Takže po cca 2h...omluvte trochu šroubovaného projevu, ale beru to i po pár pivech jako svoji povinnost. SWOS je pro mě srdcová záležitost a Jon Hare něco jako Ježíš.
Databáze: Rozumná. Vymyšlená jména ale není problém identifikovat hráče (poznáte ve Slavii Deliho) Dá se říci že jsou hlavní ligy a la PES plus vybrané týmy ze světa. Je tu třeba liga Číny, Ruska, Austrálie, či Švýcarska. Mezi těmi kdo má víc než 2. ligu je pouze Anglie a Německo. Potom je obsáhlý výběr týmů kontinentu, za ČR jsou tam 4 týmy - Sparta, Slavia, Plzeň a Liberec. Vtipný je, že Slavia má celý název Vršovice což evokuje trošku jiný tým:), ale ve znaku hvězdu, zkratku SLV a soupisku zkomolenin ze Slavia Praha. Příjemně mě překvapily soupisky, které jsou očividně z nějakého football manageru minulého roku (to znamená jednak celkem rozumné parametry, druhak to že třeba soupiska Sparty/Slavie dnes vypadá úplně jinak. Ve hře není zatím žádný editor ani možnost se podívat na hráče blíž než na součet vlastností (300+ je už hodně dobrý hráč). Je možný si vybrat velké množství lig a pohárů (od LM po Euro) a zřejmě tu bude obchodování s kartami hráčů a la fifa ultimate atd.
Ovládání: Klávesnice zcela opominuta. Zkoušel jsem a zřejmě tlačítka fungujou, ale nastavení a tipy jsou rovnou na gamepad. Oproti SWOSu tu nejde o jedno tlačítko, ale přibližně o rozložení kláves starší fify ( jednotlivé tlačítko na přihrávku, střelu, dlouhý lob, sprint). Jako v původním SWOsu funguje faleš a kroucení a vypadá i celkem fotbalově. Na gamepadu bez problémů, ale zbytečně moc tlačítek (při obraně všechny stejně fungují jako skluz). Nechápu proč není jako ve SWOSu jenom jedno nebo připadně s někam modifikátorem (třeba na gamepadu zůstaly volní tlačítka).
Samotnej zápas můžete přepínat mezi fifovský 3d a swos 2d přičemž to druhé je obtížností triviální a proti AI prakticky nefunguje. Brankář pustí všechno a soupeř se nedokáže dostat do šance. Buď hra půjde pouze čistě do online soupeření nebo čeká tvůrce ještě hodně práce. Docela potěšilo realistické pískání faulů (zezadu najisto žlutá, jako poslední hráč jistá červená). Animace postav by nevadila, ale opět největší slabinu vidím v brankáři. Brankář je v současné podobě jak animačně, tak herně, naprostá tragédie.
Celkově bych to určitě hodnotil kladně jako první verzi, ale když už jsem viděl že hru hráli a představovali na festivalech, tak bych si představoval přeci jen vymazlenější verzi, kde AI bude představovat i nějakou výzvu. Gameplayem, graficky, taktickým rozestavením a individualitou hráčů by to mohlo celkem fungovat, ale jsem hodně zvědavý na online, AI a editor. Zatím tu není rozhodně nic, co by mě zcela uchvátilo.