Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Honza, Jan, Jeník, Jenda, Hanz, Johnny.... • 33 let • Gigolo • planeta Země (ČR - kraj Středočeský)

Komentář

Přejít na komentáře

F.E.A.R.

  • PC 80
Je tato hra opravdu tak strašidelná? S odstupem času ne. Ani náhodou. Znamená to však že by neměla hutnou atmosféru? Nikoliv. Jako malý uličník jsem se bál Almičky. V šachtách jsem při chůzi čuměl nahoru, nebo na strop a při jakémkoliv náznaku anomálie jsem zalezl pod stůl. Nyní, po celé dekádě mého života se můj postoj změnil. Almičky se nebojím, vyhledávám ji. Čeho se bojím více? Vojáků. Myslím že mám k tomu poměrně dobré důvody.

--- Umělá Inteligence a Hratelnost ---

Toto je ten hlavní důvod. Dnes v dobách nové generace konzolí a ještě před tím nebyl nikdo schopen naprogramovat AI která by-

1) Ve skupině rozumně spolupracovala a komunikovala.
2) Využívala smysluplně prostředí ve svůj prospěch.
3) Reagovala na vývoj situace a akce hráče.
4) by měla být agresivní, ale zároveň by měla dělat chyby jako člověk, nebo živý hráč.

Já se domnívám, že tyto 4 aspekty AI ve F.E.A.R splňuje velice dobře. Dokonce vojáci reagují na zvukové podměty jako řinčení skla, nebo dokonce vyměňování zásobníku v tichém prostředí, obzvláště pokud se hráč nachází v šachtě.
Programátoři totiž udělali něco co jim dovolilo přivést k životu opravdové protivníky a ne jen prázdné a tupé loutky.

1) Nadesignovali malé místnosti a lokace.
2) Zasadili do nich vždy jen malou skupinku 3-8 vojáků.
3) Respawn tu neexistuje, což znamená, že každý voják je do mapy ručně zasazen.

V praxi to znamená, že autoři se rozhodli že místo 1000 spawnujících se tupých panáků udělají jen pár vojáků s vlastními AI procesy a udělají vždy malou lokaci s vlastními pravidly. Takže ano, vojáci jsou chytří. Ano, dělají i chyby, to však neznamená, že by se pandulák otočil a začal střílet do zdi. AI se vás vždy za každou cenu snaží obklíčit a dostat se vám do zad. Vystrnadit vás z úkrytu. Když něco řeknou, udělají to. Takže, je třeba poslouchat a být soustředný. Jak se dostanou do problémů, nebo vidí že máte navrch, padne z jejich strany i pár pikantnějších výrazů. Stáhnou se, navzájem se kryjí palbou a ustupují. Když je situace beznadějná, jdou ve stylu kamikadze na férovku pažbou a kopanci. Většinou se k tomuto činu ale odhodlá už jen poslední zbývající voják.

Díky tomu jsou přestřelky neuvěřitelně intenzivní a velice realistické. Ale to tu všichni víme. Škoda trochu divné účinnosti zbraní, která byla opravena v F.E.A.R.: Extraction Point. Nepřátelé opravdu někdy vydrží více než by bylo záhodno. Naštěstí jsou vám nápomocny miny a občas i obranné věže. Tyto pasáže se mi líbily, jelikož bylo nutné trochu i zapojit taktiku. Do toho tu je samozřejmě velice efektní a efektivní bullet-time.

--- Grafika a prostředí ---

Vzpomínám si, jak jsme ve škole vedly dlouhé diskuze o tom, zda má lepší grafiku Doom nebo F.E.A.R. Já došel k závěru, že obě vypadali skvěle a ani dnes se nemají za co stydět. Stejně jako u svého tatíka Dooma tu jsou hlavní silou enginu stíny a bohužel nevyužitá fyzika. Našlapané efekty a obrovské kvantum krve, tak bych vizuálně popsal Fear.

Prostředí je dost generické, a druhů nepřátel moc málo. To tedy znamená velmi brzký nástup stereotypu. Tohle je právě to co z výborné střílečky dělá"jen" střílečku dobrou. At už jsou přestřelky sebe lepší a atmosféra sebe hustší, stereotyp nepřebijí. Stereotyp je nepřítel, vetší než kterýkoliv boss, nebo holčička. Jooo...když tu máme jen tovární komplex, kanály a kanceláře a sem tam garáže a asi 4 druhy nepřátel. Je nemožné aby mě to zabavilo až do konce. K úplnému konci jsem se nudil moc a moc. Zabití Fettela bylo pro mě vysvobození "huráá už žádní vojáčci" eh Alma je na svobodě..shit. Co dělat? Jít dopředu a střílet duchy, bravo.

Fear je super FPS s umělou inteligencí, která podle mě, nabyla dosud překonána. Což je docela smutné. Atmosféru to má, flashbacky pořád působí dosti psychidelicky. Atmosféra je, strach už ne. Už se Almičky nebojím, mám ji rád. Jsem už velký.

Pro: Atmosféra, grafika, revoluční AI, realistické přestřelky.

Proti: Nudné prostředí a málo nepřátel, ke konci stereotyp.

+31