Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

SimCity 4: Rush Hour

  • PC 60
Herní výzva 2019: "Herní kutil"

Původně jsem si chtěl po letech znovu zkusit Sim City 3000, ale nakonec jsem dal přednost objevitelství a zkusil díl, co jsem nikdy nehrál.

Co oproti ostatním dílům hra nabízí je systém regionů. Jednoduše řečeno, nestavíte jedno megaměsto, ale sestavujete čtvrtě, regiony, co se navzájem ovlivňují. Tohle mi přišlo jako vůbec nejhorší na tomto díle. Já chci mít všechno pod kontrolou na jedné obrazovce, ne přepínat mezi regiony a nevidět a neovládat nikdy město v celku. Tohle lze snad chápat jako daň za technická omezení, ale herně to byl pro mě zabiják, ze kterého jsem se těžko vzpamatovával.

Dalším prvkem je micromanagment. Dříve stačilo postavit do oblasti školu, nemocnici, policajty a hasiče a bylo. Tady musíte úplně absurdně hledat jednotlivé instituce a nastavovat jim financování. Na velké mapě prakticky nemožné, nějaký rozumný přehled třeba škol, kdybyste měnili a viděli výsledky přerozdělování hromadně, chybí. S tím, že výsledky vidíte teprve po měsíci jde o zbytečnou prudu.

Dalším pro mě nepříjemným prvkem, ale v SC už tradičním prvkem, je zónování. Nechápu, proč rezidenční a komerční zóny nefungují stejně jako ty industriální. Tedy že postavím zónu a nemusím se kromě silnice, elektřiny a vody o nic starat. Tady musíte opatrně přetahovat a kontrolovat, zda budou mít baráky stranu směrem k silnici, jedno překliknutí a máte zónu na vymazání. Když si s tím chce někdo hrát, prosím. Ale ať do toho nenutí hra mě.

To souvisí i s rigidností úprav terénů a dopravních cest, mnohdy nekompatibilní připojení či nemožnost stavět jinak než ve 4, při nejlepším v 8 směrech. Člověk si nemůže dělat nic intuitivně, snadno a logicky. Hra mu neustále hází klacky pod nohy, takže jednoduché rozšíření silnice se může protáhnout tím, jak na sebe ostatní silnice a prvky odmítají navázat. U stavění pláže či přístavů vám vlasy zešediví a znejistí se vám ruka, protože bez úprav terénu to prostě nejde.

Co musím pochválit je opravdu komplexní systém hromadné dopravy a množství nových prvků. I když něco tak jednoduchého, jako kruhový objezd, byste hledali marně.

I když můj komentář vyzněl velmi negativně, u SC4 jsem nakonec strávil přes 80 hodin a užil jsem si ho. A koukal jsem trochu i na komunitu. K SC4 stále vznikají mnohé mody, které hru mohou výrazně rozšířit a vylepšit. Ale stejně mi to připadá tak trochu jako vylepšování CD přehrávače, ten základ je už out. Kutilům v urbanistické oblasti bych doporučil zkusit něco novějšího.

Pro: Doprava, komplexnost

Proti: Micromanagment na otravné úrovni, nepřehlednost, regiony, technické problémy

+12