Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

@strejdafido (28.03.2024 22:57): Tak expresivní maniodepresivní barvy a existenciální tíseň z toho pochopitelně „křičí“, ale tvá hypersensitivní reakce na Výkřik zřejmě pramení z nějaké traumatické zkušenosti, jak jsi snad i trochu naznačil. Jinak jak jsi pak zmiňoval tu Muchovu epopej, tak tu zas já vyloženě nesnáším - ohledně epopeje se zcela shodnu s Martinem C. Putnou, když ji demaskuje jakožto ideologické panslavistické hovno a budování škodlivých mýtů. Na máloco se tak hodí ono květnaté: „kolik to muselo dát práce... a přitom taková blbost.“ :-)

@Drolin (29.03.2024 10:35): Nevím, jestli je u těch dvou tebou jmenovaných obrazů stále co objevovat, ale faktem je, že Lásku a bolest neboli také Vampíra může člověk číst dvěma způsoby: buď se bude držet slov samotného Muncha, že v tom obraze vlastně o nic nejde a jsou to prostě dva milenci, anebo se připojí spíše k těm, kteří obraz vnímají jakožto narcise vysávajícího partnera, kterak bývá zpravidla interpretován kunsthistoriky. V tom mám ten obraz moc rád, že není tak zcela jednoznačný, jak ostatně oceňoval u Madony Artran. Od Muncha vzpomenu třeba ještě trochu méně známý Metabolismus. 

@Dan9K (29.03.2024 19:05): 1984 prostě láme srdce, tudíž bych tak nějak předpokládal, že se bude nejvíce hnusit těm, kteří jsou dlouhodobě zvyklí potlačovat vlastní emoce. Já nejvíce v umění negativní zážitky neoblibuji v hudbě, téměř jsem přestal chodit na tvrdší koncerty, protože mi to často připadalo, jako bych si do uší a očí lil agresivní zvukový a světelný odpad pro masochisty. Asi to souvisí i s tím, co nesnáším třeba v umění výtvarném dlouhodobě, a to takové to zkoušení rozrušit skrze hnus, kult ošklivosti. Budu si muset zase léčit ouška na Letních slavnostech staré hudby. :-)
@strejdafido (29.03.2024 23:15): to jsem, on byl tak celoživotně moudrý, že už je dneska vděčný za každé nové ráno :-)

dokážu se do toho vcítit v tom ohledu, že taky jednu emoci vyloženě nesnáším. A sice, když po uměleckém díle nabydu pocit, že je celý svět úplně špatně a na hovno a nic nemá smysl. To mě do života demotivuje, a to nechci. To mi třeba udělal film K zemi hleď. Čili díla, které mají obvykle celospolečenský přesah a zejména obecně přesah do reálného světa.
U toho Výkřiku je to ale jiný typ emoce, je to intimnější, jen něco mezi autorem a příjemcem. A ozývá se mi zase moje ublížené já, ale i moje touha zastat se ostatních umělců. Protože už se mi Xkrát stalo, že moje tvorba byla zkritizována za to, že je temná, depresivní nebo smutná a že to tak na ty lidi působí. Jakoby něco takového bylo hodno kritiky. Taková chtěla být, a to byl záměr a ty lidi nepochopili záměr a kritizují to, co to přesně mělo udělat. Tak mi to tak přišlo i u tebe, ale chápu, jestli je to moc a nechápu, jak to může udělat blbej obraz, no nic :D
@Dan9K (29.03.2024 23:05): Samozřejmě jsem si dělal malinko srandu :-) Těžko hodnotit někoho, koho vůbec, ale vůbec neznám. Nicméně tohle ale platí - buď rád, že máš tátu :-)

Jinak ohledně těch emocí to nebyla ani náznakem legrace, naopak. Teď na ten obraz myslím už druhý den v tahu, ještě tam byly všechny čtyři verze, to je až zbytečně moc. A já chci emoce u uměleckých děl, ale ne tohoto druhu.
@strejdafido (29.03.2024 20:07): aha, předpokládám, že si děláš trochu srandu,...

ale tvůj úsudek je zjevně dost špatný :-) a je postavený na tom, že se s někým možná shodneš v (omezeném) názoru na jednu věc?
Možná by stálo za to přehodnotit, na jakém základě koho považuješ za moudrého a co a proč považuješ za hodnotné dílo :-) Ono to možná vlastně i trochu souvisí :-)

Ne, není to moudrý muž. Je to troll všech trollů, zhlédnul se v tom být provokujícím zlodědkem a jakoby humoristou, protože se celoživotně v lidech zklamal, schválně říká věci tak, aby nasral co nejvíc lidí, a pak se tím tetelí. A já si vlastně skoro celý život dávám záležet, abych jako on nedopadl, takže děkuji za radu :-)
 TOHLE je jedno z jeho posledních čísel v pořadu Máte slovo, pro představu.

a skutečně závidím, protože, na rozdíl od tebe, od umění chci právě co nejtvrdší zásah do emocí. A to jakýkoliv. Pozitivní i negativní. Čím silnější, tím líp. A normální mozek nemám a mít nechci :D
@Dan9K (29.03.2024 13:36): Záleží ale ještě jakým způsobem...

Osobně považuju Munchovy obrazy jako Výkřik nebo Nemocné dítě do jisté míry za laciné, protože právě zpracovávají emocionálně příliš jednoznačná témata (krom skvělé techniky samozřejmě). Daleko více se mi líbí např. jeho Madona, která není tak snadno emocionálně uchopitelná (a přesto působí velice silně).
@Dan9K (29.03.2024 19:05): Tvůj otec je zjevně moudrý muž a neuděláš špatně, když se vydáš v jeho šlépějích.

Ovšem závidět zde opravdu není co. Spíš naopak, měl bys být rád, že máš "normální" mozek a takovýchto stavů tě právem šetří :-)
@strejdafido (29.03.2024 13:49): přesně takhle odsuzuje můj otec knihu 1984, že je to naprosto odporná byť skvělá kniha, která ho zcela vyždímala a zdevastovala a už ji nikdy nechce vidět.

A mně vlastně přijde trochu smutný, že tihle lidé si často neuvědomují, že právě jim se to dílo vlastně "líbilo" úplně nejvíc ze všech :-)

na mě obecně výtvarné umění, podobně jako fotografie, nijak nepůsobí. Prostě nijak. Stejně jako poezie. Jsem vůči tou emočně zcela imunní. Dokážu to vnímat jako potravu pro analytický mozek, ale mám tam prostě moc velkou distanc, takže ti vlastně závidím.
@Dan9K (29.03.2024 13:36): Ale jo, na tom něco bude, s tím mohu souhlasit. Na druhou stranu mám rád A. Muchu například, Slovanskou epopej jsem navštívil mnohokrát, ale opačné emoce stejné síly se rozhodně nedostavily. Nekrvavé metody mučení jako kapání vody na hlavu by v mém případě klidně nahradilo sedět před tímto obrazem - pak se přiznám ke všemu a vás všechny vezmu s sebou! :-)
@AlieN (28.03.2024 22:11): Nesahej mi na Arnolda s traverzou na rameni! Lepší může být už jen Arnold s kládou na rameni.
Mně se tedy Běžící muž vždycky líbil a nedávno jsem na něj koukal opět, nic to neztratilo na kráse. Vždyť naše krvelačná společnost je úplně stejná jako v tom filmu. A nejlepší byl SubZero!
@hanak_v_exilu (28.03.2024 21:55): Strašidelné triky jsou strašidelné pořád, ale paradoxně právě proto že byly už tehdy tak zastaralé, už od té doby nemají zestárnout kam. Takže minimálně já osobně jsem k nim teď smířlivější.

Stejně to mám teď s Babylon 5, kterým jsem kdysi dávno pohrdnul právě proto že vypadal jako laciná a ošklivá kopírka DS9 - a začal jsem ho dohánět až před pár měsíci (málo jsem tehdy věděl že naopak DS9 kopírovalo spíš ten Babylon, a že Babylon 5 tento můj oblíbený Star Trek příběhově dost překonává)
Film Running Man je zločin proti lidskosti. Takhle tu krásnou knihu strašlivě zprznit, a přitom ani jako tupý akčňák to není zábavné. Kdyby Arnold neměl i Šestý den (a možná i Batman a Robin), tak je tohle jeho nejhorší film.

A na Lynchově Duně je nejhorší to že je strašně málo Lynchovská, to mě na ní zklamává nejvíc. To že znásilňuje knihu, no budiž, Lynchovi jsem ochotný odpustit mnohé. Ale že je ze všech jeho filmů nejmainstreamovější a nejnudnější? Zrovna Duna, na které se mohl tak krásně psychedelicky vyřádit?!
@Dan9K (28.03.2024 18:59): Pro Running Mana mám slabost. Předlohu jsem nečetl, ale už ten film je sám o sobě dost chytrý, na to že je úplně blbý. :-) Super je, že v něm hráli dva budoucí guvernéři, takže mu to dává pikantní příchuť.
@Tulareanus (28.03.2024 14:17): Ala tak ta nadpozemská krása Madsen je jedním z důvodů, proč je ten začátek tak dobrý ;) On právě není redukovaný jen na nějaký suchý voiceover, který by jen odříkával fakta. Těch vizuálních podnětů je tam více, všimni si. Tyhle poučky se nedají brát úplně doslova; dobrý autor je umí překračovat. Génius voiceoveru byl např. Chris Marker, zatímco z poslední doby se mi jako odstrašující případ voiceoveru vybavuje Fincherův Zabiják.
@Dan9K (28.03.2024 01:46): Jak se to vezme. Zfilmovat se dá v podstatě všechno. Jenže některé knížky jsou tak hutné, nebo specifickým způsobem vyprávěné, nebo využívají představivosti čtenáře, že zfilmováním utrpí. Pán prstenů byl "jenom" o penězích a talentu. Jenže Duna se prostě do filmu převádí extrémě špatně. Je meditativní, postavená na náznacích, přemýšlivých pasážích a neustálých odbočkách. Pochopitelně že se to zfilmovat dá. Jenže nikdy to nebude fungovat tak krásně, jako v knížce.

@AlieN (27.03.2024 19:42): To si musím někdy "doplnit". Viděl jsem to tak dávno, že si z toho pamatuju jenom pár obrazů a ty strašidelné triky.
@S4TW (28.03.2024 15:45): Lupin III v kině zní pěkně, i když to tam nedám :) Určitě si to užiješ, je to zábavný film. Já mám dojem, že jsem na to kdysi koukal s anglickými titulky, nicméně už si nejsem jistý.
@jones1240 (28.03.2024 13:02): já bohužel tu knihu považuji za svoje druhý nejoblíbenější sci-fi, čili mě ta adaptace nasrala přesmíru. Klidně ať existuje ta neskutečná ptákovina s Arniem, ale chtělo by to nějakou skutečnou adaptaci.
Je to něco, jako kdyby existovala jediná adaptace Lotra jménem Dračí doupě :-) to by byla podobná kvalitativní i příběhová spřízněnost :)
@H34D (28.03.2024 15:02): Lost Highway... asi špička! Tam bylo skvělé všechno, hlavně hudba! A obsazení sedlo perfektně. Poprvé jsem na tom byl v kině (do prčic, to je let). Pak jsem to ještě viděl asi 2x, opravdu typická Lynchovo ujetina :-)
Když už se tu zmiňuje dokoukání celé filmografie, tak já už mám komplet dokoukaného Miyazakiho, respektive příští týden se chystám do kina na Lupin III, který bude v remasterované verzi a poprvé s titulky u nás. Kdo je z Prahy, tak asi velká možnost se na to dostat (je to i v cinemacity, ale teda lístek za 280 už bolí).
@strejdafido (28.03.2024 14:24): Však to je Lynchův nejméně "Lynchový" film, ne? :) Myšleno, že je překvapivě normální. Ale docela se mi líbil... Od Lynche mám nakoukáno téměř všechno, ale Twin Peaks jsem trpěl, to byla pro mě hrůza, ale skoro se to bojím přiznat, aby mě lidi neukamenovali. :) Myslím, že když mi bylo 20, byl jsem na takový seriál moc mladý, dnes bych to třeba taky viděl jinak.

Za mě nejlepší Lynch je Lost Highway, v závěsu pak Mullholand Drive, Blue Velvet, Elephant Man a klidně i Inland Empire bych ve správném rozpoložení zvládl ještě jednou... Ale je fakt, že ničemu od Lynche jsem nakonec nedal plné hodnocení. Ten tvůrce mě fascinuje, ale nedá se říct, že bych jeho tvorbu miloval.

@Dan9K: Však spřízněné duše, ne? :D
Každopádne Lynchova duna nebola až tak Lynchova, ako filmom Dino de laurentiisa, ktorý si to celé robil tak, ako sa jemu páči a od knihy to má ďaleko, hlavne ako v druhej polovici filmu to šlo úplne "off the rails". od prehnaného záveru, kde okrem iného veľká časť ansámblu len stojí a ani nič nehovorí, tak zároveň aj hrozné sonické zbrane, ktoré s knihami nič nemajú alebo to, že predstavenie mnohých postáv je častokrát dlhšie, než ich samotná účasť v deji (Duncan Idaho, Tufir Hawat, Gurney Halleck).

Inak ja som fanúšik Lyncha, zbožňujem Twin Peaks a mnohé jeho filmy, ale Duna je bohužiaľ zlá s pár zaujímavými zlomkami a casting niektorých hercov bol fajn. A do žiadnej emocionálnej hĺbky sa tam paradoxne nešlo, napr. oproti Villeneuovej verzii tam nie je vôbec vyobrazená čiastočná pochybnosť Paula voči svojej matke ako členke Bene Gesseritu po útoku na Arrakén a rôzne iné detaily.

@Artran (28.03.2024 11:47): To ťa len omámili oči Virginie Madsen. :) Imho vždy, keď film musí vysvetľovať podstatu zasadenia deja nejakým voiceoverom ukazuje, že autori šli najjednoduchším/najlacnejším spôsobom a miesto toho, aby ukázali postavy a frakcie priamo v deji a tam ich definovali, tak im dajú len hovorený popis.
@HolyMeatball (28.03.2024 13:41): Videl som len novú verziu Řbitovu... a áno bolo to poňaté inak. To je veľmi zaujímavá kniha v Kingovej kolekcii nakoľko je to asi najlepšie zmixovanie jeho citu pre horor a rovnako aj drámu. Ono ale zachytiť tie dramatické momentky je dosť náročné a hlavne je tam veľa vecí, ktoré reálne nie sú ukázané ani povedané, len sa odohrávajú vo vnútri našich hrdinov... a ono je to dosť ťažké spracovať. Lebo my vieme čo sa im odohráva v mysli skrz vnútorné monológy v knihe, no keby to takto nejako zapracovali vo filme, to by bolo skutočne polopatistické jak hrom. Možno si už nepamätám úplne všetko odtiaľ (čítal som to asi pred desiatimi rokmi), ale viem, že tie emocionálne časti v knihe veľmi fungovali.
@HolyMeatball (28.03.2024 13:41): Mnohdy se stane, že se psaná předloha skoro vůbec neshoduje s hranou nebo filmovou verzí. Ale znám jen jednoho autora, kterému to nevadí - naopak! Přímo k tomu sám vybízí nálezce své pečlivě uschované tvorby:

„Můj duch nebude tě po nocích strašiti, změníš-li ku své potřebě některé věty, některou z postav či celý děj… Mně jedná se o myšlenku. Ta aby zůstala.“ 

Ano, jsou to slova toho největšího z Čechů a kdyby mu pár kverulantů a závistivců nezabránilo v účasti, tuto anketu by drtivě vyhrál. Netřeba jmenovat, jde o osobnost tak známou, že každý ví :-)
@Vivaldi (28.03.2024 12:45): Když už se nakousl ten King, připomnělo mi to, jak jsem nedávno znovu koukal na obě filmové verze Řbitovu Zvířátek, a jak mě pobavilo, že se obě rozhodly dojista obejít to, o čem je knížka především. Na druhou stranu, to, jak knížka řeší zármutek nad ztrátou, je zrovna jedna z těch věcí, která by se na film překládala asi dost blbě. :)

A pak je tu takový Clive Barker, jenž napsal Hellbound Heart a pak si z toho sám i natočil Hellraisera. A nad rámec méně výrazných změn pro film totálně přepsal závěr, v rámci kterého zredukoval vlastní monstra na docela trapné pšouky. Ale když si to tak udělal sám, těžko proti tomu namítat.

V poslední době mě ale nejvíc vzalo Asi To Skončím, kdy kniha je psychologickým hororem, kdežto film je melancholickým dramatem. Kde kniha ve finále dost zvostra nabírá na obrátkách a zvedá napětí, film v závěru mutuje do usměvavého muzikálu. Takhle z hlavy mě nenapadá asi jiná filmová adaptace, která krom dějových změn suverénně i komplet změnila žánr. :D
@M.a.t.t. (28.03.2024 09:50): Ako videl som zadaptované diela, ktoré boli niečo úplne iné a aj diela, ktoré sa až príliš držali pôvodného scenáru. Ono je pravda, že to čo funguje pre knihu nie nevyhnutne bude fungovať aj pre film... a napríklad v prípade filmu ako The Shining som si viac užil Kubrickovu verziu, ktorá veľmi slabo zachytáva to čo do nej dal King, no ako film je to ohromné a silné dielo. Na druhej strane je tu potom miniséria The Shining, ktorá zachytáva knihu skoro poctivo, no je to jeden nekonečný monotonny záhul, z ktorého ma už bolela miestami aj hlava. Všetko sa dá zadaptovať... a môže to byť oboma prípadmi spracované zle. Treba nájsť nejakú cestu, aby to fungovalo pre film. Lebo zase sa tiež niekto môže postarať o film, ktorý vyzerá ako pôvodné dielo, ale absolútne nezachytí to, prečo bola kniha dobrá. Ako napríklad (pre mňa) toto filmové dielo.
Lynchova Duna obsahuje jak příšerně brakové části, tak momenty naprosto fascinující. Například úvod s princeznou Irulán je scéna, o které si Villeneuve může nechat jenom zdát. Je to jeden z těch filmů, které prostě vždycky budou vyvolávat kontroverze.
Já třeba mám pro Lynchovu Dunu slabost. Respektivu pro tu první polovinu filmu, která je zpracováné imho o dost lépe. Naopak druhá polovina Duny z 1984 mi přijde už o dost slabší, uspěchaná. Samozřejmě pomíjím technickou část (efekty apod.).
@H34D (28.03.2024 07:00): krásně popsáno :-)
vidím to úplně stejně. A ty hádky u každého filmu...člověka to naučilo názorové toleranci...mě už teď fakt nevyvede z míry, když kdokoliv z mých oblíbených hodnotí jakkoliv cokoliv. Záleží mi určitě na tom, jak argumentuje a píše, ale názor jako takový, ten prostě vznikne, za ten jeho autor v podstatě ani nemůže, ale může za to, jak s tím názorem naloží :-)

btw. my musíme být fakt napojený, jak jsi teď nedávno napsal něco do volné diskuse, a žes tam zavítal po X letech, tak jsem tam taky zavítal po asi 8 letech, abych viděl tvůj nový příspěvek :-)
Ja tie nezmysly o nesfilmovateľnosti niektorých diel, ktorých som sa napočúval v minulosti dosť, veľmi nemám rád. Svojho času sa tým napríklad oháňali pri Pánovi prsteňov, čo mi príde vlastne až usmevné, nakoľko to skutočne nie až tak nadpozemská látka, aby ju nik nedokázal zachytiť. Často sa tým oháňajú buď ľudia s nedostatkom fantázie, ako tu už odznelo, alebo úplní puristi vyžadujúci maximálnu možnú mieru vernosti predlohe. To druhé je však nereálna požiadavka, film a kniha sú totiž odlišné média a čo funguje v jednom, ešte nemusí rovnako dobre fungovať v druhom. Jediné čo som ochotný pripustiť, že u niektorých adaptácií je vhodnejší seriálový formát schopnejší dôkladnejšie zachytiť všetko podstatné.

Čo sa týka Lynchovej Duny, poznám aj minimálne dve osoby, ktorých ten film priviedol k láske k sci-fi, respektíve videli ho v správny čas, aby v nich zarezonoval. Ja som ho už videl v čase, keď som k sci-fi nejaký vzťah mal a skoro ma odradil od sledovania ďalšej - a podstatne lepšej - Lynchovej tvorby. Jeho Duna je tak doteraz najhorším filmom čo som od neho videl (ale tie novšie som už nenapozerával) a nedajú sa jej upierať akurát isté audiovizuálne kvality, čo mi však príde strašne málo. Ten už spomínaný a údajne pôsobivý záver iba podtrhuje fakt, že toto nebolo nakrútené pre fanúšikov knihy a celkovo príliš nerozumiem tomu, ako sa v prípade takto spackaného a skratkovitého filmu môže niekto oháňať tvrdeniami o väčšej myšlienkovej vernosti, či dokonca väčšej hĺbke.
Lynchova Duna je objektivně špatná, což neznamená, že se nemůže někomu líbit no :)
@Dan9K (28.03.2024 01:46): Přesně. :) Všechno jde zfilmovat, otázkou je jak. Je jasné, že ne vše jde zfilmovat věrně předloze. Ale každý příběh lze přenést na filmové plátno.

@Rapier (27.03.2024 15:27):  Když už ses tak jal tady kritizovat lidi z CSFD a uvést mě jako exemplář, tak si dovolím připomenout, že odlišné názory na filmy jsou staré jako filmy samy. Já jsem na CSFD byl aktivní zejména v 2008-2010, byl jsem tam denně na diskuzích a můžu ti potvrdit, že nebyl film, u kterého by se nedokázali lidi zhádat. To, že tobě se Lynchova Duna líbila neznamená, že každý, komu se nelíbila, hodnotí jako "amatér". Kdo jsi myslíš, že jsi, že máš "lepší" názor, s prominutím? :) Já jsem tomu dal 5/10 a komentář, co jsem psal, odpovídal tomu, že mi bylo 21 let. Dnes bych to pravděpodobně viděl trochu jinak. Ale fakt, že Lynchova Duna byla mnohými - i odbornými kritiky - shozena jako ne příliš povedený film, nelze popřít. Tuším, že když jsem - jako amatér - fušoval do filmové kritiky a četl braky od Bordwella, bylo někde zmíněno, že i sám Lynch byl s Dunou s odstupem času velmi nespokojen. Je to prostě tak, jak to je, u filmů se názory lidí fakt liší, ne sice tolik jako u hudby, ale rozhodně víc, než u videoher.

A poslední poznámka, komunitu CSFD nelze házet do jednoho pytle, tam chodí tolik lidí, že už je to plošný vzorek celého obyvatelstva. Z mého pohledu se tam rozumně diskutovat nedá už 10+ let, takže se jich nezastávám, ale je to prostě průměr lidu. Je to jakobys řekl, že Brňáci rozumí filmům méně než Pražáci, ale více než Ostraváci. Příliš velký vzorek na to, abys mu dal jednoduchou nálepku.