Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

@Dan9K (11.03.2024 23:18): Lol, přesně. Ale je fakt, že ani teď už mě Oscaři moc nezajímaj. Kdyby to aspoň uváděl Ricky Gervais (jako kdysi Zlaté glóby), tak by byl důvod se podívat na nějaký sestřih. :)
@BUMTARATA (11.03.2024 10:54):  Kdybych měl tipovat pragmaticky a ne podle svých přání tak u většiny se taky trefím, překvapený jsem byl jen z adaptovaného scénáře - ale zrovna to American Fiction jsem neviděl, tak těžko říct.

Jinak většinu těch nominovaných obvykle nakoukaných mívám, už kvůli těm Oscarům to vždycky doháním. Akorát z Moonlight jsem doteď viděl jen půlku, no nevím jestli se někdy dokopu i do té druhé :D 

A co mě potěšilo velmi - po víc než dekádě to byl zas jednou opravdu velmi povedený Oscarový galavečer. Moderátor dokázal být vtipný, hosté a ocenění taky bavili a nebo dojímali, celé to mělo styl a důstojnost jako už fakt dlouho ne, a hlavně to byla dobrá oslava filmu, bez nějakých uvědomělých bullshitů a cringe experimentování okolo.
@AlieN (10.03.2024 23:16): Škoda, že jsem si nevsadil! Vyloženě bych netrefil jednu kategorii (Best sound), ale tři jsem se tipovat ani neodvážil (Best adapted screenplay, Best documentary feature, Best visual effects) s tím, že u Best adapted screenplay bych váhal mezi American Fiction a Poor Things, z Best documentary feature jsem viděl jeden film (takže bych nakonec asi na těch 20 Days in Mariupol vsadil) a Best visual effects jsem vůbec netušil, Godzillu bych ale asi netipoval.

Best picture
Oppenheimer (vsadil) / Past Lives (přál)

Best actor
Murphy (vsadil) / Giamatti (přál)

Best supporting actor
Downey Jr. (vsadil)

Best actress
Stone (vsadil) / Stone (přál)

Best supporting actress
Randolph (vsadil) / Randolph (přál)

Best director
Nolan (vsadil)

Best adapted screenplay
Poor Things (přál)

Best original screenplay
Anatomy of a Fall (vsadil) / Past Lives (přál)

Best original song
What Was I Made for? (vsadil) / What Was I Made for? (přál)

Best original score
Oppenheimer (vsadil) / Poor Things (přál)

Best international feature
The Zone of Interest (vsadil) / The Zone of Interest (přál)

Best animated feature
The Boy and the Heron (vsadil)

Best documentary feature
20 Days in Mariupol (přál)

Best costume design
Poor Things (vsadil) / Poor Things (přál)

Best make-up and hairstyling
Poor Things (vsadil) / Poor Things (přál)

Best production design
Poor Things (vsadil)

Best sound
Oppenheimer (vsadil) / The Zone of Interest (přál)

Best film editing
Oppenheimer (vsadil)

Best cinematography
Oppenheimer (vsadil)

Best visual effects
@AlieN (10.03.2024 23:16): Týjo, v těch hlavních kategoriích se skoro úplně shodneme :) Nenominování DiCapria doteď nechápu, myslel jsem, že to má úplně jistý, Revenant je proti tomu jen “ochotnický” výkon :)

Jsem ale rád za toho Oppenheimera, konečně po letech vyhrál nějaký “větší” film, který je jednak skvěle řemeslně zpracovaný, ale má i společenský přesah. Jo a poprvé v životě jsem viděl oskarový film předtím, než Oscara dostal a to mám každý rok tak 2-3 želízka :)
@AlieN (10.03.2024 23:16): místo sledování Oscarů jsem se radši podíval na Chudáčky. Dle sázek to vypadalo všechno dost jasně :-)

jinak tu Lanthinosovu tvorbu vnímám tak nějak opačně. Chudáčci (ač skvělí) mi přijdou už vypočítaví, kdežto jeho předchozí díla šla na dřeň a nesnažila se lidem vlíbit, Špičák a Humr jsou pro mě veledíla, kterým něco maličko chybělo. Chudáčci jsou veledílo, kterým možná i něco přebývá :-)

obecně byl letošek dost silný a aniž bych se nějak výrazně snažil, tak jsem většinu věcí viděl i přirozeně (v minulosti jsem to musel cíleně nakoukávat).
A dost mě potěšily i nominace hudební kategorie. Všechny OST za to docela stojí.
Btw za pár hodin začínají Oscaři, jaké máte tipy nebo osobní přání?

Já teď ještě doháním Holdovers. Zaujatý zatím moc nejsem, ale Giamatti snad má šanci.
Pragmaticky předpokládám že většinu cen vyžere Oppenhaimer a nebo, pokud se akademici letos budou cítit zase echt progresivně, tak překvapí Barbie. Ale osobně bych to mnohem víc přál Scorsesemu a dalším nominovaným. I když i jeho film mi teď připadá trochu nevýrazný když ho porovnám s druhou Dunou, ale tak to není úplně zvláštní, taková pecka jako Villeneuovův diptych přijde jen jednou za generaci.

Z kategorií kde si dokážu vybrat osobní favority:
Nejlepší film
Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon)

Nejlepší režie
Martin Scorsese — Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon)

Nejlepší původní scénář
Anatomie pádu (Anatomy of a Fall)

Nejlepší adaptovaný scénář
Chudáčci (Poor Things)

Nejlepší herec v hlavní roli
Paul Giamatti — Zimní prázdniny (The Holdovers)
nebo
Cillian Murphy — Oppenheimer
Nepochopím jak nedostal ani nominaci Leonardo DiCaprio. Ten byl jako uchcaný zmrdeček ve Flower Moon perfektní, můj jasný letošní favorit.

Nejlepší herečka v hlavní roli
Emma Stone — Chudáčci (Poor Things)

Nejlepší herec ve vedlejší roli
Ryan Gosling — Barbie

Nejlepší celovečerní animovaný film
Chlapec a volavka (The Boy and the Heron)

Nejlepší mezinárodní film
Proč tady kurva nejsou Poor Things?!?
S Lanthimosem jsem se zatím spíš rozcházel, mám rád divné filmy o zlých věcech, ale u něj mi to u těch filmů co jsem viděl přišlo spíš jako jednoduchý manýrismus - ale s Poor Things se trafil parádně, hlavně proto že v nesmyslnostech se držel na uzdě a přišel s tradičnějším ale dost vrstevnatým příběhem. Plus pocta Frankensteinovi, to se vždycky cení.

Nejlepší původní hudba
Chudáčci (Poor Things)

Nejlepší původní píseň
“I’m Just Ken” – Barbie

Nejlepší kamera
Oppenheimer

Nejlepší vizuální efekty
Godzilla Minus One

Nejlepší výprava
Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon)

Nejlepší kostýmy
Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon)

Nejlepší masky
Chudáčci (Poor Things)

Nejlepší zvuk
Oppenheimer

Nejlepší celovečerní dokument
20 Days in Mariupol
@Dan9K (10.03.2024 20:55): Tak to už je ale dané tím festivalem a jeho atmosférou, kdyby to v Aeru střelili v rámci nějakého "Retro sci-fi festivalu", tak se tam diváci chovají úplně jinak (já například bych celou dobu plakal štěstím za to že se takový festival pořádá :))

Na Shrinking Mana jsem bohužel neměl čas, dal jsem jenom Daria Argenta (giallo můžu)
@AlieN (10.03.2024 20:35): jak jsem psal, je rozdíl, když jdeš na Otrlého diváka na skutečnou debilitu, to pak k tomu patří, na Otrlém divákovi máš ale letos třeba Inceridible Shrinking Man, což je nejlíp hodnocený sci-fi 50. let, a u takových filmů je pak škoda, že diváci nepoznají, že se nemusí tentokrát chechtat po úplně každé replice.

Je to o to smutnější, že se ukazuje, že i ti diváci klubových kin nejsou nic jiného než ovce smějící se na povel.
V Praze jsem v kině průměrně skoro každý týden a s diváky kolem moc problémy nemívám. Že by mě někdo vyloženě jídlem a mluvením štval tak že si to pamatuju, to bylo naposledy snad před rokem na Avatar 2. Spíš mě štve nárůst cen v Cinemacity, a to jejich absurdní výpalné za platbu předem.

Ale taky vždycky sedím mimo hlavní dav v předních řadách (krom IMAXu), a často chodím na projekce kde není moc diváků. A když včera ve vyprodaném sále na Otrlém divákovi lidi tleskali, pískali a někdo přede mnou začal pařít na bizarně zasazenou metalovou hudbu, no tak tam to jen patří ke koloritu věci. Jsem jen čekal kdy po sobě začnou házet červy které uvaděčky rozdávali před projekci. Ale holt nebyli živí, jen plastoví, a nebyl to koncert Vanessy, takže smůla. 

@Sadako (10.03.2024 20:20): Indický film bych někdy chtěl zažít přímo v Indii. To musí být dobrá párty.
Jste-li pražští a drtí-li vás zvukové projevy diváků v kině, vřele doporučuji chodit na indické filmy. Mají takovou úroveň hlasitosti (technicky už za hranicí bolesti), že skoro není slyšet, jak přítomní indičtí expati čas od času tleskali a pískali, když se na scéně zjevil hlavní akční hrdina.
A tedy, autor nápadu přilepit k anglickým titulkům, co už byly v obraze (ve filmu se hovořilo minimálně třemi indickými jazyky) titulky české, překládané nejspíš ChatGPT, by měl být podroben disciplíně bejzbólový pálky.
EDIT: Konkrétně šlo o tohle: https://www.csfd.cz/film/1398274-jailer/recenze/
Nejlepší je mít doma dobrou HDR TV a úplnou tmu a je to lepší zážitek, jak kino. Asi už prostě nesnáším lidi. Do kina chodím jen proto, že nechci čekat, až bude ten film někde na VOD. Ale pocit, když můžu film kdykoliv pauznout a zajít si v klidu na záchod, žrat u toho třeba vepřový koleno s pivem a grkat na celej barák, je k nezaplacení. To nemluvím o ceně lístků, jídla a pití a asi půlhodinovým zpožděním kvůli reklamám. 300 Kč lístek, 130 Kč za 3/4 litru coly, kterou vypiju během těch posraných reklam, jako wtf? :D
Copak popcorn, ale v kině v sousední vesnici prodávalo jen klasické chipsy, a to teprve byl kravál.

Ad kouření a honění v kině- snad to byl Godardův Zachraň si co můžeš (život), kdy ona řekla jemu před kinem "nevzala jsem si kalhotky, můžeš mi tam sahat" ;)

Jinak jsem byl v posledních asi deseti letech prakticky výhradně v kině, kde pouštějí anglicky mluvené filmy bez jakýchkoli titulků, to už hodně kreténů odfiltruje. (Kupuji si sám většinou nachos a střední Pepsi a většinu sežeru už před začátkem filmu. Navíc zásadně chodím na záchod před filmem (a po něm) a ne během.
@HolyMeatball (10.03.2024 11:43): mám to stejně. Do kina chodím jen z toho důvodu, že nové filmy jinde nejsou a jako místo na rande, jinak mě kolektivní sledování neskutečně štve a není to pro mě žádná přidaná hodnota (audiovizuální orgie si udělám líp doma). Včera jsem byl na Zimních prázdninách ve Světozoru a vpravo seděly dvě tlustý babky, který potřebovaly všechno komentovat a navíc jsem byl v pasti. Když jsem potřeboval na záchod, byla to operace na dvě minuty, protože měly s sebou asi 8 různých tašek, pod sebou, na sedačkách. No a ony samy zabíraly dvakrát víc prostoru, než by nutně potřebovaly.

Ale to bylo vlastně ještě úplně v pohodě, jen vždycky něco je, co si pak pamatuju líp, než ten film.
No a půlnoční projekce na festivalech nebo Otrlý divák v Aeru, to už je úplná tragédie, kde neexistuje žádné pravidlo.



@Garret (10.03.2024 15:17): moc pěkný! :-)



@jones1240 (10.03.2024 16:27): ještě lepší, a Otrlý divák, přesně, jít tam na krávovinu, tak asi dobrý, jenomže oni tam dávají i kvalitu, a to dementi samozřejmě nepoznají
Před pár dny nás opustil legendární Akira Toriyama, tvůrce série Dragon Ball a ilustrátor Chrono Trigger, Blue Dragon a několik Dragon Quest her, RIP.
Koukám že u nás na severu jsou asi všichni dobře vychovaní a distingovaní xD, protože z mejch tak 150ti návštěv místního palace cinemas jsem měl blbej zážitek s divákama jednou, když nějaký tři mladý arabové při filmu mluvili a dělali píčoviny. Jinak je vždycky klídek a nemám problém se do filmu ponořit. Občas si ten popcorn taky koupíme, ale žerem to při hlasitejch scénách, protože slušnost.
@Garret (10.03.2024 15:17): Nojo když se lidi neozvou, tak to bude furt dokola.

Já mám zase parádní zkušenost z divadla Gong. Izer začíná představení větou: Nenatáčejte vystoupení, ještě jednou nenatáčejte vystoupení a do třetice nenatáčejte vystoupení, jinak vás pověsím za koule do větru.
Co myslíš že kotrmelína přede mnou udělá. vytáhne tel a žačne natáčet. Její milí, Jéé abychom nedostali do držky a výtlem. V klidu stačí říct, jo panáčku hlavně dostaneš ty, že máš takovou krávu, bohužel hoch měl problém byli jsme tam v 5 jen chlapy :). Za patnáct minut byli pryč i z druhým párem co přišli :)
Jo tak já teď měl dva extrémy. Jeden byl že na filmu Vermines, chlápkovi ženská kouřila/honila péro a on silně vzdychal do mého ucha za mnou :D

Poté v rámci Festivalu Otrlého Diváka (kde chapu ze to prezentujou jako filmovou žumpu a lidi se podle toho chovaj) pustili film od Daria Argenta Phenomenu, což je dost stylisticky a atmosféricky zřežírovaný film. A vlastne celé kino se tam skoro každý scéně smálo. Do toho pak pár se psem vedle mě se s ním muchlovali a mluvili. Takže jsem po asi 40 minutach z kina odešel. Chápu že lidi jsou prostě naučený tam jít na hovna ale bylo to moc. Dokoukám doma.

Jinak ale kino mám rád, když se sejde dobrá parta lidí co k filmu přistupuje stejně a nejde to do kina alá Cinestar/Cinemacity tak je fajn některý starý věci ale nejenom ty zažít na velkém plátně. Hlavne kdyz se sejdou dobri spoludiváci tak to misty je i prijemnej zazitek.
Naposledy na Oppenheimeru vedle mě seděl nějaký obtloustlý pár. Nekecám, ženská vytáhla z kabelky plastový krabičky se žrádlem. Takže kromě dvou těch největších kbelíků s popkornem, načos a já nevím co ještě, žrali celý film i chlebíčky a jednohubky. Absolutně nerespektovali nějakou etiketu mlaskání nebo nechroustání v absolutním tichu, týpek si dokonce usral a to ani nečekal na výbuch atomovky. Měli s sebou tolik žrádla, že to všechno nestihli sníst ani za tři hodiny co ten film trval a když se v sále rozsvítilo, seděli tam oba jako páreček prasat s popkornem rozsypaným všude kolem. Úplně normálně jsem vytáhl telefon a oba jsem si vyfotil, protože to jsem ještě neviděl...

Kdybych tam nebyl se dvěma holkama, po deseti minutách bych odešel domů...
Jo jo kino má pro mě taky spoustu negativních "ale". Narvaný kina moc nezažívám. Málokdy se to přehoupne přes třetinu kapacity sálu. Nicméně přesně nechápu proč se u lidí chytla ta potřeba koupit si pocorn a kolu nebo prostě cokoliv u filmu žrát a u toho nedejbože mlaskat a srkat. Fakt na zabití. Dále je to 20 minut reklam na který fakt nejsem zvědavej. Čas je nejcenější komodita, haló. Jasně člověk s tím počítá a chodí prostě o 15min později, ale proč. Další tragédie je přepálenej zvuk. Když už to tu máme tak to vohulíme jako kráva. Zvuk to obvykle úplně zabije. A v neposlední řadě neúnosná delka filmů v posledních letech. Když už je ten film přes dvě hodiny, tak nevidim problém udělat deset minut pauzu. Cenu lístků až tak neřešim. Chodim párkrát za rok, ale leze to celkem nepěkně.

Na Dunu se taky chystám, tak snad pozitiva vyváží ten opruz.
@HolyMeatball (10.03.2024 11:43): souhlas, proto jdu až dnes do místního Kino Luna na Dunu druhou část. :)
V kině bude min. lidí, drtivá většina už na tom byla v multiplexech.
Vždycky mě dokáže naštvat jak mládež, bohužel nejen mládež, šustí, srká, a chroupá buráky + kukuřici, to je specialita především Cinema city a Cinestar.

PS: ale štve mě, že první díl byl už v roce 2021, rád bych si dal nejprve opáčko v kině. Vůbec nejde o to, že bych nečetl knihu a neznal děj téměř nazpaměť.
Nejlepší kino zážitek jsem zažil v Bruntále, kdy jsme tam s kamarádem brigádničili v lese a měli volné odpoledne. Nevěděli jsme coby, tak jsme vlezli do tamního mini kinocentra. Už ani nevím, co se promítalo, určitě to nebyla žádná žhavá novinka, ale ten pocit, že tam jsme na celý sál sami dva, byl naprosto k nezaplacení. :)

Naopak ve velkém kině jsme naposled byli ve třech na nějaké té novější marvelovce, někdo odvedle furt svítil telefonem, předemnou typicky hlava nějakého dvoumetráka, za mnou typicky někdo furt šteloval nohama a dělal mi nežádoucí masáž, a všude okolo bohužel zřejmě scházela taková ta jednoduchá solidarita, k jaké se sám přikláním, když už tam mám i občerstvení - pocitově nikdo kolem nás nečekal na akční scény nebo alespoň hlasité dialogy, než si zchroumstnul další popkorn a srknul doprovodného nápoje. A tu Tarantinovu myšlenku, že v kině je ten film kolektivním zážitkem, a kvůli němu tam přece chodíme...no nevím, mě většinou spíš ty hlubokomyslné podněty a komentáře pod vous okolních sledujících vždycky serou, ale proti gustu.

Od té doby jsem doposud na kino rezignoval. Buď si počkám na návštěvu nějakého menšího městečka a jeho menšího kina, nebo na bohatství, které mi umožní si zřídit vlastní kino doma. :D
@John Mirra (10.03.2024 09:41): Tyjo, jak já nesnáším narvaný kino. To neustále žvejkání, křupání, škrábání.
Nechápu tu potřebu u toho žrát, snad jsem přišel na film a chci se na něj plně soustředit...
Kamarád chce na Dunu jít do Imaxu, který je pořád narvaný a já vám nevím... loni jsem na něm byl poprvé na Oppenheimerovi, a že by mi to přišlo jako extra lepší zážitek se říct nedá :/ Tak ho chci ukecat, že na první promítání bychom šli do multikina, na druhé případně do Imaxu.
@Gordon (10.03.2024 00:06): Jo, třeba knihu Božský imperátor Duny, což je můj nejoblíbenější díl, si fakt nedovedu představit, že zfilmují. A pokud zfilmují, že se to bude líbit. A pokud se to bude líbit, tak jen pár divným jedincům :)
Také jsem si říkal, že lynchova duna má něco do sebe, ale po dnešní dvojce se mi líbí víc ta nová.

Ve filmu je třeba brát časové skoky s rezervou, ostatně LOTR je toho příkladem, kde v knize Frodo žije třicet let, než se začnou dít věci a třeba ty dva týdny Atreidů na Arakisu před útokem Harkonů působí dobře i ve filmu. Ikdyž je to také jen několik záběrů. Ale jo, to s tím šutrákem z týlu na vojáka byl zajímavej bullshit.
Spíš přemýšlím, jak chtějí vyřešit ty neustále reinkarnace Duncana. A co jsem si zjišťoval o ději pozdějších knih, tak ty mi přijdou nezfilmovatelné.

Když si vezmu dlouhé pasáže loučení Paula na své planetě, než odletí. A pak scéna, kde má jít do pouště a ta se rychle přehoupne v učení se s Chani, tak to na mě taky působí trochu zvláštně.
@player (04.03.2024 23:22): Na Dunu navazuje Spasitel Duny, který má jen třetinovou délku a na konci odchází Paul sám do pouště, aby tam zemřel. Ve třetím díle se stane sám svým vlastním prorokem a nakonec svrhne Aliinu vládu. 


@Kunick (04.03.2024 23:34): To mi přijde jako blbost. Duna patřila císaři a ten jen jmenoval její správce. Sardakauři patřili taky císaři. Ve skutečnosti šlo o to, že Fremeni zastavili dodávky koření, na kterých byla celá říše závislá. Navíc tam byli jen zástupci jednotlivých rodů Landsraadu, císař se sardakaury, Harkonnenové se svými vojáky a gilda CHOAM s pár žoldáky, a ta byla i jedinou stranou, která měla vyvěšenej prapor.
Zrovna čtu šestý díl Duny a z filmu jsem byl nadšený a naopak jsem rád, že si to jde lehce svojí cestou. Zvláštní časové skoky mi vůbec nevadí, nepřišel jsem si, že bych se někde ztrácel. Pár "nelogičností" v chování tam vůči knize bylo, ale ve filmu samotném to vlastně dává smysl, jak Villeneuve postavy vykresluje, mám pocit, že to i sám avizoval, že jim chce dát trochu jiné vyznění, než je v knize a zrovna u té Chani to dává smysl. Jediné, co bylo fakt divné je to s tím kamenem, to je pravda :) ale audiovizuálně je to naprostá bomba a kdo má možnost, tak mazejte do Imaxu, to je úplně jiný zážitek...
@player (04.03.2024 23:22): Zkracování je ok, ostatně jsem psal, že chápu vypuštění spousty linek. Ale naprostá většina věcí se děje lusknutím prstů. Vem si, jak dlouho trvaly v jedničce přípravy Atreidů na přepravu na Arrakis. A teď si vem, jak rychle se jednotlivé rody dostaví, když Vlad H. nechá rozšířit zprávu, že je Duna napadena Sardaukary. A tohle se tam děje opakovaně.. Za mě je ten film silný v momentech, kdy se věnuje prokreslování postav. Děj, souboje a bitvy jsou prostě nedomrlé.

Další kniha je Spasitel Duny, až potom jsou Děti Duny. Miniserie ale pokrývala oba díly (Spasitel je ostatně hodně krátký).
@Kunick (04.03.2024 14:11): V každém filmu se mus ví ději knižní předlohy zkracovat aby film nebyl tak nudně dlouhý.
To s Chani a odjezem do pouště je samozdřejmě blbost a takhle ukončené ani v té předešlé verzi z 80. let.
Prý se plánuje i třetí Duna? Duna, ale vítěztvím Atreidů a smrtí Harkonena končí? Takže ta třetí Duna by musela být už zfilmovaná další kniha Děti Duny. Tu jsem viděl zfilmovanou z roku 2001 to se mi líbílo. Ale nevím jestli to není jenom drb.
V mém profilu odkaz na Discord, kde můžete v politické, či jiné off-topic diskuzi pokračovat, rád vás tam uvidím. :)
@Bragi (04.03.2024 19:41): To sa len premazával ten pokračujúci offtopic a hádam už všetkým dôjde, že je síce sympatické, že vás súčasná politická situácia trápi, ale už sa to tu rieši dlhšie ako je v tejto diskusii vhodné.
[neexistující příspěvek]: Ano, příp. se občas používá "...pokračování diplomacie ..."


[neexistující příspěvek]: Skákání v čase je jedna věc, a dá se udělat nejrůznějšími prostředky. Ostatně hned úvodní scéna, kdy se Jessica zhmotní na duně odhadem tak 200 metrů a navíc s obřím šutrem je skvělý příklad teleportace :D