotu a čím je tato hodnota vyšší, tím větší obranu si AI staví, tím větší vlny útoků na hráče posílá a tím těžší tedy hra pro hráče je. Navíc, čím víc je hráčů ve hře (noví hráči se mohou připojovat i v průběhu hraní) tím silnější je AI. Hráči tedy musí brát v potaz i to, kterou planetu dobýt a kterou nechat na pokoji (ať už pro její sílu nebo pro množství zdrojů, které poskytuje).

Dále je tu pak délka hry - nečekejte, že tuhle hru dohrajete během jedné hodiny. Minimální doba hraní je (dle počtu planet) nějakých šest hodin a dále se šplhá až do desítek hodin u jediné hry. Při multiplayerovém hraní si tak hráči musí zařizovat předem domluvená sezení a hra se tak může roztáhnout až na několik dní od začátku po dohrání (ať už vítězné nebo prohru).

Co se jednotek týče, mají hráči na začátku přístup ke čtyřem základním typům lodí = zvěd, stíhač, bombardér a křižník, z nihž každá má oproti těm dalším určitou výhodu či nevýhodu (stíhače jsou silné proti křižníkům, křižníky jsou silné proti bombardémrům, bombardéry proti stíhačům), a třem typům těžkých vesmírných plavidel. Další jednotky pak získávají buď z dobytých planet (některé planety mají výhodu v možnosti na nich stavit určité zvláštní druhy lodí), popřípadě chycením nepřátelských (k tomu je jednotka zvaná "parazit"). Těchto zvláštních druhů lodí je obrovské monožství a i zkušení hráči se tak můžou setkat s vlnou nepřátelských lodí, jaké předtím nikdy neviděli. Já osobně jsem se dosud setkal se zmíněnými parasity, tanky, antiarmory, raidery, spidery a několika dalšími, jejihž názvy si nepamatuju.
Každá loď má pak ještě 5 úrovní vývoje skrze technologie, z nihž ke 3 mají hráči přístup, 4 je získatelná pouze skrze obsazení nepřátelské pokročilé továrny a k 5 má přístup pouze AI, což z něj dělá ještě nebezpečnějšího soupeře.

AI War je velice objemná hra, která je dle mého názoru pro fanoušky vesmírných strategií nutností. Nabízí neuvěřitelný kooperativní zážitek, při kterém hráči skutečně musejí spolupracovat a plánovat dopředu, jinak nemají naději na výhru.

Bohužel to ale není hra pro každého a vyžaduje spoustu trpělovosti.
Hra nemá žádné integrované lobby, kde by se hráč mohl připojit k začínající hře - hráči se musí na hře domluvit buď mezi sebou nebo před oficální fóra hry. Tato skutečnost je pochopitelná, kvůli dlouhé hrací době.

Podle mého názoru největší překvapení roku 2009...

Chcete-li si trochu udělat obrázek jak taková delší hra může probíhat, doporučuji tohel video: AI War - 3/4 Player Co-Op Midgame Tour
+12 +14 −2
  • PC 90
Jedna z mála indie her, která není jen osmibitová předělávka do "modernější" grafiky či nějaká casual hříčka, ale opravdová hardcore zábava pro milovníky RTS. I když přímo RTS je to jen částečně. Na stránkách se chlubí tím, že se jedná o 4X( tedy XXXX - pod čím si představte třeba Galactic Civilization, když už jsme v tom kosmu) kříženou s Grand Strategy (Hearts of Iron jako příklad za všechny), Tower defense (což je docela ironické, když TD hry vznikly okleštěním RTS o pohyblivé prvky) a konečně staré dobré RTS.

Zní to hrozivě, že?

Tak raději jinak AI war je strategie primárně zaměřená na coop. Můžete hrát sami či se domluvit se sedmi dalšími a pokusit se nakopat dvojici AI jejich křemíkové zadky.

A tady to konečně začíná být více než zajímavé, protože AI war stojí na tom, že porušuje většinu zvyklostí z ostatních RTS a dělá to po svém. Pokud je váš vrcholný RTS zážitek Command & Conquer, tak AW rozhodně není pro vás.

Má se to totiž takto, kdysi dávno se galaxie/hvězdná soustava rozdělila na dvě frakce, které rozpoutaly pořádnou válku. A protože zůstávaly v patovém postavení, udělaly to nejhloupější rozhodnutí, co mohly. Nasadily k vedení bojové AI. A čistě logické a účelné AI udělaly tu nejrozumnější věc, spojily se a anihilovaly téměř celé lidstvo až na pár planet (tedy ty, kde vy a vaši případní spoluhráči začínají).

Čímž pádem je tu na odiv vystaveno tabu, o kterém se v ostatních RTS mlčí. Počítač totiž vlastní všechny ostatní planety, má všechno postavené, má tuny a tuny jednotek, kterými vás může hned na začátku vymazat, má přístup ke všem lodím, má přístup k nejvyšším třídám lodí, ke kterým se nemůžete ani dostat. Je to prostě zlý a nabušený parchant.

A jak to proti němu mám dát? ptáte se. Co vlastně můžu udělat? Odpověď je snadná: Držet se při zemi. Narozdíl od ostatních rts je zde maximálně sebevražedné obsadit každý kousek vesmíru. Protože počítač ví o vaší existenci, ale vaše planetka je tak neškodná, že mu nestojí za to na vás poslat celou svou flotilu, tak posílá pár lodí. A s každým sektorem, který dobudete, každou jeho zničenou stanicí, roste vaše nebezpečnost a tím i pozornost, kterou vám věnuje.

A proto si planety, které obsadíte, musíte pečlivě vybírat. Prvních pár planet obsadíte už jen proto, že sousedí s vaší hlavní planetou, pak uděláte kupu scoutů a začnete pořádně prozkoumávat a dostávat se dál a dál. A pak se rozhodujete - tu si vezmu, je tam spousta surovin, tu si vezmu, je tam továrna na jednotky nejvyššího(IV.) lvlu, tu si vezmu, tam je pokročilé vědecké zařízení, které mi dá plány na novou lodičku, tam nepolezu, protože je to CORE(V. lvl) planeta, tam jen proběhnu, protože tam není nic zajímavého.

K tomu si ještě připočtěte, že na některé planety vniknete jen proto, aby jste:
1) Zničili WARP bránu, která na vás posílá vlny nepřátel
2) Pronikli červí dírou k další planetě
3) Udělali předmostí, za kterým vaše vědecké lodi vytěží vědomosti.

Těžení vědomostí? Je to tak. Každá planeta má 2000 vědomostí k vytěžení. A různé updaty (malých lodiček, starshipů, základen, doků, věžek, všeho) stojí určité vědomosti. A těch je zoufale málo, takže budete vytěžovat i planety, o které jinak nestojíte.

A takto bych mohl ještě chvíli pokračovat, ale to je zbytečné. Tutorial naštěstí všechno(nebo alespoň všechno důležité) vysvětlí, naučí vás základní taktiky.
Projít tutoriál je tudíž ZÁKLAD!

Navrch bych doporučil vyzkoušet před koupí demo, které je ke stáhnutí na stránkách tvůrců (stáhněte si k tomu klidně i demo datadisku, budete mít dvě dema spolu) a tak zjistíte, zda je to hra pro vás či nikoliv.

Shrnutí: Skvělá a inovativná strategie pro všechny hráče, kteří si zoufali nad nedostatkem hardcore RTS a nebojí se nestandardních principů.

Pro: Stovky, tisíce jednotek v boji, minimum micromanagemantu, spousta druhů lodiček, hardcore.

Proti: Žrout času.

+9 +11 −2