Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
VMa

VMa

Václav • 43 let • Všeobecná fakultní nemocnice • ČR - kraj Středočeský

Komentář

Přejít na komentáře

SimCity 3000

  • PC 85
S odstupem času považuji SC 3000 za nejhratelnější z těch SimCity, které jsem hrál (SimCity, SimCity 2000, SimCity 3000, SimCity 4 a SimCity: BuildIt), ale přeci není dokonalé.

Obytné budovy, kancelářské budovy a továrny mají celkem tři stupně. Na nejnižším stupni továrních zón dokonce mohou vzniknout farmy. To by bylo hezké, kdyby ... Dlouho mi trvalo zjistit jak vůbec zajistit, aby farmy vyrostly - abych velmi rychle zjistil, že nemá příliš snahu se o jejich výstavbu pokoušet, protože poločas jejich existence je kratší než poločas rozpadu některých prvků známých svým velmi krátkým poločasem rozpadu. Pokud chcete, aby Vám ve městě rostly velmi drahé obytné či obchodní budovy, plánujte je u vodních ploch jakéhokoli původu (řeky, moře či umělé vodní plochy). Není to okamžité a účinek není vždy takový, jaký by si hráč představoval, ale stojí to za to. Bohužel, na továrny voda moc nefunguje - takže tam nemá příliš cenu se snažit.

Pak jsou tady nemocnice a školy, u nichž mi chybí spádové oblasti, které byly přidány do SC4. To je prvek, který se mi u SC4 opravdu líbí a který mi zde chybí. A který kdyby byl, hra by byla mnohem zajímavější. No, mohlo by být hůře a je docela škoda, že polikliniky dali až do SC4.

Jednotná velikost policejních stanic a hasičských zbrojnic je věc, která je spíše irelevantní, přestože různá velikost jako v SC4 by byla přijatelnější. Alespoň že mají své spádové oblasti, pokud se tomu tak dá říci. No což, stále nejsem u toho nejhoršího.

Trochu zmatek je v stavbě silnic a železnic. Ty sice mohou mít skutečné zatáčky, ale musí se stavět opatrně, jinak vznikne chaos, který by byl použitelný leda pro závody koloběžek na Den dětí. Trochu problém je v podobě zatáček a cest, které nevedou výchozími směry (sever-jih, východ-západ), ale případů, kdy je nutné stavět v jiných směrech mnoho není, takže je to úplně jedno. Velmi chvályhodná je možnost postavení více silnic (bohužel jen silnic - nebo si asi zopakuji hraní této hry :) ) vedle sebe - a možnost postavení plynulého nájezdu na dálnici (ale je to fuška, už ani nevím, kde jsem ten návod našel) či mimoúrovňové křížení dálnic (rovněž není zrovna jedoduché jej postavit). Není pravdou, že by tunely postavit nešly, ale je to mnohem obtížnější než v případě SC2K. Spíše je škoda, že dálniční most má jen jeden vzhled - a zatímco delší mosty na ostatních silnicích jsou (téměř - no, alespoň mě nic jiného nestavěl, pokud si pamatuji dobře) výhradně zavěšené vysuté, na těch kratších je to málem úroveň mostu na silnici III. třídy. Tady to prostě autoři pořádně odflákli.

Dalším neštěstím po silnicích jsou přístavy a letiště zejména. Tady si rovněž mohli dát více práce s tím, aby tyto budovy vypadaly reálněji. Co to je za nápad, nechat na letišti postavit rozjezdovou dráhu tak krátkou, že by nestačila ani na rozjezd sebevraha s motorkou :/ ? A absence pojezdových drah? No, trochu více reálnosti by neškodilo.

Další zajímavou kapitolou jsou elektrárny. Nabídka je dobrá, ale proti SC2000 mi chybí vodní elektrárny - ale možná že je lepší, že chybí - než aby vypadaly jako ty v SC2, kde z nich mohla být vytvořena stěna anižby okolo byla jakákoli voda. Trochu problém mám s fúzní elektrárnou - ale asi mám v porovnání s autory hry málo představivosti :)) (podoba této elektrárny neodpovídá ani jednomu z modelů). Mikrovlnnou elektránu možná měli vyřadit a nechat jen ty klasické elektrárny, ale čert to vem. Jedna elektrárna sem, jedna elektrárna tam.

Nepochybně nejzajímavější částí odpadového hospodářství jsou spalovny s výrobou elektrické energie. Ty mohou nakonec dodat velmi slušné množství energie, ale také zamořit město emisemi (ovšem lepší než mít přeplněné skládky).

Trochu (vlastně docela dost - protože se člověk měl na co těšit a město to docela oživilo, byť pak v konečné fázi vypadalo docela komicky, pokud se to s nimi přehnalo) mi chybí Arcologies (takové ty obrovské vysoce futuristické budovy jako vystřižené z sci-fi).

Za poslední (a největší) kámen úrazu považuji dialog financí. Možnost zvýšit či snížit rozpočet nějakému sektoru (doprava, policie, hasiči, školství, zdravotnictví a já nevím co ještě, ale myslím, že to je asi všechno) jen přes vodorovný posuvník ovládaný myší (na rozdíl od úpravy daní pomocí citlivějších tlačítek nahoru/dolů) je ten největší horor, který si neodpustili ani v SC4, bohužel.

Trochu komedií je obchodování s sousedy. S odpady problém není. S jedním sousedem si domluvte import odpadu, a dalším export odpadu. Poradci budou blbě kecat, ale máte docela vyděláno. Horší situace je s elektrickou energií a vodou. Ty je lepší jen kupovat, jinak zkrachujete díky pokutám od odběratelů. Ne, tak hrozné to není - je to ještě horší. Zejména u vody. Té je pekelný nedostatek i kdyby půlka města byla zastavěna jen pumpami, rezervoáry a odsolováním. Situace s elektrickou energií je o poznání lepší, ale až v pozdější době, kdy již je k dispozici fúzní elektrárna a spalovna odpadů s výrobou elektrické energie. Ale jinak se mi model čtyř sousedních měst líbí více než model z SC4, kde člověk staví ne jedno město, ale hned více, resp. jedno město staví jako více spíše samostatných obvodů.

Komu by jako zdroj peněz nestačil obchod s odpady (skutečně, na vývozu odpadu proděláte méně než vyděláte na jeho dovozu - ovšem, je nutné mít alespoň základní spalovny odpadů, jinak se Vám celkem rychle zaplní skládky), může využít ještě speciálních nabídek jako je supervěznice, spalovna nebezpečného odpadu, obchodní centrum, kasino atp., z nichž většina spadá do kategorie NIMBY (Not In My BackYard), tedy budov, které nikdo nechce mít za plotem. Jakmile je v městě postavíte, můžete čekat, že různí rádci (například zelení) si budou stěžovat a budou chtít jejich zbourání.

Zvláštní kategorií jsou Landmarks, tedy turistická lákadla. Musím připustit, že jsem zatím nezjistil, že by měly nějaký zvláštní účinek na obytné (residential) a obchodní (commercial) zóny. To školství má mnohem větší vliv - čím lepší školství, tím více peněz do rozpočtu, ale účinek samozřejmě není okamžitý a rozhodně není tak silný jako v SimCity 4. Vliv budov získaných coby odměny za velikost města (Rewards and Opportunities) je dle mého dosavadního zjištění rovněž velmi sporný a spíše zanedbatelný. Přestože by výzkumná střediska měla zajistit rozvoj high-tech technologií a tedy průmyslu, nic se neděje a rádci pořád stejně blbě žvaní. A že by soud měl nějaký zvláštní účinek na kriminalitu? Zapomeňte. Vždyť i jeden z údajů u starostova domu je počet hozených vajec. Takže jediný účinek všech těchto budov je, že si město trochu zkrášlíte.

Rozšířená verze (SimCity 3000: Unlimited) obsahuje spoustu dalších budov, ale spousta z nich je dostupná jen v určité oblasti. Mezi oblastmi můžete přepínat a vybrat si, které budovy se líbí nejvíce a podle toho hrát tu či onu oblast, ale stejně jsem skončil u výchozí sady.

Pro: pohledná, ale přesto přehledná grafika

Proti: ovládání financí ... a spousta dalšího

+13