Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.




Registrace

Legend of Grimrock

Žánr:
RPG > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
11.04.2012
Vývojáři:
Almost Human
Oficiální stránky:
http://www.grimrock.net/
Legend of Grimrock je oldschool RPG dungeon inspirovaný hity jako Dungeon Master, Eye of the Beholder a Ultima Underworld. Po vzoru prvních dvou jmenovaných her procházíte krok po kroku opuštěnou podzemní pevností vyhloubenou v dávných dobách pod horou Grimrock. Toto podzemní bludiště se vám (4 společníkům) právě stává žalářem...

Cestou za svobodou či rozluštěním záhad, které Grimrock skrývá, na vás čekají:
- Dveře otevírané pomocí pák, nášlapné plošinky, tajné chodby, pasti a puzzle
- Parta 4 postav: lze vybírat z různých ras, povolání, schopností a specializací
- Runový systém kouzlení
- Automapa
- Souboje s rozmanitými monstry a hledání ztracených artefaktů ukrytých ve spoře osvětlených chodbách

Nástěnka


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře


Spokojenost. Dostal jsem přesně to, co jsem poslední půlrok očekával, skvěle navrženou atmosférickou kobku s nekompromisními souboji a neméně tuhými puzzly. Strach, že se z LoGu vyklube pouze několikahodinová causal atrapa, se rozplynul hned po prvních patrech. Obtížnost (na hard), stejně jako délka hry, si nezadá s DM či EoB. Pro kobkaře, případně pro ty, které staré dungeony lákaly, jen se nepřenesli přes grafiku, není co řešit.

Nekobkaři se asi nechají nalákat na parádní grafiku, ale myslím že to většina z nich stejně po čase zabalí pro jednolité prostředí a klikací souboje.

Pro: Level design - radost z průzkumu každého koutu jeskyně; grafika; zvuky; tuhá, ale vyvážená obtížnost; celkově minimum ústupků dnešním hráčům.

Proti: Nic podstatného. Snad jen že mě celou hru znervozňoval nápis Level Up u hrdinů, v HUDu.

+45+46 / -1

Grimrock skládá hold starým klasikám a jde mu to velmi dobře. Už z prvních obrázků (o videích z hraní nemluvě) dýchala naprosto neskutečná atmosféra podzemní kobky. Najdeme zde klasické, dnes již většinou zapomenuté RPG propriety jako jsou teleporty (viditelné i neviditelné), nášlapné plošinky, tajné chodby (osobně jsem čekal také průchozí zdi, ty se zde ovšem nenacházejí), propadliště, páky, tlačítka, klíče či svitky s nápovědou k hádankám.

Vývoj postavy je sice poměrně jednoduchý, nicméně autoři přišli s vlastními funkčními pravidly, což se cení. Za každého poraženého nepřítele získá každá postava zkušenosti, při přechodu na další level obdrží čtyři body a za ty lze zvedat několik vlastností (válečníci klasicky ovládání zbraní nebo brnění, kouzelníci zase užívání různých typů magie). Zkušenosti se nedělí přesně na čtvrtiny, funguje nějaká dodatečná úprava (možná bonus za udělené damage nebo něco podobného, nevím přesně), takže je možné, že se postavy časem budou lišit o několik tisíc zkušeností, stále budou nicméně všechny na zhruba stejném levelu, takže není na místě se obávat zaostávání některých povolání. Bodů nicméně není dost na to, aby jedna postava zvedla na maximum byť dvě vlastnosti, takže je třeba vývoj od začátku plánovat.

Kouzlení probíhá pomocí klikání na runy, kterých je celkem devět, kouzla jsou kombinací dvou či tří run, kombinace je možné najít v průběhu hry na svitcích. Je nicméně možné seslat kouzlo, i když jste danou kombinaci na svitku nenašli (ale nesešlete kouzlo, na které kouzelník v daném typu magie nesplňuje minimální požadavky). Krom kouzlení je ve hře přítomné i mixování lektvarů (klasicky léčivý, přidávající manu, léčící otravu atd.), na který není třeba se učit žádnou dovednost.

Monstra se pohybují klasicky po čtvercích, ovšem pokud je od vás monstrum diagonálně, tak funguje jeho "rozhodování" mezi dvěma směry, které vypadá tak, že se několikrát natočí do jednoho i druhého směru, aby nebylo hned jasné, kam se vydá. Občas si při manévrování nebo útěku nepřítel umí počkat za rohem, a protože se často nachází více nepřátel v jedné místnosti, tak je třeba utíkat nebo obratně manévrovat, zejména při setkání s nepřáteli, kteří útočí na dálku (kouzelníci).

Ne všechno se ovšem autorům podle mého podařilo úplně dobře. Má první výtka patří hádankám, některé jsou minimálně nejasné nebo vyžadují zkoušení všech kombinací pák bez jasného zadání či nápovědy. Teleporty nebo plošinky někdy reagují různě podle toho, co teleportují (předměty vs. parta) a vy nemáte šanci poznat, že něco děláte špatně. Pokud nestihnete pomačkat tlačítka v určitém časovém intervalu, tak nevíte, jestli jste je pomačkat nestihli nebo chápete hádanku špatně a máte udělat něco jiného, protože se nic naprosto nic nestane.

Vývoj postav je spartánský, což obecně nevadí, ovšem u kouzelníků skončíte se znalostí doslova pár kouzel, což je trochu škoda (už kvůli imunitám některých nepřátel proti určitému druhu magie). Kouzelníci mi obecně přišli v porovnání s válečníky oslabení, díky naklikávání run přímo v boji a díky potřebě taktizovat nemá smysl mít v partě více než jednoho kouzelníka, protože to prostě neuklikáte. Podobně jsou na tom zloději, otevírání zamčených truhel či odstraňování pastí se nekoná a v boji přes bonusy ke kritickým zásahům nebo útokům zezadu hrají druhé housle.

Konec mi přišel příliš akční, v posledních třech patrech téměř absentují hádanky, finální souboj se sci-fi krychlí "sejmu partu na dvě rány" za soustavného vyhýbání se propadlištím a respawnujícím se monstrům byl jako vytržený ze špatné akční hry. Poslední výtka je samoúčelnost celé hry, chápu, že hnacím motorem byla pocta klasikám, ale příběh má tři řádky, outro nic nevysvětluje, chybí nějaký hlubší smysl celého tažení.

Přes uvedené nedostatky funguje Grimrock jako pocta starým klasikám velmi dobře, za danou cenu není pro fanouška dungeonů nad čím přemýšlet.

Pro: atmosféra, hádanky, chování monster

Proti: nevyváženost postav, místy příliš akční, samoúčelnost

+27+27 / 0

Tu jednoducho nie je moc čo riešiť. LoG považujem za zmŕtvychvstanie dungeon žánru, ktorého posledný zástupca (W8) znamenal krach pre svojho vydavateľa, navyše za pár eur, takmer bez bugov, s perfektným technickým spracovaním, vynikajúcou vyváženosťou a náročnosťou každého poschodia a solídnou atmosférou, ktorá je azda v tomto žánri vždy zaručená. K tomu treba prirátať modding a je tu kandidát na hru roku.

Prosím aspoň o takto kvalitný remake Betrayal at Krondor, Ishar 1,2,3, Ultima 1-7, Might and Magic 1-5, ... a neskôr X ďalších. Už po prvom týždni je komerčný úspech LoG evidentný, čo dáva tušiť, že na trhu je priestor aj pre návrat ku klasikám a po úspechu Wasteland kickstart projektu či ohlásení Baldurs Gate Enchanced Edition sa je do budúcna načo tešiť.
+20+22 / -2

Tak, dokonáno jest, hora Grimrock pokořena. Na Grimrock jsem se opravdu těšil od první chvíle, co jsem se o něm dověděl, což je asi 3/4 roku zpátky. Poctivý old-school krokovací dungeon tu nebyl už ani nepamatuju, takže nákup v první den vydání byl jasná věc.

No a jak jsem spokojen? Velice. LoG splnil prakticky vše, co jsem od něj očekával. Nečekejte žádný převratný příběh nebo úchvatné cut-scény, o tomhle dungeony nejsou. Tady tě zkrátka jako mizerné odsouzence hodíme do díry a poraď si jak umíš. Kobka je to vpravdě luxusní a poměrně rozsáhlá. Není v ní nouze o logické hádanky, pasti, nepřátele a ani spoustu tajných místností. Gradace jak herní náročnosti tak obtížnosti babrání se v dalším postupu je s přibývajícími patry opravdu znát a tak, i když se vám prvních pár pater zdá ne úplně lehkých, ke konci si budete říkat, že to byla procházka růžovým sadem.

Herní mechanismus je jednoduchý a rachle přejde do krve. Při soubojích je to samý úskok, seknutí, úskok, seknutí, ale o to větší je pak radost z každého poraženého nepřítele, zvlášť pokud se vám v uskakování daří a vyváznete třebas bez šrámu. Kouzla, ač jich není přehršel, jsou zajímavá, a skládání run boj oživuje podobně jako třeba v starém Dungeon Masterovi. Inventář je přehledný, Celkové nastavení obtížnosti je při ohlédnutí nazpátek vyvážené (dohráno na normal).

Hrál jsem v takovém "klasickém" složení party: 2x bijec (mínotaur - sekery + armor, člověk - hospodský pěstní rváč), 1x rogue (assassin přes zbraně nablízko) a 1x mág (ledová magie a spellcraft) a každá z postav měla určitě něco do sebe. Zejména pomalý a neohrabaný mínotaur byl ke konci k sežrání.

Co by se hře nechalo vytknout je mírná repetitivnost. Jasně, je to podzemní žalář, tak se nedá čekat žádná designérská nirvána, přesto by prostředí mohlo být trochu variabilnější (díky alespoň za ty tři rozdílné typy, byť železná část je dost krátká).

Celkově je ale nutno Grimrock všem příznivcům žánru rozhodně doporučit. Pevně věřím, že se dočkáme nějakého toho expansionu nebo třeba druhého dílu. Možnost se tu určitě nabízí, stačí se podívat, že při zakládání nové hry vyskočí nabídka k výběru mapy...

Play time: 16:50
Monsters killed: 538
Items found: 738
Secrets: 66/71
Treasures found: 5/7
Toorum's notes found: 16/16
Skulls found: 5
Iron doors opened: 10/10
Tiles moved: 26119

steam achievments: 31/40

Pro: konečně zase krokovací dungeon jako za starých časů

Proti: přeci jen trochu repetitivní

+18+18 / 0

Aaaaaaaaaah...........climax.

Veteránům se dostalo zamilovaného dopisu, nad kterým jistojistě ukápla nejedna nostalgická slza, a nezkušeným nováčským mlaďochům se naskytla jedinečná příležitost na vlastní kůži okusit to, o čem že to oni veteráni v jednom kuse pořád tak básní. I stmelily se dva hráčské světy, byť jen na chvíli, a na pár okamžiků tak opadl ten nekonečný spor o tom, kterak staré hry zůstanou navždy nepřekonané a jak to ti dnešní mladí samozvaní gejmři nikdy nedocenní. Na pár okamžiků můžou mladí se staršími vést duchaplnou konverzaci na téma her. A kdoví, možná z toho vyleze i zcela nová vlna zájmu o ty archivní kousky...

...ale to bych možná chtěl už moc. Už tak se Grimrocku povedlo něco, v co si snad ani samotní tvůrci netroufali doufat. A když se hrstce neprofesionálních nadšenců podaří něco, co závratně přesáhne jejich vlastní někdejší ambice, pak si já jakožto nadmíru spokojený zákazník nehodlám stěžovat, třebaže bych technicky měl na co.

Legend of Grimrock je skvělý. A baví jak ostřílené žánromily, tak dungeonské panice. A je prachsprostě levný. Víc nepotřebujete vědět.

Konečné statistiky (těsně před fejdautem do outra)
Konečná podoba celý party
Ze pár vlastnoručních skrýnšotů

Pro: Pekelně návyková hratelnost, Perfektně vyvážená obtížnost, dokonalé dávkování bitev, puzzlů a xp, absence hudby notně přidává na atmosféře, umí to být místy hodně těžké, přičemž to nefrustruje ani jednou...a pokud jo, tak tůdle – je to přece dungeon

Proti: Osobně bych se vůbec nezlobil, kdyby bylo víc puzzlů na úkor soubojů...ale echt, už tak je to vybalancovaný skvěle, nebudu rozmazlenej

+18+20 / -2