Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Quake 4

  • PC 70
V případě čtvrtého Kváka (Q4) bude asi hodně záležet na tom, jak moc komu pod kůži a do mozkových závitů implantovali Stroggové nostalgické vzpomínky na Kváka druhého a jeho datadisky. Já jsem evidentně neskončil tak špatně jako Kane, protože si ze dvojky pamatuji jen pohupování při pohybu a část jedné mapy s nějakou dírou a kanálem. Toliko pohled na mé stroggovské nadšení :)

Q4 mě tedy přenesl zpět do doby oldschoolovek, kdy misí bylo jít dopředu a kosit zástupy nepřátel, nehledě na případný děj. Skutečnost, že samotná hra je skoro 10 let stará a i v době, kdy vyšla, byla oldschoolovější, než by možná bylo záhodno, z ní dělá takřka pouze přelakovanou fosílii. Jde o 100% koridorovku, kdy se nemáte v podstatě kde a o co zaseknout a pouze se před vámi zjevují nepřátelé, kteréžto je třeba eliminovat zbraňovým arzenálem, který s sebou po kapsách tahá Meťjů. Přišlo mi celkem příjemné, že mám čas od času po boku nějaké ty parťáky a hra tudíž není tak klaustrofobická a snaží se tak vzbudit jakýs dojem, že tu jde skutečně o akci více než jednoho člověka. Na druhou stranu je fakt, že přínos dočasných parťáků je rozporuplný, páčto jako palebná síla vypomohou málokdy a povětšinou zdechnou dříve, než vymění zásobník. To, že mají svoje jména, hodnosti a jednotky je poměrně jedno, stejně si nikoho nezapamatujete a jestli padne ten nebo jiný je jedno. Ale aby nepřišlo vniveč takové práce na tvářích postav, recyklují se textury jedna báseň a v jednu chvíli mi přišlo až úchylné, když mi vedle sebe stáli tři černoši se stejnými tvářemi, jen v jiných mundůrech. Také mi přišlo zvláštní, kolik břichomluvců je v takové intergalaktické armádě. Jen mimimu postav se při mluvení hýbe i pusa.

Hra je podle mě přiměřeně dlouhá. Ke konci mě už přestávalo fakt bavit lozit stále stejnými a podobnými koridory a kosit stejné nepřátele stejnými zbraněmi na stejných očekávaných místech a jen pořád poslouchat „Tohle je práce pro tebe Kane... Jdi a najdi, zapni, vypni, znič, pusť, dojeď, přiveď, ochraň, oprav... Kene...“, až mě občas napadlo poslat panďuláka do kelu se slovy „Udělej si to sám a buď taky užitečnej!“. Na hře je prostě vidět, že jde o oldschool singleplayer, kde se prostě počítá s tím, že si všechno oddře sám hráč, což právě kontrastovalo s existencí ostatních jednotek, které mě akorát úkolovaly.

Na 10 let starou hru ale Q4 vypadá celkem dobře. Sice bylo nutné si pohrát s configem (viz. zajímavosti), protože po spuštění hra vypadala jako špatný vtip, rozplyzlá, bezbarvá, kulatá, textury neostré, ačkoliv jsem v nastavení nastavil vše na možné maximum, ale vychytalo se to a pak začaly mít textury barvy i smysl. Můj osobní problém je ale obecně zpracování. id Tech Engine 4 mi i u DOOM3 přišel neuvěřitelně plastový a ani tady se téhle patiny hra nezbavila. Všechno vypadá ostře, bliká, svítí, kouří a hoří, ale prostě z ničeho toho nemám pocit, že by to byl kov, ocel, budovy, tanky a mám chuť do toho cvrnknout a koukat se, jak ta plastová gumová hračka odhopká do kouta. Plusem tak snad byly jen hra stínů a světla a lehce hororovější atmosféra, která ale po čase také padla, páčto byla stále stejná ve stejných prostředích. Samotná hra asi nečekala nějaké monitory s rozlišeními 16:10, ačkoliv v anstavení se tím chlubí, protože loadovací i hlavní obrazovka jsou roztáhlé do šířky a texty na těch loadovacích lezou v pravé části obrazovky lehce mimo obraz. Ve hře je ale vše v pořádku.

Sám jsem hrál originální plně počeštěnou verzi hry, tedy s českými texty a dabingem. Kvituji s povděkem nápad kdy mnohé popisky, panely a informace v samotné hře jsou také přeloženy a jde je číst v případě stroggovského fontu. Nevím, zda toto jde plně na vrub vývojářům, kteří to tak připravili, nebo si s tím pohrál český distributor, ale bylo to milé. Ne úplně milý byl dabing, který vykazoval dvojí zvláštnosti:
- jednak nebyl skoro slyšet, pokud mluvily samy postavy (interkom byl hlasitý a silný), takže nemálo průpovídek a hintů v průběhu hry od parťáků šlo vniveč
- druhak všichni a všechno mluvili spisovně jak podle slovníku a pomalu jak, s prominutím, na debila

V prvním případě může mít na stav hlasitosti vliv integrovaná zvukovka, o jejíž konkrétní existenci neměli vývojáři před deseti lety logicky ánunk. V menu hry jsem neměl možnost si ze zvukem hrát, protože mě hra informovala, že nemám zvukovku, podporující OpenAL - OK. V tom druhém případě to ale celé vyznívalo komicky, protože to poslední, co bych od vojáků drtící zrůdy a kteřížto sami jsou zrůdami drceni očekával, by byla spisovná pomalá čeština i ve chvílích, kdy umírají a hrnou se na ně hromady Stroggů. Přišlo mi to, jak kdyby byl dabing dělán pro hru přístupnou od dvanácti let. Jiná verze oficiální češtiny (pouze titulková) ale neexistuje (jen slovenština, což by také nevadilo), takže na výběr moc nebylo. Teoreticky by si šlo hrát se soubory hry a pokusit se odstranit české hlášky a nahradit je těmi anglickými, případně tyto ponechat, ale nezkoušel jsem to a ani nevím, zda hra vůbec anglické původní soubory obsahuje.

Dohrál jsem to už podruhé bez potíží, bez bugů, a tím to pro mě končí. Quake svět se Stroggy mě nijak zvláště nenadchnul dříve ani dnes. Koridorovkou jsem prošel bez jakéhokoliv překvapení nebo pokusu o inovaci (alespoň mi to tak nepřišlo). Na víkend dobrá SP střílečka, nic víc. MP jsem nezkoušel, na 32 nalezených veřejných serverech v lobby hrálo enormních.... 4 hráči a z minulosti si pamatuji mapy z Q3, který mě také nenadchl, tak proč to zkoušet znovu v lepší grafice mě nenapadlo. Adieu, mě už to stačilo.

Pro: Nenáročnost kloubená s hororovou DOOM3 atmosférou; nevypadá to celkově moc zle ani 10 let od svého zrodu

Proti: Už nějakou dobu překonaná nenáročnost kloubená s hororovou hračičkově plastovou DOOM3 atmosférou a příliš tichým dabingem při nutnosti si většinu toho nastavit ručně v configu

+20