Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Serious Sam 3: BFE

22.11.2011
17.10.2012
13.05.2014
03.03.2020
17.11.2020
kompatibilní
67
118 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Třetí díl série Serious Sam s podtitulem BFE (Before First Encounter) je stejně hektická akční hra jako jeho předchůdci.

Odehrává se v Egyptě v čase před prvním dílem, jak naznačuje podtitul, a přináší nové zbraně, nové nepřátele a starý dobrý herní styl bez regenerace. Hráč tedy jako vždy stojí proti hordám nepřátel, sbírá lékárničky, štíty, náboje a zbraně, a pokud na to nestačí sám, hra opět obsahuje možnost projít její kampaň v kooperativním multiplayeru ve čtyřech hráčích – a to opět i na jednom PC. Graficky se hra vrátila k "vážnější" stylizaci plné krve a děsivých monster, oproti lehce komické a mírné stylizaci předchozího dílu Serious Sam II.

Hru v roce 2012 rozšířil přídavek Jewel of the Nile.

V roce 2017 vyšla hra znovu jako součást Serious Sam Fusion 2017, který ji převedl do nejmodernějšího Serious enginu a zpřístupnil velké množství dalších technických vylepšení. Mezi nejzásadnější výhody patří rychlejší běh na moderních systémech, podpora více monitorů, možnost rozdělit obrazovku, podpora herních ovladačů, podpora Steam Workshopu a modů, možnost hrát ve více hráčích i s hráči verze pro virtuální realitu, či podpora operačních systémů Linux a macOS.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Ať si kdo chce co chce říká, SS3 je parádní nářez! Byť se tedy oproti předchozích dílů řádně změnil, je takový více "serious" co se týká grafiky a in game sekvencí, ale kupodivu mi to vůbec nevadilo a docela i sedlo. Pohled na pobořenou Káhiru se mi osobně zamlouval, tak samo okolní vesnice, poušť s prohánějícím se pískem či vnitřky pyramid. Možná to bude tím že jsem fascinován Egyptem jako takovým, nebo tím že jsem tam několikrát byl ale pro mne to je prostě plus.

Rozmanitost zbraní a jejich účinnost mi přišla v rámci singlu vybalancovaná, munice je po většinu času dostatek a když je nejhůře, tak je tady Desert eagle s neomezenou municí či ufounská rukavice, která drtí nepřátele.

Level design je přímočarý, jedná se o stejnou klasiku jakou známe už od dob DooMa - hledání klíčů ke dveřím, které nás pustí dále.Prostředí je částečně zničitelné, cehož se dá mnohdy využít k našemu prospěchu.

Herní mechanismy zůstaly věrné předchozím dílům, takže žádný autoheal, sebou může Sam tahat všechny zbraně co najde, nepřátel je také řádná hojnost a pořád přicházejí ve vlnách. Když už se nějaká sviňa dostane až k Samovi, je zde možnost ukončit její bídný život nějakou pěknou fatalitou (vyrvání oka, urvání hlavy ...) což je vše doprovázeno stříkáním krve,či slizu.
Délka hry je nadprůměrná, mě to na střední obtížnost trvalo podle Steamu 16 hodin, pravdou sice je, že od poloviny už je to trochu nudnější, ale toto vynahrazují krásné scenérie rozbořených chrámů v poušti. Ale i tak mne to střílení pořád bavilo a čím více nepřátel tím lépe, i když, poslední level už byl velice nasírací a finální fight se mi také moc nepozdával.

Výsledný dojem je ale za mne nadprůměrný, řežba je to řádná, která se trochy té krve nebojí :) a ve které jiné hře vyhodíte do vzduchu Svingu? :)

Pro: Egypt, neskutečná řež

Proti: Finální fight

+23
  • PC 55
No Same já ti nevím.. Už jsme za ty léta pobili snad milion emzáků, ale nepřipadá ti to pořád na jedno brdo? Co takhle něco změnit? Prostě to aspoň trochu někam posunout.

Poslední seriozní Sam mě moc nepotěšil. Nemám nic proti tomu, jak hra funguje. Bezmozkové střílečky si občas rád zahraji, ale vývojáři jedou na stejné vlně už víc jak deset let a nepřidávají nic, ale opravdu nic nového. Snad jediná vyjimka byl předchozí díl, ale tady je to opět návrat k rutině. Někomu to možná vyhovuje, já bych ale chtěl něco víc. Unavují mě stále stejní emzáci na kterých se mění jen počet polygonů, a kteří jsou beze změny snad jen kvůli zachování Samova universa. To je ale kór u tohohle typu her přeci jedno. Tak se Sam teleportuje na jinou planetu a hned je možnost na změnu... Konkurenční Painkiller byl v tomhle mnohem rozmanitější. Od tohohle typu her totiž subjektivně nečekám nic jiného než dechberoucí grafiku a solidní pocit ze střelby.

Technická stránka hry není úplně špatná. Na dnešní dobu to sice není nic z čeho by se člověk posadil na zadek, ale OK. Snad jen HDR nasvícení nebo co to je by mohli trochu ubrat, protože to mi zvláště v poslední misi už fakt vypalovalo oči. Potěší i částečná možnost destrukce prostředí. Pamatuji, že v předchozích dílech vývojáři prezentovali různé grafické vychytávky, které byly na svojí dobu parádní. Tohle už tu ale chybí. Co mi ale hlavně vadilo, byla výtvarná stránka. Příklon k realistické grafice v první třetině hry se mi vůbec nelíbil a holé pusté písčité pláně s nějakým tím polorozpadlým chrámem tak nic moc.

To oč tu jde hlavně, tedy střílení zábavné je. Neškodilo by střídání uzavřenějších prostor s těmi otevřenými, protože některé pasáže, a opět se vracím hlavně k poslední misi, jsou již množstvím nepřátel doslova únavné. Občasný krátký přesun do kobek zdaleka nevyužil potenciál. Zbraně jsou použitelné všechny. Jen bych tedy přivítal více munice do mého oblíbeného gatlingu.

Ze hry se také vytratil humor což je taky velká škoda. Pokud vývojáři vydají čtvrtý díl, který půjde ve stejných šlépějích nulové invence, pochybuji, že budu mít chuť si jej zahrát.

Pro: pocit ze střelby, jedna podkresová hudební skladba

Proti: výtvarná stránka hry, nulová invence

+20 +21 −1
  • PC 60
Špatné to nebylo, rozhodně ne. Čekal jsem brainless střílečku se spoustou nepřátel a dostal jsem... no, brainless střílečku se spoustou nepřátel. Jen mám pocit, že si vývojáři mohli dát trochu více záležet s určitými částmi hry.

Největším problémem Seriózního Samuela je dle mě repetetivnost. Masakrování zástupů útočících emzáků je sice super, ale když se vůbec nemění level design, po chvilce omrzí. Zvlášť když prostředí, ve kterém se hra odehrává, není nějak extra oslnivé.

To hlavní, tedy combat, je naopak super. Střelecký model se Croteamu povedl, ve hře je spousta zajímavých zbraní, které se během soubojů vyplatí střídat, protože každá se hodí na něco jiného. Typů nepřátel je též poměrně dost. Docela velkým zklamáním pro mě byli bossové, protože se bez výjimky jednalo o bullet sponge bez nějakých výrazných útoků či speciálních schopností.

Na jednu stranu je to fajn hra. Na druhou stranu je zde spousta otravných věcí, jako třeba výše zmíněný level design či grafika, které Seriózního Sama docela shazují.

Pro: Střelecký model, combat, délka hry, obtížnost

Proti: Grafika, repetetivnost, level design

+18
  • PC --
Už z prvních obrázků bylo jasné, že třetí díl bude postrádat takovou tu poetiku prvních dvou encounterů a rozhodně to nebude crazy-candy-freak stuff jako druhý díl. Mám pocit, jako by to snad ani nedělali Croteam…

Zasazení do reálných kulis hře vůbec nesluší, hlavně začátek se rozjíždí neskutečně pomalu. Celý level-design je plný zbytečných prázdných místností a zákoutí, ve kterých není vůbec nic. Šílené secrety minulých dílů jsou ty tam, maximálně člověk nalezne plát brnění na hůře dostupném místě, na které je potřeba vyskákat způsobem, který se podobá lovu bugů v designu budov.

Zbraně neurazí, ale jejich vzhled a smysl příliš nemá logiku. Autoři použili některé původní zbraně, které nemají reálné předlohy a doplnili je novými zbraněmi, které vypadají (relativně) skutečně. Takže tady mám sci-fi raketomet natřený nažluto a vedle něj útočnou pušku s kolimátorem. Je tady taky zbraň… hm, v první chvíli jsem myslel, že je to divně vypadající sniperka, paxem si všiml, že po výstřelu projektil vybuchuje no a korunu tomu nasadil popis, který tomu říká „opakovací brokovnice“. A vůbec sniperka – našel jsem ji jednou na tajném místě, ale nebylo do koho střílet. A i kdyby bylo do koho střílet, tak jsem neměl čím, protože bylo k dispozici pouze 5 nábojů a nic víc. Rukavici s elektrickým vodítkem jsem ani jednou nijak vážně nepoužil, je to spíše okopírovaný nápad přidaný do hry dost natvrdo a zbytečně. No a zelený laserový gatling jsem pro jistotu nenašel vůbec... Pryč jsou taky veselé srdíčka a brnění poskakující v prostoru, místo toho tady člověk sbírá helmy, kevlarové vesty, lékárničky v podobě plastových flaštiček a jiných úchylností.

Grafika mi svou rozpitostí připomínala Dead Island. Tedy žádný zázrak. Minimálně v porovnání s minulými díly, které ve své době byly ultra-náročné a nádherně vypadající, vychází SS3 jako chudý příbuzný.

Celkově se jedná o nejslabší díl, ale brain-sweep to není úplně nejhorší. Má své čtyři momenty slávy, pro které si to stojí za to zahrát a fandové rozžhavených laufů nebudou tak úplně zklamáni.

**/5
+16
  • PC 50
Serious Sam 3 mi po dlouhé době připomněl o čem střílečky jsou nebo by měli být. Střílení obrovských houfů nepřátel, žádné zbraňové omezení (pěkně bezedné kapsy), žádný autoheal, ale pěkné prošení i o nalezení malé lékárničky +1. Žádný vodění za ručičku, žádný zjednodušení, žádný rádoby "propracovaný" příběh a podobné chujoviny. Prostě SS3 je stejně jako jeho dva předchůdci old-skůl řezanicí.

Croteam se snažil jednoznačně přiblížit prvnímu dílu. Je tu stejně jako v SS1 prostředí "novodobého" Egypta, staré známé zbraně a klasičtí nepřátelé. Level design, ač se může zdát přímočarý, tak ve skutečnosti by se od něj ty rádoby dnešní "moderní" shooters mohli učit. Oblasti jsou velké, plné odboček a secretů. Grafika je podle mě rozporuplná. A dle mého nedostála kvalit prvních dvou dílů, které byli naprostou vizuální špičkou. To však neznamená, že je hra ošklivá. Světelné efekty, voda, modely postav i dnes vypadají velice solidně. Monotónnost prostředí, (stejně jako u SS1) a neostrost textur asi zapříčinil nízký rozpočet chorvatského studia. Překvapila mě dosti divoká optimalizace, která vždy byla u SS výborná. Přehršel zbytečných částicových efektů (kouř, prach a jiné věci) a dynamických světel si občas dost ukrojili z výkonu mého plecháče.

SS3 je těžká hra. Na normální obtížnost jsem v posledních několika levelech jsem se opravdu solidně zapotil. Nepřátelé všech druhů se řítí ze všech stran, čarodějnice se vás snaží znehybnit, zatím co kamikadze se doslova bezhlavě na vás s chutí sypou s touhou vás odpálit za svou rodinkou do věčných lovišť. A aby toho nebylo málo ještě do toho musíte bojovat s bossem.

Závěrem bych dodal, že hudba je stejně skvělá jako vždy. Mix arabských tonů s metalovou hudbou prostě sednou, stejně jako Samovi drsné, a občas i docela vtipné hlášky. Ke konci se opět nelze ubránit stereotypu.....ale to asi ke střílečkám tohoto typu patří. Možná, pokud by se příští Sam vydal cestou druhého dílu a přinesl nám do toho výživnou akci. Jo. To by bylo SERIOUS.
"Bo ya motherfucker, tell me how my planet taste!" Takhle se to dělá Duku!

Pro: Čistokrevná, adrenalinová akce ze staré školy, hudba, délka (steam tvrdí 15h)

Proti: Grafika, optimalizace, level design, ke konci hry stereotyp.

+13 +15 −2