Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Commandos: Behind Enemy Lines

01.06.1998
83
311 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Commandos: Behind Enemy Lines je real-time taktická strategie z druhé světové války. Zapomeňte na střety armád na obrovských bojištích; zde ovládáte tým až šesti specialistů, kteří plní úkoly, většinou diverzního rázu, hluboko v nepřátelském území. Každý člen komanda – zelený baret, potápěč, ženista, řidič, odstřelovač, špion – je expertem v jiných způsobech sabotáže a likvidace nepřátel, a tak je nutné jejich používání kombinovat a postupně se opatrně zbavovat nepřátel. Commandos přímo vybízí k hraní „tiché“ hry, protože nepřátel je přesila a vyvolání poplachu mívá fatální následky.

U taktické hry je přímo žádoucí experimentovat a zkoušet různé postupy. Nejinak je tomu i zde, a proto je ve hře implementovaný velmi užitečný quicksave a quickload; k dispozici je však jen jeden slot, a tak je třeba získat cvik, díky čemuž byla hra často označována jako quickloadovací orgie. Celkem je ve hře 20 misí – budete provádět sabotáže v severní Evropě, plnit úkoly během bojů v severní Africe, útočit na strategické cíle ve Francii při invazi spojenců do Evropy a hra vyvrcholí úkoly v srdci Třetí říše. Díky celkové rozlehlosti a vysoké obtížnosti je třeba počítat se solidní herní dobou.

V roce 2001 vyšel druhý díl s podtitulem Men of Courage.


Poslední diskuzní příspěvek

@Fritol (05.10.2023 18:16): Konec Mimimi už jsem nějak rozdejchal a tohle je jak předčasný vánoční dárek, samozřejmě se to může pokazit, ale už jen to, že by se parta mohla vrátit k dalším misím je věc, na kterou se čeká 20 let. Hurá.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
Moje nejoblíbenější hra, ač nejsem fanoušek strategií ani 2. světové války, tak tato hra má takové kouzlo, že to ostatní (pro mě "nevhodné") přebijí. Zamiloval jsem si všechny členy komanda, každého z jiného důvodu, jen Driver mi přišel takový zbytečný. A design misí mi přišel vynikající. Co se týče obtížnosti, tak je nastavená tak těžká, že si hru opravdu užijete, pokud se vám líbí, s dnešními hrami je neporovnatelně vyšší, což není na škodu, holt starý dobrý časy. Jsem fanouškem celé série commandos, ale tento první díl pro mě navždy zůstane ten nejlepší, už jen tím, že byl první.

Pro: zakladatel RTS, sympatické postavy, variabilní řešení situací, vysoká obtížnost

Proti: "pouze" 20 misí

+29 +30 −1
  • PC 100
Jedna z prvních her co jsem hrál, nese jméno Commandos: Behind Enemy Lines a ať už to bylo geniálním zpracováním všech misí odehrávajících se za 2. světové války, šesticí specialistů, ze kterých nikdo výrazněji nevyčníval (bavíme-li se o schopnostech a ne o výšce) nebo skvělou hudbou, jenž vás provázela celou hrou, vryl se mi tento obtížný kousek o dvaceti misích do paměti, kde si vydobyl své nezastupitelné místo.

Po každé misi následovalo hodnocení pomocí hvězdiček, kde se hodnotil čas mise, zabití nepřátelští vojáci, zničené budovy atd. a já jen málokdy spatřil plný ukazatel. Mise byly různorodé a ve většině z nich se nesměl vyvolat poplach, což ještě přidává na už tak vysoké obtížnosti. Je to asi první hra, ve které jsem narazil na psy, a musím uznat, že mě dost potrápili, protože mají daleko lepší smysly než vojáci.

20 misí neskutečná obtížnost, se kterou jsem se v žádné jiné hře nesetkal a nezapomenutelné hlášky každého člena komanda, dělají z prvních Commandos legendární hru s velmi dlouhou herní dobou.

Pro: šestice specialistů a jejich hlášky, psi, skvělá hudba a neskutečná obtížnost

Proti: špatná optimalizace pro novější verze Windows

+23
  • PC 95
Tohle byla první hra, která po mě vyžadovala zapojení mozku, na což bylo třeba si po dávce bezduchých rubaček zvyknout, ale právě tím si mě naprosto získala. Líbilo se mi zasazení příběhu do 2. světové války, jedinečné postavy, které ke zdárnému plnění misí bylo třeba kombinovat a jejichž komandování bylo učiněnou lahůdkou. Hra je hratelná i dnes, jelikož u ní netřeba řešit grafiku a dosud nenachazím konkurenci mimo další díly série, ale jednička je stejně jenom jedna :-)

Pro: Hratelnost, hudba, obtížnost

+22
  • PC 90
Ani vlastně nevím, co mám na prvních a jednoznačně nejlepších Commandosech rád nejvíce. Skvělou válečnou atmosféru, odlišné charaktery se svými jedinečnými schopnostmi a specifickou výbavou, úvodní informační intra před každou misí, krásně vykreslená měnící se prostředí nebo zmatené němčoury poletující po základně a pokřikující bájné Alarm! Alarm!, o chvíli později ležící v tratolišti krve? Těžko říct. Každý z těchto vyjmenovaných střípků je svým způsobem jedinečný a dohromady potom spolu tvoří jeden téměř dokonalý celek.

Bez používání klávesových zkratek s nějakým šíleně rychlý postupem kupředu moc nepočítejte, tady je potřeba naprosté preciznosti a obecného přehledu o celé situaci na dané mapě. Ku pomoci vám může být akorát možnost zjistit, kam se nepřátelský voják aktuálně dívá. Pro postup hrou je každý z charakterů nepostradatelný, nejvíce jsem si ale oblíbil Divera a Drivera. Mariňáka kvůli své schopnosti plavat pod vodou a řidiče jen pro svůj nezaměnitelný akcent a hlášky. Takové "Suuuure thiing!" nebo "No prooblem maan!" mě nikdy neomrzí. Ostatní mi pochopitelně také imponovali, nezapomenutelný je třeba i takový Spy a jeho časté převlékání kabátu. Doslova.

Co se mi na Commandos: Behind Enemy Lines krom výše uvedeného ještě líbí? Její délka. Ta je i díky nastavené obtížnosti monumentální, dvacet misí nabitých zajímavými úkoly a odstraňováním hloupých skopčáků mi opravdu na nějakou dobu vystačilo. Její datadisk Commandos: Beyond the Call of Duty. Ještě těžší, ještě lepší. Dále obecně možnost ovládat i dopravní prostředky nebo celková docela i reálně uvěřitelná výbava každého z charakterů. Ten má jenom několik nábojů do ostřelovací pušky, tamten zase jen tři lékárničky. Prostě paráda. Žádné z dalších pokračování už mě nikdy tak moc nezaujalo. Výhrady zde snad žádné nemám. 90%.

Pro: vše vyjmenované v komentáři

Proti: pro někoho obtížnost, mi tady ta náročnost tedy nevadí

+22
  • PC 85
Už jako malému se mi dostalo Commandos do ruky. A s přestávkami si ho rád zahraji do dnes. Vzpomínám, že jsem se poprvé po opravdu dlouhé době dostal do 1. mise v africe, a pak mi odešel počítač... :-D Nicméně jsem se k tomu vrátil a tentokrát jsem hru již dohrál. U starších her se mi moc líbí především obtížnost. Je to vlastně jen 20 misí, ale zabaví vás na delší dobu, než 3 kampaně na nejvyšší obtížnost u Call of duty.
Systém povolání je perfektně promyšlený. Šest chlapů, každý umí něco jiného a každý má svůj účel v dané misi.
Grafické zpracování na tehdejší dobu výborné (kouřící vojáci, výbuchy, tanky, lodě, stopy ve sněhu podle kterých vás lze vystopovat), nemluvě o umělé inteligenci, která je velmi dobře zpracovaná. Všichni známe situace, kdy ve strategii převelíte jednotku z jedné strany mapy na druhou, a ona se zasekne o první kámen, který uvidí. Neříkám, že se to v Commandos nestane, ale je to jen zřídkakdy - s ohledem na stáří hry - luxus. Tato hra je ale stejně díky pohledu z ptačí perspektivy hratelná i v dnešní době.
Pro každého, kdo má rád opravdové výzvy a RTS, je toto ta správná volba. Za mě určitě nejlepší díl z celé série.



Pro: Obtížnost, grafika, délka hry.

Proti: Žrout času :-)

+21