Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zajímavosti

Vývoj

V roce 2004 distributor CD Projekt Czech získal práva na distribuci her vydavatele Activision, pro kterého do té doby distribuovala Cenega Czech, tedy i na vydání Quake IV v České a Slovenské republice. Započaly tedy mj. práce také na její české lokalizované verzi, které ale musely u Activisionu nejprve projít odsouhlasením a schvalovacím procesem, což bylo časově i finančně náročné. V říjnu 2005 tedy byla v Česku a na Slovensku k dostání nejprve limitovaná sběratelská edice v původní anglické lokalizaci. Ta obsahovala krom samotné hry na DVD i hru Quake II s datadisky Reckoning a Ground Zero a dále podrobnosti k vývoji hry, rozhovory s vývojáři z id Software a Raven Software a také artworky a grafické návrhy z vývoje hry.

Jednání a spolupráce s Activisionem ale vázla a Activision se příliš neměl k povolení české lokalizace. Svůj vlastní neoficiální překlad tak koncem října ohlásil překladatel her známý pod přezdívkou Mrazík. Situace ale byla pro samotné hráče částečně vyřešena ještě před koncem roku 2005, kdy byla v listopadu spolupráce CD Projektu s Activisionem částečně ukončena a práva na vydávání Quake IV znovu získala Cenega Czech, která ihned oznámila svůj plán na českou lokalizaci hry. Lokalizace ale byla rozsáhlejší, než se očekávalo, a navíc byla zvolena i forma kompletního českého dabingu namísto pouhých titulků, a tak těsně na konci roku stačila Cenega oznámit, že plně českou verzi hry nemají hráči čekat dříve, než v únoru 2006.

I přesto, že pomocnou ruku v této situaci podal Radek Zelycz alias Čedič, člověk stojící za projektem Češtiny.cz, kterému se podařilo dohodnout s Mrazíkem předání jeho již takřka dokončených a přeložených textů Ceneze, čímž se práce na oficiální lokalizaci značně zkrátily, se ale díky dabingu a schvalovacímu procesu u Activisionu podařilo Ceneze dostat českou verzi hry k hráčům právě až v původně slibovaném únoru 2006. Bez Mrazíkových textů by tomu bylo možná ještě později.

Kompletní česká lokalizace od Cenegy tedy obsahovala český manuál, české texty v instalátoru, herním menu, na různých obrazovkách, panelech a popiscích ve hře a také kompletní český dabing.

Autoři:
Vedoucí projektu lokalizace: Lumír Vaněk
Lokalizace: Tomáš Varbanov
Překlad: Michal Šavel
Jazyková úprava: Petr Šeba
DTP: Hana Nováková
Dabing: Studio Hrádek
Hru pohání engine id Tech 4 (také známý jako Doom 3 engine). Ten byl uvolněn zdarma pro nekomerční využití.
Teprve v roce 2018 byly odhaleny umělecké nákresy plánovaného datadisku Quake IV: Awakening, který byl však z neznámých důvodů zrušen. Zatím je možné si je prohlédnout zde.

Hardware

Minimální konfigurace:

CPU: Pentium 4 or Athlon XP
CPU Speed: 2 GHz
RAM: 512 MB
OS: Windows 2000/XP
Video Card: 64 MB (NVIDIA GeForce3 Ti+ / ATI Radeon 9700+)
DirectX version: DirectX 9.0c
Sound Card: Yes
Free Disk Space: 2.8 GB of free disk space (plus 400 MB for Windows swap file)
CD-ROM: 8X Speed CD or DVD-ROM and latest drivers

Doporučená konfigurace:

CPU: Pentium 4 or Athlon XP
CPU Speed: 2.4 GHz
RAM: 1 GB
OS: Windows 2000/XP
Video Card: 128 MB (NVIDIA GeForce 6200+ / ATI Radeon X300+)
DirectX version: DirectX 9.0c
Sound Card: Yes
Free Disk Space: 2.8 GB of free disk space (plus 400 MB for Windows swap file)
CD-ROM: 8X Speed CD or DVD-ROM and latest drivers

Easter eggy

Ve hře lze potkávat příslušníky jednotky Raven, kteří mají ve znaku stejné logo jako Raven Software (studio stojící za vytvořením této hry).

Ostatní

Pokud vlastníte pro hru dosti nadupaný počítač (dnes už tedy jakýkoliv :) a díky tomu si ve hře nastavíte Ultra kvalitu grafického vzhledu, tak i přesto se může stát, že hra bude mít velmi neostré textury a velmi jednoduchý (takřka žádný) kouř. V takovém případě je nutné upravit samotný konfigurační soubor hry. Ten se nachází v instalační složce hry "Quake 4\q4base\Quake4Config.cfg". Otevřete jej v Poznámkovém bloku a upravte jednotlivé řádky následovně:

seta image_downSize "0"
seta image_downSizeBump "0"
seta image_downSizeSpecular "0"
seta image_filter "GL_LINEAR_MIPMAP_LINEAR"
seta image_ignoreHighQuality "0"
seta image_useCompression "0"
seta image_useNormalCompression "0"
seta r_renderer "best"

(některé řádky už mohou mít správná nastavení)

Provedené změny uložte a spusťte znovu hru. Textury by měly být již ostré a měli byste také vidět kouř a plameny.
Pokud ve hře postrádáte stíny a celé okolí je příliš světlé, vypnutí stínů jste si omylem "zapnuli" v nastavení hry:

Z hlavního menu přejděte do Nastavení > Systém > Rozšířená nastavení (Settings > System > Advanced Settings) a zde položku "Force Ambient Light" přepněte z Ano (Yes) na Ne (No).

Teď už dostane hra hororovější atmosféru :)
PC verze Quake 4 se dala v roce 2005 zakoupit i v Quake 4: Special DVD Edition variantě, která obsahovala barevný manuál o třiceti stránkách a dvě DVD. Na zmíněných discích se nacházela jak základní hra Quake 4, The Making of dokument, ale hlavně i Quake 2 s dvěma oficiálními Mission Packy. Cena této speciální edice byla v tuzemských e-shopech kolem dvou tisíc korun.
Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 1 hodinu, 46 minut a 06 vteřin.
Xbox 360 verze Quake 4 ve svém původním dvoudiskovém vydání (2005) obsahuje HD remaster (1080p/60fps) Quake II (1997) bez mission packů v rámci standardní edice, přičemž v žádné speciální jako PC verze ta xboxová nevyšla. Tento HD remaster, který je označován za první svého druhu na konzolích, oproti PC originálu podporuje achievementy skrze Xbox Live. Digitálně se však remaster v Arcade sekci xboxového Marketplace ani na nynějším Xbox Games Store nikdy koupit nedal.

Pokud konzolové Quake II s achievementy chcete, sáhněte po prvním vydání od Activisionu, protože druhé vydání od Bethesdy z 19. července 2012 už bonusový disk s remasterem neobsahuje.
Hra má problém pri spustení na výkonných zostavách s operačným systémom Windows 10 správne zobrazovať textúry. Ak vlastníte hru na Steame, jedným z riešení je nasledujúci postup:

Kliknite pravým tlačidlom myši na hru v knižnici v klientovi Steamu, vyberte Vlastnosti a do kolónky Možnosti spustenia vložte:

+seta alphaToCoverage 0

Ďalej musíte upraviť konfiguračný súbor hry. V kmeňovom adresári hry vyhľadajte zložku q4base nájdite v nej súbor Quake4Config.cfg. Otvorte ho a vymažte všetky riadky od riadku seta image_downSizeLimit "XXXXX" (vrátane) po riadok seta image_cacheMinK "XXXXX" (vrátane). Namiesto vymazaných riadkov skopírujte do súboru toto:

seta image_downSizeLimit "4096"
seta image_ignoreHighQuality "0"
seta image_downSizeBumpLimit "4096"
seta image_downSizeSpecularLimit "4096"
seta image_downSizeBump "0"
seta image_downSizeSpecular "0"
seta image_useCache "0"
seta image_cacheMegs "1024"
seta image_cacheMinK "256"

Zmeny v konfiguračnom súbore uložte. Následne kliknite na súbor pravým tlačidlom, zvoľte Vlastnosti a zaškrtnite políčko Iba na čítanie.
Multiplayer v Quake 4 se zdaleka tak neuchytil, jak se očekávalo. Důvodem byl pohyb hráče, který se mnohem více podobal na Quake II, než na první Quake nebo Quake III Arena. Hra sice přidala tzv. crouch slide, tedy sklouznutí při náhlém skrčení, ale pohyb háče byl celkově pomalejší a těžkopádnější. K tomu také nejoblíbenější zbraň raketomet měla o poznání pomalejší rakety. Všechny tyto kritizované aspekty byly sice opraveny patchem, ale ten přišel poměrně pozdě, tedy v době, kdy profesionální komunita byla již rozhodnutá zůstat u Quake III Areny. S tím byl spojený i nepříjemný problém, kdy multiplayerové mapy byly designovány na původní, pomalejší fyziku, takže při zrychlení začali hráči v některých místech narážet např. hlavou o strop, což opět znemožňovalo efektivní zrychlování a trick jumping. Ve výsledku tedy ve Quake 4 nebylo nikdy možné dosáhnout tak ladného a rychlého pohybu jako v prvním Quake nebo Quake III Areně.