Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

@Paul (18.03.2024 20:59): mně tyhle resty ještě sházej a mám je brzo v plánu, ale třetí řada se mi dost líbila a nepřišla mi slabší vlastně vůbec oproti těm dvěma (jako subjektivně tam dělám rozdíly, ale to takové, že mám nejmíň rád sérii první, "objektivně" mi to přijde furt na stejný úrovni), což mi dává naději, že by ta čtvrtá třeba taky nemusela být tak hrozná, když ji dáváš na roveň. Čekal jsem strmější pád.
Doplnil jsem si rest a shlédl Fargo S4 a S5.
S4 je řemeslně kvalitní filmařina s táhlým a místy silně nezáživným scénářem, takže za mě spolu se třetí sezónou nejslabší, tak 6/10.
S5 je výrazný zlepšení, rychlejší tempo, zábavnější postavy, ikdyž zápletka je silně neoriginální. Na první ani druhou to nemá, ale pátou jsem si dost užil. Juno Temple je skvělá a vidět zas po letech Dona "slice of Hamm" Drapera taky potěšilo. A mělo to výbornej remix Britney :) 8/10
@strejdafido (14.03.2024 20:19): Takže Eric a Shelly jsou prostě feťáci, a Shelly zřejmě zemře, protože je to prostě nějak dostihne. Nějak v tom nevidím tu tragédii a motivaci pro vránu přinést Erica zpátky.

Záporáci zřejmě jsou další nudní bílí boháči.

Exkluzivně CGI efekty, a k tomu docela slabé.

Atmosféra random akčního thrilleru Liama Neesona.

Jako, nechci nějak extra odsuzovat dopředu, ale působí to na mě sotva trochu líp, než ten poslední hraný Batwoman seriál.
Bol som v piatok na koncerte Forest Swords a bolo to super, týpek došiel aj so saxofonistom/perkusionistom a jeho najznámejšie skladby Crow a Panic boli v odlišných a dlhších aranžmá. Trochu som sa bál, že bude hrať hlavne nové veci. Hoci jeho nový album sa mi veľmi páči (okrem prvých dvoch skladieb), a zahral jednu z mojich obľúbených nových - Caged, tak hlavne preto, že som chcel počuť naživo tie "klasiky". Našťastie hral dosť aj starších vecí a atmosféra v klube, kde bolo všetko potiahnuté čiernym súknom alebo závesmi s len pár reflektormi bola super. Najväčší mínus bol, že to celé trvalo len 70 minút. :(
Což o to, čáru a tika jsme o přestávkách na zakladce hráli s céčkama do omrzení. Ale pak přišel Jurský park a céčka byla zapomenuta a nahradily je karty s dinosaury. Dodneška si u některých druhů pamatuju, kdy ta potvora žila nebo kolik měřila.
Díky všem :-) Já se to včera pokoušel vygůglit, ale hledal jsem to jako přendávání provázků dlaněmi, samozřejmě jsem nic pořádného nenašel. Ani nevím, jestli jsme tomu říkali přebírání, přece jen jsem se toho nijak zvlášť neúčastnil.
Co se týká hry zvané "maso", tak se u nás rozšířilo den poté, co se v ČTV vysílal film Žáku Kašíku, nežeň se! Ale moc se to neudrželo.
Ale co nás hodně drželo, tak to byla klasická čára - ke spoji v linoleu se házely korunové mince a vždy kdo byl v daném kole čáře nejblíž, bral všechno. Do dneška si pamatuji to hýkání, když se někomu podařilo svojí mincí odhodit už ležící minci těsně u čáry nebo na ní :-)
A pak byla klasika s krabičkou od zápalek - dala se na kraj lavice a ukazovákem se vymrštila vzhůru a když dopadla, tak nejvíce bodů získala ta nejtěžší možnost, na výšku.

@Dan9K (16.03.2024 00:37): To s těmi klouby jsem tedy neznal, ale nic pro mě, na to jsem se měl vždycky moc rád :-)
Mě fascinuje, že moje děti (5 a 3,5 roku) nedávno samy začaly hrát "zámek", tedy, že jeden sevře ruce a proplete si prsty a druhý mu je má rozpojit. Měl jsem flashback na dobu před 25-30 lety, kdy jsme to hráli taky. Musejí to mít asi ze školky. (nemusím připomínat, že když 5 letý syn silou rozplétá prsty 3,5 holčičce, tak to obvykle skončí pláčem :) )
Jasně, přebíraná, ta se u nás taky hrála. Ale ne nějak soustavně, půl roku si na to nikdo ani nevzpomněl a pak přišlo období, kdy zas každá holka do školy nosila provázek, pak to zas opadlo a tak dokola. Ještě si pamatuju názvy některejch obrazců, jako voda, zrcadlo, kolíbka... jen z toho po pár těch jasnejch přebráních vznikal vždycky nějakej mišmaš. Nebo jsem to možná jen tak dobře neuměla:)
Taky by mě zajímalo, jestli se to hraje dodnes.
My jsme na základce závodily ve skoku vysokém propisek :) Přeskakovala se laťka tvořená buď sirkama, párátkama nebo špejlí. Některé propisky byly hodně ceněné a bylo umění propisku přesně umístit před laťku a najít správný sklon :) Ehm
@strejdafido (16.03.2024 00:10): wow, to byl fenomén, který jsem úplně vypustil z hlavy. Vždycky mi to přišlo úplně debilní :D ale holt jsem asi ještě nebyl dost zralý :-)
a hrály si tak úplně všechny holky ve třídě do jedný. Já to teda za těch 9 let základky vyzkoušel myslím jednou, tudíž netuším, jak se to jmenuje, ale provázel mě tenhle provázek celý dětství :-)

my kluci jsme samozřejmě hráli mnohem zajímavější hry typu "maso", to jest vzájemné mlácení vší silou do protivníkovi dlaně či dvou prstů na střídačku, než jeden vyměkne (k mému překvapení jsem v tom byl dobrej, asi vliv klavíru :D) nebo podobná gamesa, kdy si dá člověk všechny klouby prstů na hranu školní lavice, protivník si vezme desetikorunu nebo dvacetikorunu, stoupne si na druhý konec lavice (ideálně dvojlavice, ať je to těžší) a pošle minci jako puk vší silou na druhou stranu, trefí-li se. Ten co drží ruku samozřejmě s rukou nesmí hnout a doufá, že tu půjde mimo a pak se role obrátí. Svým způsobem pong :)
ale tuhle jsem nehrál rád, protože to už bylo fakt do krve a navíc už tehdy jsem věděl, že rubat si mincí, co mělo v pazouře 1000 lidí předtím, do krve, není to pravý vořechový.

Ale nejsem si jistý, zda téma školních her patří do kultury, koníčků nebo deskovek, je to tak nějak mezi :-)
Dnes jsem si čirou náhodou vzpomněl na jednu hru, která byla spíš pro holky, ale my kluci jsme se občas taky přidali na minutku. Používal se k tomu svázaný provázek nebo guma, asi 0,5m dlouhé to bylo a navléklo se to na prsty. Vždycky kdo byl na řadě to prsty převzal a zároveň trochu změnil. Hraje se ještě něco takového a mělo to nějaké jméno?
@John Mirra (15.03.2024 10:10): je to spíš už takový doplněk ale Praha neznámá I a II je super průvodce po více či méně známých zákoutích. Možná že autor, Petr Ryska, bude mít i nějakou knihu víc mainstream.
Doporučil byste mi někdo zajímavou knížku o Praze? Ohledně její minulosti či současnosti, nějaké zajímavosti, pověsti, historie apod. :)
@AlieN (14.03.2024 22:18): Asi tak, vypadá to hodně volné uchopení předlohy, nicméně hlavní směr zůstane. Ta vražda Sheley (nebo jak se to píše) mi přijde hodně drsná, v původní to bylo spíš naznačeno, ale chápu, že doba si žádá své. Nevyhledávám zrovna filmy s mega násilím, tady to nevypadá, že by ho bylo málo. Taky se budu dlouho rozmýšlet jestli na to jít; když si vzpomenu, jak Eric nechal vybouchnout jednoho z tlupy v autě a teď ten hořící obraz, paráda. Ovšem hlavní roli má můj oblíbený "úchylný" herec, ten je mimo už od pohledu, určitě to zahraje skvěle.
@Dan9K (11.03.2024 23:18): Lol, přesně. Ale je fakt, že ani teď už mě Oscaři moc nezajímaj. Kdyby to aspoň uváděl Ricky Gervais (jako kdysi Zlaté glóby), tak by byl důvod se podívat na nějaký sestřih. :)
@BUMTARATA (11.03.2024 10:54):  Kdybych měl tipovat pragmaticky a ne podle svých přání tak u většiny se taky trefím, překvapený jsem byl jen z adaptovaného scénáře - ale zrovna to American Fiction jsem neviděl, tak těžko říct.

Jinak většinu těch nominovaných obvykle nakoukaných mívám, už kvůli těm Oscarům to vždycky doháním. Akorát z Moonlight jsem doteď viděl jen půlku, no nevím jestli se někdy dokopu i do té druhé :D 

A co mě potěšilo velmi - po víc než dekádě to byl zas jednou opravdu velmi povedený Oscarový galavečer. Moderátor dokázal být vtipný, hosté a ocenění taky bavili a nebo dojímali, celé to mělo styl a důstojnost jako už fakt dlouho ne, a hlavně to byla dobrá oslava filmu, bez nějakých uvědomělých bullshitů a cringe experimentování okolo.
@AlieN (10.03.2024 23:16): Škoda, že jsem si nevsadil! Vyloženě bych netrefil jednu kategorii (Best sound), ale tři jsem se tipovat ani neodvážil (Best adapted screenplay, Best documentary feature, Best visual effects) s tím, že u Best adapted screenplay bych váhal mezi American Fiction a Poor Things, z Best documentary feature jsem viděl jeden film (takže bych nakonec asi na těch 20 Days in Mariupol vsadil) a Best visual effects jsem vůbec netušil, Godzillu bych ale asi netipoval.

Best picture
Oppenheimer (vsadil) / Past Lives (přál)

Best actor
Murphy (vsadil) / Giamatti (přál)

Best supporting actor
Downey Jr. (vsadil)

Best actress
Stone (vsadil) / Stone (přál)

Best supporting actress
Randolph (vsadil) / Randolph (přál)

Best director
Nolan (vsadil)

Best adapted screenplay
Poor Things (přál)

Best original screenplay
Anatomy of a Fall (vsadil) / Past Lives (přál)

Best original song
What Was I Made for? (vsadil) / What Was I Made for? (přál)

Best original score
Oppenheimer (vsadil) / Poor Things (přál)

Best international feature
The Zone of Interest (vsadil) / The Zone of Interest (přál)

Best animated feature
The Boy and the Heron (vsadil)

Best documentary feature
20 Days in Mariupol (přál)

Best costume design
Poor Things (vsadil) / Poor Things (přál)

Best make-up and hairstyling
Poor Things (vsadil) / Poor Things (přál)

Best production design
Poor Things (vsadil)

Best sound
Oppenheimer (vsadil) / The Zone of Interest (přál)

Best film editing
Oppenheimer (vsadil)

Best cinematography
Oppenheimer (vsadil)

Best visual effects
@AlieN (10.03.2024 23:16): Týjo, v těch hlavních kategoriích se skoro úplně shodneme :) Nenominování DiCapria doteď nechápu, myslel jsem, že to má úplně jistý, Revenant je proti tomu jen “ochotnický” výkon :)

Jsem ale rád za toho Oppenheimera, konečně po letech vyhrál nějaký “větší” film, který je jednak skvěle řemeslně zpracovaný, ale má i společenský přesah. Jo a poprvé v životě jsem viděl oskarový film předtím, než Oscara dostal a to mám každý rok tak 2-3 želízka :)
@AlieN (10.03.2024 23:16): místo sledování Oscarů jsem se radši podíval na Chudáčky. Dle sázek to vypadalo všechno dost jasně :-)

jinak tu Lanthinosovu tvorbu vnímám tak nějak opačně. Chudáčci (ač skvělí) mi přijdou už vypočítaví, kdežto jeho předchozí díla šla na dřeň a nesnažila se lidem vlíbit, Špičák a Humr jsou pro mě veledíla, kterým něco maličko chybělo. Chudáčci jsou veledílo, kterým možná i něco přebývá :-)

obecně byl letošek dost silný a aniž bych se nějak výrazně snažil, tak jsem většinu věcí viděl i přirozeně (v minulosti jsem to musel cíleně nakoukávat).
A dost mě potěšily i nominace hudební kategorie. Všechny OST za to docela stojí.
Btw za pár hodin začínají Oscaři, jaké máte tipy nebo osobní přání?

Já teď ještě doháním Holdovers. Zaujatý zatím moc nejsem, ale Giamatti snad má šanci.
Pragmaticky předpokládám že většinu cen vyžere Oppenhaimer a nebo, pokud se akademici letos budou cítit zase echt progresivně, tak překvapí Barbie. Ale osobně bych to mnohem víc přál Scorsesemu a dalším nominovaným. I když i jeho film mi teď připadá trochu nevýrazný když ho porovnám s druhou Dunou, ale tak to není úplně zvláštní, taková pecka jako Villeneuovův diptych přijde jen jednou za generaci.

Z kategorií kde si dokážu vybrat osobní favority:
Nejlepší film
Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon)

Nejlepší režie
Martin Scorsese — Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon)

Nejlepší původní scénář
Anatomie pádu (Anatomy of a Fall)

Nejlepší adaptovaný scénář
Chudáčci (Poor Things)

Nejlepší herec v hlavní roli
Paul Giamatti — Zimní prázdniny (The Holdovers)
nebo
Cillian Murphy — Oppenheimer
Nepochopím jak nedostal ani nominaci Leonardo DiCaprio. Ten byl jako uchcaný zmrdeček ve Flower Moon perfektní, můj jasný letošní favorit.

Nejlepší herečka v hlavní roli
Emma Stone — Chudáčci (Poor Things)

Nejlepší herec ve vedlejší roli
Ryan Gosling — Barbie

Nejlepší celovečerní animovaný film
Chlapec a volavka (The Boy and the Heron)

Nejlepší mezinárodní film
Proč tady kurva nejsou Poor Things?!?
S Lanthimosem jsem se zatím spíš rozcházel, mám rád divné filmy o zlých věcech, ale u něj mi to u těch filmů co jsem viděl přišlo spíš jako jednoduchý manýrismus - ale s Poor Things se trafil parádně, hlavně proto že v nesmyslnostech se držel na uzdě a přišel s tradičnějším ale dost vrstevnatým příběhem. Plus pocta Frankensteinovi, to se vždycky cení.

Nejlepší původní hudba
Chudáčci (Poor Things)

Nejlepší původní píseň
“I’m Just Ken” – Barbie

Nejlepší kamera
Oppenheimer

Nejlepší vizuální efekty
Godzilla Minus One

Nejlepší výprava
Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon)

Nejlepší kostýmy
Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon)

Nejlepší masky
Chudáčci (Poor Things)

Nejlepší zvuk
Oppenheimer

Nejlepší celovečerní dokument
20 Days in Mariupol
@Dan9K (10.03.2024 20:55): Tak to už je ale dané tím festivalem a jeho atmosférou, kdyby to v Aeru střelili v rámci nějakého "Retro sci-fi festivalu", tak se tam diváci chovají úplně jinak (já například bych celou dobu plakal štěstím za to že se takový festival pořádá :))

Na Shrinking Mana jsem bohužel neměl čas, dal jsem jenom Daria Argenta (giallo můžu)
@AlieN (10.03.2024 20:35): jak jsem psal, je rozdíl, když jdeš na Otrlého diváka na skutečnou debilitu, to pak k tomu patří, na Otrlém divákovi máš ale letos třeba Inceridible Shrinking Man, což je nejlíp hodnocený sci-fi 50. let, a u takových filmů je pak škoda, že diváci nepoznají, že se nemusí tentokrát chechtat po úplně každé replice.

Je to o to smutnější, že se ukazuje, že i ti diváci klubových kin nejsou nic jiného než ovce smějící se na povel.
V Praze jsem v kině průměrně skoro každý týden a s diváky kolem moc problémy nemívám. Že by mě někdo vyloženě jídlem a mluvením štval tak že si to pamatuju, to bylo naposledy snad před rokem na Avatar 2. Spíš mě štve nárůst cen v Cinemacity, a to jejich absurdní výpalné za platbu předem.

Ale taky vždycky sedím mimo hlavní dav v předních řadách (krom IMAXu), a často chodím na projekce kde není moc diváků. A když včera ve vyprodaném sále na Otrlém divákovi lidi tleskali, pískali a někdo přede mnou začal pařít na bizarně zasazenou metalovou hudbu, no tak tam to jen patří ke koloritu věci. Jsem jen čekal kdy po sobě začnou házet červy které uvaděčky rozdávali před projekci. Ale holt nebyli živí, jen plastoví, a nebyl to koncert Vanessy, takže smůla. 

@Sadako (10.03.2024 20:20): Indický film bych někdy chtěl zažít přímo v Indii. To musí být dobrá párty.
Jste-li pražští a drtí-li vás zvukové projevy diváků v kině, vřele doporučuji chodit na indické filmy. Mají takovou úroveň hlasitosti (technicky už za hranicí bolesti), že skoro není slyšet, jak přítomní indičtí expati čas od času tleskali a pískali, když se na scéně zjevil hlavní akční hrdina.
A tedy, autor nápadu přilepit k anglickým titulkům, co už byly v obraze (ve filmu se hovořilo minimálně třemi indickými jazyky) titulky české, překládané nejspíš ChatGPT, by měl být podroben disciplíně bejzbólový pálky.
EDIT: Konkrétně šlo o tohle: https://www.csfd.cz/film/1398274-jailer/recenze/
Nejlepší je mít doma dobrou HDR TV a úplnou tmu a je to lepší zážitek, jak kino. Asi už prostě nesnáším lidi. Do kina chodím jen proto, že nechci čekat, až bude ten film někde na VOD. Ale pocit, když můžu film kdykoliv pauznout a zajít si v klidu na záchod, žrat u toho třeba vepřový koleno s pivem a grkat na celej barák, je k nezaplacení. To nemluvím o ceně lístků, jídla a pití a asi půlhodinovým zpožděním kvůli reklamám. 300 Kč lístek, 130 Kč za 3/4 litru coly, kterou vypiju během těch posraných reklam, jako wtf? :D
Copak popcorn, ale v kině v sousední vesnici prodávalo jen klasické chipsy, a to teprve byl kravál.

Ad kouření a honění v kině- snad to byl Godardův Zachraň si co můžeš (život), kdy ona řekla jemu před kinem "nevzala jsem si kalhotky, můžeš mi tam sahat" ;)

Jinak jsem byl v posledních asi deseti letech prakticky výhradně v kině, kde pouštějí anglicky mluvené filmy bez jakýchkoli titulků, to už hodně kreténů odfiltruje. (Kupuji si sám většinou nachos a střední Pepsi a většinu sežeru už před začátkem filmu. Navíc zásadně chodím na záchod před filmem (a po něm) a ne během.
@HolyMeatball (10.03.2024 11:43): mám to stejně. Do kina chodím jen z toho důvodu, že nové filmy jinde nejsou a jako místo na rande, jinak mě kolektivní sledování neskutečně štve a není to pro mě žádná přidaná hodnota (audiovizuální orgie si udělám líp doma). Včera jsem byl na Zimních prázdninách ve Světozoru a vpravo seděly dvě tlustý babky, který potřebovaly všechno komentovat a navíc jsem byl v pasti. Když jsem potřeboval na záchod, byla to operace na dvě minuty, protože měly s sebou asi 8 různých tašek, pod sebou, na sedačkách. No a ony samy zabíraly dvakrát víc prostoru, než by nutně potřebovaly.

Ale to bylo vlastně ještě úplně v pohodě, jen vždycky něco je, co si pak pamatuju líp, než ten film.
No a půlnoční projekce na festivalech nebo Otrlý divák v Aeru, to už je úplná tragédie, kde neexistuje žádné pravidlo.



@Garret (10.03.2024 15:17): moc pěkný! :-)



@jones1240 (10.03.2024 16:27): ještě lepší, a Otrlý divák, přesně, jít tam na krávovinu, tak asi dobrý, jenomže oni tam dávají i kvalitu, a to dementi samozřejmě nepoznají
Před pár dny nás opustil legendární Akira Toriyama, tvůrce série Dragon Ball a ilustrátor Chrono Trigger, Blue Dragon a několik Dragon Quest her, RIP.
Koukám že u nás na severu jsou asi všichni dobře vychovaní a distingovaní xD, protože z mejch tak 150ti návštěv místního palace cinemas jsem měl blbej zážitek s divákama jednou, když nějaký tři mladý arabové při filmu mluvili a dělali píčoviny. Jinak je vždycky klídek a nemám problém se do filmu ponořit. Občas si ten popcorn taky koupíme, ale žerem to při hlasitejch scénách, protože slušnost.
@Garret (10.03.2024 15:17): Nojo když se lidi neozvou, tak to bude furt dokola.

Já mám zase parádní zkušenost z divadla Gong. Izer začíná představení větou: Nenatáčejte vystoupení, ještě jednou nenatáčejte vystoupení a do třetice nenatáčejte vystoupení, jinak vás pověsím za koule do větru.
Co myslíš že kotrmelína přede mnou udělá. vytáhne tel a žačne natáčet. Její milí, Jéé abychom nedostali do držky a výtlem. V klidu stačí říct, jo panáčku hlavně dostaneš ty, že máš takovou krávu, bohužel hoch měl problém byli jsme tam v 5 jen chlapy :). Za patnáct minut byli pryč i z druhým párem co přišli :)
Jo tak já teď měl dva extrémy. Jeden byl že na filmu Vermines, chlápkovi ženská kouřila/honila péro a on silně vzdychal do mého ucha za mnou :D

Poté v rámci Festivalu Otrlého Diváka (kde chapu ze to prezentujou jako filmovou žumpu a lidi se podle toho chovaj) pustili film od Daria Argenta Phenomenu, což je dost stylisticky a atmosféricky zřežírovaný film. A vlastne celé kino se tam skoro každý scéně smálo. Do toho pak pár se psem vedle mě se s ním muchlovali a mluvili. Takže jsem po asi 40 minutach z kina odešel. Chápu že lidi jsou prostě naučený tam jít na hovna ale bylo to moc. Dokoukám doma.

Jinak ale kino mám rád, když se sejde dobrá parta lidí co k filmu přistupuje stejně a nejde to do kina alá Cinestar/Cinemacity tak je fajn některý starý věci ale nejenom ty zažít na velkém plátně. Hlavne kdyz se sejdou dobri spoludiváci tak to misty je i prijemnej zazitek.
Naposledy na Oppenheimeru vedle mě seděl nějaký obtloustlý pár. Nekecám, ženská vytáhla z kabelky plastový krabičky se žrádlem. Takže kromě dvou těch největších kbelíků s popkornem, načos a já nevím co ještě, žrali celý film i chlebíčky a jednohubky. Absolutně nerespektovali nějakou etiketu mlaskání nebo nechroustání v absolutním tichu, týpek si dokonce usral a to ani nečekal na výbuch atomovky. Měli s sebou tolik žrádla, že to všechno nestihli sníst ani za tři hodiny co ten film trval a když se v sále rozsvítilo, seděli tam oba jako páreček prasat s popkornem rozsypaným všude kolem. Úplně normálně jsem vytáhl telefon a oba jsem si vyfotil, protože to jsem ještě neviděl...

Kdybych tam nebyl se dvěma holkama, po deseti minutách bych odešel domů...
Jo jo kino má pro mě taky spoustu negativních "ale". Narvaný kina moc nezažívám. Málokdy se to přehoupne přes třetinu kapacity sálu. Nicméně přesně nechápu proč se u lidí chytla ta potřeba koupit si pocorn a kolu nebo prostě cokoliv u filmu žrát a u toho nedejbože mlaskat a srkat. Fakt na zabití. Dále je to 20 minut reklam na který fakt nejsem zvědavej. Čas je nejcenější komodita, haló. Jasně člověk s tím počítá a chodí prostě o 15min později, ale proč. Další tragédie je přepálenej zvuk. Když už to tu máme tak to vohulíme jako kráva. Zvuk to obvykle úplně zabije. A v neposlední řadě neúnosná delka filmů v posledních letech. Když už je ten film přes dvě hodiny, tak nevidim problém udělat deset minut pauzu. Cenu lístků až tak neřešim. Chodim párkrát za rok, ale leze to celkem nepěkně.

Na Dunu se taky chystám, tak snad pozitiva vyváží ten opruz.
@HolyMeatball (10.03.2024 11:43): souhlas, proto jdu až dnes do místního Kino Luna na Dunu druhou část. :)
V kině bude min. lidí, drtivá většina už na tom byla v multiplexech.
Vždycky mě dokáže naštvat jak mládež, bohužel nejen mládež, šustí, srká, a chroupá buráky + kukuřici, to je specialita především Cinema city a Cinestar.

PS: ale štve mě, že první díl byl už v roce 2021, rád bych si dal nejprve opáčko v kině. Vůbec nejde o to, že bych nečetl knihu a neznal děj téměř nazpaměť.
Nejlepší kino zážitek jsem zažil v Bruntále, kdy jsme tam s kamarádem brigádničili v lese a měli volné odpoledne. Nevěděli jsme coby, tak jsme vlezli do tamního mini kinocentra. Už ani nevím, co se promítalo, určitě to nebyla žádná žhavá novinka, ale ten pocit, že tam jsme na celý sál sami dva, byl naprosto k nezaplacení. :)

Naopak ve velkém kině jsme naposled byli ve třech na nějaké té novější marvelovce, někdo odvedle furt svítil telefonem, předemnou typicky hlava nějakého dvoumetráka, za mnou typicky někdo furt šteloval nohama a dělal mi nežádoucí masáž, a všude okolo bohužel zřejmě scházela taková ta jednoduchá solidarita, k jaké se sám přikláním, když už tam mám i občerstvení - pocitově nikdo kolem nás nečekal na akční scény nebo alespoň hlasité dialogy, než si zchroumstnul další popkorn a srknul doprovodného nápoje. A tu Tarantinovu myšlenku, že v kině je ten film kolektivním zážitkem, a kvůli němu tam přece chodíme...no nevím, mě většinou spíš ty hlubokomyslné podněty a komentáře pod vous okolních sledujících vždycky serou, ale proti gustu.

Od té doby jsem doposud na kino rezignoval. Buď si počkám na návštěvu nějakého menšího městečka a jeho menšího kina, nebo na bohatství, které mi umožní si zřídit vlastní kino doma. :D
@John Mirra (10.03.2024 09:41): Tyjo, jak já nesnáším narvaný kino. To neustále žvejkání, křupání, škrábání.
Nechápu tu potřebu u toho žrát, snad jsem přišel na film a chci se na něj plně soustředit...
Kamarád chce na Dunu jít do Imaxu, který je pořád narvaný a já vám nevím... loni jsem na něm byl poprvé na Oppenheimerovi, a že by mi to přišlo jako extra lepší zážitek se říct nedá :/ Tak ho chci ukecat, že na první promítání bychom šli do multikina, na druhé případně do Imaxu.
@Gordon (10.03.2024 00:06): Jo, třeba knihu Božský imperátor Duny, což je můj nejoblíbenější díl, si fakt nedovedu představit, že zfilmují. A pokud zfilmují, že se to bude líbit. A pokud se to bude líbit, tak jen pár divným jedincům :)
Také jsem si říkal, že lynchova duna má něco do sebe, ale po dnešní dvojce se mi líbí víc ta nová.

Ve filmu je třeba brát časové skoky s rezervou, ostatně LOTR je toho příkladem, kde v knize Frodo žije třicet let, než se začnou dít věci a třeba ty dva týdny Atreidů na Arakisu před útokem Harkonů působí dobře i ve filmu. Ikdyž je to také jen několik záběrů. Ale jo, to s tím šutrákem z týlu na vojáka byl zajímavej bullshit.
Spíš přemýšlím, jak chtějí vyřešit ty neustále reinkarnace Duncana. A co jsem si zjišťoval o ději pozdějších knih, tak ty mi přijdou nezfilmovatelné.

Když si vezmu dlouhé pasáže loučení Paula na své planetě, než odletí. A pak scéna, kde má jít do pouště a ta se rychle přehoupne v učení se s Chani, tak to na mě taky působí trochu zvláštně.
@player (04.03.2024 23:22): Na Dunu navazuje Spasitel Duny, který má jen třetinovou délku a na konci odchází Paul sám do pouště, aby tam zemřel. Ve třetím díle se stane sám svým vlastním prorokem a nakonec svrhne Aliinu vládu. 


@Kunick (04.03.2024 23:34): To mi přijde jako blbost. Duna patřila císaři a ten jen jmenoval její správce. Sardakauři patřili taky císaři. Ve skutečnosti šlo o to, že Fremeni zastavili dodávky koření, na kterých byla celá říše závislá. Navíc tam byli jen zástupci jednotlivých rodů Landsraadu, císař se sardakaury, Harkonnenové se svými vojáky a gilda CHOAM s pár žoldáky, a ta byla i jedinou stranou, která měla vyvěšenej prapor.
Zrovna čtu šestý díl Duny a z filmu jsem byl nadšený a naopak jsem rád, že si to jde lehce svojí cestou. Zvláštní časové skoky mi vůbec nevadí, nepřišel jsem si, že bych se někde ztrácel. Pár "nelogičností" v chování tam vůči knize bylo, ale ve filmu samotném to vlastně dává smysl, jak Villeneuve postavy vykresluje, mám pocit, že to i sám avizoval, že jim chce dát trochu jiné vyznění, než je v knize a zrovna u té Chani to dává smysl. Jediné, co bylo fakt divné je to s tím kamenem, to je pravda :) ale audiovizuálně je to naprostá bomba a kdo má možnost, tak mazejte do Imaxu, to je úplně jiný zážitek...
@player (04.03.2024 23:22): Zkracování je ok, ostatně jsem psal, že chápu vypuštění spousty linek. Ale naprostá většina věcí se děje lusknutím prstů. Vem si, jak dlouho trvaly v jedničce přípravy Atreidů na přepravu na Arrakis. A teď si vem, jak rychle se jednotlivé rody dostaví, když Vlad H. nechá rozšířit zprávu, že je Duna napadena Sardaukary. A tohle se tam děje opakovaně.. Za mě je ten film silný v momentech, kdy se věnuje prokreslování postav. Děj, souboje a bitvy jsou prostě nedomrlé.

Další kniha je Spasitel Duny, až potom jsou Děti Duny. Miniserie ale pokrývala oba díly (Spasitel je ostatně hodně krátký).
@Kunick (04.03.2024 14:11): V každém filmu se mus ví ději knižní předlohy zkracovat aby film nebyl tak nudně dlouhý.
To s Chani a odjezem do pouště je samozdřejmě blbost a takhle ukončené ani v té předešlé verzi z 80. let.
Prý se plánuje i třetí Duna? Duna, ale vítěztvím Atreidů a smrtí Harkonena končí? Takže ta třetí Duna by musela být už zfilmovaná další kniha Děti Duny. Tu jsem viděl zfilmovanou z roku 2001 to se mi líbílo. Ale nevím jestli to není jenom drb.
V mém profilu odkaz na Discord, kde můžete v politické, či jiné off-topic diskuzi pokračovat, rád vás tam uvidím. :)
@Bragi (04.03.2024 19:41): To sa len premazával ten pokračujúci offtopic a hádam už všetkým dôjde, že je síce sympatické, že vás súčasná politická situácia trápi, ale už sa to tu rieši dlhšie ako je v tejto diskusii vhodné.
[neexistující příspěvek]: Ano, příp. se občas používá "...pokračování diplomacie ..."


[neexistující příspěvek]: Skákání v čase je jedna věc, a dá se udělat nejrůznějšími prostředky. Ostatně hned úvodní scéna, kdy se Jessica zhmotní na duně odhadem tak 200 metrů a navíc s obřím šutrem je skvělý příklad teleportace :D