Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@mazar1234 (11.07.2015 23:19): Aha, tak to jsem netušil, čekal bych, že mečů bude větší procento. Kopí má samozřejmě výhodu v tom, že v rukou pěšáka je použitelné i proti jízdě a obecně si drží nepřítele na distanc. Tupé zbraně celkem chápu, proti rytíři v brnění lepší než meč.
@Phoenix (11.07.2015 23:15): Inac dobre ze si to nadhodil - "zbraně, nejčastěji asi meče" - toto je tiez velky mytus.
Cital som rozne vedecke studie o nalezoch z bojovych poli a mece v skutocnosti v drvivej vacsine pripadov netvorili ani 30% najdenych zbrani. Vo velkej miere prevazovali hlavne Kopie a cuduj sa svete tupe zbrane ako Kladiva ci Palcaty (bijaky).

Mece boli totiz obecne celkom drahe zbrane.

BTW - 15kg obojrucaky asi ani neexistovali... znamy nemecky Zweihander mal do 2,5kg a 4kg Zweihandery su oznacovane ako ceremonialne. Pouzivali sa tiez proti Pikanierom a tiez velmi specificky na zastavovanie prielomu hradieb, kde jeden jediny Obojrucacnik dokazal ucinne zaplnit prielom hradieb mrtvymi telami nepriatelov (historicky dolozene a mali dobre platy).
@Isaac (11.07.2015 23:06), @mazar1234 (11.07.2015 23:07): To vysazování kladkou jsem už také zaznamenal. V případě, že je nepřítel dále než pár hodin jízdy je to samozřejmě nepoužitelné už samo o sobě (nemluvě o faktu, že i v 50 kg těžké zbroji se dost dobře nedá reálně bojovat krom turnajového "cool stylu" "jedu rovně s dřevcem").

Asi by bylo potřeba se domluvit na tom, co považujeme za "zbroj". Já beru v úvahu pouze zbroj člověka (tj. ne koně, která sama mohla mít 70 kg) bez štítu a zbraně (zbraně, nejčastěji asi meče, jsou otázka jednotek kilogramů, patnáctikilovými obouručáky se v boji nikdo reálně neoháněl, používaly je občas pěší k zastavování jízdy). To, že pod zbrojí nosili podšívku, je jasné, jinak by to bylo krom jiného dost nepohodlné. Ovšem nezdá se mi kombinace plátové + kroužkovka, to podle mého příliš nedává smysl.
120kg je blbost. A kroužkovka se pod plátovou zbrojí nenosila...

Lars je zábavnej pouťovej šoumen se slaboučkým lukem, jehož tvrzení o historii lukostřelby však sestávají z naprostejch nesmyslů, polopravd a míchání jablek s hruškama.
@Isaac (11.07.2015 22:53): 120kg? To hovoris o subojovych brneniach nie?
Neverim tomu ze by mohol byt v realnom boji pouzitelny clovek v 120kg konzerve.

Preco by jazdec na koni mal mat uplne ine brnenie (120kg vs 25-30kg) ako pesiacky bojujuci rytier, to nedava ziadny zmysel.

Abslutny vrchol zbroje - Goticka platova zbroj mala okolo 20-25kg. Nositel zbroje bol vysoko pohyblivy, schopny skakat a utekat a vobec celkovo sa volne pohybovat nakolko bola hmotnost rozlozena po celom tele. Zbroj chranila cele telo od krku po malicek na nohe.
[neexistující příspěvek]: Co máš proti tomu Larsovi? Dokáže to co předvádí dokáže, to že to nedokážou jiné a závidí tak ho kritizují, je věc druhá. Používá starověké a středověké asijské techniky používá. Takže v čem je problém?

No brnění rytířů na koni mělo váhu až 120 kg. Pláty, pod tím kroužková košile a další vrstvy, ne zrovna lehkého oblečení na tlumení nárazů + zbraně.
@Isaac (11.07.2015 22:11): Jj, no ini lukostrelci, ktori dokazali sami o sebe vyhrat celu bitku proti velkej presile neboli.

@Phoenix (11.07.2015 22:27): Nie je to az take problematicke ako by sa zdalo, jednak je ta hmotnost rovnomerne rozlozena po celom tele, co je obrovsky rozdiel nez keby si mal trebars na chrbte 30kg batoh a tych 30kg je uz skor horna hranica hmotnosti zbroje nez spodna (samozrejme neuvazujeme o turnajovej zbroji).
Skor ten pad z rozbehnutym konom bude vacsi problem rozchodit.

Inac som si spomenul na jednu scenku z knihy Ivanhoe, kde bola scenka ze: Pokial strielali sipy tak sme boli v klude, ale ked vytiahli kopije tak sme spozorneli :-D.
Roli hrálo i prostředí, třeba v bitvě u Agincourtu ztroskotali těžce obrněný frantíci na tom, že pršelo a bylo bahno, to se pak v těžký zbroji bojuje blbě, pokud ti někdo sestřelí koně.
@USER47 (11.07.2015 22:25): Jasně, ono to bylo asi myšlené tak, že v tom množství šípů se prostě některé asi trefili i do mezer. Případně jak říkáš sejmout koně (byť ty měly také brnění) a jezdec má netriviální problém (vstát po pádu z koně v brnění, které váží 30+ kg, není zase taková legrace).
Ono to není tak, že by cíleně mířili na nechráněný místa, to by při systému anglický lukostřelby nebylo dost dobře možný...Ale nějaký šípy tam třeba přistály:). Ovšem bylo to především velmi efektivní proti koním...
@mazar1234 (11.07.2015 22:10): My jsme se na střední učili, že u bitev stoleté války angličtí lučištníci rozstříleli Francouze tak, že se trefovali do mezer v brnění (plech tehdy nebyl úplně všude, to by se člověk moc nehnul, takže místa mezi hrudním plátem a ochranou paží, případně nohou).
@Isaac (11.07.2015 21:35): Na tento "test" by som sa moc nespoliehal. Tipol by som ze brnenie je vyrobene modernym sposobom z modernych materialov a nie primeranou stredovekou technologiou.
Keby na tom bolo nieco pravdy tak by nikdy nemohli Anglicania (Welsania) rozstrielat na sracky vykvet Francuzskeho rytierstva pri Krescaku ci Poitiers...

Welski (Anglicki) Longbowmani boli skutocne trope de elite a skutocne boli trenovani. Je to napr. explicitne dokazane nalezmi kostier, ktore maju deformacie dokazujuce adaptovanie na specifika lukostrelby - zvacsene lave ruky, kostena ostroha na zapesti, lavom ramene a pravych prstoch. Navyse oni naozaj v casoch mieru celorocne trenovali lukostrelbu a mali za to aj bonusy. Prakticky vsetky mesta a obce mali nieco co sa volalo "butts" - miesta kde sa trenovala lukostrelba. Dokonca aj dnes tam ma mnoho miest nieco co sa vola "Butt roads" alebo "Butt Lanes".

Ale samozrejme je rozdiel medzi vysoko mobilnym jazdcom a viac-menej statockym lukostrelcom ako to vnimas ty. Ide o to, ze keby si sa tam medzi tych Welsanov len tak postavil tak by si ani ten luk nedokazal natiahnut nie to este zmysluplne vystrelit. Preto museli trenovat a trenovat a trenovat aby strielali rychlo a pozadovanym smerom.
@USER47 (11.07.2015 21:36): Je to pravda.
1) Neměli toulec na zádech, jako středověký idiot, ale na noze.
2) Měl jinou techniku střelby. Šíp si podpíral palcem/nebo ukazováčkem.
3) Držel více šípů v ruce.
Už jen prakticky díky tomuhle ušetřil několis sekund jenom na tomhle

Zdá se to možná neuvěřitelné ale k tomu už fakt skill potřebuješ :D ale výsledek je znát. Mongolové stříleli prakticky jen headky Na koni s kratkým lukem a touhle technikou z pěti metrů a čau :D
"...Mistr lukostřelec ve starověku dokázal střílet šípy s kadencí 0,4 sec a trefovat třeba jenom hlavy, taky dokázal sestřelit šíp který na něj letí ve vzduchu...

...Středověký lukostřelec neuměl nic, protože neuměli střílet z luku, neznal správnou techniku střelby."


No nevím, tohle spíš zavání těma zběsilejma tvrzeníma Larse Andersena a podobnejch showmanů:).

@USER47 (11.07.2015 20:39): Prostřelí, ale je to přesně jak říkáš. Zvládnou to bezpečně obléhací kůše a ještě k tomu potřebují speciální šipku.

@mazar1234 (11.07.2015 21:08): Dovolím si nesouhlasit, to o čem píšeš platilo ve starověku a v Asii až do středověku. Evropy se to prakticky netýkalo. Během středověku, došlo k naprostému úpadku lukostřelby, protože byla zapomenuta i správná technika.

Mistr lukostřelec ve starověku dokázal střílet šípy s kadencí 0,4 sec a trefovat třeba jenom hlavy, taky dokázal sestřelit šíp který na něj letí ve vzduchu). Středověký lukostřelec neuměl nic, protože neuměli střílet z luku, neznal správnou techniku střelby.

Ke středověké střelbě z luku, není třeba žádný skill a už vůbec ne nějaké vydržování 10 let, to jsou trochu mýty.

Trochu to rozvedu : Zahraj si Mout and blade :D Když střílíš do davu nepotřebuješ žádný skill a ve zkratce o tom je celá středověká lukostřelba nažeň dvěstě chlapů s lukama a nech je kropit nabíhající nepřátele na čísla převedno a tref se do vzdálenosti čtverce o rozměru 100x100 metrů, který je od tebe na vzdálenost 40 metrů. :D

@USER47 (11.07.2015 20:39): No cital som aj take veci, ze jednym z dolezitych faktorov neustaleho spevnovania brneni bol prave vyvoj kuse. Napr. Longbow sa co do parametrov (sila, dostrel...) prakticky vobec nikam nepohol od 11-15 storocia.
To ale vobec neplati pre kuse, ktore aj v zakladnej rucnej verzii boli storocie od storocia stale silnejsie. A bol znacny vykonnostny rozdiel medzi rovnako rozmernou kusov z raneho stredoveku a z 15 storocia.

Nehovoriac o dnesnych najvykonnejsich kusiach, ktore akukolvek stredoveku zadupu do sraciek (pri porovnatelnej velkosti kuse).
@Greg (11.07.2015 19:52): Ako sa to vezme, problem je v tom "když s ním člověk uměl dobře". A navyse to musel byt velky Longbow aby dokazal prestrelit platove zbroje a aj to nie na nejaku obrovsku vzdialenost. Mensimi lukmi sa platove zbroje spravidla vobec neprestrelili.

Longbowmani boli vysoko trenovani vojaci, casto krat rekrutovani uz v mladom veku aby mali cas vytrenovat si skill a nasledne neustale udrzovat nepretrzitym treningom. Tym padom boli aj drahi ako zlozka armady a hocikto si ich teda nemohol dovolit a uz vobec nie v obrovskych poctoch.
To je zasadny problem lukostrelby, aj keby si 10 rokov denne stale cvicil a mal by si grandmaster skill, tak staci napr. par mesiacov netrenovat a skill ti velmi drasticky klesne.
Takze ano boli relativne OP ale nebolo ich zase nejako brutalne vela.

To bol asi hlavny dovod preco prerazila kusa, ktoru dokazal ucinne pouzivat hociaky poloretardovany debilko po par hodinach treningu.
Tak on byl luk asi i v reálu docela OP, když s ním člověk uměl dobře...
Zjistil jsem, že když člověk trochu srazí rozlišení, nijak zvlášť to hře vizuálně neuškodí. Obyčejně volím spíš nativní rozlišení + nižší detaily, ale KC:D aspoň u mě vypadá a hraje se líp, pokud snížím o pár stupínků rozlišení a posunu nahoru slidery lodu/vegetace a zvýším většinu detailů na medium.

Jo a uvařil jsem si archery potion, nalevelovanej luk bude nejspíš ještě víc OP než je teď:-D. Všechny špalky jsem s tím sestřeloval jako nic. Zajímalo by mě, jak se jim to podaří vybalancovat.
Já preferuju spíš dobře napsanej příběh, atmosféru světa (klidně udělanou pomocí ochcávek a stavění potěmkinovejch vesnic, pokud to není moc poznat) a celkovou odladěnost.

Hry s komplexníma systémama jsou na blbnutí fajn, dokud člověk nemusí loadovat tři hodiny starej save kvůli tomu, že důležitý NPC při sbírání borůvek zabil divočák.

Navíc podobný hry obvykle nenabízej moc nad rámec těch systémů, takže jakkoli takový ty ideje o absolutní volnosti a vytváření si vlastního příběhu můžou na papíře znít skvěle, většinou se z toho po pár hodinách stane dost nudná a navzdory vší tý komplexnosti i poněkud statická záležitost.
@silon (08.07.2015 22:47): Mě se tyhle vávroviny taky líbí, ale bojím se, že v praxi bude místo herního zážitku jen frustrace. Aneb ježdění tam a zpět po stejných trasách či schoulení se do křečí po zasahu kulkou v Mafii.

Eliminaci stupidních stereotypů her beru všemi deseti, ale pořád chci zábavnou hru, ne simulátor. W3 v tomhle balancuje excelentně.
Já si zase nemyslím, že maj v úmyslu dělat z toho nějakou hroznou simulaci, kde se všechno děje samo bez přičinění hráče. Přece jenom je to příběhová hra, sami Warhorse říkali, že hlavní quest na hráče počká, když se chce věnovat sidequestům a podobně. Jakkoli maj mít postavy propracovaný a mírně adaptivní denní plán, nečekal bych, že se to z hlediska základního principu bude lišit třeba od moderních TES.
@USER47 (08.07.2015 22:19): @Say (08.07.2015 22:23): Tak ona ta simulace se dá udělat velmi čitelně a bezchybově v tom ten problém nevidím, ale u rpg jednoznačně tyhle ambice prakticky doteď neexistovali. Jde totiž tady hodně o to, že jestli že svět bude fungovat jako komplexní simulace, nebude to již o postavě hráče a co si budem povídat, postava hráče je středobodem všech rpg. V simulací nikoli, tudíž si myslím, že prakticky můžou být hodně frustrováni z toho, že se jim hra nepodbízí. Jestli mě chápete. Proto jsem se ptal jak jak to do sebe v tom světě teď zapadá, to rpg a simulace.

Mě se třeba Sayi právě ta Vávrovina líbí, chápu, že z pohledu rpg hráče(teď nemluvím o tobě, ale obecně) to jsou naprosto vyhozené prachy a plýtvání prostředky.

Přeci kdyby si odpustil ai a další postradatelné "píčoviny" které nejsou pro rpg podstatné tak to fachá, ale já osobně tedy v tom případě nevím jak by mělo vypadat nextgen rpg. Je to zaklínač 3? Ani hovno. Zaklínač 3 je klasické "rpg" jen na delší dobu než je zvykem. Já si myslím, že Vávra v tomhle má zatím co se týče ambicí vážně nakročeno k tomu, aby pojem nextgen rpg nebyl jen marketingová nálepka.
@silon (08.07.2015 22:19): To pak už souvisí spíš se samotným designem mapy a samotnejch questů - jejich řetězení, dozvídání se o dalších questech v ráci konverzací apod...Nemyslím, že by to mělo moc společnýho s tím, zda si postavy tak nějak žijou svým životem (což se stejně děje na relativně malý ploše).
@Say (08.07.2015 22:05): Mně by třeba vůbec nevadilo, kdyby třeba ta ovce nebo i spousta ostatních entit měla nějaký vcelku základní a předvídatelný chování, pokud by to znamenalo lepší framerate a hlavně nižší riziko gamebreaking bugů:).
@USER47 (08.07.2015 22:09): Já totiž mám tu zkušenost že simulace trpý určitou "prázdnotou" právě z toho důvodu, že vše jede ve svém tempu. Zatímco RPG hráči jsou rozmazlení, jsou zvyklý že se jim NPC postavy nabízejí,( stejně tak i řešení) nebo na ně čekají.
Těžko říct, nějaký ty denní cykly tam jsou, postavy přes den pracujou (pole/rybaření/obsluha v hospodě/patrolování/trénink s mečem v případě vojáků apod), pak chlastaj v hospodě nebo večeřej, pak jdou spát (v noci se s nima nedá mluvit, co jsem tak zkoušel). Působí to celkem živě a přesvědčivě, ale tohle koneckonců umí dneska ledasjaká hra.

Už teď tam přinejmenším u jednoho questu existuje víc řešení. Nezkoušel jsem, ale četl na fóru:
Jeden z vojáků okradl mrtvýho vesničana o nějaký majetkový lejstro, ty ho můžeš buď vymámit pomocí přesvědčování, dát si o lejstro souboj v aréně nebo prostě počkáš, až půjdou všichni spát, danej voják si uloží svoje krámy do truhly, a ty ji lockpickneš.

Já bych to bejt Vávrou a spol. radši moc nepřeháněl, protože nějaká zběsilá komplexnost by akorát způsobovala kupy bugů.

Jedna věc se mi líbí - při rozhovorech má zjevně na účinnost zastrašování vliv to, jestli jsem ozbrojenej a mám brnění.