Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

GSC Game World •  Mataboo (PS4, PS5, XOne, XboxX/S)
11.12.2009
06.03.2024
kompatibilní
86
290 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Call of Pripyat je stand-alone sequel k atmosférické akční hře z pohledu vlastních očí S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, který je tentokrát vícero zaměřen na hraní v sandbox stylu (svobodný a otevřený svět). Datadisk navazuje na dobrý konec původní hry. Vláda posílá mapovat zónu vrtulníky, které ale záhadně padají, vyšetřením této záhady jste tedy do zóny vyslán vy, major Děgtarjev.

Ze změn je nejdůležitější fakt, že se tentokrát na rozdíl od Clear Sky pohybujeme pouze v nových oblastech, které jsou sice jenom tři (Zaton, Jupiter, Pripyat), ale jejich rozloha se drasticky zvedla. Autoři se také zaměřili hlavně na boj se zvířaty, která jsou teď mnohem nebezpečnější. Dále jsou to vedlejší úkoly, jež byly kompletně přepracovány a každý je unikátní. Zrušen byl též nefungující systém války frakcí. Samozřejmostí je pak vylepšení grafiky, která podporuje i DirectX 11.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
Do třetice všeho nejlepšího! Call of Pripyat je úchvatná hra. Přesně takhle jsem si představoval že se Stalker bude hrát, když jsem na něj v roce 2002 četl první preview :). Mnohem otevřenější lokace (v podstatě jen 4 loadingy za celou hru, jen v první zóně jsem strávil snad 14 hodin..), náhodné ultra-atmosférické emise, víc druhů mutantů (každý unikát), perfektně zpracovaný systém upgradů zbraní/obleků, skvěle propracované sidequesty (nevěřil jsem že něčeho takového jsou v GSC schopní, překvapili mne!), unikátně nadesignované anomálie (zapomeňte na ty fádní efekty v SoC!), super zábavné hledání/prodávání artefaktů, příjemné pokecy s postavami, žijící zóna kdy stalkeři bojují proti banditům a ti všichni protu mutantům, ATMOSFÉRA, lovení bloodsuckerů v noci za bouřky v bažině, kdy je lokalizuji pouze podle šlápotů ve vodě, ATMOSFÉRA, konečně hodně dobře zpracovaný konec reflektující volby během hry a životy nebo smrt ostatních postav, ATMOSFÉRA, jo a abych nezapomněl, má to nejlepší atmosféru co jsem kdy ve hře zažil.

10/10 a nejlepší open world shooter vůbec.

Za rok si to dám s Complete modem znovu, to už snad bude hotov :).

Hrána - Steam verze 1.6.2
...přitom moje první dojmy skutečně pozitivní nebyly, ale jak mne to překvapilo!

Pro: Neskutečný zlepšení na všech frontách, všechny herní systémy dotaženy k dokonalosti (artefakty, questy, upgrady...)

Proti: možná slabší grafika (ale plně dostačující na vytvoření dokonalé atmosféry), cca dva bugy na něž jsem narazil (zásek jedné postavy ve dveřích..)

+42
  • PC 90
Dovolím si tvrdit, že dnešní světy ve hrách jsou někdy až moc rozsáhlé, ale Stalker (odmítam tečkovat), by si zasloužil svět mnohonásoně větší. Tím nechci říct, že by v CoP byl malý, ale pokud by byl desetkrát větší a měl by stejnou péči od vývojářu jako CoP, dovedl bych se v něm toulat stovky hodin. Samozřejmě chápu, že by to vývojářům zabralo mnohonásobně více času a v jejich podmínkách to bylo v době vývoje prakticky nemožné. Tohle je jedna z věcí, co dělá Stalkera Stalkerem, desigenový skvost, jakým je prostředí a prakticky celý svět ve kterém se ve hře pohybujeme, je něco naprosto unikátního a prakticky už neopakovatelného, jediné hry které se snad dokázali přiblížit, alespoň z mého pohledu byl HL2, Dishonored a Metro, jinak není konkurence.

Ve hře jsem nenarazil na dva stejné rozobořené domečky, dva stejné mosty, nebo stejné uskupení objektů. Autoři předvedli neobyčejný cit pro detail s jakým hru, vlastně všechny tři hry vytvořili. Hromádky nedopalků od cigár u židle na vyhlídce, hlavy bloodsuckerů u lovce na stěně, konzervy a munice u prodavačů na pultě a takto bych mohl pokračovat několik stran. Dle mého jsou tyto drobnosti tím, co dělají svět Stalkera tak uveřitelným.

Čím stalker vyniká je také technické zpracování, grafika i dnes (rok 2016) vypadá parádně. Titul podopruje i rozhraní DX11 osobně jsem hrál v DX10, protože na mojí obstarožní 560 Ti, DX 11 způsoboval micro-shutering.
Nezapoměnu na pcit jaký jsem zažíval v Jupiteru u vstupu do podzemního komplexu při západu slunce. Do tábora daleko, skoro tma a všude kolem se ozývalo neco velmi divého. I cesta do tábora úplně po tmě za cvrčení cvrčkú je nesmírně atmosférická.

Celkově je atmosféra v celé sérii něčím, co už se budě těžko, hlavně tedy v západní produkci napodobovat.

Samožřejmostí je spousta zbraní od upilované brokovnice až po jakýsi Railgun plus jejich nespočet vylepšení a upravy. Obleky jsem využil asi jen dva nebo tři, všechny základní stalkerské, ale notně vylepšené od vědčů z Jupiteru, kteří mi je vytunili, popřípadě darovali výměnou za splněné mise.

Co mě trochu zamrzelo je málo misí v podzemních, což bylo v tomto díle vynahrazeno především cestou do Pripyjati a hledáním bajně oázy života.

Nepoviné mise, zde tvůrci mákli snad nejvíce, prakticky každá jiná, každá neskutečně zajímavá a každá na jiném míste. Od až téměř detektivního vyšetřování při hledání jednoho stalkera až po deratizaci upířího hnízda. Za mě naprosá spokojenost.

Jediné z čeho jsem neměl velkou radost bylo ubrání na počtu tuhých přestřelek. Zde narazíte jen na několik málo skupin, které můžete s klidem postřílet a jedná se především o skupiny Monolithu.

Jen jedno přání nakonec, doufám, že se tvůrcum finančně zadaří s Cossacks 3 a někdy se dočkáme dalšího dílu.

Odehránoů: 41 hodin

Metascore:80

Pro: Atmosféra, důraz na detail, hratelnost, hledání artefaktů, vedlejsí mise

Proti: Málo přestřelek

+31 +32 −1
  • PC 85
Třetí Stalker na mě působil jako balzám na duši. Přestože první díl mám stále nejraději, po nevyváženém (přesto stále skvělém) Clear Sky jsem byl opět vtažen do Zóny a dalo sakra práci mě odtamtud dostat.

Začnu zápory, protože těch tolik není. Za prvé je to nudnější začátek, kdy jsem se do hraní musel cca první hodinu i nutit. Po nic moc intru jsem nevěděl, kam přesně jít, co mám dělat a kde sehnat lepší vybavení. Po rozkoukání jsem už byl ale v sedle a hru si začal náležitě užívat.

Stejně tak konec, kdy se Strelokem a ostatními vojáky úspěšně bráníme vrtulníky a najednou šmitec a animace, že jsou všichni mrtví, aniž bych tomu mohl jakkoliv zabránit. To už je ve Stalker sérii snad pravidlo, že konec bude vždycky stát za starou belu.

Jako vždy mě potěšil naprosto perfektní design celého světa, kdy jsem se často zastavil a kochal se Bohem opuštěným kusem země, kde tráva prorůstá skrz staré silnice, rez pomalu požírá opuštěná auta, střechy padají pod nánosy prachu a bordelu a zdi se drolí po nemilolsrdným zubem času.

Rovněž už ne tolik repetetivní questy se povedly, stejně jako vyvážené souboje a ne tak skryté anomálie, ale zase ne tak viditelné, aby je sebral každý. Zkrátka vše, na co jsme si stěžovali u SoC bylo vylepšeno a chyby, kterých se vývojáři dopustili u CS, byly ostraněny.

Graficky už se to někomu může zdát ošklivé, mně ale ne. Přesto si trochu zanadávám na HW náročnost, která je vcelku vysoká. Úvodní loading trval snad několik minut.

Call of Pripyat se zkrátka povedl na výbornou. Je to opět ta vynikající akce s parádní atmosférou, dokonalým designem a nezaměnitelnou hratelností. Děkuji GSC za neopakovatelný zážitek. Už potřetí.

A na závěr troška reklamy - moje recenze je zde.

Pro: Dokonalý design, parádní atmosféra, nezaměnitelná hratelnost.

Proti: Nudnější začátek, odfláknutý konec, HW náročnost.

+30 +31 −1
  • PC 85
Tak při čekání na Stalkera dvojku jsme se dočkali dvou "datadisků". Jeden z nich dopadl hrozně a divím se že se vůbec dostal na veřejnost, úkoly na které dostanete celé 2 sekundy času, nekonečné války frakcí a do toho bugy.
Ale druhý, Call of Prypiat překonal mé očekávání.

Příběh- ten je asi nejslabší, na jedničku určitě nemá, je to spíš taková jedna velká mise, dobré je ale že konečně uzavře Strelokovu linii a dozvíme se co se s ním stalo po jednom z konců jedničky.

Zbraně- prakticky pořád stejné, do začátku AKčko které po nalezení lepší zbraně zahodíte a dotyčnou zbraň si vylepšíte, potom už prakticky celou hru nemusíte zbraň obměňovat protože moje plně vylepšený enfield byl dokonce přesnější než dragunov, na druhou stranu nástroje na vylepšování musíte najít sami a přiznám se, bez mapy bych je nenašel. Nově je možné mít ve slotech 2 velké zbraně namísto pistole.

Nepřátelé- konečně naplno využití mutanti, máte strach procházet bažiny protože víte že se kolem ztrácejí lidi a můžou za to pravděpodobně upíři, a navíc, konečné tarbíci :)

Zóna- nejlepší co jsem zatím viděl, lokace jsou zničené, popraskané, rozsáhlé jeskyně a anomální pole, tohle je konečně boj o přežití. Lokace jsou jen 3 a nějaké to podzemí ale vůbec to nevadí a stejně jsem všechny místa, hlavně v Pripjati, neprozkoumal.

Úkoly- nebýt vedlejší úkolů dostane hra rozhodně nižší hodnocení, pánové z GSC totiž nekecali (což mě velice překvapilo- po zkušenostech s jejich sliby) , každý úkol je jiný ať už se jedná o lov různých bestií a nebo hledání tajemné oázy. Každý je unikát na který nezapomenete.

NPC- konečně zapamatovatelné xichty, pohodář Váňa, ožrala Kardan a nebo třeba monoliťák Gauner. Navíc v polovině hry budete muset najít skupinu lidí která s váma bude ochotná odejít do Pripjaťi, na konci v outru se třeba dozvíte co se s nima stalo po tom co jste je opustili. Působí to tak daleko lepším dojmem když vám stalkeři kterým jste pomohli říkají "kamaráde".

Atmosféra- grafika a zvuky jako v každém stalkerovi špička.. rozhodně se mi to líbí víc než třeba crysis, je to takové pochmurné, temné a to je na zóně super. Jediné co mi přišlo přehnané je noční vidění, pokud nemáte poslední verzi je to k hovnu, a to doslova, uvídíte tmu akorát zeleně a to je vše.

TOHLE JE STALKER!! A ještě jsem zapoměl že ve hře je možnost freeplaye, můžete si vybrat že příběh ukončíte nebo zůstanete v zóně navěky.

Pro: Stalker bez bugů, s hromadou mutantů k pokosení a hromadou anomálií k prozkoumání, atmosféra, uzavřený konec

Proti: Po dohrátí zamrzí že nejsou třeba ještě nějaké dvě lokace protože úkoly jsou prostě parádní, nicméně herní doba je dlouhá takže tenhle zápor berte s rezervou, hlavní postava, hlavně v outru, působí dojmem mladíka a né zkušeného stalkera jako byl Střelec

+28
  • PC --
Přesně před deseti lety, v dubnu 2007, jsem poprvé dohrál Shadow of Chernobyl. Náhoda tomu chtěla, že Call of Pripyať dohraju přesně dekádu poté. Snažil jsem se jej rozehrát i dříve, ale začátek (resp. první třetina) je nejslabší částí hry a mnohokrát mě odradil.

Tři části herní mapy - Skadovsk, Yanov i Pripyať - nabízejí docela dost autentických lokací, které je radost prozkoumávat. Skoro ze všeho tady stříká neskutečné atmosferické pižmo, které se ještě násobí v momentě, kdy si člověk přečte něco o pozadí jednotlivých lokací. Noční procházka po továrně Jupiter, ve které se tajně vyráběly vojenské součástky, vesnička Kopachi, která byla srovnána se zemí až na dvě poslední budovy nebo již zmiňovaná Pripyať, kterou si KONEČNĚ můžu projít bez toho, aniž by mě tlačil časový limit nebo respawn nepřátel. Mít nastartovaný Google Earth a porovnávat reálné fotky s lokacemi převedenými do hry, byla moje oblíbená kratochvíle. Opět ve mě vzplála zvědavost se o celé katastrofě dozvědět co nejvíce, takže nesmělo chybět sledování několika dokumentů, čtení reportáží a vstřebávání toho hnusu, který výbuchem elektrárny sověti rozpoutali.

Průchod hrou není lineární jako v SoCH, vedlejší úkoly jsou opravdu povedené a válka frakcí už není tak vyhrocená, jako v Clear Sky. CoP prostě dělá všechno lépe, než jeho dva předchůdci a i když to možná není tak úplně ten Stalker, kterého jsem si kdysi vysnil podle tohoto legendárního traileru, je mu rozhodně nejblíže.

Ke hraní jsem nakonec zvolil Complete mod, který měl zachovávat hratelnost původní hry a upravovat ji hlavně po technické stránce. I přesto jsem s tím málem praštil znova, když jsem narazil na velký bug se zaseknutím postavy, která se běžela schovat před emisí. Její smrt vyvolala nepřátelský stav u všech ostatních kolem a já si opět říkal, že tohle prostě nemám zapotřebí... Nakonec jsem v hraní pokračoval a od tohoto kritického momentu už to bylo jenom lepší.

I tak se ve hře najde pár momentů, které prostě naserou. Těžko jsem mohl tušit, že když prodám na začátku hry jakési bezvýznamné PDA obchodníkovi, že si tím zavřu cestu k připojení se k Freedom nebo Duty v pozdější fázi hry. Nevede žádná cesta kolem, není žádná alternativa. Prostě nemáš PDA, nesplníš quest, který ti bude do konce hry viset v deníku a ani ti jej hra neoznačí jako failed. Spousta dalších questů ani nemá jasné řešení a jejich správné splnění je věcí náhody nebo návodu. Hráč nedostane dostatek indícií a často se tak ocitám ve slepé uličce buď chybou hry nebo vlastní nepozorností.

CoP má na sobě stále takový ten punc "ruské" hry - těžkopádný pohyb, jalový pocit ze střelby, humpolácká hratelnost. Technické problémy byly také velmi časté a čas od času jsem musel hru restartovat, jinak docházelo k poklesu FPS. Jak moc toto ovlivnil Complete mod posoudit neodkážu, ale předpokládám, že tyhle věci měl jen zlepšit.

CoP už pro mě byl prakticky mrtvá hra, kterou jsem se mnohokrát snažil rozehrát. S mody i bez nich, nikdy jsem nevydržel déle jak pár hodin. Nakonec jsem ale rád, že jsou to vydržel a prokousal se dál, protože CoP v sobě ty kvality má, jen ukryté hodně hluboko a chce to trochu trpělivosti jim dát prostor. S hodnocením to bylo těžké a dlouho jsem váhal... ale ne. Možná po dalším průchodu. Třeba s Misery...

Hodnocení: ✰✰✰✰
Obtížnost: Veteran
Mod: Complete

Dojmy po druhém dohrání, s Datastor Alterou 4.09:

Užil jsem si to mnohem více hlavně kvůli Atmosfearu a upravené vegetaci. Hrál jsem na Professional mod, tedy náboje není možné nakoupit u obchodníků, ale je potřeba vybíjet nalezené zbraně padlých. Vypnul jsem emise, které mě akorát neskutečně sraly. Jinak hlavně ze začátku to byl celkem vopruz se sháněním peněz na vodu a jídlo. Vůbec všechno je tady dost drahé a bez lovu a prodeje artefaktů by tady jeden chcíp žízní. Spousta změn je k lepšímu, některé jsou trochu diskutabilní a dost jich je spíše špatných.

Minimálně účinnost granátů a vlastnosti útočných pušek jsou naprosto přestřelené. Aby mělo AK-47 větší DMG než některé brokovnice nebo aby granát sejmul Chiméru na jeden pšouk, ale celý buben broků jí akorát polehtá... to mě vedlo k tomu, že jsem nakoupil Abakan, později ho vylepšil optikou a zůstal jsem s ním až do konce hry. Má nejlepší poměr vlastností a hlavně žere obyčejnou munici, které je kolem dostatek. Většina nepřátel padne na jednu ránu do nohy i na dálku, což naprosto zadupává do země smysl sniperek nebo jiných dražích zbraní. I na dálku přes obyčejná mířidla je to one shot one kill a upgrady zbraní trochu postrádají smysl. Díky tomu mi např. Cesta do Pripyaťe podzemními chodbami přišla mnohem lehčí, než v původní hře.

Ve hře většinou nefunguje stealth, čehož jsem si při prvním hraní vůbec nevšiml - např. v čistírně stačí potichu ukudlat jednoho, v tu ránu jdou po mě všichni a vědí naprosto přesně, kde mě hledat. Datastor taky trochu nepochopitelně odebral navigaci GPS u vedlejších úkolů, takže pro nováčky bude dost obtížné se orientovat a i když jsem hru před několika dny dohrál poprvé, musel jsem párkrát kouknout do návodu (kde "to" mám vlastně hledat) i teď.

I když jsem se bavil královsky, technické problémy během hraní mi nedovolí jít s hodnocením výše. Nejprve to byl divný stuttering, který se časem tak nějak vyřešil sám, poklesy framerate byly neustálé a pomohl jen restart hry a kritický bug, kvůli kterému jsem s hraním málem skončil, mi taky moc radosti nepřidal. All and all, CoP je sám o sobě skvělý, s mody ještě lepší, ale stále je to jen kurevsky kvalitní polotovar.
+28