Spore je ve své podstatě takový Charles Darwin simulátor. Začínáte jako malá mikroskopická potvůrka, prodíráte se potravinovým řetězcem, dokud nejste na jeho úplném vrcholu a poté ještě expandujete do vesmíru. Každá fáze vývoje, které jsou dohromady čtyři, jsou samy o sobě vlastní hrou. Avšak nejvíce hra pokulhává v oné zajímavě znějící hratelnosti.
První část se odehrává v moři a vy jako malý organismus hledáte potravu a vyvíjíte se, mimoto unikáte, či soupeříte s ostatními potvorami.
V druhé části poprvé vyšlápnete na souš a budete si hledat domov, opět budete hledat potravu, opět se budete vylepšovat a budete utvářet vztahy s ostatními příšerkami. Posléze si utvoříte osadu a musíte navázat buď přátelský vztah s jinou osadou příšerek nebo je musíte vymazat z povrchu zemského.
Poté ale přichází třetí a čtvrtá část vývoje. Ve třetí fázi si můžete postavit radnici, domy, továrny a funhousy, které si překvapivě sami navrhnete. Také si můžete vytvořit vlastní vozidlo. Avšak také se v této fázi hra změní v real-time strategii a vy tak na velké mapě posíláte jednotky sem a tam a obléháte, konvertujete, či kupujete jiné osady. Nejvíce mi na této části však vadil fakt, že osady nacházející se na jiném kontinentě jste mohli obsadit pouze pomocí letadla a až poté po obsazení města jste si mohli postavit pozemní jednotky a dobít zbytek.
A nakonec je tu čtvrtá a naštěstí poslední část, kde kolonizujete vesmír. Tato část by mohla být sama o sobě zajímavá a zábavná, kdyby autoři neudělali z vesmíru nepřehledný a silně obtěžující paskvil, kdy jsem se do hraní nutil a málem jsem spore ani nedohrál. Nechápu, čí nápad byl, že všude musíte doletět svojí jedinou raketkou a případě všechny vesmírné souboje vystřílet pouze s ní… Ještě by mě zajímalo čí nápad bylo udělat cestování po vesmíru tak složité? Proč se to celkově nevyřešilo jako předchozí fáze? Že byste někam posílali rakety, a s nimi prozkoumávali, kolonizovali, uzavírali přátelství, dobývali a udělat z toho alespoň jednoduchou variaci na Civilization?
Kde však pokulhává hratelnost, tak exceluje pověstný editor. Ten je jednoduchý, a i celkem přehledný. Můžete v něm udělat takřka vše co vás jenom napadne. Od nejroztomilejší stvoření, až po ty nejnechutnější, nejodpornější a nejbizardnější monstra. Spore neklade meze vaší fantazii.
Spore mělo koncept jistě dobrý, provedený však nebylo dobré. Hra bohužel pokulhává na primitivní a ke konci až špatné hratelnosti. Na druhou stranu obsahuje spore opravdu skvělý editační možnosti, to však hru, jak celek nezachraňuje. Je to škoda. Takhle můžu Spore hodnotit jako průměrnou hru s nedoladěnou hratelností, avšak skvělou možností tvorby příšerek.
(Herní výzva 2019 – „Herní kutil“)
Pro: buněčná fáze, určení potravy, první tvorba příšerek, srandovní taneček, obrovská variabilita
Proti: od civilizační fáze nudné, až moc tvoření čehokoli, moc velký mišmaš