Komentáře
Arcania: Fall of Setarrif
Arcania: Gothic 4
Pro: příjemná hratelnost, audiovizuální zpracování, rozmanitost herního prostředí, soubojový systém
Proti: okleštěný RPG systém, minimální volnost pohybu, lineárnost
Fallout 3 - Mothership Zeta
Pro: nové zbraně a pár vychytávek, atmosféra mimozemské lodi
Proti: stereotypnost, lineárnost, prakticky žádný děj
Fallout 3 - Point Lookout
I tak ale platí, že ani toto podivné nastavení obtížnosti nezkazilo skvělý dojem, který ve mně Point Lookout zanechal.
Pro: hratelnost, nový a rozsáhlý svět, originální questy, skvělá atmosféra, příběh
Proti: podivné nastavení obtížnosti
Fallout 3 - Broken Steel
Pro: možnost vytrénovat postavu na 30. úroveň, nové perky, působivý závěr
Proti: po obsahové stránce poněkud nastavovaná kaše
Fallout 3 - The Pitt
Pro: parádní atmosféra, větší důraz na RPG prvky, příběh a dialogy
Proti: hrozně krátké, málo novinek
Fallout 3 - Operation: Anchorage
Operation: Anchorage nám zkrátka názorně ukázal, že síla série Fallout tkví v úplně něčem jiném, než v bezduchém zabíjení všeho, co se pohne.
Pro: pěkně zpracované prostředí Aljašky, bohatá odměna za absolvování, stále lehce nadprůměrná hratelnost
Proti: degradace Fallouta na arkádovou střílečku, lineárnost, obsahová prázdnota
Torchlight
Vývojářům z Runic Games se totiž povedlo zachovat parádní a návykovou hratelnost, kterou oplývalo Diablo. Ve výsledku to vypadalo tak, že od hry jsem se nemohl v podstatě odtrhnout, dokud jsem nedohrál hlavní příběhovou linii. Sice v posledních patrech už jsem cítil závan stereotypu, ale i tak bez debat uznávám, že skvělou hratelnost prostě Torchlight má.
Zapracovat se ovšem mohlo na příběhu, který je naprosto katastrofální, u questů platí to samé. Navíc dost zamrzí absence multiplayeru, protože právě hra pro více hráčů je na akčních RPG to nejlepší. Takhle Torchlight zůstává sice chutnou, ale ne moc výživnou jednohubkou.
Pro: návyková hratelnost, nízké HW nároky
Proti: nic nového pod sluncem, absence multiplayeru, katastrofální příběh + questy
Fallout 3
Když už jsem nakousnul grafický engine, tak asi začnu u něj. Je třeba říct, že i přes jeho poměrné stáří působí grafika stále svěže. Samotné ztvárnění postapokalyptického světa je velmi pěkné a atmosféra by se chvílemi dala krájet. Se stářím enginu souvisí i nízká hardwarová náročnost. Dokonce bych řekl, že Bethesda solidně zamakala na optimalizaci, což bylo patrné hlavně v exteriérech, kde mi Fallout 3 běhal lépe než Oblivion. Navíc potěšilo i velice rychlé nahrávání lokací + téměř okamžitý quicksave/quickload.
Lehké zklamání mám z hudebního doprovodu. Ten by jinak nebyl až tak špatný (Inon Zur je, koneckonců, velice kvalitní skladatel), jenomže Morganův dark ambient z prvních dvou dílů mi do postapokalyptického světa sedl prostě víc a čert vem, že část jeho skladeb byla až nebezpečně podobná některým věcem od elektronického mága Aphexe Twina. Morgana mi nedokázala vynahradit ani hrstka rádií, které ve hře můžete poslouchat a které stylově hrají hitovky ze 40. let. Ano, atmosféru to sice má, ale něco tomu chybí...
Dále trochu zamrzí level cap 20, naštěstí rozvíjení vaší postavy funguje stále "falloutovsky," změny jsou akorát v tom, že vymizely rysy postavy a perky máte na výběr každý nový level. Bojový systém V.A.T.S. podle mě skvěle nahrazuje tahový mód, chvíli mi sice trvalo, než jsem si zvykl, ale nakonec jsem na něj nedal dopustit.
Dostávám se k příběhu, který, co se kvality týče, převyšuje Oblivion o několik tříd. Hlavní příběhová linie sice není příliš dlouhá nebo kdovíjak originální, přesto je poutavá a chvílemi i strhující. Náplastí na krátkost hlavní linie může být fůra vedlejších questů, z nichž některé jsou poměrně vydařené, jiné méně. Většina z nich se ale zaslouží o to, že budete mít o zábavu postaráno na slušně dlouhou dobu.
Co říci závěrem? Fallout 3 sice nedosahuje geniality Fallouta 1 a 2, obsahuje několik vad na kráse (kromě toho, co jsem vypsal výše, by se sem daly zařadit i chudší dialogy, AI protivníků + vašich spolubojovníků, bugy,...), i tak jde ale o vynikající a chytlavé RPG. Bethesda neměla lehký úkol, nicméně se s ním skvěle vypořádala a ze hry je jednoznačně cítit, že autoři chtěli zachovat ono jádro starých dobrých Falloutů. A osobně si myslím, že se jim to podařilo.
Pro: atmosféra původních Falloutů, poutavý děj, hromada vedlejších questů, slušný výběr zbraní, nízká HW náročnost, V.A.T.S.
Proti: nevýrazná hudba, bugy, AI nepřátel a spolubojovníků, hlavní příběhová linie mohla být o něco delší
Deus Ex: Invisible War
Když to shrnu – hra mě sice bavila, ovšem hodnocení dávám takové, jako vidíte. Je to hlavně z důvodu, že pokud by se PC hry měly ubírat směrem, jako to předvedl Invisible War, byla by to (podle mého) pro tuhle platformu jistá cesta do pekel.
Pro: propracovaný příběh, atmosféra, volnost pohybu
Proti: konzolovost (!!!), všemožná zjednodušení, špatná optimalizace pro PC
Jazz Jackrabbit 2
Pro: hratelnost, nářezová hudba, cool protivníci, roztomilá grafika
Proti: i na nejtěžší obtížnost je hra poměrně lehká
Max Payne
Pro: strhující příběh, hláškující Max, temná atmosféra, komixové vsuvky, bullet time
Proti: lineárnost, krátká herní doba
Planescape: Torment
Po grafické stránce není hra vůbec špatná, zvlášť, když vezmeme v potaz izometrický pohled a dnes již archaické rozlišení 640x480, které, jako jediné, tato hra podporuje. Dále bych vyzdvihl zvukovou stránku hry a zejména hudbu, která dokonale reaguje na dění či na herní prostředí. Dočkáme se tu jak jímavých melancholických sladeb, tak slušně temného ambientu, v bojových sekvencích se můžeme těšit na rychlé skladbičky, které rozproudí krev v žilách.
Celou hrou vás provází neskutečně morbidní atmosféra, kterou tvoří složky vyjmenované v předchozích odstavcích. Velký podíl na tom má i neuvěřitelné množství textu, které tato hra obsahuje. Ať už se jedná o dialogy, komentáře Bezejmenného či jiných postav, různé popisy a popisky - vše je vytvořeno do takového detailu, že jsem si připadal jak v herní nirváně.
Když nad tím tak přemýšlím, tak mě nenapadá nějaká větší výtka, kterou bych k Tormentu měl. Souhlasím s tím, že RPG prvky nejsou až tak promakané, vše ale vynahrazuje zmíněné dokonalé vykreslení charakterů, takže tato skutečnost mě opravdu netrápí. Jedna věc je ale jistá - kdybych měl vybrat jen jednu jedinou hru, kterou považuju za úplně nejlepší, Planescape: Torment by byl hodně horkým kandidátem.
Pro: příběh, dialogy, emoce, vykreslení charakterů, zvuková a hudební stránka, atd.
Proti: takový zápor, který by stál za řeč, mě nenapadá
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Pro: nádherné audio-vizuální zpracování, rozloha, zpočátku atmosféra
Proti: level scalling, plytký děj, po nějakém čase nuda
Half-Life: Blue Shift
Pro: hratelnost, atmosféra, provázanost s původním Half-Life
Proti: hrozně krátké, žádné nové zbraně, nemastný konec
Pro: stále solidní hratelnost, audiovizuální zpracování
Proti: oproti základní Arcanii nudnější a ještě více koridorové prostředí, směšně krátká herní doba, questy a nezajímavý příběh, technické problémy/bugy