Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Titul od tvůrců The Whispered World, eco-thriller nazvaný A New Beginning, sazí na interpretaci aktuálního tématu podobně jako letitá a spíše na rozdílné publikum zaměřená série EcoQuest. Nelze však čekat, že by příběh více vybočoval ze zažitého trendu v poslední době vcelku často natáčených katastrofických televizních filmů – ačkoliv samotné dění začíná v daleké budoucnosti, kdy skupinka přeživších zjišťuje, že do několika měsíců nebude zem obyvatelnou i v jejich úkrytech pod povrchem. Na aktuálnosti také přidává samotný fakt, že v Německu již probíhá plán z tohoto roku na zavření atomových elektráren do roku 2022.

Němečtí scénáristé se rozhodli pro dospěle se tvářící děj, který je rozdělen do osmi poměrně rozsáhlých kapitol (plus prolog a epilog). K dispozici je dvojice hratelných postav. Benta Svenssona – norského vědce, který donedávna pracoval na řešení životní prostředí nepoškozující energii a Fay spolu s týmem, který se snaží napravit minulost a předcházet tak klimatickým změnám. V průběhu hraní zavítáte jak do roku 2050, tak přibližné současnosti do Norska, Brazílie nebo do ropného vrtu s výzkumnou stanicí na širém moři. Vizuální stránka, jedna z hlavních předností titulů tvůrců, tolik neexceluje oproti Whispered World díky držení se reality, přesto však jde o současnou špičku v ručně kreslené grafice vedle her Péndulo Studios či Amanita Design. Hudba však příliš výrazná není, stejně tak dabing mohl být o něco lepší.

Jednou z věcí, která je A New Beginning, potažmo všem hrám od Daedalic Entertainment, vyčítána, je horší technické zpracování s poměrně pomalým načítáním a vyšší mírou bugů. S tím jsem se avšak nesetkal, pominu-li krátkodobé zpomalení hry s vstupem do nové obrazovky. Podstatné je také zmínit, že hra, jelikož byla vyvíjena poměrně dlouze a nejprve vyšla v Německu roku 2010, je zpracována pouze v poměru 4:3.

Zdařilá hra, která potěší většinu adventuristů. Hratelností i vystavěním děje vychází z klasik jako Broken Sword nebo Indiana Jones. Obtížnost není příliš vysoká, pokud se nepočítají samostatné puzzly, které však jdou po nějakém čase přeskočit. Přesto se však nemohu zbavit dojmu, že tu řada věcí byla navíc (například některé dialogy) a něco chybělo, aby A New Beginnig ve finále šlo považovat za to nejlepší, co v posledních letech v rámci adventur vyšlo.

Pro: grafika, délka, vyvážená obtížnost, některé detaily

Proti: dabing a hudba

+22
  • PC 70
Postupně se prodírám balíkem adventur od Daedalic Entertainment, A New Beginning je už druhá a následuje nedávno dohranou The Dark Eye: Chains of Satinav. Ačkoliv jsou hry dějem i prostředím úplně jinde, pár drobných paralel se zde najde.

Nejprve pár slabších stránek hry. Děj už za mě shnruli jiní, jen dodám, že mně nepřišel nijak cynický, jak se občas udává, ale spíše lehce úsměvně naivní. Kdo by taky stavěl jadernou elektrárnu někde uprostřed pralesa, probůh. Postavám a jejich motivacím je věnován možná až příliš malý prostor. Fay je prostě dobrá idealistka (trpící nějakým hodně vážným druhem skoliózy), Salvador typ "účel světí prostředky", Indez zlý a prohnilý továrník. Jedině snad Bent působí alespoň trochu jako člověk a ne jako robot.

Bohužel, děj se v některých částech mírně vleče, chtělo by to větší spád ve všech kapitolách, ne jen v těch posledních. Také ovládání je lehce nemotorné, ale nic, co by člověka otrávilo.

Co je asi společným nešvarem her od Daedalic, je lokalizace. Občas na vás vyskočí popisky předmětů či akcí v ruštině, občas v němčině a nikdo si tím asi příliš neláme hlavu, protože přesně tohle se mi stávalo i v Chains of Satinav. Zato voice acting je o něco lepší, i když rozhodně není dokonalý a na zadek posazující.

Výtvarná stránka je trochu oříšek. Pozadí jsou statická, ale velmi dobře řemeslně zpracovaná. Hra nesjpíš nezastará tak rychle, jako některé 3D adventury, stylizace je povedená. Také cutscény ve formě komixu jsou realizovány zdařile a do hry krásně zapadají. Postavy a jejich pohyb, tam už to trochu skřípe. Autorům lidské postavy nejdou a animace chůze prostě vypadá divně.

Jako pozitivum, a to velmi zásadní, vidím řešení odstranění klasického pixel huntu pomocí volitelného zobrazení aktivních bodů v lokaci. Také pohyb mezi lokacemi je relativně svižný, což ušetří spoustu nervů. Těžší puzzly lze po nějaké době přeskočit, kdyby vás spíš přiváděly k šílenství, než aby vás bavily (přiznám se, jeden jsem přeskočila, a to puzzle s kostkami na začátku hry).

Celkově vidím hru jako dobrou. Nic, co by vás uchvátilo, ale za své peníze dostanete celkem kvalitně řemeslně provedenou adventuru s krimi-ekologickou zápletkou a uspokojivým koncem.

Pro: Design lokací, celková hratelnost

Proti: Chyby v lokalizaci, menší spád na začátku hry

+14
  • PC 60
Začátek A New Beginning rozhodně nevzbuzuje velké naděje. Celé první dvě kapitoly, vyprávěné retrospektivně, nejsou ničím jiným, než nudnou vatou. Celý jejich děj lze shrnout pár větami. Zničené klima Země, konec světa, cestování zpět v čase apod. Příběh neoslní, ovšem ani neurazí. Hlavně však, tedy přibližně po první třetině, začíná nabírat na obrátkách a nutno uznat, že až do samotného závěru se stále něco děje.

K plynulé hratelnosti dopomáhá nízká obtížnost, podtržená možností přeskočit složitější hádanky. Celkový dojem však kazí nedotažené technické provedení. Absenci širokoúhlého rozlišení bych ještě překousl, ale přibližně dvě vteřiny trvající zaseknutí při každém přechodu z jedné obrazovky na další už je trochu moc. Vše ještě umocňuje nepovedený dabing, při kterém asi tvůrci nabírali lidi zrovna procházející před nahrávacím studiem.

Chytře vyřešené, komiksové, cutscény posunují děj vpřed a mít lepší lip-sync asi by jim nebylo příliš co vytýkat. On celý grafický kabát hře sluší a hodí se i k danému tématu. Možná postavy mohly být vykresleny detailněji, nicméně jejich provedení je dostačující.

A New Beginning je vhodná pro občasné adventuristy hledající nenáročnou, celkově pohodovou hratelnost. Zkušenější hráči se však jistě poohlédnou po kvalitnějších a složitějších zástupcích žánru.

Pro: nízká obtížnost, možnost přeskočit některé hádanky, komiksové cutscény

Proti: dabing, technické nedodělky, nic převratného

+13
  • PC 60
Tak dobře, další hra na doporučení od kamaráda. Tak jdeme na to.

Opět byl první dojem takový zvláštní, že jsem raději od hry moc neočekával, abych pak nebyl zklamaný. První minuty hry byly takové chudší, zkrátka to zatím nenaplňovalo to, co jsem chtěl a čekal jestli se to rázem zlepší. Nevím proč, ale hlavní postava hry Bent Svensson se mi jevil hrozně sympaticky, prostě vědec, který už toho hodně zažil a ví prostě, co dělá a to mi do této hry sedělo.

Co se mi líbilo, tak samozřejmě grafické zpracování a ještě komiksy. Ty byly ještě lepší, těm se hltal prostě každou sekundu, protože jsem velký fanoušek komiksů.

Minihry byly fajn v tom, že když jsem se nemohl dále pohnout, tak se daly přeskočit, což je určitě fajn. Zrovna pro mě je to důležité a velké plus, protože se v nich často zaseknu.

Dále i příběh nebyl vůbec špatný, ten byl takový netypický aspoň pro mě, ale velmi mě zaujal. Bohužel ale byla ve hře jedna věc, která tu hru srážela a to bylo bohužel velké množství bugů, kvůli kterým jsem musel párkrát hru restartovat a to bylo prostě otravné. Nakonec jsem to dokázal zkousnout a hru dohrál

Hra se mi jeví jako mírně nadprůměrná, asi to není nějaký skvost, ale hra nemusí rozhodně urazit. No a lidi opačné generace hru spíše zkritizují, ale já jsem nakonec docela i spokojen.
+13
  • PC 50
New Beginning jsem kdysi dohrál a zbyl mě po ní neurčitý dojem průměrné eko pohádky. A musím říct, že s odstupem času je to mnohem horší než při prvním dohrání cca v roce 2011. U adventur je pro mě alfou a omegou příběh, protože principy jsou většinou stejné, hratelnost se příliš nemění pokud tvůrci neudělají moc chyb nebo nezařazují nějaké neférové prasárny a grafika také většinou nehraje tak podstatnou roli.

U New Beginning vše funguje tak napůl. Grafika je přinejlepším průměrně nakreslená; i v době vzniku tu byly mnohem hezčí adventury. Namísto filmečků jsou tu jakési rozpohybované komixové obrázky, taková trošku z nouze ctnost. Protože se to odehrává v roce 1982 Bent má odporný kňour pod nosem (a spolu s ním i spousta dalších postav) a Fay je velice divně nakreslená od pokřivené postavy až po neustále udivený, přiblblý výraz.

Hratelnost je celkem slušná, je tu pár originálních puzzlů vycházejících z reálného prostředí (ovládání futuristického dalekohledu, vyvažování vody, zneškodňování bomby). Postapo San Francisco nebo ropná plošina se střídáním postav a odhalováním sabotéra jsou výborné. Líbilo se mi že když Fay vypráví o své pouti budoucností, Bent má cynické a nevěřící komentáře. Ovládání je takové, že jsem se musel podívat do návodu jak na to - na předměty kliknete levým tlačítkem, podržíte ho a vybíráte akce. Bylo to tak kdysi, chápu, ale je to poměrně debilní, pardon neintuitivní. Milion aktivních míst k ničemu nepotěší, ale většinou se dá na správný postup většinou přijít i bez zkoušení nesmyslných kombinací. Horší jsou bugy - na pár místech proběhne zrychlený rozhovor, občas vypadává klikání předměty na aktivní místa, puzzle s bombou nejde vyřešit (ve spodní řadě není možné nastavit požadované číslo). Od verze Final Cut bych čekal víc.

A příběh? Někde v budoucnosti lidstvo vymírá v důsledku klimatických změn a do minulosti jsou vyslány týmy, aby zabránili výbuchu jaderné elektrárny a přivedli lidstvo na správnou cestu využívání energie "blue algae" neboli sinice, kterou našel doktor Bent Svenson. WTF? A jedeme z kopce. Fay, cestovatelka časem je nablblá, naivní pipina, která se neustále něčemu diví, blbě ptá, komentuje věci style Gréty a největší radost má ze zničení auta. Bent je postarší cynický vědec, který je sice normální, ale je to chodící klišé. Posuďte sami - vědec který kvůli kariéře obětoval rodinu, zemřela mu žena, odcizil se mu syn (a netuší že je to gay), teď nevěří ničemu, je zahořklý, ale mění se na bojovníka za správnou věc. Záporák si staví jadernou elektrárnu uprostřed deštného pralesa, skupuje alternativní energie, co nemůže koupit na to má zabijáky a sabotéry, elektrárnu chrání armáda žoldáků a minové pole :D :D Tady už jsem měl záchvaty smíchu. K dovršení všeho přijde na konci zvrat, který nedává absolutně smysl a půlka děje se díky tomu vlastně vůbec nestala.

Těžko říct co je horší. Že je to dementní eko pohádka bych ještě překousl, ale ono je to spíše zelenou herní agitkou jak vystřiženou z reálné německé politiky ovlivňující celou EU (jádro, uhlí fuj! postavíme soláry a větrníky atd....). A Daedalic bylo německé studio, takže kruh se uzavírá. Graficky průměr, hratelnost slušná s bugy a pár mouchami, leč nemám rád ekofanatismus a ten příběh mě tak znechutil, že tomu víc jak 50% nedám.
+12
  • PC 75
Neviem, ako je možné, že som sa k tejto hre dostal až 13 rokov po jej vydaní; Má to ale jednu výhodu – Final Cut verzia je už takmer bez bugov.

Mňa samozrejme na tejto hre zaujal najmä scenár, celý príbeh sa totiž odohráva v duchu klimatickej katastrofy – a táto tematika je v hrách ojedinelá; Tímy vedcov prišli strojom času z budúcnosti s cieľom odvrátiť globálnu klimatickú katastrofu. Fosílna a jadrová energia musí byť vraj nahradená energiami zo siníc a rias, aby sa katastrofe predišlo. Ale kde je skutočne pravda? Zvraty a konšpirácie neprichádzajú len zo strany lobistov, ktorí tieto alternatívne energie diskreditujú a sabotujú, ale aj zo strany samotných vedcov. Doposiaľ som nehral žiadnu 2D adventúru s podobným príbehom (existuje taká?).

Hra nie je stresujúca – v tom zmysle, že nemôžeme zomrieť, a ani pokaziť niečo v rozhovore. Ak si dobre pamätám, v hre boli len tri momenty, v ktorých som si mohol zlou alebo pomalou voľbou zablokovať postup vpred, v ostatných prípadoch sa netreba nikam ponáhľať, a navyše je kedykoľvek dostupný veľmi rýchly save / load. Hra je tak na 10 hodín hrania a to je tak akurát. Bavilo ma to.
+10
  • PC 75
Musím říct, že hra nevypadala z ukázek úplně tak lákavě. Jenže pak jsem ji koupil v balíčku s dalšími hrami a vycházela na euro, což byla opravdu fajn cena a řekl jsem si proč ne, zkusím zase nějakou adventurku.

No co se týče příběhu, tak ten mne dostal. Nejsem úplný fanda ekologických story, jenže tahle o konci světa byla opravdu zajímavá a musím říct, že od začátku do konce jsem příběh fakt hltal a bavil mne. Hra obsahuje i takový twist na konci za což určitě dávám palec hore, z tohohle hlediska je hra fajn.

Akorát bohužel to nestačilo. Zbytek hry moc úplně nefungoval. Jako dabing byl fajn, u puzzlů máte možnost tlačítka přeskočení, takže i to je fajn, že když se dlouho trápíte, můžete to přeskočit. Ale prostě celkově hra puzzlema, dialogy moc úplně nezaujala. Neříkám, že je to hrozná nuda, ale občas se právě do té nudy dostanete. Jsou tam pasáže, které jsou zbytečné a moc nejsou zábavný.

K tomu připočítám fakt, že jsem se setkal s pár blbými bugy, kdy mi i hra spadnula dvakrát do Steamu. Je to škoda, ale naštěstí jsem hru neměl za plnou palbu, to by mne fakt naštvalo. Ale jelikož jsem poučen z dob minulých, ukládat si adventuru na každém kroku je prostě povinnost.

Takže když si to shrneme, není to zase tak špatný počin, který má hezký grafický zpracování a některé zajímavé prvky jako komiks nebo ovládání, ale určitě Daedalic Entertainment mají se co učit, aby další hry byly lepší, ale doufám že jsou protože i tak mám v plánu se jim podívat na zoubek.

Pro: nezvyklý příběh, komiksové vsuvky, hezká grafika, dobrý ovládání, puzzly se dají přeskočit

Proti: nudné dialogy, puzzle nejsou úplně originální, hra ztrácí náboj, setkal jsem se s bugy

+10