Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Gunman Clive 2

  • 3DS 60
Gunman Clive 2 je jednoduchá plošinovka, ktorú na jeden záťah odohráte vo vlaku. Síce vás niekedy bude pekne srať, s trochou trpezlivosti sa dá veľmi rýchlo prejsť.

Hlavná devíza tejto hry je jej štylizácia - hráte za kovboja, ktorý sa v druhom diele dostane do takých situácií, ktoré s westernom nemajú nič spoločné - stretnete dinosaurov, zajazdíte si na pande, zabojujete si proti japonským samurajom, budete meniť gravitáciu ako ponožky. Vždy na konci stage si zabojujete bossfight, no ten je jednoduchý. Finálny bossfight je výborný a pripomenul mi Shadow of the Collosus - tiež sa musíte vyštverať na obrie monštrum.

Druhý diel sa mi páčil viac, no aj keď má viac nápadov, pre niekoho môžu rýchle zmeny prostredia pôsobiť chaoticky. Ale za tú cenu, čo to stálo na 2DSku, no nekúp to.
+11

Pokémon Y

  • 3DS 75
I kdyz jsem Pokemon Y rozehral jeste pred Alpha Sapphire, poradne jsem se tomuto titulu zacal venovat az po dohrani sekundarni hry seste pokemoni generace. Francouzsky pridech mi nevadil (i kdyz nektere lokace (interiery i exteriery) byly na muj vkus az moc opuletni a nejak mi k serii nepasovaly).

Tento komentar pisu po dokonceni hlavni hry, coz mi zabralo cca 41,5 hodiny. Alpha Sapphire se mi popravde libilo vic, volny let se nekona, potapeni se nekona, HM Waterfall je zcela volitelny (mineno je pouziti na mape, ne v bojich). Jako startera jsem si zvolil travniho Chespina, ale pomerne rychle se mym favoritem stal starter ohnivy (ktereho jsem si vytradoval spoulu s vodnim starterem z verze X, jak se stalo mym dobrym zvykem - neni nad to mit obe hry a dva handheldy). Delphoxe jsem nakonec dostal az na uctyhodny 87. level, a to prosim bez rare candy (tim krmim jen pokemony, ktere chci jen pro zapis do pokedexu, coz je vetsina :-P).

Protoze nerad menim slozeni tymu a vzdy chci mit vsechny HMka v parte, hral jsem vetsinu hry v sestave ohnivy starter (FLAMETHROWER <3), vodni starter (surf + waterfall), travni starter (s cut), cubone/marowak (false swipe na chytani novych pokemonu) a riolu/lucario se strenght a rock smash. Na seste pozici jsem trenoval (opet vytradovane) startery z Kanta, nacez jsem druhou polovinu daval s charizardem s fly (a flamethrowerem).

S touto sestavou (a taky tim, ze jsem velice rychle vsechno preleveloval - kdyz mi ohnivy starter dosahl levelu 40 a pak mi na stadionu nechtel poslouchat, to moc legrace nebyla) jsem zvladl vse prakticky bez problemu, jen nekteri draci pokemoni (hlavne Gyarados) mi obcas zatopili. Problemy mi pak nakonec nedelala ani elite four, krome draciho trenera - ale vse jsem zvladl bez loadu a v cele hre jsem prohral jediny duel (to kdyz jsem ve sky battle mel jen charizarda proti trem jinym pokemonum).

Kalosky national pokedex je tak rozsahly, ze je rozdeleny do tri subkategorii, coz dela dohromady nejakych 450 pokemonu. Cast z nich se navic neda chytit v prirode ani jednoduse vytradovat a musi se vylihnout z vajicek - a to nejen baby pokemoni, ale i v prvni generaci bezny diglet, spearow atd. Jini maji jen velmi nizkou sanci na spawn (5% pri horde encounter, v jeskyni z padajiciho krapniku atd.), coz me celkem depta. Opet jini (rotom) jsou k dispozici jen v urcity den atd.),

Jeste nevim, jestli se pustim do post-game, urcite bych rad dokoncil (s pomoci tradovani s Alpha Sapphire) national pokedex, no a pak se uvidi. Jeste jsem se nerozhodl, jestli budu pokracovat ctvrtou, nebo sedmou generaci... koupene a rozehrane mam obe. Kdyz uz neco, tak poradne :-P
+10

Captain Toad: Treasure Tracker

  • 3DS 80
Málokdy se stane, že by jeden konkrétní herní mechanismus byl natolik nosný, aby vydal na celou samostatnou hru. V případě Captain Toad to však platí bezzbytku. Původní myšlenka se od levelů v 3D World nějak zásadně neliší (nově sbíráte diamanty a hvězdu na konci levelu, ale to není nic zásadního).
Hra dobře odsýpá, obtížnost by možná mohla být o něco vyšší. Většinou není problém level udělat na plný počet diamantů napoprvé.
Co člověka rozhodně zarazí, je způsob, jakým jsou rozloženy levely - k dispozici jsou 3 "knihy" levelů. Menší infarkt člověku, který toto neví, patrně způsobí fakt, že po každé knize následující klasické titulky, takže máte chvíli pocit, že jste hru prošli za nějaké 3 hodinky, což vzhledem k ceně rozhodně nepotěší. Naštěstí na konci titulků, zjistíte, že ve skutečnosti jste teprve asi ve čtvrtině hry.
Za mě osobně je Captain Toad určitě hrou, které handheld svědčí mnohem více než stolní konzole. Koncept krátkých (cca 5minutových) levelů je jako dělaný do vlaku nebo jiného dopravního prostředku.

Pro: Level design, svou délkou ideální na cesty

Proti: Schéma levelů se v jednotlivých kapitolách opakuje, nízká obtížnost

+10

Castle Conqueror EX

  • 3DS 65
Taky jste nikdy nevěřili, že jde hrát RTS na konzoli nebo nedej bože na handheldu? Pak CCex vás o opaku nepřesvědčí. Nejde o plnohodnotnou strategii jak ji znám a mám rád na PC. Žádná obří bojiště stavění základny a zuřivý micromanagement. Dále víc se tahle hra přibližuje například Travianu. A to ještě docela osekanému. Celá hratelnost je omezena na zuřivé, i když zároveň i uvážlivé, vysílání jednotek z mé pevnosti na pevnost soupeře. A abych nekřivdil. Občas je vhodné i použít aktivní schopnost zvoleného generála.

Jenže ono to stačí. Krátké mise stihnete během pár zastávek a hra tak skvěle sedí ke způsobu, jakým na 3DSku hraju. Obtížnost je hlavně z počátku velmi dobře vybalancovaná a až v pozdějších kolech jsem musel trochu grindovat, abych mohl investovat do jednotlivých vylepšení. Podbízivá grafika pak odpovídá zaměření na spíše sváteční stratégy. Takže hra plně přiznává komu je určena. Ale pokud na ni narazíte ve slevě, zkuste o ni pouvažovat i pokud jste rozený Napoleon. Ostatně – k dispozici je i demo.

Pro: příjemna strategická hříčka

Proti: později se dostaví stereotyp

+10

Pokémon X

  • 3DS 85
Jako malý jsem měl hodně rád Pokémony a vlastně pořád mám, ale nikdy jsem žádnou Pokémon hru nehrál, až do jednoho osudného večera před třemi lety, kdy jsem si z JRC přinesl Nintendo 2DS a kopii téhle hry. Hned jsem se pustil do hraní a musím říct, že mě tahle hra hodně bavila, navíc byla tahle hra jako první pokemon hra plně ve 3D (na handheldech). Děj se odehrává v regionu Kalos a vy se v kůži dvanácti letého dítěte vydáváte na svou první cestu. Chytáte Pokémony, trénujete je, hrajete si s nimi, porazíte osm stadionů, zničíte plány týmu Flare, porazíte elitní čtyřku a stanete se šampionem a huráá zpátky k mamince.

Pro: noví pokémoni, grafika, minihry s pokémony

Proti: repetetivní příběh (už po šesté), příliš snadné

+10

Apollo Justice: Ace Attorney

  • 3DS 90
Apollo Justice je i přes míru kritiky mým jedním z nejoblíbenějších dílů série. Ace Attorney i přes skvělý scénář a plejádu zajímavých postav, bohužel přeci jen selhává v rozvoji charakterů a vztahů. Hlavní hrdinové mají mezi sebou často jen romantické jiskření, ale nic se neposune, dále vždy vše skončí na neutrální rovině a krom prokurátorů se nikdo nikam neposunu. Naštěstí Apollo Justice tohle vše mění a do dalšího dílu aspoň trochu rozvířil už zatuchající vody série.

Phoenix Wright je v tomhle díle na dně, byl mu odebrán odznak za údajné padělání důkazů a stal se z něj klavírista (i když na klavír neumí) v zapadlém Ruském bistru pochybné pověsti. Do hry, ale nastupuje Apollo Justice, novopečený právník který je po chvíli pod záštitou Phoenixe a dělá v jeho bývalé právnické firmě. Aby toho nebylo málo, tak Phoenix má i adoptivní dcerku o kterou se musí starat a hned v prvním případě právě jeho Apollo obhajuje. Už jen začátek hry vám dá příjemný pocit že ne každá z postav je nedotknutelná a v profesi jim může jít i o kejhák. Nemluvě o tom že Phoenix se charakterově dost změnil a po letech i více dospěl a je opravdu příjemné vidět dospění jeho charakteru (To je bohužel hned v dalším díle anulováno a Phoenix je skoro jako začátečník z minula)

Do hry navíc přichází i nový prokurátor a rock star v jedné osobě Klavier Gavin, který do série přináší také svěží vítr. Už konečně nemáte proti sobě prokurátora který se snaží přes mrtvoly obhájit vraha, jen aby vám uškodil. Klavier se vám snaží pomoct, když vidí že dotyčný lže či je vinen z vraždy, tak neváhá a snaží se vám pomoct aby jste toho pachatele společně odsoudili. Což oproti minulým prokurátorům který vás kvůli jejich osobním strastem chtěli připravit o práci, je příjemná změna.

Co se týče případů tak ty jsou po většinu času zajímavé a to i hlavní linka kdy se snažíte vyřešit zmizení otce adoptované dcerky Phoenixe, jménem Trucy. Ta je navíc po celou hru vaším věrným side kickem a patří k jedné z nejlepších pomocnic v sérii.

Hratelností se každopádně jedná o to samé, až na to že Apollo používá svůj náramek na odhalování toho když nějaká osoba u soudu lže. Vy tím náramkem totiž zazoomujete postavu a sledujete jestli vám řeč těla dotyčného neřekne jestli při výslechu lže. Podle mě docela povedená změna.

Takže ve výsledku se jedná o jeden z nejlepších dílů série, kdy máte pocit že tohle právnické univerzum někam spěje. Bohužel vše jde v dalších dílech doprdele a nic se zase neposune. Pokud v nových dílech budou tento přístup mít tvůrci nadále, tak výrazně přemýšlím o tom že se sérií skončím a to i přes to že mám tuhle sérii moc rád.

Pro: Příběhy, postavy, pocit že se to někam posunulo, nový prokurátor, soundtrack, vizuál, humor

Proti: Možná jen část kdy musíte v případu dokolečka poslouchat nahrávku z koncertu

+10

Pokémon Sun

  • 3DS 75
Verze Sun byla pro mě tak trošku přelomová, jelikož až chvíli před jejím příchodem jsem se rozhodl pořídit 3DS (první opravdová konzole, kterou jsem osobně vlastnil) a docela jsem se na hru těšil. Chvilku čekání jsem vyplnil hraním X a ORAS, abych měl taky něco ke srovnávání (ORAS jsem od té doby zahrál několikrát, protože mi přijde z celé série jako nejzábavnější).
Se Sun a jeho protějškem Moon jsem spokojený, protože nové tituly přinesly svěží mořský vánek s pohodovou sluníčkovou atmosférou, avšak bohužel zároveň nemá pro postup ten správný drajv z dob předcházejících. Je tedy na každém, aby si určil priority k zahrání. Pokud jste žádnou hru z této sedmé generace nehráli a uvažujete o nějaké, pak bych spíše doporučil Ultra Sun nebo Ultra Moon především z důvodu dalšího rozšíření obsahu a pokédexu. Pokračování her navíc není plnohodnotným následnickým sequelem, ale pouze upravenou verzí úvodních dílů, přičemž těch patrných změn není zas tolik.

Sun a Moon uvedl do série 80 nových Pokémonů a přišel s novým konceptem alternativních forem již dříve existujících Pokémonů z jiných regionů. Alola formy tak dosahují čísla 18. Další novinkou jsou Ultra Beasts (UB) – trošku silnější, avšak (většinou) nikoliv legendární Pokémoni z jiného vesmíru. Pokédex pak celkově nabízí 301 místeček k zaplnění. Příběh začnete s jedním ze startérů Rowlet, Litten nebo Popplio, ale až po poměrně dlouhé úvodní sekvenci…

Jako hráč máte na výběr ze dvou postav. Těmi jsou chlapec Sun a dívka Moon (samozřejmě si je můžete jako vždy přejmenovat dle libosti). Sun dle mangy pochází z regionu Kanto, jeho cílem je tady zbohatnout nastřádáním 100 milionů yenů. Moon se údajně specializuje směrem k lékárnici a léčitelce v Sinnoh. Ve hře se o nich však nic takového nedozvíte a jdete rovnou na věc. Profesor Kukui vás zavolá videohovorem, vy přijdete a hned jste vysláni hledat kahunu (místní autoritu či správce ostrova), pana Halu. Místo toho se potkáte s dívčinou Lillie, která je na útěku před vědci střežící umělou pokémoní rezervaci a výzkumnou stanici v jednom. V tašce má totiž neprávem schovaného Pokémona přezdívaného Nebby, jenž ji před nebezpečím teleportoval pryč. Po první interakci s ní a s Tapu Koko (pokémoní strážce ostrova) potkáte konečně kahunu Halu, jenž vám věnuje prvního Pokémona. Toho rovnou můžete vyzkoušet v souboji s vnukem kahuny, jenž se jmenuje Hau, plní funkci přátelského rivala a trvalo mi docela dlouho, než jsem poznal, že je to kluk, protože má spíše zjev nezamýšleného ladyboye. Kukui pak věnuje oživlý pokédex s Rotomem a předvede, jak se chytají Pokémoni a můžete vyrazit na cestu po čtyřech ostrovech s cílem zdolat čtyři velké zkoušky a silnější totemové Pokémony, po nichž na konci čeká nově zavedená liga. Líbilo se mi, že do příběhu se více promítly nové legendy (linie Cosmog, Cosmoem a Solgaleo a Lunala) a nebyli tam jen na okrasu jako legendy v X a Y. Příběh se v jednu chvíli dotkne Lillie a její matky, jež je posednuta a ovládnuta medúzovitou UB Nihilego. Otec totiž zmizel za děsivých podmínek při jednom experimentu s portály a není k nalezení (úplná zápletka ze StarGate). V průběhu se navíc pravidelně setkáváme s bratrem Lillie, silným trenérem Gladionem, jehož postavu mám asi z této série nejraději – možná proto, že mi svou samotářskou, odměřenou povahou a neustálým cestováním všude možně připomíná Sasukeho z Naruta a stejně tak sleduje i vlastní cíl. Určitě mi k tomu však dopomohlo seriálové anime dále rozvíjející všechny postavy.

A teď něco o rozdílech a dalších novinkách ve hře. Jak už napovídá obrázek na herních coverech, v Sun dostanete možnost získat Solgalea a v Moon Lunalu. Každá hra má asi 15 exkluzivních Pokémonů, ale není problém je získat přes tradovací systém GTS. Tolik k hlavním rozdílům mezi verzemi. Jinak z dalších legendárních Pokémonů je možné chytit Zygardeho, jenž ovšem vyžaduje speciální postup – sbíráte jeho genetické buňky, kterých je všude rozeseto až 95 a z nich ho sestavujete do stále silnějších forem. Dají se sem zahrnout i čtyři strážci ostrovů Tapu. A nakonec Necrozma mající větší význam v USUM.

Generační novinky obsahují následující:
Island QR Scanner (když najdete na netu pokémoní QR, můžete ho naskenovat a přidat si daného Pokémona do pokédexu. Za to sbíráte body. Po každých 10 naskenovaných Pokémonech pak Scanner dá možnost jednoho vzácnějšího náhodného Pokémona najít a chytit na určené lokalitě do určitého časového limitu).

Asi největším lákadlem místo dříve dostupných Mega evolucí je teď mechanika Z-útoků. K tomu dostanete speciální náramek a postupně se ve hře snažíte sbírat Z-kameny aktivující speciální typovou formu útoku. Někteří Pokémoni mají dokonce svůj vlastní exkluzivní kámen (Pikashunium-Z, Marshadium-Z apod).

Pokémoni v divočině mají šanci přivolat si do boje kamaráda na pomoc.

Místo HM tu slouží pokémoní služba. Fly není potřeba, nasedněte na hřbet Charizarda a odleťte, kam potřebujete. Místo Surfu plujte na Laprasovi či Sharpedovi. S Taurosem prorazíte každou překážku, Stoutland pro vás vyčmuchá ukryté předměty, Machamp zase odtlačí velké balvany, Mudsdale se dostane přes nebezpečný zvrásněný povrch.

Hyper trénink za pomoci Bottle Cap a Gold Bottle Cap namaxují efektivitu statů vašeho lv. 100 Pokémona.

Poké Pelago – drobná hříčka s malinkými ostrůvky, na něž můžete posílat svoje Pokémony a oni tam mohou po dobu vaší nepřítomnosti dolovat cennosti, pěstovat berries, trénovat se nebo relaxovat.

Festival Plaza – během hry se zpřístupní hráčův osobní hrad s místečky, kde stavíte stánky a mohou vás tam pasivně navštěvovat ostatní hráči online (tedy bez jejich vědomí). Interakcí s nimi získáváte mince, jejichž sběrem dále rozvíjíte a budujete svoji Plazu. Postavené stánky můžete každý den využít k tomu, abyste získali různé předměty nebo jimi zvyšujete IV staty svých Pokémonů. V USUM má Plaza více rozšíření.

Battle Tree – místo dřívějších Battle Tower, Battle Frontier a podobně je tu vysoký strom, na němž se odehrávají bitvy v rámci post game. Kupodivu mě dost bavilo v něm bojovat o battle pointy, za něž zase můžete dostat řadu dalších předmětů. Potkáte tam i Reda a Blue!

Poké Finder – na konkrétních místech lze fotit divoké Pokémony a za jejich fotky získávat popularitu od vašich fanoušků.

Starší zločinecké organizace a týmy jsou nyní nahrazeny týmem Skull – a je to asi poprvé, co mi z nich bylo vyloženě trapně, protože to, co z nich tvůrci udělali, vypadá jenom na hloupý vtip. Zjev, mimika, trapné řeči… jediný respektuhodný z téhle partičky může být šéf Guzma, který mi napoprvé trošku zatopil v souboji. Jinak je ovšem průchod velmi jednoduchý a vlastně není kde se zaseknout. Závěrečná liga mi přišla asi nejjednodušší ze všech dosavadních her. Vítám nápad s několika měnícími se vyzyvateli na místě šampiona. Hra také nabízí několik vedlejších úkolíků a denní aktivity.

Ještě něco málo o systému tradování SM:
Jak jsem již zmínil výše, k doplnění pokédexu vám nejlépe dopomůže GTS známé již z předešlé generace, které funguje po internetu. Můžete však na dálku tradovat i s kamarádem nebo známým. Jako další náhodná možnost se jeví Wonder trade (pošlete jednoho a přijde vám jiný od dalšího náhodného hráče, ale dopředu nevíte, jaký).
Příjemné je využít poké banku. Z ní i zpět můžete tradovat do SM jakéhokoli Pokémona z předešlých generací (ale jakmile Pokémon smočí patu v SM, do předešlých her už nejde vrátit). Do USUM to jde také.

Celkově se mi Alola rozhodně líbí. Mám z trošku jiného přístupu pozitivní pocity, oblíbil jsem si některé lokace a spoustu různých schovávaček a přírodních zákoutí. Dodatečná kapitola s Lookerem a Ultra beasts je fajn, stejně jako uvolněná nenásilná atmosféra. Alolanské pokémoní formy bych vynechal, protože se mi z větší části nelíbí a hlavně jsou úplně zbytečné. Z designu nových Pokémonů se mi líbili tak čtyři-pět. Zbytek vypadá spíš na průměr až lepší průměr. Jakožto aktivní online služba zůstalo dnes jen GTS a tradování, souboje a eventy jsou bohužel již pryč. Nicméně zvláště jako dobrý díl mi Sun přišel po tom, co jsem odehrál pro mě pofidérní šestou generaci s XY. Pokédex se mi zaplnil na 100%, takže jsem spokojen. USUM je však ještě o ždibec lepší.

Jeden tip na závěr. V demoverzi pro Sun a Moon je možné získat exkluzivně Ashova Greninju nazvaného příhodně Ash-Greninja. Přetáhněte si jej do plné verze hry a máte k ruce zdatného bojovníka.
---
Zajímavosti a detailní historii o vydání prvních Pokémonů najdete v mém komentáři k Pokémon Green.

Pro: Noví Pokémoni a Z-útoky; legendy; ostrovní zákoutí; hudba; trialy; uvolněná atmosféra.

Proti: Team Skull; Hau moc nefunguje jako rival; příliš nízká obtížnost a k dětem přátelštejší než jiné díly série.

+10

Pokémon X

  • 3DS 45
X (ekvivalentní protipól Y, lišící se pouze nepatrně) mě z celé pokémoní série bavila nejméně. Ne, že bych chtěl záměrně kritizovat, protože celkově se rád a opakovaně nořím do poké světa i přes svoji linearitu, ale zkusím tu trochu rozepsat moje dojmy, proč, co a jak. Přesto však platí, že je to jen jeden názor z mnoha a pokud jste si hru této generace užili, nijak vám tu zábavu neberu a jsem jedině rád.

Hned v úvodu se probouzíme ve vesničce v jihovýchodním cípu mapy regionu, který má být přímo inspirovaný Francií, což je první věc, ze které jsem zklamaný. Francie jako taková je sice krásná země, ale pro poké potřeby je až zoufale neatraktivní – nebo abych byl přesnější, tvůrci ji nedokázali plně využít. Občas v regionu narazíme na nějaký Chateau, NPC postavy mohou mít jakože francouzské výkřiky, na několika místech jsou úhledně střižené parčíky a jedním z hlavních témat hry je francouzská „krása a dokonalost,“ zde pro mě synonymum pro nudnost. Není nic nudnějšího než dokonalost. Hra také klade větší důraz na módu než v jakýchkoli jiných hrách série (do jistého fashion podniku vás nepustí, dokud si neseženete ty nejdražší hadry). Pokud jste ale fanoušci Francie, tak směle do hraní. Vyberte si jednoho ze startérů Chespin, Fennekin, Froakie.

Hned co se vydáte na cestu, potkáte svoje 4 kamarády-rivaly. Ok, nejaktivnější z nich je asi Shauna, která jediná se během příběhu nějak vyvíjí a můžete o ní říct, že zapadá do děje. Zbytek je tam… proč vlastně? Tlusťoch chce být tanečníkem. Trevor už nevím, co chtěl, je hlavně stydlivý a zapomenutelný. Serena je… malá, rozmazlená a nehorázně otravná. Jejich archetypy jsou tím největším klišé, co mohlo tuhle hru potkat… pardon, zapomněl jsem na Lysandera, hlavního „záporáka“ hry: nejčastěji ho uslyšíte, jak se zmítá v depresi z toho, že nežije v krásném světě. „Beautiful world“ je pro něj jedinou motivací, proč všechny a všechno zničit. Ach jo, scenáristům došly nápady, ale vážně tam musí být tohle?

Je škoda, že na rozdíl od této anime série, kde byla podle mě jedna z nejlepších epických zápletek takřka narutovského ražení, hra strašně utrpěla. Tím spíš, že se mi v této generaci opravdu líbí design legendárních Pokémonů. Jejich dopad na hru je ovšem takřka nulový. Něco se trošku semele, potkáte je jednou a hned chytíte.
Nic víc.

Na druhé dohrání jsem si ze startérů vybral Froakieho (modrá žába), jehož měl Ash v seriálu a jenž se mu vyvinul v Greninju, aby mohl projít dočasnou bojovou proměnou v Ash-Greninju, super kosícího nindžu. Hra sice Ash-Greninju nenabízí (v demu pro Sun a Moon ho lze dostat a přetáhnout do plné verze těchto stejnojmenných her), ale Greninju jsem nakonec vyvinul. Bohužel dostal asi ty nejhorší staty, co jsem kdy kde viděl. Pokud protivníka neodrovnal na první ránu, tak obvykle sám skončil na lopatkách, a to i s různými vylepšeními a vyváženou skladbou útoků. Ok, stane se. Náhoda je blbec.

Kromě tohoto vás ovšem celá hra vodí za ručičku a vlastně je až nechutně jednoduchá. Žádná challenge, až na jednu, a tou je ovládání postavy, které je tu asi nejhorší ze všech dílů. Nevím, o co se tvůrci snažili, leč zrovna tady mi dělalo dost velký problém se pohybovat v prostoru. Postava se zasekává o objekty, které chci obejít; někdy běhá a jindy bruslí, nedokáže se strefit do úzkého průchodu nebo nechtěně přeskočí překážku, kam jsem nechtěl. Anebo ze mě udělali kompletní lamu bez citu pro motoriku. Ale fakt, že se mi to děje jen u X a Y, o něčem vypovídá.

Ve hře se poprvé objevuje mechanika mega evolucí. Nejdřív jsem s ní tak úplně nesouznil, ale poté mi vlastně přišla docela vhod a dnes ji považuji za jasný klad a jeden z mála dobrých nápadů pro mechaniku hry. Díky ní je o něco zábavnější taktizování a přiznám se, že vizuálně je to pořád pěkné a cool. Celkově tu pokédex nakyne na něco přes 700 čísel, což už je slušné, takže aspoň chytání tu nějaký čas zabere, ovšem těch opravdu nových zajímavých Pokémonů je jenom pár. Zároveň se objevuje nový typ fairy, který si zdatně dokáže poradit s dračími typy.

Další prvek, který doteď upřímně nenávidím, je hlavní město regionu, Lumiose City. Urbanisticky nezvládnuté monstrum, ke kterému jsem musel googlit mapy, abych se v něm dokázal vyznat a dorazit na správná místa, ale ani s navigací to není jednoduché. Ono má totiž jediné drobné centrum a celé okolí je vystavěno do půdorysu velkého kruhu, po jehož obvodu můžete bruslit sem a tam a přes střed v paprsčitém směru, ale spíš jde o velké bludiště. Tvůrci navíc nevěděli, čím ho prakticky zaplnit, takže všude jsou stejně vypadající hipsterská café, obchody s módou a podobné ptákovinky. Nikdy víc.

Příběh je takový, že tam skoro žádný není, a tak jedinou větší zábavou je prozkoumávání přírodních lokací mezi městy, z nichž některé jsou pěkné, ale v té hromadě nedostatků takřka opomenutelné. S trenéry na stadionech jste hotoví rychle a elite four vás pravděpodobně taky ani na moment nezastaví. O Lysanderovi už jsem se zmiňoval, od něj žádný velký příběhový zvrat čekat nelze.
Jedinou pozitivní věc bych viděl v přítomnosti obra AZ, ke kterému se váže tragický srdceryvný příběh z doby před 3000 lety, když bylo v Kalosu první království; a k jeho Pokémonovi Floette.

Takže co po dohrání hry? Nabízí se post-příběhová kapitola s Lookerem, která je prý lepší než celá hra dohromady. Možná si ji někdy zahraju, až se na to psychicky připravím.
Taky můžete dochytat legendární Pokémony, ale… je tu jenom Xerneas/Yveltal podle verze hry, Zygarde a… Mewtwo. A podle vašeho výběru startéra se po poražení elite four objeví jeden z tria Zapdos, Moltres, Articuno, kterého musíte náhodně objevit po světě několikrát, než se odklidí na konkrétní místo ve hře, kde ho můžete konečně chytit. A to je asi tak vše, co můžete. Tvůrci se v porovnání s ostatními hrami moc nepředvedli. Raději vyměňte hru a pusťte se do jiné. Remaky Alpha Sapphire/Omega Ruby, které přišly o chvilku později, jsou mnohokrát zábavnější.
---
Zajímavosti a detailní historii o vydání prvních Pokémonů najdete v mém komentáři k Pokémon Green.

Pro: Mega evoluce, někteří noví Pokémoni.

Proti: Plytký příběh, region, někteří Pokémoni, Lumiose City, ovládání, nezajímavé postavy a záporák, příliš snadná obtížnost.

+10

Pokémon Alpha Sapphire

  • 3DS 80
Alpha Sapphire je mou prvni pokemoni hrou z hlavni serie, kterou jsem po mozna deseti letech hral a dohral. Pristupoval jsem k ni trochu s obavou, protoze se mi v dobe vydani (emulovana) verze Ruby prilis nelibila a velice rychle jsem ji prestal hrat. V pripade remaku se moje obavy nenaplnily, naopak se mi dostalo neskutecne zabavneho zazitku, ve kterem jsem zatim utopil cca 60 hodin cisteho casu.

Tento komentar pisu po porazeni Elite Four vcetne sampiona a uspesnem prekonani Delta episode, ktera zpracovava nektere elementy verze Emerald. Alpha Sapphire zdaleka neni jen 1:1 remakem v lepsi grafice: krome pridani novych vyvojovych fazi drivejsich pokemonu se totiz v Hoenn po porazeni maskota (Kyogre/Groudon) zacnou obevovat desitky az stovky dalsich pokemonu z jinych oblasti mimo hoennsky pokedex, vcetne pokemonu legendarnich. Dokonce je mozne ziskat i startery z Johta ci Unova.

Osobne se mi nejvic libila moznost volneho letu nad krajinou pomoci Latiose/Latiase a potapeni. Rad bych dokoncil hoennsky pokedex, vlastne mi chybi uz jen Solrock a maskot Gourdon z Omega Ruby, vse ostatni se mi uz podarilo sam se sebou prostrednictvim druheho handeldu ci pomoci wonder trade vyziskat (mit vsechny tri startery je skvela vec, vodnimu jsem nasekal vsechny vodni HMka).

Krome toho me prekvapilo, jak relativne snadny byl muj pruchod Elite Four, trenera s ghost pokemony jsem porazil pouze s Blazikenem, aniz by se kdokoli z protivnikovych pokemonu zmohl na to, zpusobit tem mym nejake zraneni. Na druhe strane byla polovina meho tymu kolem levelu sedmdesat (slozeni Blaziken, Swampert, muj prvni startert Sceptile, pak vytradovany Alakazam, Golem a z dema prevzaty Glalie).

+9

Pokémon Sun

  • 3DS 75
Verzi Sun jsem rozehrál v červenci 2017 a dohrál ji dnes, v půlce listopadu 2019. Vypovídá to o něčem? Těžko říct, protože jsem mezitím hrál (a dohrál) i jiné generace pokémoních her. Z těch pro 3DS se mi nejvíce líbily remaky ORAS. Sun (a Moon) není ve výsledku ani lepší, ale ani horší, než XY, ale kvalit ORAS nedosahují. Dle mého názoru má každá z nich něco do sebe.

Především musím říct, že Pokémon Sun mi přišlo jako spíše jednodušší pokémoní hra. Není extra rozsáhlá (čtyři ostrovy), vybíjení stadionů se nekoná (sláva), Victory road se (prakticky) nekoná (žádní trenéři kromě jednoho z rivalů). Elite Four plus champion tentokrát přitvrdili, ale to možná proto, že se mi omylem podařilo přeskočit minimálně jednu z lokací (pokud ne víc - vpodstatě jsem jel jen po hlavní lince a do pouště mě nic nevedlo), takže s mým milovaným overlevelováním to zhruba od druhé poloviny nebylo tak žhavé.

HMka jsem oplakal (hlavně proto, že je rád strkám svému stabilnímu týmu, protože jako útoky jsou hodně silné), ale náhrada v podobě extra nebojových pokémonů je ok. Alolan formy jsou výborný nápad, noví pokémoni mě klasicky příliš nezaujali (naposledy snad Shaymin a to už je pár generací nazpět).

V diskuzi zmiňované cutscény ani jejich četnost mi nijak nevadily (i když detaily a polodetaily v low res nestojí za moc), ovšem vadilo mi finále, které se pořádně protáhlo a dalo by se tu pomalu mluvit o cca dvaceti koncích ala Návrat krále. To takhle porazíte Elite Four s championem a začne opravdu dlouhá série cutscén, která je proložená bojem s totemovým pokémonem na levelu 60 A MEZITÍM SE NEDÁ SAVNOUT. Doděláte boj (bylo mi líto masterballu, tak to odneslo 25 ultraballů, což možná není až tak strašné) a pak zase cutscéna, cutscéna, cutscéna, outro a hned máte čtyřicet minut bez ukládání.

Mám ještě v plánu pokusit se doplnit alolan pokédex a pak pomocí pokébanky přesunout všechno do UltraMoonu, do kterého bych se dříve nebo později taky pořádně pustil. Každopádně si dám teď od handheldů několik měsíců pohov...
+9

Fire Emblem: Awakening

  • 3DS 80
Awakening byl mým úvodem do této herní série. Už před tím jsem sice slýchával jméno Fire Emblem, ale žádnou z těch her jsem nikdy nehrál. Vždy byla totiž nějaká jiná hra která mě lákala mnohem více nebo nebyla prostě nálada. Navíc série FE neklade tak velký důraz na vizuální stránku jako jiné hry. Potom jsem ale narazil na Awakening. Vztahy mezi jednotkami a možní potomci byli vskutku netradiční systém, s kterým jsem se nikdy před tím nesetkal a to mě velmi zaujalo.

Začněme tam kde hry obvykle začínají, na začátku. Po tvorbě hlavní postavy a krátkém tutorialu se ocitáte na místě které neznáte a krom svého vlastního jména si skoro nic jiného nepamatujete. Ano, tvůrci zde sáhli po klasické zápletce se ztrátou paměti. Není to kdo ví jak originální, ale nijak mi to nevadilo.
Takto ztraceného vás nachází družina prince Chroma, který je také jediná osoba, jejíž jméno si pamatujete kromě svého. A jelikož je Chrom tak trochu důvěřivý hlupák, udělá z vás po několika potyčkách s bandity svého taktika. Čímž máme zdůvodněno i to, proč ovládáte armádu právě vy. Opět lehce úsměvné řešení, ale nic kvůli čemu by bylo třeba mlátit scénáristům hlavou o stůl.
Situace se poté značně zamotá a jste zataženi do konfliktu se sousedním královstvím. Což jako by nebylo málo, doprovází ještě zjevení podivné brány na obloze, která sebou přináší podivná monstra a záhadného šermíře. Věřte nebo ne, tohle není zápletka celé hry ale jenom její úvod. Příběh se pak ještě dál rozvíjí a zamotává.

Co mě však zaujalo mnohem více než samotný příběh, a co mě vlastně k této hře přivedlo je systém vztahů mezi postavami. Čím více spolu jednotky bojují, tím lépe si rozumí a o to lépe pak spolu vycházejí na bojišti. Není to ale všechno. Pokud se totiž vztah některých postav dostane na dost vysokou úroveň, mohou uzavřít sňatek a mít spolu děti. A jejich potomci jsou navíc regulérní jednotky, které můžete rovněž ovládat.
Variací tu je tu na první pohled zdá se spousta ale i když můžete kombinovat postavy téměř jak si zamanete, tak nakonec zjistíte, že potomci jsou už pevně daní podle jednoho z rodičů. Co můžete ovlivnit svou volbou jsou akorát statistiky, nějaké vlastnosti a také interakce mezi dětmi a rodiči. I přes to se ale jedná o zajímavý a ne příliš využívaný prvek.

Souboje jsou něco, co se u této série za dobu její existence moc nezměnilo. Funguje zde systém ve stylu kámen, nůžky, papír, kdy jednotlivé zbraně a jednotky mají výhodu či nevýhodu proti jiným. Občas se to dá obejít lepšími statistikami, kvalitnějším vybavením nebo spárováním dvou různých jednotek. Ne však vždy.
Jako třeba u letců. Pokud má váš nepřítel spousty střelců a vy si zvolíte na misi letecké jednotky, tak vám nezbývá než se modlit, aby vaší jednotce zbyl po jejich útoku alespoň jeden život.
Množství všech možných tříd a postav kterým můžete velet je tu opravdu dost. Pěšáci, střelci, letci, obrněné jednotky nebo healeři. Najdou se zde ale i lehce netradiční jako třeba taková tanečnice, která dovoluje jednotkám které mají odehraný svůj tah hrát znovu.
Někdy tak není na škodu vyzkoušet nové jednotky, i když už máte tým svých oblíbenců máte. Jako například takový Donnel. Obyčejný vesnický chlapec, kterého potkáte během jedné z vedlejších misí. Na první pohled za moc nestojí a i na ten druhý a zjistíte, že je opravdu hrozný :D Nikoho nedokáže zabít pokud mu ho vaše jednotky napřed nepředžvýkají na pokraj smrti a svou odolností připomíná papírového draka. Pokud mu ale věnujete čas a patřičnou péči, stane se z něj jedna z nejsilnějších postav ve hře, která se svou užitečností řadila hned vedle mou hlavní postavu a prince. Nebo třeba taková Tharja. I přes to, že se jedná o čarodějnici, tak se mi z ní povedlo vytvořit jednotku, která excelovala v první linii. A to dokonce proti jednotkám které si běžně dávají kouzelníky k snídani. Obě výše zmíněné postavy dokázaly samotné vzdorovat několikanásobné přesile a v mé armádě si získali jedno z nejvyšších postavení. Postav je tu opravdu hodně. Což mě přivádí k jednomu drobnému problému. Jednotek je tu totiž tolik, že normálním hraním je nemáte šanci všechny vycvičit. Buď si vyberete svůj dreamteam na který se soustředíte (a na zbylé cca tři čtvrtiny postav se vykašlete), nebo se pustíte do grindování. V opačném případě je dost velká šance, že vás neustále sílící nepřítel brzy převálcuje.

Po technické stránce není moc o čem mluvit. Hra vyšla pro Nintendo 3DS a tomu odpovídá grafika i ovládání. To využívá dvě obrazovky kterými je konzole vybavena a funguje to opravdu dobře. Na hlavní obrazovce ovládáte hru, zatím co ta druhá složí k podpůrným věcem, jako je zobrazování mapy, inventáře a všech dodatečných informací. Dnes jsou k dispozici už i další, mnohem propracovanější díly, přesto mám Awakening pořád rád. Jistě za to může i jeho pro mě sentimentální hodnota, ale i tak se mu nedá upřít jeho zajímavý příběh. Řekl bych, že i dnes je Awakening stále dobrou hrou a pokud si moc nepotrpíte na vizuální provedení, tak vám nabídne spousty hodin zábavy.

Pro: Taktické možnosti, systém vztahů, příběh

Proti: Vizuální provedení je jednodušší, hra je pouze na 3DS

+9

The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

  • 3DS 85
Drobný spoilery v textu, ty výraznější jsou schovaný

Ocarina of Time, legenda z roku 1998 - mnohdy zmiňovaná jako jedna z nej her všech dob.

Má cenu si ji i v roce 2023 zahrát a dohrát? Jo.

Je nadčasová? Zestárla? Jo. Jo.

Nemůžu říct, že jsem se po celou dobu bez výhrad bavil. Začátek byl přitom velmi slibnej - úvodní 'Inside the Deku Tree' dungeon je příkladná startovní 'kobka' s výtečnou atmosférou (creepy ambientní podklad je za 10/10) a docela jsem koukal, jak mě 25 let stará hra vtáhla.

Pak nicméně nastala trochu horší fáze - hra vás vykopne do centrální lokace Hyrule Field, který v roce 1998 sbíralo superlativy, ale dneska už působí hodně prázdně. Metropole Hyrule Town naopak zaujme i dneska - ale po chvíli nastal zásek, kdy jsem zkrátka moc netušil, co dělat dál. Asi dostat se do hradu? Zkouším se proplížit kolem stráží, ale neúspěšně - asi se sem teda mám vrátit pozdějc... OK, po pár desítek minut zmatenýho pobíhání nakukuju do návodu... Aha, takže zpátky ke strážím - proplížit se kolem nich DÁ v jednom místě, nicméně vůbec to nepůsobí realisticky, protože vás stejně mají v zornym bodě... Proniknu do hradu, ale tady už se přes stráže ani na x pokusů neprokoušu... Asi teda TEĎ mám jít udělat něco jinýho a spustil se nějakej skrytej event jinde? Ne, v návodu se dočítám řešení - přijít do hradu ve dne, nikoli v noci, tehdy stráže v daný lokaci nehlídaj. UF! I love old games (not).

Po těhle úvodních eskapádách se věci celkově daly do pohybu a stupidních záseků ubylo, ale celkem dobře to ilustruje, že Ocarina je i v moderním 3D remasteru bezesporu hra, která hráče v roce 2023 dokáže někdy zbytečně frustrovat, až si třeba říká, jestli přece jen radši nesáhnout po nějakym méně zaprášenym artefaktu.

Ale i když mě Ocarina bavila střídavě víc a míň - po jejím dohrání se mě zhostila velmi příjemná 'aftertaste' : že to přes určitý neduhy musela bejt v roce 1998 opravdu slušná pecka. Většinu 'core' věcí totiž OoT dělala sakra dobře.

Dungeony - správně oldschoolový. Každej má unikátní estetiku a vibe, mechanismy, bosse. Po úvodním 'Deku Tree' přijdou dva trochu slabší, ale druhá půlka hry je co se dungeonů týče hodně kvalitní, moje oblíbená pasáž začíná na dně studni, kde objevíte zprvu nenápadnej, ale pro další postup ve hře zásadní artefakt Lens of Truth, kterej vám umožňuje odhalit vše neviditelné - tohle byl jeden z bodů, kde jsem musel konstatovat 'na rok 1998 jakože fakt dobrý' - hraní s tímhle udělátkem je zábavný i dneska.

Zmíněnej artefakt je jedním z těch, který postupně nalézáte, učíte se používat v konkrétním dungeonu a pak vám umožní objevovat nový věci/trasy v již dostupnejch lokacích - prak, luk, hookshot, atd. Tj. naprostá zeldí klasika v principu odstartovaná, pokud správně tuším, už v úplně prvním díle z roku 1986 (nejmodernější pojetí týhle klasický zeldoviny - kterou přetla až moderní dvojice Breath of the Wild/Tears of the Kingdom - je Skyward Sword, kterou rovněž můžu ve verzi pro Switch doporučit). 

No a Ocarina byla první zeldí hrou, která tuhle formuli převedla to tehdy revolučního 3D - a převážně to dělá znamenitě. Možnost free kamery včetně střílení z praku/luku - super. Autozoom nepřátel - super. Remake pro 3DS dobře upravuje ovládání, což vede i k tomu, že dříve proklínanej vodní chrám je najednou sice trochu frustrujícím, ale povedeným dungeonem - totiž pro použití Heavy Boots, který vám umožněj chodit po dně bylo nutný pokaždý otevřít inventář, což musel bejt děs; ale v 3DS layoutu stačí jedinej klik.

Někde v třetině hry dojde k zásadnímu zvratu, kdy už dospělej Link získá kouzelnou Ocarinu a ta mu umožní vracet se zpět do dětských let z první třetiny hry. Okarína je super předmět, na kterou se reálně učíte krátký melodie (pro amuzikální jedince vždy k dispozici pořadí tlačítek :-) ) a můžete cestovat v čase a postupně i přesouvat se mezi lokacema. Jako člověk co má k hudbě blízko jsem si tenhle herní prvek ohromně oblíbil - postupně jsem se pár základních melodií naučil a hrál po paměti, bezva pocit :-)

A Ocarina je pro herní výplň logicky zásadním momentem - nejenže postupně jako v každym správnym RPG-čku/akční adventuře objevujete danou zemi (Hyrule), ale tady jí navíc objevujete ve dvou podobách. A co změníte v první mívá důsledky v tý druhý!

Příběhově je to z dnešního pohledu samozřejmě klišé na klišé - záporák je esencí všech klasickejch záporáků, to samý vy jako hrdina a víceméně i "dáma v nesnázích" Zelda. Ale prvek okaríny to přece jen posouvá herně i příběhově o stupeň výš a to je moc fajn - opět platí, že dneska už cestování v čase nikoho nevytrhne, ale tehdy to musela bejt v tomhle podání pecka.

Největší negativum hry je podle mě celkově naznačená tendence dostávat se do situací, kdy prostě přesně nevíte co dělat a nemáte chuť neustále projíždět kontinent a zkoušet různý varianty, ještě když máte k dispozici každou lokaci ve dvou verzích - v minulosti a budoucnosti. 3DS verze naštěstí obsahuje Hint systém, kterej určitě s pár zásekama pomůže, nicméně nachází se pouze ve vaší domácí lokaci a člověku se ne vždy chce marnit čas cestou domů, takže nakouknout občas do návodu podle mě určitě není ostuda. Ale jedna dobrá zpráva - pokud se nepletu, narozdíl od mnoha starších her v Ocarině nemůžete nic zásadního prošvihnout, resp. vždycky se můžete vrátit udělat něco, co jste nestihli/na co jste hned nepřišli.

Pro jeden konkrétní typ záseku nicméně omluvu nenacházim - používání 'Song of Time', který v některých lokacích/dungeonech např. vyčaruje/přesune kus speciálního šutru "v čase" (asi?) a umožní vám postup - oproti ostatním itemům a písním mi tohle přišlo jako totální gimmick navíc, v němž ani zpětně nespatřuju žádnou logiku.

A zapomněl jsem zmínit bossáky - někteří neurazí, ale pár jich rozhodně vyčnívá, vyzdvihnul bych hlavně skvělýho Bongo Bongo (Shadow Temple), povedli se i Shadow Ganon (Forest Temple), Shadow Link a Morpha (oba Water Temple; Morpha je často kritizovanej boss, ale tady se neshodnu, pro mě to naopak byl jeden z nejvíc creepy zážitků ve hře) a měňavkovitá Barinade (Jabu Jabu). Finální souboj za mě tak napůl - ke konci epickej, ale první půlka trochu nezvládnutá (dobrou čtvrthodinu jsem padal do propasti, žral na zemi obnovující se srdíčka a lezl zpátky).

Ocarina může moderního hráče zvyklýho na rychlej postup ve hře a nemarnění času v nejednom případě frustrovat, ale hlavně pro herní archeology oprašující starý klenoty bych tuhle zkušenost určitě doporučil, a to hlavně v 3DS verzi (byť jsou určitý stížnosti, že nová grafika v něčem kazí původní temnou atmosféru - třeba dungeon 'Inside Jabu Jabu's Belly' - ale ta původní verze dostupná třeba v placený Online knihovně Nintenda Switch je určitě víc hardcore, hlavně co se týče ovládání).

PS: uvidíme, jestli se to ještě změní, ale hrál jsem Ocarinu těsně před Tears of the Kingdom - a v poměru zábava/strávenej čas u mě v tuhle chvíli hlavně kvůli míře recyklace v ToTK vede... Ocarina :-/

Pro: dungeony, okarína, bossáci, slušně hratelný i po 25-letech, mnoho nadčasovejch herních prvků

Proti: některý zastaralý herní prvky, mnohdy nejasný co dělat dál, příběh z dnešního pohledu už plnej klišé

+9

Pokémon Ultra Sun

  • 3DS 65
Jako samostatná hra, pokud jste nehráli Sun/Moon - 80%. Ovšem v kontextu Sun/Moon o pěknejch pár procent míň a hlavním důvodem je zkrátka příliš málo novinek a změn a ve výsledku nemůžu hodnotit jinak než "cashgrab".

Black/White 2 v rámci těhle třetích verzí konečně zdvihnul laťku - region procházíte ve značně jinym pořadí, počet novejch lokací (včetně dvou měst) je obstojnej a vynikající postgame (téměř srovnatelná s HeartGold/SoulSilver) včetně jedný nový Battle Facility (PWT) a jedný side facility (Pokéstar Studios) - z nichž jsou obě velmi kvalitní a propracovaný - zaberou opravdu moře příjemně strávenýho času.

Ultra/Sun Moon je bohužel co se týče contentu krokem zpátky, shrňme si plusy a mínusy:

Pozitiva:
- pozměněnej příběh - dle nemála fans jsou některý ty změny k horšímu, ale během hraní mi to tak nepřišlo, naopak se mi některý věci pozdávaly víc. Necrozma je sice v něčem těžkou kopírkou Kyurema z BW2, ale i tak je to podle mě legit zajímavej prvek a bossák, kterej zaujme mytologií i designem.
- několich novejch pokémonů - v tomhle je aspoň USUM první třetí verze, která se k tomu odhodlala, kromě vzácný verze vlčího Lycanroca přibývají hned 3 ultra beasts, z nichž ta jedna dokonce lze evolvovat (bohužel nemá žádnej signature move, což považuju za fail)
- slušnej počet miniquestů - taky relativní novinka, region je jimi opravdu vcelku zaplavenej a třeba Charjabug puzzle v observatoři je opravdu bezva oživení.
- hned 2 nový minihry v podobě Mantine Surfing a jízda v Ultrawormhole na Solgaleovi/Lunale - fajn věc, jen houšť!
- obtížnost je sice stále trestuhodně nevychytaná, ale některý totemy (Ribombee) a Ultra Necrozma jsou i pro zkušenějšího hráče s Exp Share ON slušný souboje.
- rozvětvená finální mise pro Minu - aspoň tady nastává velkej upgrade a hráč musí oběhat (a často svést souboj s) Trial Captains, kteří byli v SM až pozoruhodně přehlíženi
- působivej finální výstup na Mount Lanakila, výrazný zlepšení od Sun/Moon

Negativa:
- průchod Alolou a příběh je trestuhodně podobnej tomu ze Sun/Moon - ostrovy prolejzáte v naprosto totožnym pořadí a ke skutečnýmu odklonu dochází až při vstupu do Ultra Wormhole, což je až na konečnym 4. ostrově!!
- minimum novejch lokací, v tomhle opravdu tragický srovnání s BW2, který mělo nový dungeony (včetně epickejch Castelia Sewers) i dvě nový města včetně krásnýho Humilau i další nový Routes a lokace. USUM? Ultra Megalopolis, což je ve srovnání se vším zmíněným naprostej joke - krátkej, přímočarej koridor se zavřenejma barákama. jedinym vylepšenim, který stojí za to, je oproti Sun/Moon už důstojnej a poměrně epicky působící výstup na Mount Lanakila jakožto obdoba Victory Road. a pak už je tu jen... mrňavá Sandy Cave a jeden tunel (cringe)
- opět trestuhodně nevyvážená obtížnost a chybějící difficulty options. zkrátka, pokud jedete s jednim týmem a máte zapnutý Exp Share, skončíte na konci hry snadno o 10 či víc levelů nad Elite 4 bez jakýhokoli grindingu, věc, která se v jakýkoli hře do XY nikdy nemohla stát. Zatimco v Gen 6 tohle ještě zhoršovaly overpowered Mega Evoluce zdarma (Mega Lucario v XY, Mega Latios v ORAS), tady jsou přepálený Z moves, zhruba od půlky hry takový "cheat" tlačítko, kterym sejmete jakýhokoli oponenta (pokud jste si nevypnuli Exp Share). a USUM je sice možná o chlup těžší než SM, ale nová funkce "Roto Loto" se zbytečně silnejma bonusama tohle stejně zase relativizuje...
- Z moves - ještě k nim - kromě toho, že jsou v single kampani přehnaně silný, stále maj naprosto nesnesitelně dlouhý animace, který se nedaj přeskočit.
- Emerald přinesl fantastickou (a nepřekonanou) Battle Frontier, BW2 mělo silnou kombinaci Unova Quest a World Tournament, co přináší USUM? Battle Agency, celkem bez debat nejhorší paskvil v historii pokémonních battle facilities.
- a nebitevní facilities? vedle výbornejch Contests (Gen 3), Pokéathlonu (Gen 4) a Pokéstar Studios (Gen 5) se Alola Photo Studio umisťuje až někam na chvost k pokémonním muzikálům (Gen 5)... resp. věcička je to celkem cute, problém je v tom, že jako jedno z hlavních lákadel USUM je to dost chudičký.
- Rotom Dex s pitomou funkcí Roto Loto je ještě otravnějš než v SM!!
- online systém prostřednictvím Festival Plaza je stejně příšernej jako v Sun/Moon

Pozitiva/negativa:
- ultra-beastí lokace v Ultra Wormholes jsou opravdu pěkný a kreativní... jenže jsou to v zásadě opět jen tupý koridory bez jakýhokoli obsahu nebo pořádnejch puzzlů (v puzzlech a dungeonech celkově Gen 7 naprosto selhává, Gamefreak si tady absolutně neporadil s přechodem z čtyřsměrnýho 2D prostředí, kterej puzzlům a dungeonům dost nahrával)
- post-game mise Team Rainbow Rocket je.... sice content navíc, ale osobně mi to přišlo přehnaný a až moc přitažený za vlasy, byť aspoň jsou tu šťavnatý souboje s legendary pokes

Pro: pokud jste nehráli Sun/Moon: zvyšte hodnocení na 80%, neni moc důvodů proč si pořizovat SM a ne hned vylepšenej USUM. hra se slušnym obsahem, na pokémonní poměry čerstvym a originálnim regionem i příběhem.

Proti: pokud jste Sun/Moon hráli, nelze tenhle cashgrab příliš doporučit, pokud nejste echt fandové/sběratelé - příliš málo změn a novinek, příliš identickej postup hrou. (opět) nevyladěná obtížnost , handholding.

+8

Phoenix Wright: Ace Attorney

  • DS 75
  • 3DS 75
Nejaky ten rok zpatky jsem patral po neobvyklych adventurach a vysledkem meho patrani bylo povedomi o seriich Nancy Drew a Ace Attorney. Kdyz jsem pak v lete 2017 patral po tom, co pro mne zajimaveho bych jeste mohl hrat na 3DS, ktere jsem si koupil predevsim kvuli Pokemonum, vzpomel jsem si i na tohohle obhajce.

Nejdriv jsem si za cca 40 liber poridil krabicku s DS verzi. Po rozehrani druheho pripadu jsem zjistil, ze je k dispozici i remaster prvnich tri epizod za min nez 30 euro, tak jsem si ji taky poridil. Vylepseni grafiky je tu znat. Moznost vriskat "Objection" a "Hold it" vlastnim hlasem je sice zabavna, ale zkusil jsem si to jen jednou. Foukani do mikrofonu v ramci snimani otisku uz bylo trochu mimo, nastesti slo jen o tu bonusovou epizodu, vytvorenou pro DS.

Sekvence vysetrovani me prilis nebavily, prechody mezi lokacemi dle meho nazoru nejsou reseny prilis stastne a prebihani mezi nimi byla dost otrava. Naproti tomu jsem si celkem uzival samotna soudni preliceni.

Jsem zvedavy na dalsi dil, stejne tak jako na film:-P
+7

Phoenix Wright: Ace Attorney − Justice for All

  • 3DS 70
Phoenix Wright podruhé. Čtyři případy jsou dle mého názoru tak akorát, pátý přidaný do DS reedice prvního dílu byl už příliš natahovaný (a to foukání do mikrofonu bych už si taky odpustil. Dvojka to naštěstí vypustila).

Rovněžtak mě potěšilo zkrácení případů ze tří herních dnů na dva. Neustálé vracení se na místo činu mi přišlo otravné, na sérii oceňuji především slovní přestřelky v soudní síni.

Případy jsou i tentokrát neuvěřitelně zamotané: během prvního ztratí Phoenix Wright těsně před prelicenim paměť (celý první případ slouží jako tutoriál) a ta se mu vrátí až po jeho zdolání. Druhý případ dá nahlédnout do tajů rodiny Fey, třetí se odehrává v cirkuse (jak je nemám rád, provedení této vraždy bledne před vším, co jsem v rámci jakékoli detektivky kdy zažil). Poslední případ je především hra o čas, která pokládá otázku, co to vlastně znamená být dobrým obhájcem.

Nakonec bych ještě vyzdvihl novou postavu, Francisku von Karma. Nejen, že je na válečné stezce kvůli tomu, co se v prvním díle stalo jejímu otci. Franciska totiž neudělá krok bez svého biče a nebojí se ho použít na svědky nebo protistranu, sem tam nějakou ránu slízne i sám soudce...

(Herní výzva 2018: nejen PC je člověk živ)
+7

Yie Ar Kung-Fu

  • NES 85
  • Wii --
  • WiiU --
  • 3DS --
  • WMobile --
  • C16 --
  • BBCMicro --
Za mě rozhodně nejlepší kung fu hra člověk by řekl jak je to snadné jenomže s každým dalším a dalším protivníkem je téměř nemožné dojít do konce ale povedlo se hra je zajímavá vtom že občas i když se protivník přiblíží hodně blízko tak se občas stávalo že můj uder nezasáhl protivníka a šel mimo hodnotím na 87 procent konami mám rád a jejich hry jsou něčím jiné od ostatních
+7

Mario & Luigi: Superstar Saga

  • GBA 100
  • 3DS --
Bratri mariove spolecne v uplne prvni rpg sagy mario & luigi i kdyz prvni byla super mario rpg legend of the seven stars je videt ze se ji tvurci hodne inspirovali aspon co se hratelnosti tyce libi se mi animace ve hre atmosfera a hlavne pribeh princezne peach je ukradeny hlas misto neho jsou vybuchujici ani poradne sam nevim co to mele :-) pak toad leti za mariem kteremu oznami nalehavou situaci skvela hra z universa mario

Pro: Hratelnost,pribeh,delka,utoky,remaster na 3ds

Proti: Dlouhe dialogy

+3