Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

FreeSpace 2

Descent: FreeSpace 2

30.09.1999
85
52 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

32 let po válce se Shivany (Conflict: FreeSpace - The Great War) konečně lidé a Vasudané překonali své rozdíly a definitivně se spojili. Shivanská hrozba se zdá zažehnána, dokud se neobjeví umělá červí díra, která vede přímo do prostoru Shivanů. Odtud začnou Shivané vést nový mnohem drtivější útok.

Ve druhém díle nás opět čekají obrovské lodě, efektní výbuchy a nově i bitvy v mlhovině. Velkým lodím přibyly do arzenálu mocné paprsky, kterými se mohou krájet. Samozřejmostí jsou nové stíhačky i zbraně.

V roce 2002 uvolnil Volition, Inc. zdrojový kód hry a umožnil tak komunitě modifikovat hru a vytvářet pro ni nový obsah (Freespace2 Open, bližší informace zde). Open verze nicméně i nadále vyžaduje kopii původní hry.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Ještě předtím, než tvůrci z Volitionu začali brát před brainstormingy nad novým titulem (Saints Row: The Third) crack, tvořili to nejlepší v královském žánru vesmírných simulátorů.

Od výborného Freelancera přes čtvrtý Wing Commander až po nechvalně proslulý Battlecruiser 3000AD, kde se snad ještě nyní snaží Derek Smart doprogramovat funkční toalety, druhý FreeSpace byl vždy mým favoritem. Recenze v jednom z nejnabitějších vydání Levelu (vyšel Age of Empires II, Homeworld, Atlantis II, Flight Unlimited III) dokázala navnadit a udržet představu o genialitě tohoto díla po více jak deset let. Teprve na konci minulého roku jsem však FreeSpace 2 rozehrál, a byl velmi spokojen.

Chlouba hry, tedy grafické zpracování, již tolik nevyniká (pokud hráč již vyzkoušel X3: Reunion a jiné), nicméně i po patnácti letech nemůže FreeSpace 2 odradit. Zvláště, když na první (i druhý) pohled obtížné ovládání je ve své podstatě intuitivní a skrze (zábavné!) tutoriály během kampaně vejde do rukou a z hraní se stane zábava a ne lovení kláves po celé šíři klávesnice. A s tím se pojí i obecně nízko postavená obtížnost hry – tedy hrát pouze na nejvyšší obtížnost, jinak hráč bude procházet misi od mise i bez vlastního přičinění. Levelů je poměrně vysoký počet, a minimálně v první půlce hry nabízí různorodé naplně a jejich design je často nastaven na změny původních cílů pro nenadálé události. A tím je hráč udržen po celou dobu mise, respektive hry, v napětí.

Komplexní vesmírný simulátor, který pokrývá velení několika typům jednotek, napínavé boje (s výborným dabingem, který tvoří půlku atmosféry rozpoutaných šarvátek - což dokazuje např. toto video) a různorodé prostředí od azurově modrých mlhovin po temné, odkloněné soustavy. Tedy, ve všech aspektech povedená hra a milník žánru, u kterého je zábava zaručena.

Pro: ovládání, design misí, dabing, zpracování

+25
  • PC 100
Když jsem ke svým 18. narozeninám dostal svůj první vlastní (a na tehdejší poměry dost nadupaný, díky milí rodiče!) PC, tak jsem se třepal na vyzkoušení dema Freespace 2, protože obrázky a recenze z herních časopisů jsem uměl nazpaměť. Nainstaloval jsem demo a bum. Už tenkrát jsem poznal nejlepší nesandboxový vesmírný simulátor všech dob - a pro mě osobně dodnes nepřekonaný.

Příběh se odehrává 32 let po skončení prvního dílu a po likvidaci Lucifera. Jenže Shivané si to nenechali líbit a vrací se s ještě větší razancí než dříve. A protože mají dost převahu, tak kampaň není o heroické likvidaci lodě za lodí, ale spíše snahou o přežití a díky tomu mě příběh hrozně chytl. Je výborně podaný a rozhodně není jen oslím můstkem mezi jednotlivými misemi. Je navíc výborně odvyprávěný a přesně chápete, proč je obsahem mise právě to a to.

Mise samotné jsou taky výborně navržené. Kromě tréninkových, kdy se naučíte vše potřebné je to klasicky o likvidaci všeho, co nepatří k vám, eskortách transportů, zkoumání mlhovin, testování nových zbraní nebo špionáži. A často se stane, že z na pohled jednoduché mise se stane zatraceně složitá, protože "jé, co tady dělá ten shivanský destroyer?" Atmosféru všech misí skvěle doplňuje jednak hudba a pak hlavně ukecanost všech okolo. Velení reaguje na situaci na bojišti a vydává nové rozkazy, piloti čile debatují, nadávají na rozkazy, varují vás před nebezpečím, pochválí vás, když sestřelujete nepřátele jak mouchy... Máte pak pocit, že v té lodi doopravdy sedíte. A nejlepší na tom je, že svojí formaci můžete vydávat rozkazy, co mají dělat a oni to pak skutečně dělají. Potřebujete znehybnit nepřátelskou loď? Yes sir! Objevili se noví nepřátelé, na které nemáte čas? Yes sir, we'll take 'em down. Paráda.

V době vydání grafika vypadala fantasticky. Dnes už je to samozřejmě horší, ale i tak rozhodně neurazí. Vesmír je koukatelný, modely lodí vypadají výborně (šestikilometrový Colossus nebo ještě větší Sathanas opravdu budí respekt) a pokud se zrovna odehrává větší bitva v mlhovině a laserové paprsky létají všude okolo, tak je to na bryndáček :-) A to nemluvím o modifikaci FS2Open, díky které lze grafiku posunout o nějakých 15 let napřed a pak už ani ten bryndák nestačí.

Hudbu už jsem nakousl, ale ostatní ozvučení taky stojí za zmínku. Všechny ty lasery, rakety, výbuchy a prolétávající lodě zní prostě dobře. Veškeré briefingy jsou namluvené (a velice dobře) a konverzace pilotů jsou uvěřitelné. Tady není co vytknout.

Má FS2 vůbec nějakou vadu? Pro mě asi ne, tohle je prostě srdcovka a jedna z mála her, kterou si pravidelně dávám znovu a znovu, i když ji znám prakticky nazpaměť. Jen mě mrzí, že základní hra není ještě delší. Ale to můžou vynahradit další kampaně vytvořené buď v editoru nebo díky již zmiňovanému FS2 Open.

Pro: Atmosféra, mise, hudba, megalomanské bitvy, design lodí, editor misí, nová grafika a kampaně díky FS2 Open

Proti: Hra uteče moc rychle, není Freespace 3

+18
  • PC 95
Přestože si Freespace 2 zachovalo všechno dobré z jedničky a přidávalo mnoho nového a dobrého (jako křižníky s paprskovými zbraněmi), už mě kupodivu tolik nenadchlo. Atmosféra neznámého a těžko porazitelného nepřítele byla tak nějak pryč, přestože si Shivané postavili flotilu neporazitelných lodí. I tak to ale byla skvělá zábava.
+10