Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

zxretrosoft

Česká republika
Založeno 2012
Programátorské uskupení zxretrosoft bylo založeno nezávislými vývojáři, kteří v 90. letech pracovali na projektech pro 8bitové a 16bitové počítače. Je tvořeno členy: Zdeněk Šimek (CZ, programátor, umělá inteligence), Jaroslav Novotný aka Crayon (CZ, kodér, grafik), Miloš Šabík (SK, kodér, tester), Triace Desire (GER, hudebník), Martin Bezděčka (kreativec). Příležitostně spolupracovali s jinými vývojáři či umělci, např. s Frode Troan aka Pyrozane (NOR, hudebník, designér). Nezávislé studio funguje za účelem vývoje her a zábavného softwaru ve volném čase programátorů a má nekomerční charakter.

Hry byly často inspirovány starým originálem nebo šlo přímo o remaky. Navzdory modernímu trendu vytvářet hry za pomoci GameMakerů, frameworků a dalších pokrokových nástrojů, autoři vyvíjejí stále v původních jazycích (Basic, Assembler) nebo alternativních jazycích (MonkeyX, CerberusX, AGK).

Prvním počinem bylo v roce 2013 vydání hry BrainSport. Autorem originálu pro ZX Spectrum (1991) je Arno van der Hulst, který poskytl souhlas s vytvořením remaku. Zxretrosoft tak udělali remake jen jako pilotní zkoušku možností FreeBasicu. Hra se ale navzdory svému jednoduchému provedení ujala, pravděpodobně i díky přidaným 100 novým levelům.

O rok později následoval animovanější remake BrainSport Extreme (psaný v PureBasicu), který obsahuje 100 extrémně obtížných levelů ve stylu proslulé hry Sokoban.

Vývojáři zpracovali také mobilní modifikace pro Android pod názvy Boxes-X Extreme a Boxes-X for Kids (psané v AGK2/Basic/C++), dostupné zdarma na GooglePlay.

Nejúspěšnější zábavnou aplikací od zxretrosoft je RetroEditor 3.0 z roku 2015, která dosahuje řádově desítek tisíc stažení za rok. Jde o desktopovou aplikaci umožňující převádět obrázky či fotografie do grafiky retro počítačů (včetně rozlišení, tj. nejde jen o filtr), her, filmů, seriálů nebo palet proslulých malířů.

V současnosti se skupina soustředí především na nové logické free hry a deskové hry s umělou inteligencí. Pomyslným milníkem hlavolamových her byla hra Combinatorix na PC (2016) a následně hra Variatonix, rovněž na PC (2017). Od roku 2019 vyvíjí vlastní knihovny umělé inteligence a univerzální engine pro deskové a logické hry v jazyce Lua.

Hry jsou většinou situovány do non-violence prostředí, tj. prostředí bez krve a násilí, nebo jde přímo o dětské hry či minigames.

Studio se zabývá vývojem aplikací a her na všechny moderní platformy, online (HTML5), PC, Android, iOS. Nyní vyvíjí už spíše příležitostně, často s cílem experimentálně prozkoumat možnosti nových programovacích jazyků a umělé inteligence. Na 8bity a 16bity již nevytváří.

Historie:

2012: BrainSport
2013: Flight to Pluto
2014: RetroPaint
2014: Magic Vials
2014: Frantic Freddie Returns
2014: BrainSport Extreme
2015: RetroEditor
2015: Puzzlexia
2016: Sabotime
2016: Workaholic Cyberpunk
2016: Boxes-X Extreme
2016: Boxes-X for Kids
2016: Combinatorix
2016: Breakout-X
2017: Pinxy's World
2017: Variatonix
2017: Přes palubu
2018: Genetické piškvorky
2018: Dobývání hradu
2018: Bághčal
2018: Hupo
2019: Magic Vials Deluxe
2019: Cihličky
2019: Jezdcova procházka
2019: Věžičky
2019: Logicenix
2020: Baxalixo
2020: Jumping Gal
2020: Sokolux
2021: Oxilax
2022: Logaterix / Posunčík
2022: Marmoriax
2022: Axitomix
2023: Rolagemix
2023: Amoriax 
2023: Amoriax Lua
2023: IQban
2023: Fuzzyfactory
2023: Fuzzymania
2024: Hoppemix