Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Last Train Home

28.11.2023
86
18 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Hra čerpá z významné etapy československých dějin, která formovala jak nově vznikající národ, tak i světové mínění. Českoslovenští legionáři bojující v Rusku se ocitli v patové situaci, Rusko uzavřelo s Německem separátní mír, cesta na západ tak pro ně byla uzavřena, zároveň jejich pozice v Rusku zmítaném postupující bolševizací po nedávné Velké říjnové revoluci byla neudržitelná a postupně stále se zhoršující. Nastala tzv. Sibiřská anabáze, hromadný přesun vojáků napříč celým Ruskem až do Vladivostoku. To, že na cestě čekalo mnoho překážek, střetů, komplikací a konfrontací, bylo předem jasné, ale nebyla jiná možnost, než ji absolvovat.

Hra je něco na pomezí real-time a survival strategie. Hráč má k dispozici obrněný vlak s vojáky a je na něm ho postupně dostávat dál a dál na východ. Kromě bojů a taktických manévrů je však potřeba i management okolo, tzn. zásobovat legionáře potravinami, léky a dalšími potřebami, držet vlak v provozuschopném stavu a zároveň mít co nejmenší ztráty na životech, protože na počátku je k dispozici jen pár desítek vojáků a moc jich v průběhu hraní nepřibude, na druhou stranu se postupem hrou zlepšují v řadě činností. Tato část je často připodobňována ke hře Frostpunk.

Přijdou ale chvíle, kdy se střetům nepůjde vyhnout, v ten okamžik se do boje vydají vojáci mnoha specializací a musí skutečně spolupracovat, tato část je někde na pomezí her UFO: Aftermath a Commandos: Behind Enemy Lines. Vyskytnou se i různá důležitá rozhodnutí a morální dilemata, která nemají dobré řešení. Dovést hru do konce, jaký je znám z učebnic dějepisu, určitě není samozřejmostí.

Hra obsahuje i český dabing, hlavní postavu kapitána Langera namluvil herec Karel Dobrý.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Maximální rychlost lokomotivy táhnoucí soupravu ve hře Last Train Home je několik desítek kilometrů za hodinu. Přesto se k nám hra přiřítila rychlostí japonského shinkansenu; vždyť poprvé se o ní široká veřejnost dozvěděla sotva před pár měsíci. Na vývoji samotném pracovali brněnští Ashborne Games ve spolupráci s THQ Nordic několik let, je však vždy příjemné nemuset na zajímavě vypadající hru od jejího samotného oznámení čekat ještě dlouhé roky.

Last Train Home zpracovává málo známou kapitolu osudů československých legionářů v Rusku po první světové válce. Je však třeba uvést, že se v tomto případě nejedná o hru vyloženě edukativní či historicky přesnou a téma používá spíše jako volnějsí uměleckou licenci. Na atraktivitě této opomíjené a jinde prakticky nezpracované látky to však neubírá a je nesporné, že už jen svým tématem je tento počin unikátní s potenciálem zaujmout nejen milovníky (československé) historie či vojenství.

Hra samotná se skládá ze dvou zcela odlišných částí, z nichž každá sama o sobě by mohla fungovat jako samostatná hra. Její primární a ta více komplexní složka, která vás bude stát nejvíce času, ale i nervů, je samotné cestování po rozsáhlé mapě a správa vlaku i vašich vojáků (jak individuálně, jak i jejich čet). Míra mikromanagementu a survival prvků je zde překvapivě vysoká a budete-li hrát na obtížnost Velitel (doporučená autory), neobejdete se bez pochopení a respektování řady prvků a mechanik a jejich promyšleného využívání. Hra je v tomto nesmlouvavá a nemá problém postavit vás před dead end, protože jste něco zanedbali. Budete se muset starat o vlak i jeho jednotlivé vagony, jejich účel, kondici i upgrady, shánění nezbytných surovin, efektivní využívání paliva, později zateplování, atd. K tomu všemu budete potřebovat několik typů surovin, které můžete získávat speciálních místech podél trati, v misích nebo u obchodníků. Správa vojáků je jestě komplexnější, budete řesit i jejich únavu, traumata, různá zranění, a podobně. Samotné vojáky lze vylepšovat a profilovat jak pro bojové role v akčních misích, tak i pro vlakové role, neboť bez techniků, kuchařů nebo dělníků se prostě neobejdete. Mimochodem, hra jde do takového detailu, že jednotlivé role je třeba obsazovat jak pro denní, tak i noční směnu. Celé toto UI, zejména pro správu a vylepšovaní vojáků skrze jejich karty, připomíná velmi komplexní deskovou hru. Bohužel jeho přehlednost není zcela bez kompromisů a občas budete muset překlikávat do jiných nabídek a menu, abyste našli informaci potřebnou ke správnému rozhodnutí někde jinde. Naštěstí se dá hra kdykoliv zastavit a hráč může téměř vše zkoumat a spravovat bez časového pressu.

Řada "malých" misí, na nichž jen získáváte suroviny nebo takzvaných dynamických události na trati se odehrává formou dialogového okna. Akční mise však představují další zcela jinou složku hry podobnou klasickým Commandos. Základem úspěchu je využívaní specializací, skillů a perků vašich vojáků, prostředí, krytů a samozřejmě aktivní pauzy, bez které by to zejména v pozdějších fázích prakticky nešlo. Některé mise nebo jejich části umožňují kradmý postup, převážně se však hrají akčně. Postupem času si vaše vojáky a vojačky vypipláte k obrazu svému a získáte k nim vztah podobně, jako třeba v sérii XCOM. Mise jsou poměrně rozsáhlé a zejména ke konci není problém v nich strávit, v závislosti na vašem herním stylu, i několik hodin.

Celkově hra zabere klidně 50-70 hodin a i když postupem času řadu věcí recykluje, jedná se o fantastickou jízdu a po Bzzzt o další českou pecku, kterou byste si rozhodně neměli nechat ujít.
+23
  • PC 90
Odlehlá sibiřská divočina má pro mě neodolatelné kouzlo, tím spíše, že se k ní váže významná část československé historie a zdá se mi to neuvěřitelné, že ji mohu prožívat prostřednictvím hry, která je navíc tak moc chytlavá. K tématu mám vřelý vztah, protože v mé rodině jsem měl minimálně tři předky, kteří se bitev v legiích zúčastnili. Jeden z nich se také musel vracet z Vladivostoku přes Japonsko a dále na východ. Zbylo nám po něm pár zajímavých artefaktů, především z Kóbe. Ke stáru přišel postupně o obě nohy, prý v důsledku omrzlin utrpěných na Sibiři. Jenže on o svých zážitcích téměř nemluvil a nikdo v rodině se o ně za jeho života také příliš nezajímal, takže vlastně nevíme, co se s ním dělo a čeho byl svědkem, což je škoda. Tak mi tato hra aspoň částečně přibližuje některé historické detaily, byť je onen příběh scuknutý a zredukovaný asi do šestiměsíční cesty od léta po zimu.  

Na první pohled mi hra silně evokovala Commandos, a byť tam jsou některé podobnosti, bojové mise jsou po všech stránkách svižnější a dynamičtější. Tento pocit podporují nejen neustálé hlášky postav, ale i poměrně živoucí prostředí (nádherně vlající stromy v sibiřském vichru) a kupící se úkoly a NPC během misí. Občas mě pobavil nějaký ten vizuální glitch - třeba během mise ve Vladivostoku jsem nasedl do náklaďáků, které ležely na boku na zemi a pak jezdily střechou dolů. Postup bitvami je povětšinou také rychlejší, nicméně i tak jsem často narážel na případy, kdy jsem musel stealthovat a každou chvíli reloadovat pozice, protože mi něco nevycházelo, nejčastěji v důsledku malého zorného pole, jelikož jsem se příliš neobtěžoval s průzkumem okolí pomocí dalekohledu, nebo když mi jednoduše nevycházely moje zamýšlené manévry, nebo když jsem zapomněl, že mí vojáci začnou hned automaticky pálit na kohokoliv, kdo je v nedaleké vzdálenosti, a přitáhnou tím nechtěnou pozornost okolí.
Každopádně se mi dost osvědčila kombinace stealth schopností, při níž se legionář pohybuje rychleji než ostatní, a i v tichém režimu je stejně rychlý jako při běhu (z Magdaleny Zámecké se v mojí hře stala dost OP asasínka). Jinak je celkem fajn, že jakoukoliv techniku ve hře dokáží ovládat všichni legionáři (dokonce i děla a tanky), takže nemusím mít v partě extra řidiče navíc. Mise ale nejsou nijak výrazně náročné. Hru jsem hrál na doporučenou obtížnost.  

Trasa výpravy Posledního vlaku začíná ještě před Moskvou a pak se táhne až na samý východní okraj do Vladivostoku. Cestou je nutné se ve dvou případech rozhodnout, zda zvolit severní nebo jižní trasu. Nevím, jestli moje domněnka byla správná, ale představoval jsem si, že v jižní části se víc bojuje, zatímco v severní části je větší důraz na survival v divočině. Druhá možnost mě lákala víc, takže jsem zvolil v obou případech severní variantu. Ale protože jsem se cestou rozhodl vyzobat co nejvíce Steam achievementů, cesta se mi výrazně protáhla a já musel kolikrát velké části mapy vícekrát opakovat (zejména v posledních dvou kapitolách). A hra postup příliš neusnadňuje.  

Legionáři tak v mém průchodu přišli o všechny zásoby jídla a měl jsem co dělat, abych je udržel naživu jen pomocí morálky. Za celé dvě kapitoly jsem snad nenašel jediný rozumný zdroj potravy, a až někdy po projetí Omskem se to k mé úlevě zlepšilo. Během zimní části zase trpěli chladem a nemocemi a já musel za každou cenu šetřit rychle ubývajícím palivem, takže se ani nemohli pořádně ohřát, chudáci. Lokomotiva nemohla nikde dlouho stát, protože se za chvilku objevil průzkumný letoun toho rudého moru a začal po mně pálit. Inu, byl to dost stresový výlet, ale drželo mě to u hry a já jsem rád, že jsem to přestál a vydržel bez ztráty jediného života. Co mě ovšem mrzí, je fakt, že jsem nedokázal odvézt všechny nalezené legionáře domů, protože ani se třemi plně vybavenými pěchotními vagony pro všechny nebylo dost místa. Raději jsem měl obětovat jeden z dalších vozů a zařídit ještě jeden pěchotní - lokomotiva má navíc limit na počet připojených vagonů.  

Jak vidno, je to pěkně chytře promyšlená hra plná ambicí. Ne všechno je zcela na jedničku - hráč musí mít nade vším plný dohled, musí se proklikávat řadami okýnek a informací (například bych uvítal možnost řazení legionářů podle hodnoty zdraví, morálky, výdrže), ale výsledek je i tak velmi zábavný mix s velkou možností managementu.

Legionáři mají své role a atributy, které je nutno různě vylepšovat. Každý z nich může dosáhnout až na 6 rolí (povolání), a ty se dají pomyslně rozdělit na funkce v bojovém terénu a funkce uvnitř řízení vlaku. Vláček nabízí možnosti realizace ve zdravotnickém vagonu, v kuchyni, v dílně nebo v dělostřeleckém vagonu – s ním je největší sranda, protože v bojových misích lze využívat jeho bojového potenciálu, ale taky dokáže sestřelovat letadla, když vláček na mapce objeví rudé poletuchy.  

Na mapce světa je životně důležité posílat průzkumné výpravy do okolních stanovišť, kde čety nalézají suroviny, obchodují, ale občas se taky něco přihodí a zpět se někdo vrátí se zraněním. Nejlepší je ale plnit všechny mise, během nichž lze nalézat suroviny ve větším množství (sbírání kovu na kompletní upgrade lokomotivy byl fakt zážitek). Během posledních dvou kapitol už byla stresová i každá zastávka na mapce, protože mi odtikával čas, a nakonec mi stejně došlo palivo kvůli chybným rozhodnutím cestou jen kousek od cíle, takže jsem se vrátil zpět k předchozí kapitole a zcela jsem změnil strategii, abych dokázal co nejrychleji a s menší ztrátou paliva dojet až do finále, což se mi po několika pokusech povedlo, a to tak, že kolem 15 zbývajících sekund na timeru a za cenu většiny nemocných, zmrzlých vojáků. Uf! Radost z projetí delší severní trasy byla nezměrná.  

Tento průchod mi tedy i se všemi reloady a opakováním některých částí mapy a misí dohromady trval přes 60 hodin. Bohužel i tak mi ještě chybí 3 achievementy, které si možná splním někdy v budoucnu při dalších jízdách, ale nejspíš si snížím obtížnost, protože průzkum okolních stanovišť se mi zhruba od půlky začal dost zajídat a přišel táhlý stereotyp (právě koukám, že v tom nastavení je opravdu hodně zjednodušení, což jsem nečekal, a vypadá to fajn).

Musím také pochválit český dabing, i když ta snaha o ruský přízvuk některých cizích vojáků mi zní přinejmenším diskutabilně. Postava kapitána Langera je podle mě super, Karel Dobrý je v ní skvělý.
Co mi ovšem moc chybí v těch hraných sekvencích mezi kapitolami, jsou záběry jedoucího vláčku po zasněžené Sibiři. Já vím, že v našich podmínkách se nejspíš nedají realizovat takové scény, ale bylo by to naprosto nádherné, zážitek by byl podle mě výrazně intenzivnější. Za celou dobu tam byl nějaký takový záběr snad jen jednou nebo dvakrát a jen na pár vteřin, pokud se nepletu. Tak jen více a sníh.  

Snad tedy nemusím zmiňovat, že mě hra naprosto vtáhla hned od prvních okamžiků. Atraktivní téma, atraktivní lokace, povedený management vláčku, který může drandit pouze dopředu nebo zastavit, a zajímavé mise proti rudé svoloči (a nejen proti rudým). Ten aspekt starání se o vláček mi připomnělo nedávno zahranou Wandering Village, kde je také nutné se starat o svůj dopravní prostředek se survival prvky. Je fakt, že v misích se občas nepřátelé chovají trošku netečně, ale jindy mě zas překvapili pohotovými reakcemi. Každopádně jsem si hru užíval od začátku do konce a těším se na DLC.
„Hle, dám kryt!“  

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba: 60 hodin
Legionáři zanechaní po cestě: Ivan Polička, Jan Šplíchal, Lukáš Novotný, Petr Svoboda
Ujetá vzdálenost: 8922 km
Splněné úkoly: 43
Vyřešené mise: 30
Trasa: 1. severní, 2. severní
Číslo sběratelské verze hry: 1452

Pro: Téma; zpracování; dynamické bojové mise; průzkum mapky; legionáři; vláček!

Proti: Později stereotypní průzkum okolí; různě se chovající nepřátelé; chybějící filtry v řazení legionářů

+23
  • PC 85
Ta hlavní game loop kde tlačím mašinku po mapě a posílám skupinky vojáků na výlety je nesmírně chytlavá, grafika má atmosféry na rozdávání a hudba všechno skvěle podkresluje. Train management i samotné mise nejsou zrovna nejvybalancovanější (jen v poslední štaci jsem měl pocit, že se mě hra snaží zabít, skupinka lv5 skautů vyřeší skoro všechno, kuchařskej vagón je na prd, ...), ale člověk se docela dobře vyblbne s tím, co má.

No a pak je tady writing. Nevím, jak texty fungujou v angličtině, ale ty české - které bych u české hry sakra čekal na nějaké úrovni - za prvé působí jako něco, co vypadlo z google translate, za druhé dramaticky je to většinu času na úrovni uživatelské příručky kontaktního grilu, přes kterou sem tam někdo vyzvracel ty nejotřepanější fráze, aby bylo všem jasný, "jak to měli na tý Sibiři v tý válce Těžký." Úvodní část s komicky zápornýma Rudoušema tomu dává extra level, ale možná ještě víc to kazí Langerovo pindy o mé neschopnosti, které jsou v naprostém rozporu s tím, co se ve hře s vlakem reálně děje. Vůbec příběh a gameplay jsou po Moskvě prakticky kompletně oddělené - snad jen závěr spolupráce s Bílýma za něco stojí a je trochu cítit na obou frontách.

Ad legionáři - ať už půjdu pro srovnání k Valkyria Chronices, Jagged Alliance, nebo k Original War, legionáři v Last Train Home z toho vyjdou dost mizerně a prakticky nemají o moc víc osobnosti, než vojáci z XCOMu. Nejen že nemají každý vlastního dabéra, nebo alespoň repliky, ale všechny unikátní repliky na misích za ně odpindá dvojka imaginárních důstojníků, která jinak ve hře neexistuje. (A samozřejmě teda jsou Vlastibor s Barborou sympatický jak podělanej trs kopřiv.)

Do Vladivostoku jsem dorazil s 8h rezervou, vlak narvanej uhlím, dřívím, hadrama, vyzkoumaný skoro všechno krom jídla (který je vesměs zbytečný samo o sobě) to a jen proto, že se mi nevešly materiály do vagónu. A po finální bitvě další patetickej filmeček s Langerem, pak titulky a main menu - ani žádná příležitost se ohlédnout na cestu a rozloučit se s posádkou...

V podstatě je to relativně dobře mechanicky udělaná hra, jenom se na ní až moc šetřilo - nedotažené mechanismy, nevýrazné postavy, herní obsah poskládaný z několika prvků, které se brzy začnou opakovat a nad jejich rámec už hra prakticky nic zajímavého nenabídne. Proto taky i když jsem si Last Train Home v zásadě užil, úplně nevidím důvod hrát to znova, i když má kampaň alternativní cestu: Bude to trochu jinak poskládaný a bude u toho trochu jinej text, ale to je tak asi vše, co bych od ní čekal.
+21
  • PC 85
Mám to za sebou! Sibiřská výprava legionářů při cestě domů je úspěšné za mnou a mě nezbývá nic jiného než celou hru ohodnotit. Na úvod můžu napsat, že hra opravdu stojí za vaše peníze. Hru jsem dohrál za 39 hodin.

Grafika, atmosféra, hudba, český dabing – to vše se povedlo na jedničku. Hrál jsem to na základní obtížnost, jak je zde uvedeno, že takhle to autoři zamýšleli. Obtížnost postupně roste a hra je v pozdějších fázích opravdu složitá. Proto doporučuji všechny vojáky co nejvíce vycvičit, protože na své poslední úrovni to jsou elitní vojáci. I vylepšovat různé role pomůže.

Průzkum mapy je ze začátku zábavný. Člověk i s radostí prozkoumává mapu a plní i vedlejší mise. Vedlejší mise se mi dařilo plnit zhruba do 60% hry. Chvíli trvá, než si člověk osvojí všechny mechaniky. Zbytečně jsem jezdil s přeplněným vlakem, protože jsem měl potřebu mít všechny suroviny. Až v poslední fázi hry bylo jasné, že 1742 látek a 863 kovů je trošku moc. Až ke konci hry jsem pochopil, jak se zde dají pořádně vydělávat peníze, které ze začátku hry hráč ani nemá. Proto jsem celou hru odjel s vlakem, který byl k dispozici během misí. Žádný vagon nebo lokomotivu jsem si nekupoval.
Nesouhlasím s komentářem pode mnou, že je kuchyňský vagon k ničemu. Dají se tam totiž vařit polívky z jídla a bylinek, což efektivně přidává hodnotu potravy pro všechny vojáky. Protože jídla je ve hře obrovský nedostatek.
Ještě doplním, že u obou odboček jsem vždy volil sever. Příště musím zkusit jih a třeba i jinou obtížnost hry.

Při jedné misi mi kompletně došlo střelivo, ale naštěstí šla tato mise dohrát i pomocí stealth. Vlastně samotný stealth je v této hře skvělý a potřebný. Hodně to ušetří munici, které bývá také často nedostatek. Něco jsem hrál stylem kamikadze a něco stealth. Obojí má něco do sebe. Většinou jsem to hrál stylem pokus-omyl a často po zabití jednoho nepřítele jsem hru uložil. Občas jsem musel i nějakou misi opakovat.

I když jsem se snažil i během hlavních misí dělat nepovinné úkoly, trošku mě zamrzela situace ke konci hry. Vedlejší úkol byl, že nesmím spustit poplach. Čili jsem jel stealth a tu misi hrál poměrně dlouho a pomalu. Pak dojdu ke konci mise a tam se mezi sebou mydlí Rudí a Bílí. Jeden z Rudých u toho zemře a jiný spustí poplach. Přitom mí legionáři byli od této bitvy daleko.   
Nějaké další chybky byly spíše kosmetické (třeba jízda vlaku mimo koleje) a na nějaké velké bugy jsem nenarazil.

Hru jsem si fakt užil. Byla to skvělá jízda.

Pro: Skvělá atmosféra legionářské výpravy. Český dabing v čele s Karlem Dobrým. Stylové cutscény, hudba, grafika, obtížnost, přehledné statistiky.

Proti: Občasné chybky.

+21