Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Od mého prvního zaznamenání hry k jejímu dohrání uběhly tři dny. Mám rád impulzivní nákupy a jsem ještě radši, když to občas vyjde a nezůstane jen u rozehrání.

Rada všem - mrkněte na trailer nebo obrázky, pokud se vám hra líbí, jděte si jí rovnou zahrát. Její jediný zápor se projeví dost pozdě a možná ho kvůli tomuto komentáři budete vnímat dřív, než je záhodno.  

Čím si mě tedy Dredge tak získal?

Premisa hry je jednoduchá – lovit ryby, hledat předměty, vylepšovat loď. Už krátce po rozehrání se však dostavil onen syndrom „ještě jedno kolo“, zde znamenající jeden herní den. Každá akce vás zde stojí čas. Ale taky vás nijak nestresuje, protože plyne pouze pokud něco děláte. Když tedy chcete na chvíli vydechnout, stačí se uprostřed moře zastavit a můžete plánovat své další kroky v klidu s kafíčkem v ruce. Ona návykovost je o to nebezpečnější, protože herní den zde může trvat klidně třeba minutu. Svět je totiž velký ale zároveň i stylisticky malý. Ve zkratce… v šest ráno vyplujete z přístavu, stačí kousek, doslova v sekundách a už uvidíte různé druhy míst k rybaření. Sotva jste vypluli, už uběhl hodina. Zastavíte se na prvním místě a lovíte. Netlačí vás tu ani žádná potřeba placení za nocleh a jiného uživení se, takže je úplně jedno jak dobře zvládáte rybářskou QTE minihru. Každopádně takto třeba ulovíte pět ryb a už je odpoledne a vás čeká ještě cesta zpět. Navíc na ryby nemáte ani moc místa. A v tom je další kouzlo hry.

Hlavní princip hratelnosti spočívá v managementu inventáře, zde vaší lodě. Je to podobné jako třeba kufřík v Resident Evil 4 - v podstatě tetris, akorát zde přítomné tvary ryb budou o to zlověstnější. Někdy se jedná o klasický tvar L, jindy budou tvary opravdu podivné a například mečoun ukousne velký kus vaší lodi. Do toho všeho na lodi musíte mít místo na různé typy prutů, rybářských sítí (ty jsem ale krom jednoho příběhového momentu úspěšně ignoroval), pastí na kraby, různých cetek, a hlavně materiálu k dalšímu upgradu lodi. Takže budete například řešit, že potřebujete najít třeba tři dřeva, jednu látku a do toho ryby v hodnotě pěti set zlatých. Je vlastně možná trochu škoda, že je úplně jedno, jestli vám to zabere dva dny nebo tři, ale aspoň je z Dredge příjemně relaxační hra…

… teda…

…dokud se nesetmí.

Okolní vody po setmění vždy pohltí mlha. Tou se plavit klidně můžete, jeden z předmětů, kterým svou loď vybavujete, je i svítilna. Nejenže je zde skvěle udělaná mechanika viditelnosti a útesů, kdy nelze věřit ani vlastnímu zraku, ony v mlze číhají různá nebezpečí. Asi nebude na škodu hned provalit, že se tvůrci inspirovali Lovecraftem a dělají to docela dobře. Vy se budete den za dnem víc a víc odvažovat do nočních vod, protože jisté druhy ryb ulovíte pouze v záři měsíce, ale budete se taky snažit přijít na kloub různých tajuplným úkazům, jestli vám vlastně mohou ublížit, případně jak se proti nim bránit. Čím déle pak hráč tráví v těchto nepříjemných podmínkách, začne se to i podepisovat na postavě a je jen na vás, jestli dál budete pokoušet štěstí, nebo se zajedete vyspat – ale co když je na to už pozdě?

A pak přichází to nejlepší. Hra je rozdělena do čtyř dalších oblastí, které jsou od té první nejprve daleko a vy cítíte silný pocit nejistoty, když se k nim vydáte a hodiny neúprosně tikají a noc se blíží. Ale stačí si trochu vylepšit motory lodi a už ta vzdálenost nebude tak děsivá. Samotné lokace nabízejí vždy něco zajímavého s tím, že se jejich obtížnost adekvátně stupňuje. Nechci prozrazovat víc, ať pak nejste zklamáni, ale obtížností myslím i ten pocit nejistoty, který vás zaplaví, když se budete k dané lokalitě blížit. Hra totiž určitě není nijak frustrující a vlastně skoro nikdy o nic nejde ale měl jsem problém ji tak během hraní vnímat, protože mě tak moc pohltila atmosférou.

Co už tak dobré nebylo, tak jsou vedlejší úkoly. Jsou hodně základní a vlastně by se nic nestalo, kdyby tam nebyly. Na druhou stranu během nich komunikujete s ostatními obyvateli ostrovů, a tak se vám třeba odkrývají další střípky příběhu. Taky herních mechanik mohlo být víc a hra mohla být delší. Ono… tohle se špatně hodnotí, protože kdyby hra nebyla tak dobrá, nemám potřebu v ní trávit víc času, ale ona byla zatraceně dobrá, a já chci jednoduše víc. Po dohrání hry jsem objevil možná tak polovinu ryb, které po mě hra chtěla. Mohl bych ve hře klidně trávit víc času a ulovit vše, ale proč? Za peníze si jdou koupit jen upgrady lodi a ty mám všechny… a takhle jsem i začínal komentář – nic vás tu netlačí a zezačátku je to dobře. Ale pak zamrzí, že se tím vytratila ta „hra“ a jedná se „jen“ o příběhový zážitek. Něco jako karty v Inscryption. Když umřete, přijdete o minuty postupu, nic víc. Neříkám hned, že by hře slušelo víc, kdyby si zaflirtovala s žánrem rougelike. Ale větší penalizace za úmrtí by určitě pomohly.

Já ale nemohu nic jiného než hru doporučit. Jednalo se o velmi příjemných 10 hodin. Na závěr jsem si dovolil přidat +5% k hodnocení za to, že má hra dva konce.
Dík patří youtuberovi Sterakdary, hru jsem totiž do té doby nijak nezaznamenal.

Pro: Grafika, atmosféra, zvuky.

Proti: Hra je tak dobrá, až je jejím největším záporem, že jí není víc a není komplexnější.

+17