Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

@Tulareanus (05.04.2024 16:09): To vim. Když jsme kdysi v divadle pouštěli audio úryveček z Labutího jezera, já myslel, že hraje Darth Vader theme. A pak jsem zjistil jak hodně je to podobné. Každopádně jak jsem psal, raději mám Force theme a tu skladbu z finálního duelu v VI. epizodě.
Po deseti letech se skutečně dočkáme pokračování a zároveň završení nejlepší televizní historické série ever - Wolf Hall. Za covidu jsem se bál, že projekt provždy klekne, ale natáčení se blíží ke konci. Aleluja!
@Dan9K (02.04.2024 04:25): Díky moc za detailní rozbor. Rozhodně jsi mne nezklamal, neptal jsem se na to, abych hejtil a zatvrzoval se v nějakých zákopech, ale proto, abych si lépe dokázal ujasnit, co se mi na tom úplně nezdá, protože jsem si vědom, že obecně je to zajímavý soundtrack, střídající spousty poloh a některé věci se mi na něm vyloženě líbí (například užití cembala a různé vokální sekce). Ohledně Main Theme mám problém asi v tom, že mě vyloženě nudí ono hlavní téma, které je variováno, a přišlo mi právěže dost generické. Tak jsem si říkal, co vše za tím je. :-)

BTW jak poměrně nedávno vyšla díky moderům Enhanced Edition Icewind Dale 2, připomínal jsem si po mnoha letech tamější OST a docela mě nadchla tahle variace na původní theme Kuldaharu z jedničky. Dobrá pocta Souleově tvorbě, takové další už se po Me Too asi nikdy nedočká.
@Dan9K (02.04.2024 13:49): Je krásná :-) Lachenmanna jsem jednu dobu dost poslouchal a rád se k němu vracím. Navíc je hezké se na provedení jeho skladeb i dívat. Pokud jsi ještě neslyšel jeho operu Das Mädchen mit den Schwefelhölzern (Děvčátko se sirkami), tak vřele doporučuju. Je to podle mě jedna z vrcholných moderních oper. A něco úplně jiného, než má člověk s operou spojené.
@Artran (02.04.2024 06:03): jo asi máš pravdu, akorát je to na basu, tak je to hlubší než na to cello a ještě na tom šíleně tím smyčcem poskakuje a ke konci musí zajet i před kobylku, protože se z toho stane konkrétní hluboký tón. Zní mi to jako kombinace hraní za kobylkou a před, ale ještě je to hodně zesílený, že na normálním koncertě to takhle brutálně neuslyšíš.
mimochodem krásná skladba na to violoncello :-))
a jinak je super, že je to BG3 vůbec nahraný živým orchestrem, má to fakt skvělej zvuk a ten Borislav Slavov si s tou instrumentací dost vyhrál.
tvl. to bude asi docela boží soundtrack, prvních několik tracků a já jsem nadšenej z každýho z nich a štve mě, že musím jít spát :-)

tak dík, že jste mě k tomu přivedli :-)
@Adieu (01.04.2024 18:05): určitě nemám zase patent úplně :-) hru jsem nehrál (jedničku jsem dohrál skoro třikrát, ani jednou pořádně).
Tohle je určitě vejš než ta Duna pro mě. Hned začátek je docela cool. Je to teda docela takový ruský, ale to mi nevadí, já ruskou orchestrální hudbu rád. Vlastně mi to připomnělo soundtrack k Outcastu, co nahrávala moskevská filharmonie. Jak tam střídají ty dva tóny, tak ten druhý je takový hezky nejednoznačný, skoro až čtvrtón, to je fajn.
Od 20. vteřiny je to ještě víc ruský. Jak nějaký Alexander Něvský od Prokofjeva. Ale tak proč ne.
Ten zvuk ve 30. sekundě mě fascinuje a chtěl bych vědět zdroj. Napadlo mě, že je to nějak přizvučený kontrabas a brutální smyk a sul ponticello, ale netuším, zní to jak startující motorka.
Celou první minutu se hezky buduje napětí při statické harmonii. A objevuje se teda už to hlavní téma, které je prostě takové velkolepé no. Baví mě na něm ten rytmus i melodie na konci fráze, když se to zrychlí a charakteristický moment je určitě to tatáá na konci, kdy se jde z druhého na první stupeň v melodii (jakože F# a E).
Na začátku druhé minuty překvapivý kontrast s harfou. Střídají se nám tu hlavně dva akordy (I. a VII. stupeň v moll), ale pěkné je, že skladatel i do téhle kontrastní části zabudoval ono hlavní téma, takže jsme ho slyšeli v epické i lyrické poloze.
Od opětovného nástupu mužského vokálu (1:53) začíná část, která může působit nejvíc lacině, za mě je ale pořád daleko komplexnější a méně typická než ta Duna. Melodie je členitější, rytmus překvapivější a různorodější a harmonický průběh celého tématu není prostě takové klišé (I-VII-I-VII-I-VII-IV-I-VII-I, konkrétně jsou to tři akordy Emoll, Ddur a Amoll). Takže jo, je to docela jednoduchý, ale není to popová čtyřakordovka. Drží se to jen oné mollové diatoniky (jakože aiolský mód), což dělá ten dojem podobnosti s Dunou, nebo i Zimmerem třeba. Napadlo mě, že k pocitu lacinosti této části může přispívat fakt, že sbor zpívá unisono a je to tak příliš uhlazené a čisťounké, oproti drsnému začátku.
No a v půlce toho tracku začíná charakterem úplně jiná skladba, má to chvíli dobrodružnější charakter scénické hudby, nicméně neustále se varíruje ono hlavní téma. Najednou střih, a je to jak někde z Irska. housličky, harfička. Baví mě jak autor to téma využil do mrtě a neustále ho rekontextuje a aranžérsky proměňuje. To se pozná skladatel, že s tím umí pracovat. Je to spousta žánrů najednou, ale to hlavní téma je jednotícím prvkem, který to zceluje. Předpokládám, že ona různorodost hudby je dána různorodostí prostředí hry a tohle main theme nám ve zkratce ukazuje, jakým stylem budou jednotlivá prostředí ohudebněna, ale to možná přeceňuju záměr :-)
Závěr je pěkným vyvrcholením, plný orchestr, ty běhy smyčců ve mně dokonce i vyvolávají emocionální reakci, tohle vrstvení na mě funguje :-)
Takže je mi líto, že tě asi zklamu, ale za mě je to docela fakt dobrý. Je to samozřejmě lehce podbízivé, ale zdaleka ne tak moc, jako jiné věci a má to docela dost věcí, kterých si na tom cením. Ale samozřejmě na druhou stranu je to pořád zaměnitelné s jakýmkoliv jiným soundtrackem podobného ražení, a je to velmi přístupná záležitost, která neklade zvýšené nároky na posluchače, ale to vše beru celkem jako samozřejmost, hodně by mě překvapilo, kdyby to znělo nějak jinak.

@Paul (01.04.2024 19:23): souhlas, Surgery Of A Hope, úžasná, a to na první poslech :-) (tak to vypadá, že zase budu poslouchat soundtrack hry, co jsem nehrál (už takhle jsem dneska sjížděl všechny NHL 90. let, ach jo :-) )
@Artran (01.04.2024 03:09): Mně se to spojení s drogou zdá zkreslující a pejorativní, nic ve zlém. Hudba je možná hůře přirozeně uchopitelná, ale zase je snazší ji pojímat. Když se nenaučíš číst, literatura ti nabídne pouze papír a cosi na něm; když se to naučíš, hned se do četby začne vměšovat smysl a ohledy, kterých mi připadá hudba ušetřena. To bych považoval za zrádné u oceňování komplexní literatury a filmu. Podle mě je požitek čistě z textu nebo filmu (a ne toho, co reprezentují) velká vzácnost, která ovšem víceméně odpovídá odbornému zanícení Dana9K v hudbě.

Z toho ostatně pramení v dějinách estetiky pokud vím silná představa, s kterou přišel Schopenhauer a převzala skupina okolo Wagnera, že jelikož hudba - na rozdíl třeba od malby či knihy - neznázorňuje, tak musí znázorňovat samu podstatu světa. Zásadní oddělení hudby od ostatních umění, dokonce z hlediska srozumitelnosti, je již tam, ale paradoxně ve prospěch pudovosti, většího dosahu a universálnosti.
@Adieu (01.04.2024 18:05): díky za link, mám v tý hře 240 hodin a tohle je poprvý kdy jsem to theme slyšel celý xD

A mě se tedy líbí moc, bez ohledu na výsledek jeho matematicko-technický analýzy :)

Ale tenhle song je z alba můj favourite. Ta lokace neměla chybu a muzika tam dělala 90% práce.
@Dan9K (01.04.2024 16:57): Když jsi opět narazil na tu herní hudbu, mohu tě požádat o názor na Main Theme Baldur's Gate 3? Hudební teorii tedy rozumím jako koza petrželi, ale jak jsi strhal tu hudbu k Children of Dune jakožto defacto lacinou, dojící zaručené recepty a tudíž pro tebe nudnou, tak z tohohle mám podobné pocity a trochu symbolicky mi to nepřirostlo k srdci jako ani sama hra a mám z toho vždy dojem epického a přepjatého kýče. Třeba tam ovšem je nějaká komplexnost, jež mi uchází? :-)
@Tolister (01.04.2024 14:16): zrovna v tom Dark Knight Zimmer udělal ze spoje I. a VI. stupně to jediné nosné téma, co tam je. Lidi to milují a vždy budou. A když to chci já sám jo podojit, tak udělám k tomu přesně tu melodii 1. a 3. stupně, co je v Dark Knight nebo i v té Duně. Prostě jakoby akordy Cmoll a Ab dur a do toho nahoře melodii C a Eb. Vždycky, když chci, aby mě lidé uznávali jako skvělého skladatele, hodím tam tenhle spoj a lidé mě uznávají jako skvělého skladatele. Je to jednoduchý :-) Samozřejmě to funguje i opačně, když si dá člověk s něčím opravdu velkou práci a velkou míru invence, lidi si řeknou "hmmm, ok". Největší ohlas na svojí filmovou muziku jsem měl v komentářích k jednomu z prvních filmů Pavla Soukupa Blízký přítel. Je to jen klavír a měl jsem to hotové za deset minut (samozřejmě pak se to všelijak střihalo a dalo to další práci). Lidi tam píšou "geniální", "dechberoucí", "famózní", musel jsem se tomu smát, hádej, co jsem v tom hlavním tématu použil za spoj a celé to na tom postavil :-)

James Horner je jinak asi nejslavnější hollywoodský plagiátor. Ale bylo to plagiátorství velkých klasiků, zejména Šostakoviče. Ostatně s Williamsem si nemají co vyčítat, ten zase kopíruje Čajkovského a Prokofjeva. Dneska ti skladatelé kopírují prostě Zimmera :-)

OST k Přeletu vůbec neznám a z filmu si tu hudbu nepamatuju, poslechnu. Ale tohle mě zajímá, ohledně filmové hudby a posuzování, jak moc snese srovnání s hudbou vážnou, tomu jsem se hodně věnoval, dokonce jsem to měl jako téma na bakalářku, ale to by bylo zase na samostatnou plachtu a už takhle ty příspěvky nedokážu co se týče délky kontrolovat :D

@AlieN (01.04.2024 12:13): tohle je taková složitá problematika. Obecně pojem vážná hudba je nonsense, který se nikde ve světě nepoužívá, protože vážná hudba samozřejmě nemusí být jen vážná. Pak se používá pojem "klasická hudba", což taky vytváří mrzení, protože se to zase plete s obdobím jménem klasicismus, který zahrnuje jen dobu cca mezi lety 1750-1820. Kdežto pojem klasická hudba zahrnuje všechno předtím i potom.
No a pak je nejproblematičtější a zároveň asi nejpřesnější rozdělení, a sice artificiální a non-artificiální hudba.
Spousta věcí je určitě na pomezí. Zvláštní postavení má jazz, který je někde mezi tím a jeho jednotlivé žánry mohou spadat tam i tam.
A ano, asi by se spousta věcí z ambientní hudby dala zařadit do klasiky. Třeba taková alba Low nebo Heroes od Davida Bowieho jsou z půlky non-artificiální a z půlky artificiální, takže jakoby půlka popík, půlka v podstatě klasika.
Ale v podstatě co je jakoby vážná hudba chápu především v tom autorskémm záměru. Co je cílem. Pokud posluchače především pobavit, vybídnout ho k tanci, nezatěžovat ho přílišnou hloubkou, složitostí atp., tak je to non-artificiální, tzn. jakoby populární hudba. Pokud je záměr především esteticko umělecký je to artificiální hudba, tzn. jakoby klasická hudba. A tady vzniká prostor pro nekonečné hádky, kam co zařadit. Je jasný, že Taylor Swift je non-artificiální a je jasný, že Beethoven je artificiální. Ale už je otázka, kam zařadit takový be-bob, progresivní žánry metalu třeba nebo právě filmovou a herní hudbu. Ale jak to i vnímám, tak integrální součástí záměru artificiální hudby by měla být určitá míra originality a inovativnosti. Nebo aspoň upřímná snaha o ně. Pokud daná hudba tuhle snahu nemá a používá pouze osvědčené techniky a principy (samozřejmě v kontextu dobu vzniku), mám tendenci to brát prostě jinak, to ale neznamená, že si takovou hudbu neumím užít pro jiné její kvality. Obecně se v hudbě vždycky snažím vlastně najít aspoň jednu věc, kterou bych mohl ocenit a originalita a inovativnost je zásadní, ale rozhodně ne jediná věc, po které jdu, už třeba proto, že to fakt dneska skoro moc už nejde.

Samozřejmě doba 18. a 19. století nabízí řadu skladeb a autorů, které by se možná daly z klasiky vyjmout a zařadit je do non-artificiální hudby. Typicky třeba Straussovy valčíky, polovina Mozartových skladeb, Schubertovy písničky, Myslím, že kdyby autoři jako Mozart, Verdi, Strauss nebo Vivaldi žili dnes, dost možná by se vůbec vážné hudbě nevěnovali. Naopak autoři typu Beethoven, Bach nebo Wagner by dnes dělali pravděpodobně ty největší experimentální výboje a nedalo by se to poslouchat :-), Tehdy se to neřešilo. Tahle potřeba ty světy rozdělit vznikla na začátku 20. století, kdy se nůžky rozevřely a vážná hudba začala dělat tak cca od roku 1913, (kdy nastal zásadní dějinný zlom způsobený dvěma zásadními skladbami) pro většinu lidí neposlouchatelné věci (ale zdaleka ne vždy!).



@Adieu (01.04.2024 12:56): vítej mezi intelektuálními titány :D
@Dan9K (01.04.2024 00:49): To jak jsi to popsal tu obyčejnost té skladby z Duny, tak tomu sice vůbec nerozumím, ale vím, že tam něco takového je, jen to prostě jen slyším, a asi bych se snažil zdůraznit svoji pointu nějakým broukáním, ale nedokázal bych to hodit do teorie. Bravo.

Mně to přijde právě takové to napodobení, které se dá poslouchat u hodně béčkových hollywood filmů, nebo her, co se snaží napodobit ten feel. Ale jak jsi zmínil takového Zimmera, tak u něj mě někdy nepřestává překvapovat, jak jsou jeho soundtracky dobré, ikdyž jich má tolik, že si to samozřejmě člověk neřekne pokaždé, ale třeba ten sáhlý sirénový tón z The Dark Knight. Není to nic k poslechu, ale je to atmoška. Samozřejmě si kolikrát člověk všimne toho Zimmerova opakujícího se patternu. Ale já zrovna nejsem ten co si běžně ujíždí na Zimmerovi, já když nějakého ultra epic holywood skladatele, tak James Horner.

Ale co se týče těch inovativních, co se tady zmiňovaly, tak to jsou pro mě ty zvláštní experimentální, co mají nějakou špetku něčeho navíc. OST z Přeletu nad kukaččím hnízdem třeba. Jeden z mých úplných topů. Týpka si najal Miloš Forman ať nahraje hudbu ve studiu s orchestrem, a on tam přišel se skleničkama.
Tvl co na databázi her člověk potká za intelektuální titány, že se tu řeší tak niche věci jako avantgarda v klasické hudbě. :D Stockhausen byl na mě vždy už moc velký hardcore, ale vyrostl jsem na jeho studentech. Zpěvák Damo Suzuki mezi ně tedy zrovna nepatřil, každopádně měsíc zpět zemřel a jsem rád, že jsem tuhle legendu mohl vidět na vlastní oči v Arše. Byl jako předskokan DJ Shadow, já však šel na Suzukiho a na DJ Shadow jsem se vybodl, lol. Kdybych tehdy věděl, že inspiroval hudbu prvních Thiefů, možná bych setrval. :))
@Dan9K (01.04.2024 03:41): To je pak ale zmatení pojmů (nejspíš na mé straně), za vážnou neboli klasickou hudbu mám právě toto: "Pak je tady samozřejmě další odnož vážné hudby, která pořád jede klasický symfoňák a marně se v tom snaží najít něco nového".

Pokud bych do ní měl řadit i elektronickou hudbu, třeba ambient a noise což mi ten Stockhausen připomíná nejvíc, tak jistě... Ale kde pak hledat ty hranice? A jak říkáš, to jsou posuny právě tím čím dál víc experimentálním a niche směrem. Který je zajímavý (i pro mě), ale v podstatě velmi málo významný (pro kohokoli v mainstreamu).
@AlieN (01.04.2024 03:23): máš určitě pravdu s tou technologií, že je navázána na vývoj. Však například vznik klavíru (pianoforte) před 320 lety znamenal zásadní zlom (najednou se dalo na klávesový nástroj hrát nahlas i potichu!) stejně jako Böhmovo ladění u dechových nástrojů (najednou se dalo modulovat do všech tónin a ono to ladilo, stejně jako konečně ladily nástroje mezi sebou) atd.
Ale pozor, vážná hudba není jen symfonický orchestr.
Určitě nemáš pravdu s tou technologií ve vážné hudbě, že zamrzla na místě. Vážná hudba naopak bývá v těchto věcech napřed, akorát to asi neznáš a nesleduješ. Například s technikou scratchingu na gramodeskách přišel už revolucionář John Cage, aby s tím pak teprve přišli hip-hopeři a DJové. Ta šílená elektronika Stockhausena, co jsem postoval o příspěvek níž, inspirovala Beatles k písničce Revolution 9. V té době byla technologicky vážná hudba úplně někde jinde, však elektronickou hudbu zkoušela už desítky let předtím.
A dnes? Poslední dvě desítky let je v kursu live electronics. Už před 13 lety na škole jsme se učili v programovacím jazyku MAX/MSP (na hudební škole!), která umožňuje živě reagovat na jakékoliv podněty. Program zareaguje třeba na tón zahraný nějakým nástrojem, aby spustil nějakou další událost, třeba další tón, nebo nějaký efekt. Dá se přijít vlastně na cokoliv, hranicí je jen meze představivosti a schopnosti to naprograovat. A vlastně nevím, jestli tohle populární hudba vůbec nějak přejala. Ta stále používá hlavně samply, metronom, smyčky, tohle ale probíhá live, trochu improvizovaně, a je to mnohem dál a i ty výsledky jsou často fascinující a je to jak magie.
A to je jen příklad. Obecně se právě vážná hudba snaží seč ji síly stačí přijít na něco nového i za pomocí technologií, ale právě ta snaha ji dostala na okraj zájmu a možná i vlastně dřív k té zdi :-)

Pak je tady samozřejmě další odnož vážné hudby, která pořád jede klasický symfoňák a marně se v tom snaží najít něco nového, třeba za použití prazvláštních technik hry na nástroj a tak podobně, ale jsou v tom i zajímavější pokusy jako třeba spektrální hudba, kdy na základě spektrální analýzy se za pomocí klasického orchestru vytváří vlastně jakoby nové textury a zvuky :-).
@AlieN (01.04.2024 03:23): Sorry, ale nevíš o čem mluvíš ;) Skutečně soudobá vážná hudba je samozřejmě velice progresivní a na nové technologie nerezignuje. Obsahuje mraky elektroakustických či čistě elektronických experimentů, které sahají někam do začátku padesátých let k thereminu. O inspiraci folklórní hudbou z celého světa ani nemluvě.
@Dan9K (01.04.2024 03:02): Já mám pocit že hudba se, stejně jako všechno ostatní vyvíjela hlavně spolu s technologií - buď novými možnostmi jak produkovat zvuk a komponovat skladby, nebo nově objevenými přístupy k těm technologiím existujícím (to je ta fůze s africkou hudbou... a pak s hudbou všech ostatních etnik na planetě). Pročež je logické že vývoj ve vážné hudbě drhne - technologicky zamrzla na místě, takže se nemá kam hýbat.
@Dan9K (01.04.2024 02:27): Já si myslím, že to je do jisté tím, že hudba je pro nás mnohem hůře přirozeně uchopitelná na rozdíl od vizuálního a psaného/orálního umění. Umět poslouchat komplexnější skladby se složitou kompozicí se člověk musí víc učit (být k tomu veden). To samozřejmě platí i u literatury, filmu či výtvarného umění, ale u hudby obzvlášť. A vzhledem k mase ne úplně blbé populární hudby, rocku, elektroniky atd. a úpadku klasiky (ať už je to z jakých chce důvodů) prostě lidí nemají takovou motivaci. Znám řadu lidí, kteří dokážou ocenit komplexní literaturu a film, ale u té hudby jakoby zamrzli u nějakého Indie rocku, náročnější elektroniky, noisu či industriálu atp., ale dál už moc nejdou.
@AlieN (01.04.2024 02:52): já určitě rozlišuju civilizaci a lidstvo. To druhé určitě jen tak nezanikne. Ale už zanikla spousta civilizací a zanikne i ta naše euroamerická (teď samozřejmě už do značné míry globální). A to si myslím, že dost brzo :-)

Ono je na jednu stranu správné poukazovat na to, že jsme se v tomhle v minulosti mýlili. Dneska je ale přeci jenom jiná situace, než kdy dřív. Spousta věcí je úplně nových, je to překotný technologický a společenský vývoj podpořený obrovským nárustem obyvatelstva. Dnešní situace je prostě naprosto specifická a lze tak očekávat i naprosto odlišný výsledek a vývoj než v minulosti. Navíc onen úpadek a vyčerpání je viditelný v řadě oborů a hudba je vlastně nejzářivějším příkladem. Hudba potřebuje razantní změnu, už se jede 420 let pořád něco podobného, až na výjimky. 300 let to jelo bezvadně. Pak jsme si na dalších 100 let půjčili africkou muziku, spojili to s naší a taky to dobře fungovalo. A už to teda drhne dvacet let. A ve vážný hudbě to drhne už 100 let, na je napřed v hledání nových cest :-) Chce to nějaký úplně nový systém, který lidi přijmou, nebo hromadnou operaci našich mozků :-) Tu změnu by ostatně mohla dodat A.I., ale nesmí se omezit jen na to, co lidi chtěj na první dobrou :-)
@Dan9K (01.04.2024 02:27): Toho se neboj, civilizace neskončí - tak jako nikdy neskončila, i když to bylo mnohokrát prorokováno. Na to jak jsou ti mladší líní a neschopní a že už nikdy nic pořádného nového nevznikne se taky nadává od počátku věků, už za té římské říše to bylo klišé, a i dávno předtím. Toho se bojím nejvíc já, že bych mohl skončit jako boomer co už nevidí světlo na konci tunelu a nedokáže ocenit civilizační posun jinam (ale skončím tak, jako my všichni, pokud, doufejme, nestihnu dřív zdechnout).

Ani to umění nezanikne, jen bude obklopeno spoustou kýče a spoustě lidí to bude stačit... což ale taky platilo vždycky.
Chápu tvé potřeby, je to tvůj obor, tvá citlivost je výrazně větší než ta moje... já to mám nejinak třeba s fotkou. A jak ta je ukrutně bita v posledních letech, prvně s nastupem levných digitálů, photoshopu, mobilů, teď AI... všechno špatně, všechno ztraceno. Akorát že vůbec :)


Edit: Brumle, to jsme zas u toho Morriconeho, ten ji používal myslím hodně. A mě to připomíná jeden strašně dávný Sigil sraz, kde jsme na ni zkoušeli hrát, a učili se izraelské lidové tance:)
@AlieN (01.04.2024 01:13): já jakoby rozumím, děláš si dobře, náš mozek tohle prostě má rád, dostává potravu, kterou zná a spouští dopamin a další hormony :-)

jsou to takové legální drogy v podstatě :-) Tohle prostě hudba, skoro asi i bohužel, umí, čímž zastiňuje u většiny lidí jakoukoliv racionální složku, kterou úplně v pohodě užívají při hodnocení her, filmů či literatury. Já ti chtěl jen naznačit, že právě není tak úplně super, je to ekvivalent cukru nebo heroinu, ale budiž každému přáno :-) A fakt věřím, že z ní máš nefalšovanou radost, ale prostě pro mě to snižuje hudbu jako takovou na úroveň, která se mi nelíbí.  A pak holt v tom přístupu k originalitě a neoriginalitě, ten tvůj přístup mě právě děsí a doufám, že vás nebude většina, ale obávám se že ano. A lidem to bude navíc úplně jedno. A pak se budou divit, že naše civilizace skončila a naši dávní potomci se budou bouchat do čela jako my u Římské říše se slovy "copak to neviděli, kam to směřuje" :-)

no nic :-)

jinak to "podobně silné" působení je mmj. zapřičiněno tím orchestrem. Což je samozřejmě věci složitější. Kdybych ti to hrál na piáno, tak i dost možná budeš tvrdit, že to není ono. Složit základní kostru té skladby zabere 5 minut. Napsat ji do not a vymyslet instrumentaci zabere tak 10 hodin. Připravit materiály na čisto zabere třeba 5 hodin. Naučit to orchestr a nahrát to zabere třeba 3 hodiny. No a samozřejmě to stojí spoustu peněz. Ekvivalent je udělat to pomocí samplů, což je strašná piplačka, aby to znělo dobře, ale jde to udělat levně, či úplně zadarmo, když si člověk ty samply ukradne. Čili těch 50 skladeb je reálných na piáno, což bude ve verzi, která bude nutně působit jinak, než v plnohodnotném orchestru a málokdo si je schopen představit, že něco bude nějak znít, když to slyší jinak :-) Takže já nezpochybňuju práci, která za tím je, to určitě ne :-) (ovšem hollywoodští skladatelé na tu řemeslnou práci měli vždycky svoje otroky, aby mohli sekat jeden soundtrack za tři týdny :-) )



@Red (01.04.2024 01:06): jo už jsem na to přišel, není to elektronika, ale "brumle" neboli židovská harfa :-) zní to vtipně, já věděl, že ten zvuk strašně znám, ale nebyl jsem to schopen hned zařadit :-)
@Red (01.04.2024 01:06): prosimtě, Jerry Goldsmith je můj nejoblíbenější autor vůbec, jakože i v konkurenci velkých klasiků :-) ale zkusím to objektivně :-)

Tohle vlastně znám docela málo. Je to zjevně jeho hravá, vlastně parodická poloha, kterou miluju třeba v Gremlinech nebo ve třetí Planetě opic. Vlastně mi v tomhle Bandoleru přijde, jakoby to byl pozdrav Moricconemu a jeho spaghetti westernům.
Prvních 10 sekund je typický Goldsmith a jeho prapodivné elektrozvuky. Však je to stejný rok, jako složil přelomovou první Planetu opic. Přijde mi to jak takový elektronický didgeridoo, a určitě jsem to už někde strašně slyšel. Pak se do toho přidá naprosto nesouvisející připitomělá a vlezlá pískaná melodie s normálně popovým doprovodem (cool basičkou), jehož akordická progrese samozřejmě není o moc objevnější, než v tom songu z Duny, ale do toho pokračuje ono "didgeridoo", který to strašně nabouravá, protože si to drží pořád stejný tón, čímž činí celek vtipně disharmonickým. Podobný fór, kdy spojuje dvě naprosto nesouvisející vrstvy pak Jerry udělal o pár let později ještě výrazněji v hlavním theme filmu Patton. Umí to působit vtipně, ale i výhružně. Pobavil mě ten náběh na rock'n'roll ve 22. sekundě, co se ale hned utne.
Ve 40. sekundě se rozjíždí strašně příjemná a příjemně zahraná melodie na asi harmoniku. Ale mate mě, jak zní právě tak líbezně, vůbec ne jak vrzavá harmonika z Tenkrát na západě :-) Strašně mě baví to "ťuk ťuk" ve 44. sekundě na perkuse. Je to prostě typicky goldsmithovsky kreativní co se týče té instrumentace. Harmonicky se mi to analyzovat nechce, protože už je to složitější a musel bych se ve 2 soustředit přes míru :-)
Pak se zase vrací část A, která je asi nejvíc právě Morriconeovská.
Následuje zase část B, tentokrát hraná na trubku, a posluchač si na pár sekund užije plný orchestr a vrchol skladby a je to právě díky tomu slastné, jak je to vzácné. Jinak ve zbytku skladby je vše krásně úsporné a přitom se pořád něco děje.
A nakonec se zase vrací část A, tentokrát už ne pískaná, ale hraná na kytaru a flétny, čímž se ještě podojí ona vlezlost, končíme zase pískáním, čímž se nám připomene Morricone :-)
Části A jsou pro Goldsmithe určitě víc netypické, je to vtipná instrumentace, hudebně je to od Jerryho schválně taková legrácka spíš, části B jsou goldsmithovsky tradičnější a hudebně jakoby zajímavější. Jako celek je to pestrá a hravá skladba, která je fajn a určitě zlepší náladu. Mám určitě radši Jerryho temné, avantgardní či akční polohy, ale miluju ho právě pro tu jeho pestrost a všestrannost a to dokazuje i tady Bandolerem a svým smyslel pro hudební humor.

stačí? :-)
@Dan9K (01.04.2024 00:49): Hele to je moc pěkný rozbor, díky za něj, i když většině toho co píšeš moc nerozumím :) - rád se na to podívám z hlediska řekněme "teoreticky hloubavého". I když jinak než jako zajímavost je to pro mě úplně irelevantní, protože ta skladba je pořád super (dal jsi mi důvod si ji dnes pustit potřetí a počtvrté, za to taky dík :D ).
(pokud takových skladeb jde složit 50 denně tak prosím, ať se do toho někdo pustí, moc rád budu za další hudbu která na mě bude podobně silně působit)

Já proti orchestrálním popíkům vůbec nic nemám, ani proti ne-originalitě. To je třeba skoro celý ten Zimmer, a i když moc dobře vím jak moc (se) vykrádá, stejně mě ty jeho soundtracky baví... a radši si pustím popíkové Piráty z Karibiku než původnějšího Gladiátora.

Btw k tomu rozboru hudby tímto stylem - toto je něco co mě na hudbě dlouhodobě fascinuje, že v ní jdou emoce přeložit na v podstatě matematickou rovnici. To co na mě působí jako "magie", na jejichž vlnách se rád nechávám unášet, jde v podstatě nalinkovat a prefabrikovat, přizpůsobit na míru...
A vůbec s tebou nepolemizuji když říkáš že AI dokáže generovat podobnou hudbu. Skutečné umění je v invenci. Ale je mi to dost jedno když mám to "svoje" co chci poslouchat, já pak ty variace existujícího jen uvítám. V tomhle mě třeba bavil sountrack (resp rádia) v Cyberpunku - které hrozně moc zní jako mé oblíbené kapely, ale jsou to jen jejich napodobitelé. A až toho bude AI schopná, nechám si vygenerovat třeba dalších x hodin soundtracku k Planescape Torment, a taky z toho budu mít radost.
@AlieN (31.03.2024 22:20):  Já se hrozně moc omlouvám, ale neodpustím si to.

Ta skladba Summon the Worms...určitě není kompozičně srovnatelná s Pánem Prstenů nebo třeba Star Wars, a to ani náznakem. Ta Summon the Worms je kompozičně v podstatě popík, který se maskuje orchestrem. Využívá jednu z nejčastějších akordických progresí v mollové tónině (I-VI-III-VII), kterou jsem už já sám použil mnohokrát, co pak teprve jiní. Je to progrese, která ti zajistí největší monumentálnost (to zejména hned ten první spoj I-VI, je to nejoblíbenější spoj Hanse Zimmera a jeho klonů) a druhá polovina (III-VII) takové slastně opojení durem. První akord je mollový, všechny ostatní durové. Takže je to závažné, přesto pozitivní. Proto jakoby ta epika. Ten sedmý stupeň na závěr taky dodá takový středověký feeling, stejný jako třeba v Pirátech z Karibiku, ve filmové hudbě je to už skoro povinnost. Skladatel to takhle složil čistě programově, pragmaticky, bez náznaku jakékoliv invence. Je to epičnost naprosto zadarmo a bez jakékoliv snahy.

Pro Williamse i Shorea je taky běžné, že používají daleko komplexnější akordy a souzvuky jako takové, než jsou jen jednoduché základní trojzvuky, které jsou právě typické pro populární hudbu. Williams strašně rád používá jednoduché trojzvukové akordy, ale přímo v melodii! Typicky třeba ve Star Wars nebo v Potterovi. Akordy vede paralelně v jejich základních tvarech a tvoří z nich přímo melodii, což je neobvyklé, vytváří to chromatickou strukturu (všech 12 tónů), nabourává to tóninu, hned to člověka zaujme a přitom jsou použity samé libozvuky, takže je to pro posluchače snadno stravitelné. Ve Star Wars takto vytvořil jedno z hlavních témat jen pomocí durových souzvuků a v Potterovi zase pomocí čistě mollových souzvuků.

Samotná melodie toho Summon the Worms sleduje diatonickou melodii v moll (tzn. max 7 tónů stále dokola) a je v podstatě otrokem té ne moc objevné akordické progrese. V té melodii není jediný překvapivý moment a melodie prostě jde většinou stupňovitě a respektuje akord, který je pod tím. Na první dobu se vždy jde na akordický tón a pak jdem zase postupně na další. Nuda. To jsem se dotkl i rytmu. Ta hlavní melodie je rytmicky zcela nezajímavá. Buď je to půlová nota a dvě čtvrťový, nebo půlová s tečkou a čtvrťová. Dechovka. Pak jak se tam rozjedou ty běhy smyčců, tak to udělají samozřejmě zajímavější.
Instrumentací je to standardní. Jen v intru je takový ten arménský dechový nástroj duduk, který je vyloženě povinný, když je někde poušť :-). Ale tak aspoň něco. Dalším rozdílem oproti Williamsovi či Shorovi je komplexnost té faktury. Shore s Williamsem mají ve zvyku skládat podobně jako velcí klasičtí mistři. Jejich partitury jsou mnohovrstevnaté. Děje se tam spousta věcí ve druhém a třetím plánu (to zejména u Williamse), čehož si třeba ani nevšimneš, ale má to za následek, že je ten orchestr živoucím organismem, že se tam pořád něco děje, že to nenudí a že je tam stále co objevovat. V Summon the Worms je jen ten první plán, což je zase typické spíše pro populární hudbu.
Neuráží mě na tom to intro, to by bylo docela v pohodě, kdyby z toho vzešlo něco zajímavějšího, co se nesnaží posluchače opít rohlíkem.
Takových skladeb je možno složit 50 denně. Opravdu :-) O dost těžší je to samozřejmě nahrát a hezky ozvučit, ale na klavír bych ti mohl zahrát nekonečné variace na tuhle skladbu :-) Každopádně tohle je v podstatě jako stvořené pro A.I.

Ještě jednou sorry, máš to rád, to respektuju, vím, že si jasně napsal, že je to tvůj osobní názor, jen si myslím, že je potřeba, aby zazněl i ten můj :D

Obecně v hudbě je problém, že když se něco tváří vážně a solidně, tak skoro nikdo nepozná, že je to úplně debilní, což se třeba u her nestane. Lidi se nechají oblbnout tou náladou, i když je to totálně vykalkulované. Příklad je třeba píseň Still Standing z filmu Zabijáci rozkvetlého měsíce. To jsem jen žasnul, jestli to myslí vážně ten autor. Ale většině lidem by to asi přišlo jako v pohodě song, co je asi trochu nuda, ale jinak nic extra. A mě to vyloženě urazilo.
Naopak může být nějaký hravý song, který třeba spousta lidí odsoudí na první dobrou jako úplně debilní a on může být snadno naprosto bezvadnej, jen třeba divně zní, nebo je tam toho na lidi moc. Jako příklad se mi vybaví vlastně skoro i většina midi herní hudby 90. let :-)
@Tolister (31.03.2024 22:38): Pokojne si to pozri, od SG1 to má atmosférou ďaleko :D Aj keď to výpravou či trikmi nedosahuje na úroveň filmov, stále je to v týchto aspektoch lepšie ako prvá miniséria.

A inak, nikto neporovnáva Tylera so Shorom či Williamsom, to by bol vopred prehraný boj. Bavíme sa len o jednom vynikajúcom soundtracku :)
@Tolister (31.03.2024 21:59): To není z Lynchovy Duny, to je z třídílné minisérie Children of Dune, kterou před dvaceti lety v Praze natočil Sci Fi Channel (dnes Syfy) - pokračování rovněž třídílné Duny kterou u nás natočili pár let předtím. Chani tam místo Zendayi hrála Barbora Kodetová.
Btw snad ještě radši mám z toho soundtracku epické theme Summon the Worms. To je pro mě level těch nejlepších hudebních motivů Williamse nebo Shoreova Pána Prstenů.
Vaau! Tak jsem si pustil skladbu Inama Nushif z té Lynchovy Duny (kterou jsem neviděl), a je to nádhera. Přesně ten rozdíl mezi tímhle a moderní postmodernou v tom novém ost z Duny. To je jak Enya. Velice uklidňující, motivující, pozitivní. Ta nová Duna to má skvělé (tak Zimmer že), ale tohle už prostě chybí. Tam je to jakože "temnější = lepší/hlubší".